پیام سپاهان

آخرين مطالب

مهرعلیزاده: جاری شدن آب در زاینده‌رود برای مردم رویا شده است سیاسی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - استاندار اصفهان گفت: برای اصفهانی‌ها جاری شدن آب در زاینده‌رود رویا شده است در حالی که این مهم شدنی است، اما باید مدیران توانایی و قدرت اجرایی کردن آن را داشته باشند.
به گزارش خبرنگار ایسنا – منطقه اصفهان، محسن مهرعلیزاده امروز(دوشنبه) در نشست خبری، اظهار کرد: این آخرین نشست خبری بنده است. خبرنگاران اصفهان آگاهی، انصاف و مسئولیت خطیر خبر رسانی را به درستی انجام دادند و بی‌توجه به سمت افراد آنچه را مشکلات استان بود انعکاس دادند.لازم نیست عمر کارهای انجام شده چند ماهه یا یک‌ساله باشد، می‌شد در همین یک سال چند کار بزرگ 10 ساله شروع کرد. باید بزرگ فکر کنیم و مقطعی اجرا کنیم.
وی افزود: از روز اول روی سه اولویت آب، اشتغال و محیط زیست متمرکز شدم. آب حیات اصفهان و منطقه را موجب شده است و بودن و نبودن تمدن اصفهان به آب بستگی دارد، صنعت، اشتغال، کشاورزی، اقتصاد و همه چیز این استان به آب بستگی داشته و دارد.
استاندار اصفهان تصریح کرد: پس ارزش داشت که هر انرژی داشتم روی آب بگذارم، تأمین امنیت مسائل اجتماعی به خصوص در سال 97 به خصوص وضعیت بحران آب یکی از موضوعات اساسی بود چراکه بحرانی‌ترین سال آبی را طی این یک سال پشت سر گذاشتیم، نسبت به میانگین‌ها آمارها کاهش 50 درصدی یا یک چهارمی را نشان می‌دادند.
مهرعلیزاده گفت: در ماه مرداد نگران آب شرب مردم بودیم که خوشبختانه این بحران را پشت سر گذاشتیم بدون اینکه مشکلی پیش بیاید. بحران بعدی بحران حوادث دی‌ماه بود که آن را هم به خوبی پشت سر گذاشتیم. این استان بسیار مهم است و آن حوادث می‌توانست اتفاقات ناگواری را رقم بزنند که این‌چنین نشد.
وی ادامه داد: مسئله آب بسیار مسئله مهمی است و هنوز هم معتقدم که مهم است، مسئله آب از دو دهه پیش تا کنون رخ‌نمایی کرده است. این موضوع تحت عنوان بروز خشکسالی پی در پی بوده است، وقتی منطقه در حال خشکی است این موضوع متأسفانه در همه سطوح تا سطوح ملی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.
استاندار اصفهان گفت: از سال 1350 تا کنون میزان ورودی زاینده‌رود دچار تغییر شده است، رقم یک میلیارد 850 میلیون متر مکعب سال 50 در انتهای شهریور 97 به 560 میلیون متر مکعب رسید. یعنی به یک چهارم کاهش پیدا کرده است.
مهرعلیزاده تأکید کرد: اگر طرح تونل کوهرنگ دو و چشمه لنگان اجرایی نمی‌شد اصفهان پیش از این سال‌ها دچار بحران شدید آب می‌شد، در اواسط دهه 80 قرار بود فعالیت‌های مدیریت آب داشته باشیم، اما متأسفانه فکری به حال این مشکل نشد.
وی گفت: اقتصاد شهر، بناهای تاریخی، کشاورزی و... همه به آب وابسته است، چرا ما در کشور و منطقه کم آب باید آب یک‌بار مصرف را مجدد استفاده کنیم. دنیا چنین کاری می‌کند و کشورهای پر آب از آب، چندین بار استفاده می‌کنند.
استاندار اصفهان افزود: وقتی به اصفهان آمدم همه شعار می‌دادند زاینده‌رود من کو؟ این شعار کلی است هرکسی رأی می‌خواهد می‌گوید زاینده‌رود من کو؟ این شعار را می‌دهیم، ولی آیا تغییر فرهنگ تغییر رفتار و ... داشته‌ایم؟ نه نداشته‌ایم!
مهرعلیزاده اظهار کرد: کارگروه سازگاری با کم‌آبی با دبیری وزیر نیرو در اسفندماه گذشته تشکیل و این کارگروه در استان نیز فعال شد. ما باید مطالعات علمی را جدی بگیریم تا از شعارهای کلی جدا شویم.
وی افزود: احیا یعنی زنده کردن، این به آن معنا است که نیازمند آورد آب هستیم، سپس بهینه مصرف کردن باید مطرح شود، بعد از آن باید آب را بدون هدر رفت و هدف‌دار بیاوریم و درصدها را به درستی تخصیص دهیم. وقتی از ساماندهی صحبت می‌شود همه ناله سر می‌دهند که می‌خواهند آسفالت کنند، نه این‌طور نیست ساماندهی یعنی اینکه چگونه و از چه طریقی آب را برای مصارف تخصیص دهیم.
استاندار اصفهان گفت: بیش از 50 درصد مردم شهر اصفهان معتقدند که احیا حرکت آب در این 12 کیلومتر است، اما چرا تاکنون کسی به این موضوع فکر نکرده است. شاید این 12 کیلومتر فراموش شده یا اراده‌ای برای اجرای آن نبوده است.
مهرعلیزاده ادامه داد: شرط عقل این نیست که بیش از دو میلیون مردم شهر اصفهان این آب را نبینند، آیا انصاف نیست که از 1180 میلیون مترمکعب آب زاینده‌رود در سال 100 میلیون مترمکعب را به این 12 کیلومتر درون شهر اصفهان بدهیم؟
وی تصریح کرد: برای اصفهانی‌ها جاری شدن آب در زاینده‌رود رؤیا شده است در حالی که این مهم شدنی است، ولی باید مدیران توانایی و قدرت اجرایی کردن آن را داشته باشند.
استاندار اصفهان گفت: سؤال می‌کنند آقای مهرعلیزاده چرا آب را در رودخانه جاری نمی‌کنید؟ چون باغداران و کشاورزان در مسیر دو برابر سهم خود آب برداشت می‌کنند، مردم به من می‌گویند پس تو چه کاره‌ای که نمی‌توانی 100 میلیون مترمکعب آب به اصفهان بیاوری.
مهرعلیزاده گفت: 69 دهنه از سد چم آسمان تا باغات غرب آب برداشت می‌کند، این در حالی است که این 69 دهنه همه‌اش درست نبوده است، اما با فعال کردن مأموران چندین ارگان دیدیم آب به باغات غرب رسید.
وی با بیان اینکه لوله‌گذاری می‌تواند این کار را انجام دهد و از برداشت بی‌رویه آب جلوگیری گند، افزود: چه کسی می‌گوید آب دست دوم بد است، تمام دنیا از پساب تصفیه شده استفاده می‌کنند، پروژه هفتگانه احیای زاینده‌رود یعنی زنده ماندن اصفهان، و زنده ماندن اصفهان یعنی بقای تمدن، گردشگری، صنعت و آینده ایران.
استاندار اصفهان گفت: آن‌هایی که می‌گویند "زاینده‌رود من کو" تحقق خواسته‌شان در اجرای پروژه هفتگانه احیای زاینده‌رود است.
مهرعلیزاده ادامه داد: سه پروژه بهشت‌آباد، کوهرنگ سه و خلیج فارس 570 میلیون مترمکعب آب به اصفهان وارد می‌کند، یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب برای اصفهان فعلاً کافی است و اگر هم خشک‌سالی پایان یافت که همه‌چیز به روال قبل خواهد بود.
وی گفت: چرا طرح سد کوهرنگ سه این‌همه سال خوابیده بود؟ مدیران گفتند به خاطر نبود پول، نه این طور نیست، این طرح به دلیل دعواهای بچه‌گانه خوابیده بود، چه طور طی این مدتی که من هستم پولش بود طی این همه‌سال پولش نبود ؟!
استاندار اصفهان اظهار کرد: این پروژه‌ها همگی زمان‌بندی دارند، لوله‌گذاری‌ها از چم آسمان تا نکوآباد یک پروژه 9 ماهه تا یک‌ساله است. پس باید بتوانیم در این مدت آب جاری در زاینده‌رود داشته باشیم. من فعالیتی نکردم که استاندار بعدی بیاید بگوید که فعالیت استاندار قبلی موجب مشکلات من شده است نه این‌طور نیست.
ادامه دارد...
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/74310/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد