پیام سپاهان

آخرين مطالب

حاجی دلیگانی:

چرا وزارت خارجه از ظرفیت خود برای بازگرداندن اموال زنجانی استفاده نکرد؟ سیاسی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - نماینده مردم شاهین شهر در مجلس گفت: چرا وزارت خارجه از ظرفیت دیپلماسی خود برای بازگرداندن اموال بابک زنجانی که بیش از 90 درصد آن در خارج از کشور است استفاده نکرده است؟
به گزارش ایسنا، حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال از وزیر خارجه در زمینه اموال مصادره شده ایران در خارج از کشور بیان کرد: هم رئیس قوه قضائیه و هم معاون اول رئیس جمهور در سال 93 در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی آقای ظریف را مکلف کردند تا اموال ایران را در خارج از کشور هم شناسایی کرده و هم به کشور برگردانند. اگر این اموال را شناسایی کردید لیستش را ارائه دهید و اگر اموالی را به کشور بازگرداندید لیست آن را نیز ارائه دهید. بیش از هفت میلیارد یورو از اموال ایران در اختیار بابک زنجانی است که در زندان است و 90 درصد اموال ایشان در خارج از کشور است.
وی در ادامه بیان کرد: سوال این است که چرا وزارت امور خارجه از ظرفیت خود برای بازگرداندن اموال بابک زنجانی به کشور استفاده کند. وزارت امور خارجه بیش از 150 سفارت و نمایندگی در خارج از کشور بیش از 1500 کارمند دارد. این وزارتخانه دارای ظرفیت بالایی است. از طرف دیگر همه مردم ایران نمایندگان مجلس را و چه دیگر مسئولان را به عنوان پیمانکار در نظر گرفته‌اند و آنها کارفرمای ما هستند. ما باید ببینیم که چگونه می‌توانیم از حق و حقوق آنها دفاع کنیم.
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس ادامه داد: فردی که یک میلیون تومان در ماه درآمد دارد اکنون این اموال که در خارج از کشور است از جیب او رفته است. چرا حداقل اموال بابک زنجانی در خارج شناسایی نشده است؟ اگر شناسایی کردید لیست آن را به مجلس ارائه دهید. اینکه بگویید چند نفر برای رسیدگی اعزام شده‌اند و چند جلسه در این زمینه تشکیل شده است کارساز نیست و تنها مقدمه کار است. مجلس در انتظار نتیجه کار است. بگویید چند میلیارد یورو یا دلار به کشور بازگرداندید. ممکن است شما در جواب بگویید زنجانی با روش‌های غیر رسمی اموال خود را در خارج پنهان کرده است. خب این امری واضح است. چرا که اگر اینگونه نبود دستگاه‌های دیگر نیز می‌توانستند این اموال را شناسایی کنند. پس ظرفیت‌های دیپلماتیک وزارت امور خارجه کجا رفته است؟
وی تصریح کرد: بگویید تا کنون چند بانک را شناسایی کردید و گردش مالی ایشان را در بانک‌ها پیگیری کردید. چگونه در پیگیری رفتار کردید که بخشی از اموال ایشان که در مالزی بود نه تنها از سوی دولت مالزی به ایران تحویل داده نشد بلکه با پیگیری‌های انجام شده خواستار بخشی از این اموال شد تا مابقی را به ما بازگرداند و این یعنی باج دادن به آنها. چرا اجازه دادید که دولت تاجیکستان اموال یاد شده را توقیف کند و در مقابل این کار چه اقدامی انجام دادید؟ چرا برای بازگرداندن اموال 15 شرکت بابک زنجانی که اتحادیه اروپا بر اساس قطعنامه 1364.2012، آنها را تحریم کرد اقدامی انجام ندادید؟ شما در جلسه کمیسیون امنیت ملی در تاریخ 9 آبان 96 توضیح دادید که در چند روز آینده نامه‌هایی که رئیس قوه قضائیه از همکاری ما تشکر کرده است را ارائه خواهم داد اما تا کنون که ارائه نداده‌اید.
وی افزود: سوال دوم این بود که چرا بعد از برجام قراردادهای جدیدی ضمیمه برجام شده است و شما در این زمینه توضیح ندادید. شما می‌دانید که در تاریخ 92.9.3 توافق ژنو انجام شد و در تاریخ 94.1.13 توافق لوزان انجام شد و در تاریخ 94.4.23 برجام انجام شد. روز 94.10.26 روز اجرای برجام بود. هیاتی که به مسئولیت شما بود در روز دوشنبه 7 نوامبر 2016 یعنی 17 آذر سال 95 یعنی تقریبا نزدیک به یک سال پس از اجرای روز برجام و یک روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یعنی روز 17 آذر مذاکراتی را در فرانکفورت داشته است.
وی افزود: سه تعهد جدید برخلاف نص صریح برجام داده شده است که این کار خودش نقض برجام است. یعنی نقض برجام فقط توسط طرف مقابل نبوده، بلکه توسط خود ایران نیز اتفاق افتاده است.
حاجی در ادامه اظهار کرد: ما شاهد بودیم که آقای طیب نیا در 25 خرداد سال 95 رفتند تعهدی را امضا کردند و متعهد شدند که 41 کار را انجام دهند و به ما نگفتند، ایا نمایندگان مجلس نامحرم هستند؟ شما و آقای سیف و آقای طیب‌نیا نامه نوشتید مگر شما اصل 77 قانون اساسی و اصل 125 قانون را قبول ندارید که گفته هیچ تعهدی از سوی هیچ مقامی نمی‌تواند ایجاد شود مگر اینکه قبل از آن از نمایندگان مجلس مصوبه گرفته باشد.
حاجی گفت: علت محرمانه بودن این توافقات چه بود؟ چرا نمایندگان مجلس باید بعد از انتشار اخبار توسط آژانس بین‌المللی و از طریق رسانه‌های دیگر دنیا مطلع شوند که چنین اتفاقی افتاده است؟ این که شعار داده می شود دانستن حق مردم است فقط شعار است. قبل از اینکه اسناد محرمانه بیشتری توسط همپیمانان اروپایی دولت آشکار شود، دولت پرده از سایر توافقات محرمانه بردارد و ملت را مطلع سازد. ملت پشتیبان هر کسی است که به او خدمت کند.
وی خاطرنشان کرد: این تعهدات جدید بدون اطلاع شورای عالی امنیت ملی و هیات نظارت بر اجرای برجام و مجلس بوده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/73855/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

270 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان

توقیف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین

فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

رقابت بیش از 64 هزار و 719 داوطلب استان اصفهان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

17 گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان

بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟