پایگاه خبری تحلیلی پیام سپاهان

آخرين مطالب

نخستین قطار ایران سال آینده وارد آلمان می شود سياسي

نخستین قطار ایران سال آینده وارد آلمان می شود

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - معاون گروه بین الملل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: مذاکرات انجام شده با مقامات آلمان برای راه اندازی قطار بین دو کشور ثمربخش بوده است و امیدواریم سال آینده نخستین قطار ایران وارد آلمان شود.
به گزارش ایرنا، مژگان کُردبچه روز دوشنبه در بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه ای راه آهن های خاورمیانه (UIC) در هتل عباسی اصفهان افزود: این مذاکرات در 2 سال گذشته انجام شده است و اکنون برای راه اندازی قطار بین دو کشور در حال رایزنی برای حل مسائل مقرراتی هستیم.
وی که در این اجلاس در باره اقدام های این شرکت برای توسعه زیرساخت ها حمل و نقل بین المللی سخن می گفت، اضافه کرد: این قطار برای حمل بارهای صادراتی از ایران و بارهای وارداتی از اروپا راه اندازی خواهد شد.
معاون گروه بین الملل شرکت راه آهن افزود: ایران برای توسعه حمل و نقل ریلی باری بین المللی، ارتباطات متعددی با کشورها داشته است.
وی اظهار داشت: در تلاشیم تا قطارهای باری کانتینری از چین با گذار از کشورهای شرق آسیا، به ایران وارد و امکان سیر آنها تا ترکیه میسر شود.
به گفته وی، از سال 2015 میلادی تاکنون هشت قطار کانتینری در این مسیر حرکت کرده اند.
کُردبچه اظهار داشت: توافق هائی بین راه‌ آهن‌ های ایران، آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان برای راه اندازی کریدور جنوب - غرب بصورت حمل و نقل ترکیبی برای جذب بارهای هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی به سمت اروپا انجام شده و در باره تعرفه و مدت زمان سیر این قطارها به نتیجه رسیده ایم.
وی تصریح کرد: برای توسعه مسیر غربی کریدور شمال - جنوب توافق هائی با کشورهای آذربایجان، روسیه و بلاروس حاصل و این کریدور فعال شده است.
معاون گروه بین الملل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی اضافه کرد: از چند سال پیش مذاکراتی بین ایران با کشورهای آسیای میانه شروع شده است تا کالاهای این کشورها را از مسیر سرخس به ایستگاه رازی و از آنجا به ترکیه انتقال دهیم.
وی افزود: در حال حاضر کالاها از طریق شبکه ریلی ایران تا شهر وان ترکیه حمل می شود و بنا داریم انتقال این کالاها را از طریق ریل به سایر شهرهای ترکیه و سپس به اروپا نیز ادامه دهیم.
کُردبچه، میزان بار جا به جار شده در بخش حمل و نقل بین ‌المللی راه آهن جمهوری اسلامی در سال جاری را 17 میلیون تُن اعلام کرد و افزود: این میزان تا دو سال آینده باید به بیش از 25 میلیون تُن برسد.
وی به راه اندازی قطارهای بین المللی گردشگری در کشورمان نیز اشاره کرد و گفت: از چهار سال گذشته تاکنون 27 قطار گردشگری از اروپا و آسیا، گردشگران را به ایران آورده که بیشتر آنها از کشورهای آلمان، ایتالیا، مالزی، روسیه، سنگاپور و استرالیا بوده اند.
معاون گروه بین الملل شرکت راه آهن ایران بااشاره به اینکه در سال های اخیر با اجرای طرح هایی، توسعه و تکمیل شبکه زیربنایی ریلی کشور مورد توجه قرار گرفته است، گفت: احداث و بهره برداری از راه آهن گرگان - اترک - برکت به طول 926 کیلومتر که سه کشور ایران- ترکمنستان و قزاقستان را به هم متصل می کند، از جمله این طرح هاست.
وی با اشاره به اینکه خط ریلی قزوین - رشت به طول 164 کیلومتر در مسیر شمال -جنوب در غرب دریای خزر نیز آخرین مراحل تکمیلی خود را طی می کند، افزود: این طرح بهمن امسال بصورت رسمی افتتاح خواهد شد.
کردبچه ادامه داد: پروژه ریلی اتصال آستارای ایران به آستارای جمهوری آذربایجان نیز فروردین امسال با حضور رئیسان جمهوری دو کشور افتتاح شد و اکنون عملیاتی است.
وی افزود: از طریق این مسیر، بار از روسیه وارد آستارا جمهوری آذربایجان شده و علاوه بر ایران به کشورهای همسایه نیز حمل می شود.
معاون گروه بین الملل شرکت راه آهن اظهار داشت: احداث خط ریلی رشت - آستارا نیز به طول 163 کیلومتر از طریق فاینانس خارجی در دستور کار ماست.
وی اتصال شبکه ریلی کشور به افغانستان را از طریق برنامه های شرکت راه آهن بیان کرد و گفت: این خط در مسیر خواف تا هرات بطول 207 کیلومتر در حال احداث است و عملیات اجرایی آن پیشرفت خوبی داشته است.
کردبچه بدون اشاره به میزان پیشرفت فیزیکی این طرح گفت: 76 کیلومتر این خط ریلی در داخل ایران است که تا مرز افغانستان نیز تکمیل می شود.
وی اظهارداشت: کشیدن 62 کیلومتر از این خط در داخل افغانستان نیز جزو تعهد ایران بوده که عملیات زیرسازی آن پایان یافته و روسازی 60 کیلومتر آن نیز اجرا شده است.
به گفته این مقام راه آهن کشورمان، 69 کیلومتر دیگر این خط آهن قرار است توسط دولت افغانستان اجرا شود.
*** اتصال ریلی با عراق را نیز با جدیت دنبال می کنیم***
معاون گروه بین الملل شرکت راه آهن با بیان اینکه شبکه ریلی کشورمان از 2 نقطه به عراق وصل می شود، گفت: اتصال به شبکه ریلی عراق می تواند خطوط ریلی کشورهای سوریه و اردن را به شبکه ایران متصل کند.
وی افزود: برای برقراری این ارتباط، ‌مسیرهای جداگانه "خرمشهر ـ شلمچه ـ بصره " و " اراک ـ کرمانشاه ـ خسروی" در نظر گرفته شده است.
کردبچه با اشاره به سفر رئیس جمهوری عراق به ایران در هفته گذشته گفت: در نشست رئیسان جمهوری دو کشور، دو طرف در باره اتصال راه آهن ایران به عراق در غرب و جنوب کشور مذاکره کردند.
وی تصریح کرد: مقدمات تهیه زیرساخت های اتصال راه آهن شلمچه به بصره مهیاست و می تواند انتقال زائران ایرانی به کربلا را آسان کند.
معاون گروه بین الملل شرکت راه آهن، توسعه حمل و نقل ریلی را از اهداف راهبردی و اصلی دولت بیان کرد و گفت: در برنامه پنج ساله ششم توسعه، سهم بار ریلی از کل بار در کشور باید به بیش از 2.5 برابر افزایش یابد.
وی افزود: در همین راستا و برای رسیدن به اهداف برنامه توسعه ششم، سال آینده سرمایه گذاری چشمگیری برای توسعه صنعت ریلی ایران انجام خواهد شد.
کردبچه با اشاره به اینکه شبکه ریلی کشور به چهار بندرِ امیرآباد، عباس، امام و خرمشهر متصل شده است، گفت: ساخت راه آهن چابهار - زاهدان در دست اقدام است که با اجرای آن، میزان تخلیه و بارگیری کالا از 2.5 به 8.5 میلیون تن در سال می رسد.
وی همچنین برقی کردن خطوط ریلی را از برنامه های راه آهن کشور بیان کرد و افزود: بر اساس چشم انداز 20 ساله نظام، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران متعهد است 6 هزار کیلومتر خط ریلی برقی ایجاد کند.
معاون بین الملل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه این شرکت برنامه برقی کردن را با استفاده از فاینانس خارجی دنبال می کند، افزود: برقی کردن مسیر دو خطه تهران - مشهد به طول تقریبی یکهزار کیلومتر و مسیر گرمسار - اینچه برون به طول 495 کیلومتر از جمله این برنامه هاست.
وی بااشاره به اینکه استفاده از قطارهای سریع السیر با سرعت 250 کیلومتر در ساعت در دستور کار راه آهن قرار دارد، اضافه کرد: در این پیوند 2 هزار و 200 کیلومتر از شبکه ریلی کشور در 6 محور در دست اقدام است.
کردبچه اظهار داشت: احداث خط سریع السیر تهران - قم - اصفهان با بیش از چهار هزار کیلومتر، احداث خط سریع السیر قم - اراک با طول 117 کیلومتر و ارتقای محورهای تهران- همدان و تهران - تبریز به خطوط سریع السیر از جمله این طرح هاست.
راه آهن ایران حدود 13 هزار کیلومتر خط، 25 هزار واگن باری، یکهزار و 900 واگن مسافری و 556 دستگاه لکوموتیو دارد.
شرکت راه ‌آهن جمهوری اسلامی ایران سال گذشته موفق به حمل حدود 47 میلیون تُن بار و 24 میلیون و 500 هزار نفر مسافر شد.
در برنامه پنج ساله ششم توسعه(از سال 95 تا 1400) افزایش سهم راه‌ آهن در حمل بار از 12‌درصد به 30 درصد و مسافر از 8 درصد به 20 درصد پیش بینی شده است.
بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه ای راه آهن های خاورمیانه(UIC) با هدف توسعه همکاری کشورهای عضو، صبح دوشنبه در اصفهان آغاز شد و به مدت سه روز ادامه می یابد.
کشورهای ایران، ترکیه عراق، افغانستان، عربستان، سوریه، اردن، عمان، قطر و امارات عضو این مجمع هستند.
6027/2093





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ابوترابی: جمهوری اسلامی در طول این 40 سال توانسته تمام تهدیدات را به فرصت تبدیل کند

ضرورت تدوین نقشه راه ساماندهی رودخانه زاینده‌رود

حاجی دلیگانی: عربستان در خصوص خروج دام از کشور دخالت دارد / وزارت اطلاعات پاسخگو باشد

ملت ایران از آرمان های والای انقلاب عقب نشینی نخواهد کرد

رهبر انقلاب: در 22 بهمن امسال، جمعیت بیشتری آمده بودند

احتمال جنگ میان ایران و اسرائیل؟ جدی نگیرید!

جلالی: هیچ رفتار انتخاباتی از لاریجانی ندیدم

پیشنهاد احمدی‌نژاد برای برگزاری رفراندوم اقتصادی

دهقان: استیضاح روحانی، وقت تلف کردن است

شماره 36 مجله «ایران‌مهر» منتشر شد

بازی سختی با الغرافه داریم/ از کیفیت طارمی با خبر هستیم

معالجه 10بیمار مبتلا به شکاف لب با جدیدترین روش جراحی

امیدوارم با شکست الغرافه به لیگ قهرمانان آسیا برسیم

بارش پراکنده برای مناطق شمال استان پیش بینی می‌شود

باغداران کاشانی به سفیدکردن تنه درختان میوه اقدام کنند

نخستین نمایشگاه صنعت سینما در اصفهان برگزار می‌شود

برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور کارگردانان مطرح سینما در اصفهان

یادواره 1700 شهید کاشان برگزار می‌شود/سردار قاآنی سخنران مراسم

انتقام سپاه از عوامل حادثه زاهدان/خانه‌ تیمی تروریست‌ها متلاشی شد

پیشنهاد یک نماینده برای نامگذاری 24 بهمن به نام «روز مرزبانان»

دولت پاکستان نسبت به مسائل امنیت مرزی پاسخگو باشد

طرح استیضاح روحانی کلید خورد

توضیحات قالیباف درباره حواشی عروسی دخترش

دلیل سفر امام جمعه اهواز به انگلیس از زبان بعیدی‌نژاد

ظریف: تا دمشق بخواهد در سوریه می‌مانیم

روحانی: انتقام شهدای مرزبان را می‌گیریم

سفیر پاکستان به وزارت خارجه ایران احضار شد

پیکر شهدای مدافع حریم امنیت در چادگان و خمینی‌شهر تشییع شد

تشییع پیکر مطهر شهدای مدافع حریم امنیت در شهرضا و سمیرم

سارق داخل خودروهای سنگین در کاشان دستگیر شد

شهدای مدافع امنیت در خور و بیابانک و فلاورجان تشییع شدند

مردم به پای انقلاب ایستاده اند

تیم فوتبال ذوب آهن راهی قطر شد

کاشان به سوگ نشست/خانه ابدی مقصد نهایی شهادت

دولت با ثبات قیمت دلار اقتصاد کشور را سامان دهد

نیروهای مسلح ما مقتدرترین نیروها و مجهزترین امکانات دفاعی را دارد

ابر چالش‌های زیست محیطی اصفهان مغفول مانده است

تدوین برنامه استراتژیک پیشگیری از مرگ در دستور کار قرار دارد

بازرسی جزو اصول اساسی کشور است/عده‌ای راباید با چوب تر هدایت کرد

تشییع باشکوه دو شهید مدافع وطن در آران و بیدگل

تصویب بودجه بیش از 2 میلیارد تومانی برای شورای شهر اصفهان

نرخ بیکاری در اصفهان 3 درصد بیش از کشور است

لایحه افزایش قیمت تاکسی برای تصویب به شورای شهر اصفهان ارسال شود

تشییع شهدای حادثه تروریستی در شهرستان های اصفهان

پیکر سه شهید مدافع حریم امنیت در کاشان تشییع شد

اقتدار ایران اسلامی مدیون خون شهداست

ملت ایران در راه ولایت ذره ای تزلزل نخواهد کرد

سه شهید حریم امنیت در شهر درچه تشییع شدند

امام جمعه و استاندار اصفهان از حضور مردم در تشییع شهدا قدردانی کردند

پیکر 2 شهید مدافع حریم امنیت در آران و بیدگل تشییع شد