پیام سپاهان

آخرين مطالب

حواسمان به تعلیم و تربیت باشد مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - روزنامه سیمای شهر استان اصفهان روز چهارشنبه در ستون سرمقاله خود در مطلبی را با عنوان "حواسمان به تعلیم و تربیت باشد" به قلم بابک ایران پور منتشر کرد.
در این مطلب با اشاره به بخشی از اصل چهل و سوم قانون اساسی آمده است: « برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد ،با حفـظ آزادگی او ، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران براساس ضوابط زیر استوار می شود : .1تأمین نیازهای اساسی: مسکن ، خوراک ، پوشاک ،بهداشت ، درمان ، آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده برای همه». ... و در اصل سی ام قانون اساسی هم می خوانیم: « دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خود کفایی کشوربه طور رایگان گسترش دهد».اما سالها است که با شکل گیری مدارس غیر انتفاعی و غیـر دولتی در اشکال مختلف ، بخش اعظمی از بار آموزش و پرورش و هزینه های آن بر دوش مردم و خانواده ها نهاده شده است .
مدارسی که برخی از معلمانش فاقد سوابق آموزشی و فاقد تحصیلات مرتبط با آموزش و پـرورش هستند و در نتیجه آنچه که مشهود است کم
رنگ شدن آموزش در کلاس درس و سوق دادن اکثر تکالیف و وظایف آموزشی به خانه دانش آموزان است . به این قصه پر غصه باید کتـاب های
کمک آموزشی را هم افزود .استفاده از کتابهای کمک آموزشی شاید برای کنکوری ها موثر و مفید باشد اما برای دانش آموزانی که در ابتدای تعلیم و تربیت هستند و باید فراگیری دروس را متناسب با سر فصل های مصوب آموزش و پرورش بیاموزند کاری عبث ، اشتباه و خسته کننده است.
بدیهی است اگر برخی معلمان مقطع ابتدایی در مدارس مذکور به وظیفه خود در چهارچوب تدریس کتاب های درسی هر پایه عمل کنند
ضرورتی به بهره گیری از کتاب های کمک آموزشی نیست. کتاب هایی که بیشتر به منافع مادی منتشر کنندگانش سود می رساند تا در عرصه تعلیم و تربیت به دانش آموزان بار علمی بیافزاید. واقعاً دو سه دهه قبل که از مدارس غیر دولتی و کتاب های کمک آموزشی خبری نبود مگر دانش آموزان باسواد نمی شدند ؟ الفبای فارسی و جمع و تفریق و تقسیم و علوم و هنر و نقاشی و ورزش و ... را نمی آموختند؟ نهایتاً برخی از دروس در بازنگری کتب تغییر کرده است یا کم و زیاد شده است و اما اکنون دانش آموز دوره ابتدایی به محض ورود به منزل ابتدا باید تکالیفی که در مدرسه انجام می شده است را انجام دهد و در ادامه با بی حوصلگی و خستگی سراغ کتاب های کمک آموزشی برود که البته به اجبار به دانش آموز تحمیل و فروخته می شود .
شاید بد نیست مسئولان آموزش و پرورش کمی از اتاق هایشان خارج شده و بدون اطلاع قبلی و بصورت سر زده راهی مدارسی شوند که چنین وضعیتی در آنها حاکم است . بیچاره فرزندان ما که امروز در خدمت مافیای تولید و نشر کتاب های کمک آموزشی غیر ضرور قرار گرفته اند
و در سیستم آموزش و پرورش هم اراده ای برای مقابله با این اوضاع نگران کننده مشاهده نمی شود . هر چند شخص آقای وزیر بارها از فعالیت این مافیا در بخش کنکور ابراز نگرانی کرده اند و یا اخیراً بر لزوم در پیش رفتن رویکرد مهارت آموزی با دانش آموزان تاکید داشته اند و بنا شده برای پایه های اول تا سوم ابتدایی مشق و تکلیف شب ارائه نشود ولی باید دید در مدارس چقدر به این رویکرد و سیاست درست ، پایبند خواهند بود .
در هر حال با آنچه که در برخی مدارس غیرانتفاعی برای بکار گیری معلم با هر مدرک تحصیلی و بدون سوابق بالای تدریس در آموزش و پرورش مشاهده می شود امید چندانی به فراگیری علوم مختلف در حد و حدود دوره ابتدایی نیست .حقیقت این است که کلاس های دوره ابتدایی در مدارس دولتی دارای حدود 30دانش آموز است که معلم تنها فرصت می کند در هیا هوی تراکم بالای جمعیت کلاس به تدریس دروس بپردازد و بدلیل همان تراکم کلاس شاید امکان پرسش از هر دانش آموز برای هر درس فراهم نباشد چرا که فرصت نخواهد کرد یک درس را ازهر 30دانش آموز بپرسد .
در عیـن حال امکان انجام تکالیف و کار در کلاس موجود در کتاب ها نیز کم اســت .در مقابل برخی مدارس غیرانتفاعی با مثـال 10نفردانش آموز هم همین وضعیت را دارند . با اینکه در غیرانتفاعی از نظر تراکم یک سوم مدرسه دولتی دانش آموز وجود دارد و در عین حال چیزی حدود 30تا 40میلیون ریال هزینه تحصیل یک دانش آموز نیز دریافت شده است و بطور طبیعی فرصت بیشتری برای مرور درس ، انجام تکالیف و پرسش از دانش آموزان در مدرسه غیر انتفاعـی وجود دارد اما همچنان بار عظیم کار بر عهده خانواده ها است .تقریباً تمامی تکالیفی که باید در کلاس انجام شود به همراه تکالیف کتاب های کمک آموزشی به داخل منازل منتقل می شود .
ای کاش آنهایـی کـه مسئولیتی در آموزش و پرورش دارند کمی هم به فکر آینده این مملکت بودند که چه کسانی امروز در برخی مدارس غیرانتفاعی مسئولیت تعلیم و تربیت فرزندان را برعهده دارند و در نهایت چه کسانی را تحویل جامعه خواهند داد !! مبادا توجه بیش از پیش ما به مادیات و اقتصاد و پست و مقام ما را از تعلیم و تربیت صحیح فرزندان این کشور غافل کند .
7141/6026/

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/76513/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد