پیام سپاهان

آخرين مطالب

نقطه نظر تاج‌الدین در خصوص انتخاب استاندار اصفهان:

سیاست‌زدگی و عوام‌زدگی چالش‌ اصلی توسعه اصفهان سیاسی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از چالش های جدی که توسعه در اصفهان را در این سال‌ها همواره با انسداد مواجه کرده است "سیاست زدگی " و " عوام زدگی " است.
ناهید تاج الدین در گفت و گو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، در خصوص انتخاب استاندار اصفهان، اظهار کرد: مهمترین مشکل این استان، مشکل توسعه است و کسی باید در اصفهان استاندار شود که بتواند چالش‌های توسعه اصفهان را رفع کند، مهمترین چالش توسعه در اصفهان این است که اصفهان دیگر ظرفیت توسعه صنعتی را ندارد و باید به سمت نوعی توسعه فراصنعتی حرکت کند.
وی افزود: صنعت و کشاورزی در اصفهان با توجه به بحران خشکسالی و بحران آلودگی هوا ظرفیت بارگذاری بیش از این ندارد لذا اصفهان باید به سمت توسعه فراصنعتی برود، توسعه ای که بر پایه فعال سازی چند نوع اقتصاد در اصفهان بنا نهاده شود و آن اقتصاد گردشگری، اقتصاد فرهنگ و هنر، اقتصاد دانش بنیان و البته اقتصاد اجتماعی است، بنابراین استانداری باید سرکار بیاید که به توسعه فراصنعتی معتقد باشد و برای تحرک این چند نوع اقتصاد در اصفهان تلاش وافر داشته باشد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از دیگر سو یکی دیگر از چالش های جدی که توسعه در اصفهان را در این سال‌ها همواره با انسداد مواجه کرده است "سیاست زدگی " و " عوام زدگی " است، سیاست زدگی باعث شده رقابت های جناحی و غرض ورزی های سیاسی بر توسعه رجحان یابد و عوام زدگی باعث شده خوشایند عمومی بر مصلحت های عمومی تفوق پیدا کند.
تاج الدین تصریح کرد: این چالش هر دو توسعه را با انسداد مواجه کرده اند بنابراین استانداری باید سر کار بیاید که از سیاست زدگی و عوام زدگی نیز پرهیز کند و برای پیشبرد توسعه از این دو هراسی نداشته باشد. منابع آبی اصفهان به آن اجازه توسعه صنعتی می دهد و نه منابع طبیعی اش چنین اجازه ای را صادر می کند، طرفه آنکه صنایع اصفهان نیز تا 88 درصد در آلودگی هوای آن دخیل هستند و کلانشهر اصفهان تنها در دی ماه گذشته آلوده ترین روزهای سال را با شاخص کیفی بد و با وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم پشت سر گذاشت. 
وی ادامه داد: از دیگر سو خشک شدن کامل یکی از مهمترین تالاب های فلات مرکزی ایران یعنی تالاب گاوخونی نیز مخاطرات جدی پیش روی اصفهان گشوده است، تالابی که یکی از مفیدترین زیست‌بوم‌های کشور است و تنها دریاچه آب شور دایمی در فلات مرکزی ایران به حساب می آید و با تثبیت پوشش گیاهی مانع حرکت شن‌های روان به نواحی شرقی استان اصفهان شده و نقش بسیار مهمی در مهار بیابان زایی و تغذیه آب های زیرزمینی و بهسازی کیفیت آب و جلوگیری از فرسودگی و جابجایی خاک و کنترل سیلاب داشته است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه کثرت فعالیت‌های انسانی و صنعتی و پساب‌های حاصل در حوضه آبخیز تالاب در گذشته از یک سو و افزایش فرسایش و تولید رسوبات حاوی آلاینده‌های کشاورزی از سوی دیگر سبب ورود فلزات سنگین به تالاب گاوخونی و آلودگی آن شده است و در صورت عدم احیا تالاب و خشک شدن کامل آن می تواند در آینده ای نزدیک به منبع اصلی تولید ریزگردهای آلوده به فلزات سنگین تبدیل شود که با توجه به سطح ویژه بالای ریزگردها، غلظت فلزات سنگین در آنها 2 تا 3 برابر می‌شود.
تاج الدین ادامه داد: اصفهان امروز بیش از گذشته با خطر سونامی نمک مواجه است که این مساله باعث نابودی اراضی کشاورزی و ازبین رفتن بالغ بر یکصدهزار هکتار دشت های حاصلخیز درجه یک زاینده رود و نهایتا پیشروی کویر می شود. از طرف دیگر در یک دهه گذشته زاینده رود به شکل مرارت باری دچار نازایی شده واز زایندگی و جوشش طبیعی خود بازمانده است. 
وی اضافه کرد: رودخانه ای که آب شرب پنج میلیون نفر و آب مورد نیاز 200 هزار هکتار زمین کشاورزی و 10 هزار واحد صنفی را تامین می کند در این یک دهه ذره ذره به کام خشکسالی کشیده شده و امروز شاهد خشک شدن بیش از نیمی از زاینده رود هستیم. رودخانه ای که بیش از هزار سال قدمت دارد با ادامه روند فعلی و به گواه کارشناسان تا بیست سال دیگر به کلی خشک خواهد شد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: رودخانه ای که 8/2 میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد، اما تابستان امسال با تنها 100 میلیون متر مکعب حتی در تامین آب شرب اصفهان دچار مشکل شده بود. این مشاهدات بیش از پیش نشان می دهد حال اصفهان خوب نیست و توسعه صنعتی در اصفهان به انسداد رسیده است.
تاج الدین با اشاره به اینکه اولویت اول اصفهان بحث راینده رود است اما نگاه استاندار باید به بحران زاینده رود نگاهی مبتنی بر دیپلماسی آب باشد،گفت: ما در اصفهان یک دیپلمات آب می‌خواهیم، دیپلماتی که بتواند سه ضعف عمده مدیریت آب یعنی مدیریت سیاسی، مدیریت طبیعی و مدیریت اجتماعی آب را با هم به پیش ببرد و هیچ یک از این سه مدیریت آب را فروگذار نکند. مجموعه این سه مدیریت در واقع همان دیپلماسی آب است و استاندار جدید باید دیپلماسی آب را در اصفهان احیا کند. 
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اولویت بعدی اصفهان بحث جلوگیری از سرمایه گریزی در اصفهان و سرمایه پذیر کردن اقتصاد استان است، اظهار کرد: این مهم نیاز به تعبیه مشوق های اقتصادی و استفاده از ظرفیت های جدید اقتصادی مثل اقتصاد دانش بنیان ، اقتصاد اجتماعی ، اقتصاد گردشگری و اقتصاد فرهنگ و هنر است و استاندار جدید باید برای سرمایه پذیر کردن اصفهان و تحرک اقتصادی چانه زنی کند و نوعی دیپلماسی اقتصادی پیشه کند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وقتی می گوییم در اصفهان نیازمند فعال شدن دیپلماسی آب و دیپلماسی اقتصادی هستیم در نگاه اول به نظر می رسد که تنها یک چهره شناخته شده ملی می تواند این دیپلماسی را اعمال کند، اما با نگاه به برخی استانها مثل کرمان و موفقیت هایی که در امر سرمایه پذیری داشته اند و امروز حدود سه میلیارد دلار در بخش های فولاد، مس، کارخانه پلاسمای خون و پتروشیمی در استان کرمان در حال سرمایه گذاری است می بینیم استاندار این استان از قضا چهره ای ملی هم نبود، اما یکی از موفق ترین استانداران دولت یازدهم بود. بنابراین مهم ملی یا غیر ملی بودن نیست بلکه مهم رویکرد توسعه گرایانه ای است که آن استاندار دارد و اینکه توانایی عملیاتی کردن پروژه های توسعه ای را داشته باشد.
تاج الدین گفت: فشارها برای انتخاب استاندار همیشه بوده و همواره هست، اما تلاش ما این است که این فشارها باعث نشود شایسته سالاری و نگاه سیستمی به مدیریت استان تحت الشعاع قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: رویکرد مهرعلیزاده در این فرصت اندک خروج اصفهان از بن بست های توسعه و تلاش برای سرمایه پذیر کردن اصفهان بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/74155/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

به دنبال جنگ با ایران نیستیم؛ ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

جریان زندگی در زاینده رود اصفهان | تصاویر

واکنش عجیب آمریکا به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

امیرعبداللهیان: در صورتی‌ که رژیم اسرائیل مجدداً اقدامی علیه منافع ایران انجام بدهد، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود؛ این پیام به روشنی به آمریکا و سایر طرف ها منتقل شده/ ریزپرنده‌های ساقط‌ شده {در اصفهان} هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته

لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

واکنش خنده‌دار کاربر اصفهانی به ماجرای دیشب اصفهان

حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود + فیلم

(ویدئو) وزیر رژیم صهیونیست: ماجرای اصفهان؛ ضعیف نه! بی‌خاصیت!

واکنش خنده‌دار مردم اصفهان به حمله ریزپرنده‌ها؛ گالامب و گلومب بود!

اتحادیه اروپا : گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم / نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

من پیر فنا بدم جوانم کردی

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

مسخره‌ترین حمله ادعایی صهیونیست‌ها در یک کلمه

اتحادیه اروپا: حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

شغل عجیب بیش از 100 میلیون نفر در چین!

(ویدئو) واکنش لاوروف به حادثه اصفهان و عملیات وعده صادق

رهبر مخالفان نتانیاهو: «بن گویر» آبروی اسرائیل را برده است

واکنش ظریف به «آتش بازی رژیم» صهیونیستی در اصفهان

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان

تو مثل منی برف...

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

بایدن در آستانه شکست؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

واکنش اردوغان به حادثه اصفهان

ترقه بازی اصفهان توان واقعی اسرائیل را نشان داد

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

راهپیمایی نماز گزاران جمعه بهارستان در حمایت از عملیات وعده صادق

نظر وزیر اسرائیلی درباره ماجرای اصفهان؛ ضعیف نه! بی‌خاصیت

راهپیمایی مردم شهرستان‌های استان اصفهان در حمایت از عملیات موفق وعده صادق + فیلم

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان | تنش ها میان ایران و اسرائیل کاهش یافته است؟