پیام سپاهان

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد:

رقابت نفس گیر کتاب‌های مجازی و سنتی/ مرگ زودرس نشر در بازار گرانی سیاسی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان -در رقابت نفس‌گیر میان مطالعه کتاب‌های سنتی و مجازی،کتاب‌های چاپی پیشتاز هستند چراکه نسلی وفادار به نوستالژیهای کودکی و جوانی،همچنان حس ورق زدن کتاب را با اثرانگشت مجازی عوض نمی‌کنند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها- کیمیا صادقی: روزهایی را به یاد می آوریم که بوی کتاب های نو در کتابخانه های منزلمان تمامی نداشت و حافظ و سعدی در قفسه کتابخانه هایمان خودنمایی می کرد؛ شاید از آن روزها خیلی نگذشته باشد اما بسیاری چیزها تغیر کرده است و از بوی کتاب خبری است .
24 آبان ماه روز کتاب و کتابخوانی نام دارد و با وجود اینکه در هفته کتابخوانی برنامه های متعددی به مناسبت این روز در نظر گرفته می شود اما به نظر می رسد درحق روز کتاب و کتابخوانی کوتاهی شده است به نوعی که حتی جوانان نیز این روز را به یاد نسپرده اند و تنها نام آن در تقویم های ما ثبت شده است.
جوانان درگیر کنکور شده و از کتابخوانی فاصله گرفته اند
در این راستا نویسنده اصفهانی و منتقد ادبی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه جوانان امروزه در مقایسه با دهه های پیش از کتابخوانی فاصله گرفته اند، اظهار داشت: ضعف هایی که در سیستم آموزشی ما وجود دارد، باعث شده جوان کمتر به سمت کتابخوانی برود؛ جوانان امروز بیشتر جذب کنکور شده اند و کتاب های کمک درسی شمارگان بیشتری پیدا کرده اند.
سیاوش گلشیری در ادامه افزود: در آموزش و پرورش کسی دانش آموزان را به مطالعه رهنمون نمی کند، متاسفانه شکل مطالعه عوض شده است و دانش آموزان بعضاعلاقه ای به مطالعه ندارند.
وی با بیان اینکه کتاب های زیادی با عنوان های مختلف وجود دارد، بیان داشت: کتاب به اندازه کافی وجود دارد اما آموزش ها در زمینه کتابخوانی صورت نگرفته است، حتی دانشجویان نیز در حیطه تحصیلی خود کتابی اضافه را مطالعه نمی کنند.
وی افزود: علاوه بر آموزش و پرورش، کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان می توانند در زمینه آموزش کتابخوانی فعال باشند.
کتاب های مجازی رقیبی برای کتاب حساب نمی شود، کتاب های مجازی همیشه وجود داشته و باعث شده زمانی که کتاب چاپ می شود نسخه مجازی آن نیز منتشر شود و این نسخه مجازی رقیب کتاب نیست بلکه شکل دیگری از کتابخوانی است که باید به شکل درست ترویج شود کتاب های مجازی رقیب کتاب نیستند
گلشیری با بیان اینکه کتاب های مجازی رقیبی برای کتاب حساب نمی شود، ادامه داد: کتاب های مجازی همیشه وجود داشته و باعث شده زمانی که کتاب چاپ می شود نسخه مجازی آن نیز منتشر شود و این نسخه مجازی رقیب کتاب نیست بلکه شکل دیگری از کتابخوانی است که باید به شکل درست ترویج شود.
وی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با برگزاری نشست و کارگاه های کتابخوانی می تواند گام موثری در ترویج کتابخوانی بین جوانان بردارد، گفت: متاسفانه اداره ارشاد اصفهان در این زمینه کوتاهی کرده و تنها برخی شهر کتاب ها و کانون های پرورش فکری این قبیل نشست ها و کارگاه ها را برگزار می کنند.
این روزها کتاب و کتابخوانی شکل دیگری پیدا کرده، از طرح و رنگ روی جلد گرفته تا حجم برگه و سایز های کوچک وبزرگ همه و همه جای خود را به تلفن همراه و لپ تاپ داده اند و کتاب هایی که به آنها کتاب مجازی می گویند.
مرگ زودرس نشر فرا رسیده است
مدیر انتشارات پرسش در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به وضع نشر در وضعیت موجود کاغذ اظهار داشت: وضعیت نشر کتاب مساعد نیست به نوعی که تیراژ برخی از کتاب ها به 500 عنوان رسیده است و این یعنی مرگ نشر فرا رسیده است .
وی ادامه داد: کاغذ، بندی 280 هزار تومن است و کسی نمی تواند کتاب چاپ کند و زمانی که کتاب به پخش داده شود فروش آنچنانی نمی رود.
رنجبر در ادامه گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، قدرت خرید آنها کاهش پیدا کرده و کتاب های خاص و عمومی تر مانند کتاب های روانشناسی و عامه پسند مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه با شرایط موجود در جامعه مردم بیشتر سمت کتاب هایی که درباره موفقیت و پولدار شدن است رفته اند، گفت: افراد یا به دنبال کتاب های تکان دهنده یا علاقه مند به مطالعه رمان های معروف هستند.
کاغذ کالای اساسی است اما با نرخ آزاد فروخته می شود
مدیر انتشارت پرسش در ارتباط با رقابت کتاب های مجازی با کتاب های فیزیکی اظهار داشت:‌ فردی که کتابخوان باشد در هر صورت به مطالعه کتاب می پردازد اما بعضی افراد علاقه دارند کتاب را در حالت فیزیکی لمس کنند و نسخه فیزیکی آن را ترجیح می دهند.
بر اساس آنچه که از وزارت سمت اعلام شده است، کاغذ جزو کالا های اساسی محسوب می شود که ارز دولتی به آن تعلق می گیرد اما متاسفانه با نرخ آزاد فروخته شده و از سوی وزارت ارشاد نیز نظارتی اعمال نمی شود و حتی اتحادیه ناشران اعتراضی به این موضوع نکرده اند.
ایستگاه های مطالعه در مناطق پر تردد شهر از جمله ترمینال ها، بیمارستان ها و فرمانداری ها نصب شده است که در سه سال اخیر 700 جلد کتاب با 90 عنوان کتاب در این ایستگاه ها قرار گرفته است که علاقه مندان در ایستگاه های مطالعه هزینه از ناچیزی را در برابر کتاب انتخابی خود می دهند 33 ایستگاه مطالعه در شهر راه اندازی شده است
اما امیر هلاکویی در گفت و گو با خبرنگار مهر در ارتباط با فعالیت های نهاد کتابخانه ها در استان اصفهان در راستای تشویق مردم به کتاب و کتاب خوانی با بیان اینکه 37 ایستگاه مطالعه در شهر راه اندازی شده است ادامه داد: ایستگاه های مطالعه در مناطق پر تردد شهر از جمله ترمینال ها، بیمارستان ها و فرمانداری ها نصب شده است که در سه سال اخیر 700 جلد کتاب با 90 عنوان در این ایستگاه ها قرار گرفته است که علاقه مندان در ایستگاه های مطالعه هزینه ناچیزی را در برابر کتاب انتخابی خود می دهند.
رئیس اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان افزود:‌ در برنامه های بعدی در نظر داریم 500 تا هزار ایستگاه برای امانت کتاب در شهر قرار دهیم که علاقه مندان در آن مکان کتابی را به امانت گرفته و مجدد تحویل کتابدار دهند.
نشست کتابخوان ویژه معلولین و آتش نشان ها را برگزار خواهیم کرد
هلاکویی با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی گفت:‌ در این هفته که از 19 آبان ماه آغاز شد برنامه هایی از جمله تجلیل از فعالان حوزه کتاب را خواهیم داشت که در نجف آباد برگزار می شود، همچنین نشست کتابخوان ویژه معلولین و آتش نشان ها را در برنامه های هفته کتاب خوانی برگزار خواهیم کرد.
وی افزود: روز گذشته فعالان عرصه کتاب برنامه میثاق با شهدا را داشتند و در ادامه برنامه دیدار با علمای اصفهان و خانواده شهید را در استان اصفهان و شهرستان ها برگزار خواهیم کرد.
تجربه نشان داده است که کتاب خوانی در بین جوانان کاهش پیدا کرده و کمتر دیده می شود که جوانی نسخه فیزیکی کتابی را در دست گرفته و مشغول مطالعه باشد اما نکته جالب اینکه آمار دقیق و واقعی از میزان مطالعه مردم اصفهان در این راستا وجود ندارد.
آمار دقیقی از سرانه مطالعه مردم اصفهان نداریم
حتی معاون فرهنگی ارشاد هم آمار دقیقی از سرانه مطالعه اصفهان در چند سال اخیر نداشته و در گفت و گو با خبرنگار مهر ، در ارتباط با سرانه مطالعه اصفهان اظهار داشت: آمار جدیدی از میزان مطالعه مردم اصفهان نداریم اما طبق آماری که از سال های پیش داشتیم سرانه مطالعه اصفهان نسبت به دیگر شهرها بیشتر است.
مختاری ادامه داد: از آنجایی که برخی مطالعه درسی، روزنامه و فضای مجازی را جزو ساعات مطالعه حساب می کنند و مولفه های کتاب خوانی متفاوت هستند آمار دقیقی از میزان مطالعه مردم نداریم.
این روزها به نظر می رسد کتاب های مجازی رقیب جدی برای کتاب های سنتی شده اند و کمتر جوانی رغبت می کند که به جای دنبال کتاب گشتن در فضای مجازی، وقت خود را صرف رفتن به سمت کتابخانه ها کند، البته کارشناسان معتقدند در این رقابت نفس گیر همچنان، کتاب های سنتی گوی سبقت را از کتای های مجازی ربوده اند چراکه همچنان نسلی وفادار به نوستالژی های کودکی و جوانی، حس خوشایند ورق خوردن کتاب و بوی برگه های تازه از چاپ در آمده آن را با حس بی رنگ هیچ اثر انگشتی در فضای مجازی عوض نمی کنند.
اما نباید از این نکته غفلت کنیم که در کنار گسترش کتابخوانی مجازی، حس و حال ناب خوانش کتاب های سنتی را نیز باید در نسل جوان جامعه تقویت کنیم، شاید ساده ترین راه حل این موضوع استانداردسازی کتابخانه ها، شبانه روزی شدن آنها و تجهیز آن به کافی شاپ، مهدکودک و دیگر امکانات رفاهی مطابق پیشرفت های روز دنیا است، طرحی که بیش از 7 سال پیش در اصفهان مطرح شد اما همچنان در گوشه ای خاک می خورد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/74594/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توماج صالحی کیست؟ او اعدام می‌شود؟

احداث زیرگذر حصه شمالی در 1403

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم

شرکت‌های دانش‌بنیان به رفع مشکل پرداخت بر پایه ارز در حوزه گردشگری بپردازند

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان + فیلم

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه 435 هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در عمارت سعدی اصفهان

یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان سالم است

سارق مامورنما در «سبزدشت» بهارستان دستگیر شد

دیدار با خانواده شهدا و جانبازان منطقه 9 در هفته بزرگداشت اصفهان

ورزشگاه شهدای فولاد میزبان سپاهان در یک هشتم نهایی جام حذفی

هوای کلانشهر اصفهان سالم است

باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد

تمدید قرار داد مربی دروازه‌بانان تیم فوتسال گیتی پسند اصفهان

بارش‌های اخیر اردستان در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بود

تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

قیمت طلا، سکه و ارز 6 اردیبهشت‌ماه 1403؛ سکه دوباره جهشی شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

آغاز رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد

آموزش تفکیک پسماند به بیش از 1000 دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان

خواهرخوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان

کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن

رقابت بیش از 64 هزار اصفهانی در مارتن کنکور 1403

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 + آخرین وضعیت

رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد

مهار 80 درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم

استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان

اصفهان، اقلیم معناست

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

مخالف تعطیلی دو روز در هفته هستم؛ با تعطیلی جمعه هم مخالفم! / نماینده‌ها اگر خسته هستند، مجلس را تعطیل کنند

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

هوای اصفهان و 6 شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی

آغاز رقابت 64 هزار و 719 داوطلب در استان اصفهان

هوای اصفهان و 5 شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی