پیام سپاهان

آخرين مطالب

تکمیل پرونده الکترونیک سلامت نیازمند فرهنگ سازی اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - طرح پرونده الکترونیک سلامت با هدف برقراری هرچه بیشتر عدالت در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و کاهش هزینه ها در کشور در حال اجراست اما مسوولان و کارشناسان تاکید دارند که تکمیل این طرح نیاز به توسعه بسترهای ارتباطی بین بخش های مختلف درمان و فرهنگ سازی بیشتر دارد.
به گزارش ایرنا، پرونده الکترونیک سلامت ( EHR ) حاوی اطلاعات درمانی و بهداشتی مردم است که به صورت الکترونیکی ذخیره شده و استفاده از آن در بخش های مختلف نظام بهداشت و درمان باعث یکپارچه سازی اطلاعات سلامت، ارتقای خدمات و مدیریت بهتر نظام سلامت کشور می شود.
اطلاعات این سامانه بین مراکز درمانی و بهداشتی قابلیت اشتراک دارد تا هر کدام اطلاعات افراد را وارد و آن را تکمیل کنند، عدالت محوری، شهروندمدار بودن، حفظ محرمانه بودن اطلاعات سلامت و دسترسی شهروندان به پرونده الکترونیک سلامت خود از رویکردهای کلان طرح پرونده الکترونیک سلامت است.
اجرای طرح تشکیل پرونده الکترونیک سلامت به طور جدی و بر اساس اهداف برنامه های پنجم و ششم توسعه از سه سال گذشته در کشور آغاز شده است و به گفته مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون برای بیش از 74 میلیون ایرانی پرونده تشکیل و اطلاعات اولیه افراد در آن ثبت شده است.
با این حال هنوز تعدادی از مردم به علت مراجعه نکردن به مراکز بهداشتی و درمانی از وجود این پرونده و خدمات آن که برای پیشگیری از بیماری های مختلف به ویژه بیماری های غیر واگیر مانند فشار خون، اضافه وزن، دیابت و بیماری های قلبی و انواع سرطان و همچنین مراقبت های تغذیه و سلامت روان است، اطلاعی ندارند از طرفی هنوز ارتباط بین مراکز تشکیل دهنده پرونده سلامت با سایر مراکز بهداشتی و درمانی به طور کامل برقرار نشده است.
به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای استقرار این طرح به طور کامل به قانع کردن بخش خصوصی، آماده شدن زیرساخت‌ ها و ایجاد انگیزه برای سازمان ‌های مربوط به این حوزه نیاز است.
علیرضا رئیسی با بیان این که در زمان حاضر در این سامانه فقط اطلاعات بهداشتی فرد ثبت می‌شود، افزود : اطلاعات بیمارستان ‌ها در سامانه دیگری وارد می‌شود و بسیاری از داروخانه ‌ها و آزمایشگاه ها نیز برای خود سامانه‌ای جداگانه دارند.
معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه این سامانه ‌ها باید به یکدیگر وصل شوند، ادامه داد: در سطح یک یعنی نظام بهداشت و ارائه خدمات مراقبت ‌های اولیه تلاش‌ های زیادی صورت گرفته است و از سال 94 تاکنون بیش از یک میلیارد خدمت در سامانه ‌های بهداشت ثبت شده است.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه باید بخش خصوصی و مطب ها به وارد کردن اطلاعات بیماران به این سامانه وادار شوند، تصریح کرد : بیمه ‌ها می‌ توانند قوانینی وضع کنند که در صورت ورود این اطلاعات به سامانه توسط بخش خصوصی، برای آنها پرداختی در نظر گرفته شود زیرا در بستر پرونده الکترونیک می‌ توان از ارایه خدمات تکراری و نیازهای غیر ضروری جلوگیری کرد.
رییسی با بیان این که در سطح دو و سه حوزه سلامت یعنی بخش درمان، خصوصی و بیمه ها اقدام های خوبی برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت مانند استحقاق سنجی درمان در حال اجراست، افزود : در زمان حاضر به طور متوسط روزانه 650 هزار نفر از مراکز بهداشت خدمت دریافت می‌ کنند.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه ارتقای نظام بهداشت و درمان کشور در گرو تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای همه مردم کشور است، تصریح کرد : الکترونیکی شدن پرونده سلامت و اجرایی شدن نظام ارجاع و طرح پزشک خانواده اگر در کنار یکدیگر قرار گیرند، به ساماندهی خدمات بهداشتی و درمانی منجر می‌ شود.
حیدرعلی عابدی با اشاره به مشکلاتی که در زمان حاضر درباره استفاده از دفترچه بیمه وجود دارد، افزود : با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای همه مردم، امکان سوء استفاده از دفترچه‌ های بیمه کاهش می‌ یابد.
وی تصریح کرد : همپوشانی بیمه های مختلف و امکان مراجعه یک بیمار به چند پزشک، متخصص، آزمایشگاه و داروخانه و جعل دفترچه ها از جمله مشکلات است که هزینه های زیادی به دولت و سازمان های بیمه گر تحمیل کرده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت : در صورت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت در همه سطوح بهداشت و درمان، تاریخچه بیمار، مصرف داروها و مراجعه به پزشکان و متخصصان و آزمایشگاه ها در یک بانک اطلاعاتی ثبت می شود، همپوشانی از بین می رود، یک فرد نمی تواند در یک فاصله زمانی کوتاه به چند پزشک و آزمایشگاه مراجعه کند و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران نظم بیشتری پیدا می کند.
عابدی با بیان اینکه تاکنون پرونده الکترونیک سلامت در شبکه ‌های بهداشت و در سطح یک تشکیل شده است، افزود : این پرونده الکترونیک باید برای بیماران و در سطح 2 تشکیل شود تا با برقراری ارتباط بین بخش بهداشت و مطب پزشکان، همه اطلاعات ثبت شود.
وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت برای سرعت بخشی طرح پرونده الکترونیک سلامت به سطح 2 تا پایان امسال قول داده است، تصریح کرد : در صورت اجرای این طرح به طور کامل، گام های بعدی نظام سلامت یعنی پزشک خانواده، نظام ارجاع و تهیه راهنمای بالینی قابلیت اجرایی پیدا می کند.
*** 76 درصد مردم استان اصفهان پرونده الکترونیک سلامت دارند
رییس مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به ثبت اطلاعات کد ملی چهار میلیون و 460 هزار تَن از مردم اصفهان در شبکه بهداشت این استان، گفت : از بین این افراد برای حدود سه میلیون و 400 هزار تَن پرونده الکترونیک سلامت یعنی 76 درصد از جامعه هدف، تشکیل شده است.
کمال حیدری در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه هنوز یک میلیون تَن از مردم اصفهان دارای پرونده الکترونیک سلامت نیستند، اضافه کرد : کد ملی این افراد در سامانه شبکه بهداشت استان ثبت شده اما آنها تا کنون به مراکز بهداشت برای تشکیل پرونده مراجعه نکرده اند.
وی با اشاره به اینکه طرح تشکیل پرونده الکترونیک سلامت از مهر سال 1395 در استان اجرایی شده است، خاطرنشان کرد : تا کنون 83 میلیون و 720 هزار خدمت از طریق آن به مردم ارائه شده و تعداد افراد زیر پوشش آن از مهر پارسال تا امسال 28 درصد افزایش یافته است.
رییس مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به سامانه ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طرح پرونده الکترونیک سلامت، گفت : از طریق این سامانه پیامکی به افراد مراجعه کننده به مراکز و خانه های بهداشت ارسال و درباره چگونگی ارائه خدمات نظرسنجی می شود.
حیدری با تاکید بر اینکه اصفهان جایگاه خوبی در این ارزیابی ها دارد، اضافه کرد : میزان رضایت مردم در این استان 97.5 درصد و میانگین کشوری آن 96 درصد است.
وی ادامه داد : بخشی از این نارضایتی ها مربوط به نحوه رفتار کارکنان و پزشکان مراکز و خانه های بهداشت با مراجعه کنندگان، کیفیت فضای فیزیکی مانند سیستم های گرمایش و سرمایش و پایین یا قطع بودن سرعت اینترنت شبکه است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به وجود یکهزار و 40 نقطه ارتباطی بین خانه ها و مراکز بهداشت در شبکه پرونده الکترونیک سلامت، گفت : با وجود همه تلاش های صورت گرفته هنوز 28 واحد که بیشتر آنها در مناطق سخت گذر هستند به این شبکه ارتباطی متصل نشده اند.
وی تاکید کرد که با توجه به گستردگی طرح تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و برنامه هایی که در آینده برای توسعه و اتصال آن به پرونده الکترونیک بیماران وجود دارد و همچنین حجم مراجعه مردم، ضروری است که سرعت و کیفیت شبکه ارتباطی بیشتر شود.
حیدری، پوشش طرح پرونده الکترونیک سلامت در شهرستان های استان را خوب و بین 80 تا 90 درصد اعلام و تصریح کرد : کمترین پوشش مربوط به کلانشهر اصفهان است زیرا بسیاری از مردم برای تشکیل پرونده به مراکز بهداشت مراجعه نکرده اند.
رییس مرکز بهداشت اصفهان درباره اینکه چگونه می توان مردم را برای رفتن به مراکز بهداشت و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ترغیب کرد، توضیح داد : شاید بهترین کار، استفاده از روش های الزامی فرهنگی و یا به عبارتی محترمانه است به عنوان مثال زمانی که دانش آموزان قصد ثبت نام در مدارس را دارند باید همراه با پدر و مادر خود به مراکز بهداشت مراجعه کنند.
حیدری به برگزاری جلسه های زیادی با صنوف مختلف اشاره و اضافه کرد : بسیاری از مردم از جمله مردان از سلامت خود غافل هستند و ما با برگزاری این جلسه ها در جهت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در این زمینه تلاش می کنیم.
وی همچنین با اشاره به فواید بسیاری که تشکیل پرونده الکترونیک سلامت دارد، خاطرنشان کرد : سال گذشته با اجرای این طرح در طول 6 ماه موفق به شناسایی حدود 136 هزار بیمار جدید مبتلا به دیابت شدیم که باعث شگفتی شد.
رییس مرکز بهداشت اصفهان، شناسایی و ثبت اطلاعات این بیماران را ضروری دانست و افزود : اگر این افراد هرچه زودتر شناسایی شوند و تحت درمان و مراقبت قرار گیرند علاوه بر سرعت بخشی در درمان آنها، هزینه های نظام سلامت کاهش می یابد و جلوی افزایش بار این قبیل بیماری ها گرفته می شود.
وی با اشاره به اینکه روزانه بین 30 تا 35 هزار پیامک از سوی وزارت بهداشت برای نظرسنجی درباره خدمات طرح پرونده الکترونیک سلامت برای مردم استان ارسال می شود، بیان کرد : این عدد به نوعی گویای میزان خدمات ارائه شده است.
حیدری از مردم خواست تا به همه این پیامک ها پاسخ دهند تا مسوولان وزارتخانه و مراکز بهداشت، آمار و ارقام درستی از میزان رضایت از خدمات و سطح سلامت جامعه به دست بیاورند و در جهت ارتقای آن بکوشند.
وی یکی از مشکلات بزرگ اجرایی کردن طرح پرونده الکترونیک سلامت را بحث فرهنگی و اجتماعی آن خواند و گفت : ایجاد چنین فرهنگی در بین مردم مشکل است و نیاز به اطلاع رسانی و کارهای آموزشی بیشتری دارد.
مسوول واحد فناوری اطلاعات مرکز بهداشت اصفهان در گفت و گو با ایرنا با بیان این که در بیش از یکهزار خانه و مرکز بهداشت استان، پرونده های کاغذی حذف شده و خدمات بهداشتی در قالب پرونده های الکترونیک ثبت می شود، اظهارداشت : اطلاعات مراکز بهداشت استان های مختلف به یکدیگر متصل است و امکان دریافت این خدمات در همه مناطق وجود دارد.
آصفه حدادپور با بیان این که بستر ارتباطی و اطلاعات این طرح از طریق شبکه اینترانت "شمس" (شبکه ملی سلامت) ایجاد شده است، افزود : یکی از مشکلات اجرای این طرح عدم دسترسی به شبکه های ارتباطی در معدود نقاط سخت گذر و دور افتاده است.
وی با اشاره به این که در برخی از این مناطق از روش های جایگزین مانند مودم و سیم کارت و حداقل امکانات برای برقراری ارتباط با شبکه استفاده شد، ادامه داد : به این طریق 70 نقطه بدون ارتباط در استان اصفهان در ابتدای سال جاری به 28 نقطه در زمان حاضر کاهش یافته است.
این کارشناس خواهان ارتقای سرعت و کیفیت شبکه اینترانت شمس توسط شرکت مخابرات شد و گفت : در حدود یکصد تا 150 مرکز و خانه بهداشت در استان اصفهان با تراکنش بالای خدمات مواجه هستیم و نیاز به سرعت بیشتر شبکه برای پاسخگویی مناسب داریم.
3011/6026/

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/74147/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت در اصفهان

(عکس) تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان

آژانس اتمی: هیچ آسیبی به تأسیسات هسته‌ای ایران نرسیده است

کدام عوامل ریزپرنده ها را در اصفهان به پرواز درآوردند؟

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان

بازگشت پرواز‌های فرودگاه اصفهان به حالت عادی

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

گرانفروشی مسکن ملی در شاهین شهر اصفهان

اطلاع‌رسانی آژانس درباره وضعیت تاسیسات هسته‌ای ایران بعد از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

آژانس انرژی اتمی: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد نشده است

وضعیت شهر اصفهان عادی است

(ویدئو) وضعیت اطراف پایگاه هشتم شکاری اصفهان پس از شنیدن صدای انفجار

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

ببینید | واکنش مردم به ادعای اسرائیل پس از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در اصفهان | ویدئو

هوای اصفهان ناسالم است/ شاخص زرین‌شهر و قهجاورستان بر مدار قرمز

ارتش: هیچ آسیبی به تجهیزات، نیروی انسانی و اماکن اصفهان وارد نشده است

تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان!

هوای اصفهان در برخی مناطق ناسالم برای همه

حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

علت شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان چه بود؟ | حادثه اصفهان خسارتی به همراه داشت؟

ماجرای شنیده شدن صدای شدید در اصفهان / ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

انهدام سه ریز پرنده در اصفهان

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه | آرامش در آسمان ایران

(ویدئو) تصاویری از اطراف پایگاه شکاری و فرودگاه اصفهان

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

امیر سرتیپ دوم میهن‌دوست: حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

تشکیل جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی ایران تکذیب شد

(ویدئو) تصاویری از وضعیت پایگاه شکاری و فرودگاه اصفهان

مادر شهیدان بیژن و داوود حدادی آسمانی شد

عکس | تصویر جعلی رسانه صهیونیستی با خبر کذب انفجار در اصفهان

بلوفی که باعث تمسخر کاربران شد | اسرائیلی ها آنقدر بزرگنمایی کردند که فورا خودشان ترسیدند ... !

آخرین خبر از وضعیت شهر اصفهان و تبریز پس از انفجار و شلیک پدافند هوایی

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز در اصفهان و تبریز؟ /جزئیات ادعای کارشناس صداوسیما را بخوانید

بلوف صهیونیست‌ها آژیر قرمز در اراضی اشغالی را به صدا درآورد

حمایت دستگاه قضایی از اجرای طرح عفاف و حجاب در استان

(ویدئو) از سرگیری پروازها در فرودگاه اصفهان

افشای تصویر جعلی رسانه اسرائیلی با خبر کذب انفجار در اصفهان | عکس

تاکسیرانی دررفع ترافیک شهری نقش موثری دارد/تجلیل ازرانندگان منضبط

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

پایان یکه تازی اردوغان؟

وضعیت اصفهان کاملا عادی است

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد