پیام سپاهان

آخرين مطالب

قورچانی: حواشی نمی‌گذارد از مزایای شهرهای خلاق استفاده کنیم اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: پیوستن به شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو مزایای بسیاری دارد اما حاشیه‌هایی که برای هر سفر و هزینه ایجاد می‌کنند اجازه نمی‌دهد به درستی از این مزایا برای خدمت رسانی به شهروندان استفاده کنیم.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، حسین قورچانی صبح امروز (سه شنبه) در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: در نظام پیشنهادات وقتی داده‌ها را تحلیل کردیم متوجه شدیم این نظام دارای ٣٠ کمیته غیر فعال بود. همچنین هزار و 333 پیشنهاد در سامانه ثبت بود که هیچ اتفاقی برای آنها رخ نداده بود. به همین دلیل سریعا اتاق فکرهایی تشکیل شد تا اعضای کمیته‌های نظام پیشنهادات مشخص شود. 
وی ادامه داد: ١٠٠ پیشنهاد که قابلیت خوبی داشت انتخاب و به بخش‌های مختلف معرفی شد. در این سال‌ها اعتماد به نظام‌ پیشنهادات از بین رفته بود. در نظام مشارکتی، هزار نفر- ساعت زمان گذاشتیم و سعی شد شهروندان و کارمندان شهرداری به نظام پیشنهادات اعتماد کنند تا نقطه نظرات خود را ارائه کنند.
مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: با آسیب شناسی‌های انجام شده نظام پیشنهادات جدید و جامعی طراحی شد. در شهریورماه اعضای کمیته بازنگری شد و اجلاس نظام پیشنهادات با حضور ٢5٠ نفر تشکیل شد. اعضای نظام پیشنهادات به گونه‌ای انتخاب شده بود که بتوانند اجرای پیشنهادات مفید را تضمین کنند.
قورچانی ادامه داد: در طول سال جاری همه معوقات پیشین در نظام پیشنهادات پرداخت شد و امروز بر روال منطقی در حال حرکت است. با این حال سامانه نظام پیشنهادات که اشکالاتی نیز داشت در دست طراحی است تا به صورت کاربردوست‌تر بارگزاری شود. 
وی افزود: به طور همزمان جشنواره‌های ایده پردازی نیز برگزار می‌شود. دو ایده‌شو برگزار شد. ایده شو نخست در خصوص ترافیک بود. اما در ایده شو نخست این مسأله مطرح شد که ایده‌شوها ضمانت اجرایی ندارند. به همین دلیل ایده‌شو دوم موظف شد طرح‌های برتر را اجرا کند. هر سه طرح برتر در دست اقدام هستند و ضعف پیشین ایده شو ها برطرف شده است.
مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: در ادامه به این نتیجه رسیدیم که از برند ایده‌شو استفاده نکنیم. به همین دلیل برند ایده‌کاپ در این مرکز طراحی شد. نگاه نیز در این ایده‌کاپ تغییر کرد. برای مثال متوجه شدیم برخی اقشار در ایده پردازی دیده نمی‌شوند. برای مثال دانش‌آموزان در ایده پردازی فراموش شده بودند و به همین دلیل یکی از ایده‌کاپ‌ها به دانش‌آموزان در مقاطع گوناگون اختصاص پیدا کرد. 
قورچانی تاکید کرد: ایده‌کاپ بعدی در خصوص درآمد است که به زودی برگزار خواهد شد. در آذرماه که فصل بودجه ریزی شهرداری است این ایده‌کاپ نگاه‌های نویی را به بودجه ریزی وارد خواهد کرد. 
وی افزود: در حوزه فناوری‌های نوین ضعفی که شهرداری‌ها دارند این است که نگاه یک پارچه‌ای وجود ندارد، موازی‌کاری‌هایی انجام می‌شود و نگاه‌ها بخشی است. به همین دلیل بر روی یک چرخه فناوری کار کردیم. مطالعه موردی انجام دادیم و متوجه شدیم نمونه موفقی در ایران وجود ندارد. با جلسات متعدد، شورای عالی فناوری تشکیل و دریچه ورودی فناوری به شهرداری به صورت مشخص تدوین شد.
مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تاکید کرد: برای مثال طرحی چهار سال پیش عنوان شده بود که دوچرخه‌های هوشمند ساده‌ای را مطرح کرده بود. این طرح چهار سال فراموش شده بود اما در ساختارهای جدید در مدت ٢٠ روز تعیین تکلیف شد. 
قورچانی گفت: در حوزه فناوری ارتباطات میان مناطق و شرکت‌های مختلف به درستی شکل نگرفته بود. برای رفع این مشکل تورهای تخصصی طراحی شد. در نخستین تور در سازمان پسماند شرکت‌های دانش بنیان از این مرکز بازدید کرده و با نیازها و چالش‌های سازمان پسماند آشنا شدند. تا پایان سال 5 تور فناوری دیگر برگزار خواهد شد. 
وی ادامه داد: مصوبه شورای شهر که 5 میلیارد تومان به صندوق سرمایه‌های خطرپذیر تخصیص داده است بسیار مصوبه مترقی و مفیدی است. این مصوبه سرمایه گذاری در اصفهان را آسوده خاطر خواهد کرد. سیاست‌گذاری‌های کلان این بود که پایه فعالیت‌هایمان را بر اساس اقتصاد خلاق گذاشتیم. 
مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: ٣٧ شهر در دنیا با فرهنگ‌های مختلف عضو این شبکه هستند. مزیت رقابتی اصفهان را هیچ کدام از این ٣٧ شهر صنایع دستی و حتی ٢5٠ شهر خلاق جهان ندارند. اصفهان ١٩٠ رسته صنایع دستی دارد. یک سوم صنایع دستی جهان در اصفهان وجود دارد. به همین دلیل اصفهان شهر جهانی صنایع دستی است. 
قورچانی تصریح کرد: این ظرفیت بسیار مغفول مانده است. در این حوزه ضعف‌های زیادی وجود دارد. تولیدات بی کیفیت و فروش و بازاریابی از دغدغه‌های اصفهان است. این شبکه شهرهای خلاق می‌تواند به مشکلات اصفهان کمک کند. گاهی تنوع بسیار زیاد موجب شده دچار ضعف شویم. اصفهان به خاطر گستردگی دچار اتلاف منابع شده است. 
وی افزود: در اردیبهشت نخستین همایش شهر خلاق برگزار شد که منجر به تفاهم‌نامه میان اصفهان و رشت شده بود. در ادامه بانک‌های اطلاعاتی هنرمندان و استادان را آغاز به جمع‌آوری کردیم. باید بانک اطلاعاتی جامعی درباره طبقه خلاق داشته باشیم. 
مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تاکید کرد: در ادامه به مدارس فصلی ورود پیدا کردیم. نخستین مدرسه فصلی در تابستان برگذار شد. این مدرسه در موزه هنرهای معاصر برگزار شد تا فضایی دوست داشتنی برای شرکت‌کننده ها ایجاد شود. در این برنامه قصد مدیریت خلاقیت‌ها، آموزش نبود. بلکه تلاش بر آشنایی بچه‌ها و خانواده‌ها بود. به طور همزمان تورهای گردشگری داشتیم که شرکت‌کننده‌ها با کارگا‌ه‌ها آشنا شوند. مدرسه پاییزه نیز در حال برنامه ریزی است. در ادامه مدرسه زمستانه و بهاره نیز خواهیم داشت.
قورچانی گفت:‌ ایده گالری که در مدیریت خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری به دنبال این است که فضایی را برای طبقه خلاق آماده کند که محصولات خلاقانه و جدید خودشان را در آن به نمایش بگذارند. ایده گالری نخست در زمینه مینا کاری بود و ایده گالری بعدی درباره چهار نسل نقشه‌های فرش هستند. 
وی افزود: حوزه صنایع خلاق حوزه گسترده‌ای است و مسایل بسیاری را در بر می‌گیرد. در مدت چهار سال تجاربی در زمینه خلاقیت در شهرداری اصفهان وجود دارد. در تلاش هستیم که این دانش ساماندهی، مستند و منتقل شود.
مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان در رابطه با رسته‌های فراموش شده صنایع دستی گفت: باید دید چه می‌توان کرد. هنوز به مدل مشخصی نرسیدیم و این کار بسیار پیچیده و سخت است. 
قورچانی تاکید کرد: استیشن اف یک قطب کارآفرینی شده است. باید بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کند. به دلیل بحران‌های متعدد این اتفاق رخ نداده است. مدل‌های کوچکتری در این زمینه اجرا کرده‌ایم. نامه ای به همه مناطق زده‌ایم که فضاهایی که در اختیار دارند را معرفی کنند. در شهر فضا زیاد است. البته گاهی این فضاها نیاز به بازسازی دارد. باید دید ظرفیت کارآفرینی اصفهان چقدر است. باید پیش از هر چیز سعی کنیم طبقه خلاق را به اصفهان باز گردانیم.
وی تصریح کرد: حاشیه‌های نمی‌گذارد از مزایای شبکه شهرهای خلاق آنگونه که باید استفاده کنیم. در هر رویداد سوالاتی مطرح می‌شود که هزینه این سفر یا این رویداد از کجا تامین می‌شود که نگاه کوتاهی است. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/74427/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

عملیات وعده صادق ، سیلی محکم به اسرائیل و آمریکا

تقویت کادر فنی سپاهان در آستانه دربی اصفهان

راهیابی دو والیبالیست از مهاباد و بوکان به اردوی تیم ملی

اعتراض سریع سپاهان به داور دربی اصفهان

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

تجلیل از فعالانِ عرصه عفاف و حجاب

کاهش دامنه نوسان باید ادامه یابد / سهامداران از اقدام هیجانی پرهیز کنند

آغاز توزیع تخم نوغان یارانه دار در خوشاب

اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر

هنرمندان استان اصفهان از عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

داور دربی معوقه اصفهان مشخص شد

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز سه‌شنبه 28 فروردین

تشدید فعالیت سامانه بارشی در اصفهان / دستگاه‌های امدادی در آماده‌باش قرار دارند

دربی اصفهان را یک همدانی سوت می‌زند

روند کاهشی تصادفات رانندگی نوروزی مهاباد در طول سال هم تداوم یابد

شروع بارش ها در غرب استان اصفهان

کمیته انضباطی سپاهان را جریمه کرد

نگاهی به هفتاد و چهارمین شهرآورد اصفهان؛ آخرین فرصت

داور دربی اصفهان اعلام شد

استفاده هزار و 100 بیمار هموفیلی اصفهان از فرآورده‌های خونی

برگزاری اولین همایش کشوری نشان ارادت به اهل بیت (ع) در کاشان

هوای اصفهان سردتر می‌شود/ پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تگرگ در مناطق مستعد استان

کشت نخیلات در 47 هکتار از باغات کارون

نشست باشگاه نجوم اصفهان

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 29 فروردین 1402

نوسانات نرخ ارز نفعی برای دولت ها ندارد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

پنج المان بزرگ در دروازه‌های ورودی شهر قم در حال نصب است

هواشناسی اصفهان هشدار سطح نارنجی صادر کرد

کشف 0.5 تن شیشه و تریاک در پل بین‌المللی ابریشم

پیگیری توسعه روابط اقتصادی و گردشگری ایران و روسیه

اهدای 47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی

سپاهان باز هم جریمه شد

کسب رتبه های برتر کاراته کاهای زیر 21 سال اصفهانی

قتل همسر اول به علت اختلافات خانوادگی در فلاورجان

سقف تراکنش های بانکی تغییر کرد

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

لبریز شدن سد مهاباد بر اثر بارندگی‌های شدید (فیلم)

170 تیم امدادی در اصفهان در حالت آماده باش هستند

اجرای 5 طرح اشتغالزایی خُرد در کاشان به همت بنیاد برکت

مدیریت شهری اصفهان از مشارکت شهروندان در پروژه‌ها استقبال می‌کند

ممنوعیت و محدودیت‌های ترافیکی مراسم روز ارتش در بندرعباس

بازار سرمایه منفی شد | برای بازگشت دامنه نوسان امروز تصمیم گیری می شود