پیام سپاهان

آخرين مطالب

در میزگرد ایرنا مطرح شد:

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سند هویت بخش جامعه اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نقش بسیار مهمی در ایجاد و شکل دهی به هویت جامعه ایرانی دارد که تحقق آن به اعتقاد کارشناسان در میزگرد ایرنا نیازمند ایجاد باور و گفتمان عمومی، فراهم کردن زیر ساختهای لازم و رفع موانع و محدودیتهای ساختاری است.
  این کارشناسان تاکید کردند مهمترین مواردی که باید برای تحقق و تضمین اجرایی شدن هر سند آینده پژوهی از جمله سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت ،در نظر گرفته شود، اجتماعی سازی و ایجاد یک گفتمان عمومی است تا این سند در همه سطوح جامعه مورد پذیرش قرار گیرد.
تحقق سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت همچنین نیازمند تحقق اعتماد ، همدلی و ایجاد نوعی باور عمومی به این سند است که بدون تردید و با تکیه بر توانمندی های ویژه و منحصر به فرد ایرانیان می توان به تحقق آن امید داشت.
سند بنیادین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیست و دوم مهرماه سال گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، تحول برای 50 سال آینده پس از مبانی خدا شناسی، جهان شناسی و جامعه شناسی، آرمان‌ های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، به عنوان ارزش‌ های بنیادین فرا زمانی و فرا مکانی جهت ‌دهنده پیشرفت مطرح شده است.
این سند از ویژگی ‌های خاصی برخوردار است، به عنوان مثال، بالادستی و عملیاتی بودن آن در راس همه سیاستگذاری ‌ها و سندهای چشم‌اندازهای کشور قرار دارد.
رهبر معظم انقلاب در توصیف اراده ملت ایران برای انتخاب مسیر آینده فرمودند : ملت ایران از میان 2 راه، یکی تسلیم در برابر دشمن و دیگری ادامه پایداری و حرکت به سوی قله های رفیع پیشرفت و تکامل راه دوم را برگزیده است، زیرا نشان داده است که استعداد و شایستگی حرکت در مسیر عزت و سربلندی را دارد.
 در این ارتباط میزگردی با عنوان" الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت /ضرورتها و راهکارها" با حضور میثم شکری ساز استاد کارآفرینی و مدیریت در استان اصفهان، الهام سهامی استاد دانشگاه و مدیر رصد خانه علم و فناوری شاخص پژو اصفهان و حسام خلیلی کارشناس فرهنگی و اجتماعی و نویسنده کتاب مقاومت اقتصادی در پرتو اقتصاد مقاومتی برگزار کرد.
این کارشناسان می گویند این الگو و سرفصل هایی که در حوزه های مختلف پیشنهاد داده شده، اشاره به عقلانیت، دانش و فناوری دارد که باید جدی گرفته شود.
آنان معتقدند همه مراکز تخصصی علمی و اجرایی در این موضوع مهم باید ورود کنند و به سمتی پیش بروند که در تمام زمینه ها مستقل و با تکیه بر توان داخلی از فشارهای بیرون مصون شویم.
** الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت هویت بخش جامعه ایرانی است
استاد دانشگاه و مدیر رصد خانه علم و فناوری شاخص پژوه اصفهان با تشریح پیش شرط های تحقق الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت افزود: از آنجا که یکی از خلاء های کنونی که در بطن جامعه قابل مشاهده است و دشمن هم در جنگ نرم خویش این هدف را آشکارا دنبال می کند، ایجاد نوعی سرگردانی و سردرگمی بین هویت ایرانی و اسلامی بودن ماهیت جامعه است.
الهام سهامی گفت : به همین دلیل تدوین این الگوی نقش بسیار مهمی در ایجاد و شکل دهی به هویت جامعه ایرانی بر پایه مبانی اسلامی خواهد داشت.
وی اظهارداشت: بررسی نحوه اجرایی شدن آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است، لازم است تاکنون در خصوص مزایا و ضرورت های تدوین این سند آینده پژوهانه، صحبت ها و نشست های تخصصی بسیاری برگزار شد اما از نگاه و منظر نحوه اجرایی شدن این الگو و حتی نقد هایی که ممکن است در خصوص نحوه تدوین آن وجود داشته باشد ، کمتر صحبت شده است.
وی خاطرنشان کرد : البته جای خوشحالی است که این الگو پس از سال ها، تحقیق و پژوهش گسترده و هم اندیشی جمعی از نخبگان و صاحبنظران کشور، تدوین شده است، با این حال هنوز هم نقد هایی بر این سند وجود دارد.
سهامی اظهارداشت : یکی از ضرورت هایی که برای تحقق و اجرایی شدن هر سند بالادستی باید مد نظر گرفته شود ، تدوین اهداف آرمان گرایانه و در عین حال واقع بینانه و دست یافتنی است.
وی ادامه داد : به همین دلیل به اعتقاد بنده صاحبنظران باید واقع بینانه بودن این تصویر مطلوب از جامعه ایرانی اسلامی در سال 1444 را با توجه به ظرفیت ها و ویژگی های خاص جامعه ایرانی و موقعیت منحصر به فرد و حساس جمهوری اسلامی، مد نظر داشته باشند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد : هم چنین مهمترین اصلی که برای تحقق یافتن و اجرایی شدن هر سند آینده پژوهانه ای لازم است ، لزوم ارزیابی مستمر و منظم و بازنگری با توجه به تغییرات است.
مدیر رصد خانه علم و فناوری شاخص پژوه اصفهان بیان کرد : متاسفانه ما تجربه ناموفقی در تحقق سند چشم انداز داشته ایم و باید درس ها و عبرت هایی از این تجربه ناموفق برای تحقق شایسته ، الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت بگیریم.
وی یکی از عوامل موفقیت در تحقق یافتن و اجرایی شدن این الگو را لزوم توجه به مشروعیت و مقبولیت عمومی این الگو دانست و گفت : نباید این طور باشد که خلاء اساسی بین تدوین کنندگان و اجرا کنندگان این الگوی پایه وجود داشته باشد.
سهامی با بیان اینکه اکنون که این سند هنوز هم در حال بررسی و تدوین نهایی است، اضافه کرد : باید اطمینان یافت که آیا آراء همه نخبگان و صاحبنظران با دیدگاه ها و نظرات مخالف گردآوری شده است، اگر برخی علاقه ای به همکاری و اعلام نظر نداشته اند دلایل شان چه بوده و این که در مدت زمان دو ساله ای که رهبری برای تصویب و ابلاغ نهایی این الگو ، تعیین نمودند، بیشتر تمرکز را بر روی جمع آوری و بررسی نقد و نظر مخالفان صرف کنیم.
این استاد دانشگاه تصریح کرد : لازم است که برای تدوین هر نوع سند آینده پژوهی در نظر گرفتن کلان روندهای مهم و در حال شکل گیری جهانی امری مهم است، چرا که بدون تردید جامعه ما از آثار این کلان روندها مصون نخواهد بود.
وی اضافه کرد : مباحثی چون تغییر هرم جمعیت، بحران آب و تغییر اقلیم، جابه جایی قدرت در جهان و غیره و شناسایی مستمر کلان روندهای جهانی در حال شکل گیری، باید در تدوین الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، مدنظر قرار گیرد.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر مهمترین مواردی که باید برای تحقق و تضمین اجرایی شدن هر سند آینده پژوهی از جمله سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت ،در نظر گرفته شود، اجتماعی سازی و ایجاد یک گفتمان عمومی است، تا این سند در همه سطوح جامعه مورد پذیرش قرار گیرد.
سهامی گفت: در همین راستا، به اعتقاد من مهمترین کار برای تحقق سند، در اولویت قرار دادن آموزش این سند و تصویر سازی مطلوب از آینده به کودکان است، چرا که آنان مهمترین مهره های کلیدی و سازندگان آینده هستند.
مدیر رصد خانه علم و فناوری شاخص پژوه اصفهان ادامه داد : همچنین در راستای فرهنگ سازی بهینه با تمرکز بر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، بهره مندی از ظرفیت های فضای مجازی و فناوری های نوین، جهت معرفی و اجتماعی سازی سند ضروری و لازم الاجراست.
به گفته وی تحقق سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، نیازمند تحقق اعتماد ، همدلی و ایجاد نوعی باور عمومی به این سند است که بدون تردید و با تکیه بر توانمندی های ویژه و منحصر به فرد ایرانیان می توان به تحقق آن امید داشت.
** لزوم استفاده از فناوری نوین در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
استاد کارآفرینی با گرایش مدیریت از آلمان با اشاره به اهمیت موضوع و نیاز کشور به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت : در کشوری همانند آمریکا جهت دهی به مباحث مختلف توسط رسانه هاست ، آنها برای مردم ذهنیت به وجود می آورند و به دنبال آن دستگاه های دولتی حرکت می کنند.
میثم شکری ساز در این میزگرد ایرنا افزود : ما زیاد حرف می زنیم ولی متاسفانه در مرحله عمل، عدم توجه به شش شاخص قطب نما ، انرژی استراتژی که اندیشمندان مطرح می کنند در نطفه خفه می شود.
این استاد کارآفرینی با اشاره به چشم انداز آرمایان گرایانه و بزرگ چین اظهارداشت: چین یک چشم اندازی برای خودش در نظر گرفته است؛ تحت عنوان چین 2030 و در این چشم انداز می خواهند به یک چشم اندازی تحت عنوان یک کمربند و یک مسیر برسند آنها گفتند باید در دنیا کاری کنیم که یک مسیر اقتصادی در دنیا باشد و آن فقط چین است و سایر کشورها به نوعی باید کارخانه های چین باشد.
وی ادامه داد : این کمربند بزرگ اقتصادی از چین تا اقیانوس اطلس و اروپا را مد نظر دارد، ایران پتانسیل اقتصادی ، سرمایه های اجتماعی و انسانی زیادی دارد و در هر زمینه ای در نظر بگیریم کشور ما ظرفیت اول بودن را دارد.
وی تصریح کرد: متاسفانه تنها چیزی که کشور ما ندارد مدیریت است و همین 85 درصد ناامیدی که بیان می شود با یک مدیریت خود درست می شود که در انتخابات نمونه بارز آن دیده می شود که چگونه امید در رگ جامعه وارد می شود و مردم پر انرژی ظاهر می شوند.
این استاد کارآفرین تصریح کرد : اگر یک مدیران قابل وارد کارزار کشور شود و موازی کاری ها و بورکراسی های اداری از بین برود دیگر کسی از وطن خارج نخواهد شد و حتی بازگشت به وطن خواهیم داشت.
شکری ساز همچنین ادامه داد : نباید آرمان ها را کوچک کرد و باید بیینم چه کاری می شود برای رسیدن به آرمان ها انجام داد که برای رسیدن به آن تلاش کنیم.
شکری ساز با اشاره به مباحث آموزشی برای رسیدن به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ادامه داد: کار آفرینی و کار تیمی 2 موضوعی است که آموزش و پرورش باید از همان ابتدا آن را به دانش آموزان در مدارس آموزش دهند.
وی تصریح کرد : اینکه از اول به بچه بگویم بابا نان داد و یا بابا آب داد درست نیست، در کشوری همانند ژاپن از همان ابتدا به بچه ها یاد می دهند که ژاپن هیچ چیزی ندارد و منابع آن محدود می باشد و شما هستید که ژاپن را باید بسازید.
این استاد کار آفرینی با بیان اینکه باید بچه ها را به مساله کار آفرینی توجه داد، اضافه کرد : 60 درصد اقتصاد دنیا را شرکت های کوچک و متوسط در اختیار دارند و همه دنیا ماکروسافت و شرکت های بزرگ نیستند.
شکری ساز با تاکید بر رفع موانع کارآفرینی توسط دولت ، تصریح کرد : چه اشکالی دارد کارآفرینی کنیم و موانع کارآفرینی در اصفهان از شاخص جهانی و کل کشور بیشتر است باید روی آن کار کرد.
وی تصریح کرد : اگر کارآفرینی اصلاح شود اقتصاد کشور اصلاح می شود و چشم انداز خوبی برای کشور در زمینه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اتفاق می افتد.
این استاد کارآفرینی همچنین با اشاره به هدر رفت بودجه های فرهنگی در کشور گفت : بودجه ها و سازمان های فرهنگی زیادی در کشور وجود دارد ولی متاسفانه نگاه تخصصی در این زمینه نیست، در کار فرهنگی تخصص گرایی نشده بلکه تخصص زدایی شده است.
وی با بیان اینکه فناوری های نوین می تواند فرهنگ ایجاد کند، اظهارداشت: فناوری های نوین همانند شمشیر دولبه است و در فضای مجازی می تواند بازتاب ای گسترده ای داشته باشد اگر از فناوری های نوین درست استفاده کنیم اثر بخش خواهد بود.
وی اظهارداشت: در فرمایشات رهبری در باره استفاده درست از فناوری های نوین به جوانگرایی و تخصص گرایی اشاره شده است که اگر این دو کنا رهم باشد نتیجه می گیریم.
شکری ساز اضافه کرد : یکی از مهمترین راه های رسیدن به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت رسیدن به اهداف کارآفرینی و برداشتن موانع آن است اگر این درست شود می شود موفق بود.
وی با بیان اینکه رتبه ایران در کارآفرینی 154 دنیاست، اضافه کرد : در کار آفرینی باید دنبال روش های دارای ارزش افزوده و با تکنولوژی های پایین و با ارزش بالا زود بازده باشیم، تا جانی به اقتصاد کشور دهیم و آرام آرام با برنامه ریزی دراز مدت اوضاع زیر ساختی اقتصاد کشور را سامان دهیم.
شکری ساز با بیان اینکه مقررات زدایی یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید در کارآفرینی رعایت شود، ادامه داد : اگر کسی می خواهد یک فعالیت اقتصادی ساده انجام دهد باید 10تا 15 دستگاه مختلف سرو کله بزند.
وی تصریح کرد: کارمندان اداری در تمام دنیا نخبگان هستند که با تعداد کم، حقوق مناسب دریافت می کنند در ایران این موضوع بر عکس است و به همین خاطر نظام اداری کارآمد نیست.
این استاد کارآفرینی با بیان اینکه سیستم چاق شده و قوانین دست و پاگیر فراوان است، گفت: باید در این زمینه کار گروهی تشکیل شود و مشکلات در این زمینه برای رسیدن به یک الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت حل شود.
** در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به مدیرانی جهانی اندیش نیاز است
کارشناس فرهنگی و اجتماعی و نویسنده کتاب مقاومت اقتصادی در پرتو اقتصاد مقاومتی گفت : در زمان حاضر خلاقیت در جامعه کم شده درحالی که در گذشته بیشتر وجود داشت.
حسام خلیلی علت این موضوع را روزمرگی شدن نگاه مدیران در بخش های مختلف ذکر و اضافه کرد : در این راستا باید تجربیات موفق کشورهای دیگر را شناسایی کنیم و بدون اینکه وقتی تلف شود از آن ها الگو بگیرم که در چه بخش هایی موفق بودند.
خلیلی با بیان این که دیگر دوران کارمندی تمام شد، گفت: اکنون دوران کارآفرینی شکل گرفته است که رسانه های مخالف نظام برای مقابله با این موضوع بیکار ننشستند و هجمه های منفی رسانه های علیه نظام منتشر می کنند.
وی تصریح کرد : این رسانه ها همانند بی بی سی و صدای امریکا بذر نامیدی را ایجاد می کنند و گفت و گوها برنامه هایشان اقتصاد ایران را هدف قرار می دهند.
خلیلی ادامه داد : در این زمینه الگوی اسلامی در معرض نظر سنجی است و رسانه های داخلی ما باید پمپاژ ناامیدی آنها را خنثی کنند تا دستاوردهای خوبی ارائه شود.
وی با اشاره به اینکه وظیفه مدیران خلق امکانات ، پول و خلاقیت است ، اظهارداشت: با نگاه کوچک نمی شود کشور را اداره کرد ما به مدیرانی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیاز داریم که نگاه جهانی داشته باشند چون باید طراز ایران جهانی باشد.
نویسنده کتاب مقاومت اقتصادی در پرتو اقتصاد مقاومتی همچنین بر مقررات زدایی و کاهش کاغذبازی اداری در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید کرد و گفت : سازمان ملل می گوید اگر ایران می خواهد به کشورهای صنعتی برسد، یک درصد صادرات صنعتی جهان را در هشت درصد رشد سرانه باید داشته باشد.
وی تصریح کرد : 85 درصد صنعت ایران در اختیار بخش خصوصی است آیا فعال است، 75 درصد معادن و 90 درصد تجارت، خصوصی است که باید فعال شود و مدیران نیازمند به روز شدن هستند و باید در این زمینه آگاهی های خود را افزایش دهند.
خلیلی با بیان اینکه جهان در تسخیر فضای مجازی است ، گفت: در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ایران باید به آن فضا برسد.
وی با اشاره به عدم شناخت مدیران از رسانه و نداشتن اطلاعات تخصصی در این زمینه گفت: برخی از مدیران در سواد رسانه ای ضعف دارند که در الگوی اسلامی ایرانی باید در این زمینه کار شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/74668/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید طبیعت دوستان از حاشیه رودخانه زاینده رود در سودجان + تصاویر

هندبال اصفهان با پیروزی به تعطیلات رفت

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب 1000 ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان

لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان

توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست