پیام سپاهان

آخرين مطالب

65 درصد انتقال ایدز در اصفهان از طریق اعتیاد تزریقی است اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - کارشناس مسوول برنامه ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: 65 درصد انتقال ویروس بیماری ایدز در این استان از طریق اعتیاد تزریقی و 24.8 درصد از طریق روابط جنسی پرخطر است.
ایدز (AIDS) یا نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود؛ اچ آی وی، یک نوع ویروس است که به سیستم ایمنی آسیب می رساند.
به گزارش ایرنا، مرجان مشکوتی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در اصفهان افزود: 1.9 درصد انتقال ایدز در این استان از طریق خالکوبی و اعتیاد، 1.9 درصد از مادر به کودک و 0.7 درصد به دلیل دریافت خون آلوده بوده و 7.7 درصد موارد انتقال از سوی بیماران اعلام نشده است.
وی با بیان اینکه تعداد کل بیماران مبتلا به ایدز در استان اصفهان حدود سه هزار نفر تخمین زده می شود، اظهار داشت: تا کنون 762 مورد ابتلا به بیماری ایدز در این استان شناسایی شده که 17 درصد آنها زن (135 نفر) و 83 درصد مرد (627 نفر) هستند که از بین بیماران شناسایی شده تا کنون 70 مورد مهاجرت به خارج استان و 284 مورد فوتی داشتیم.
مشکوتی با اشاره به اینکه 75 درصد بیماران ایدز در استان اصفهان بین 25 تا 45 سال دارند، گفت: بیشترین روش انتقال ویروس ایدز در میان زنان این خطه در سال گذشته از طریق روابط جنسی (54 درصد) و پس از آن از طریق اعتیاد تزریقی (26 درصد)، اعتیاد و خالکوبی ( 4 درصد) و مادر به کودک (2 درصد) بوده و در 14 درصد موارد، دلیل انتقال بیان نشده است.
وی اضافه کرد: 60 درصد مواردی که ایدز از طریق روابط جنسی به زنان منتقل شده به دلیل ارتباط با همسر مبتلا به این ویروس بوده است.
کارشناس مسوول برنامه ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، میزان پوشش درمانی برای بیماران تحت مراقبت مراکز بهداشت استان را 87 درصد اعلام و اضافه کرد: تعداد مراکز انجام دهنده آزمایش تشخیص سریع ویروس اچ آی وی(HIV) از یکصد واحد در سال گذشته به 450 در سالجاری افزایش یافته است.
وی برنامه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای تولد نوزاد سالم از مادران باردار مبتلا به ایدز را 100 درصد موفقیت آمیز خواند و خاطرنشان کرد: تا کنون 33 نوزاد سالم از مادران مبتلا به ایدز در استان به دنیا آمده است.
وی با تاکید بر اینکه همه فرایندهای تشخیص، مراقبت و درمان بیماری ایدز در مراکز بهداشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی به صورت رایگان انجام می شود، گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که افراد دارای رفتارهای پرخطر مانند اعتیاد تزریقی و روابط جنسی کنترل نشده به پایگاه های بهداشتی در سراسر استان مراجعه کنند تا بیماریابی دقیق تری صورت گیرد.
این پزشک درباره احتمال توزیع بسته های تشخیص سریع ویروس "اچ آی وی" در داروخانه ها توضیح داد: این موضوع به تازگی مطرح شده و اگر قرار است اجرا شود باید همراه با آموزش های کافی باشد.
به گفته وی اگر آزمایش تشخیص سریع ویروس اچ آی وی، مثبت بود از فرد مراجعه کننده در 2 مرحله دیگر آزمایش گرفته می شود تا مبتلا بودن به ایدز به طور قطعی مشخص شود.
مشکوتی به آمارهای کشوری نیز اشاره کرد و گفت: تخمین زده می شود نزدیک به 60 هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشورمان داشته باشیم که تاکنون حدود 38 هزار فرد مبتلا به اچ آی وی شناسایی شده اند که از بین آنها 24هزار و 840 تَن زنده هستند.
وی نرخ شناسایی بیماران مبتلا به ایدز را در زمان حاضر 40 درصد عنوان کرد و گفت: این رقم تا 2 سال آینده باید به 90 درصد برسد که لازمه اجرایی شدن آن، اطلاع رسانی گسترده به جامعه است.
این پزشک با بیان اینکه به طور کلی 16 درصد مبتلایان به این بیماری در کشورمان زن و 84 درصد مرد هستند، خاطرنشان کرد: نگاهی به آمار 6 ماه نخست امسال نشان می دهد که میزان ابتلای زنان رو به افزایش است به طوریکه 31 درصد مبتلایان، زن و 69 درصد مرد بوده اند.
وی همچنین میزان شیوع ویروس اچ آی وی از طریق روابط جنسی را نیز رو به افزایش خواند و گفت: در نیمه نخست امسال 37 درصد انتقال ویروس از طریق اعتیاد تزریقی و 40 درصد از روابط جنسی بوده است.
مشکوتی با اشاره به اینکه اول دسامبر مصادف با دهم آذر به روز جهانی مبارزه با ایدز نامگذاری شده است، افزود: به همین مناسبت از دهم تا شانزدهم آذر امسال برنامه های ویژه ای برگزار می شود که مستقر شدن اتوبوس مشاوره ایدز در 11 منطقه کلانشهر اصفهان برای آگاهی بخشی به جامعه از جمله آنهاست.
شایع ترین علت های شیوع ویروس اچ آی وی در کشورمان به ترتیب اعتیاد تزریقی (65 درصد)، ارتباط جنسی (18.7 درصد)، راه احتمالی بیان نشده (11.5 درصد)، مادر به کودک (1.6 درصد) و دریافت خون (0.7 درصد) است.
شماره تلفن 32275359 در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری اصفهان از ساعت 8 تا 18 برای مشاوره درباره بیماری ایدز و مراقبت و درمان آن آماده پاسخگویی به مردم است.
3011/ 6022

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/77631/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم

لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

راه اندازی سومین مرکز تخصصی نماز کشور در استان؛بزودی

ثبت 15 دستاورد هوشمندسازی در سازمان آتش‌نشانی اصفهان

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران

آماده باش دستگاههای امدادی و خدمات رسان در مناطق جنوب و شرق استان

تجهیز نگهبانان دامداری‌ها به وسایل ارتباطی

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

صعود تیم مهاباد به دور دوم مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو کشور

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد

چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟

پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای 11 شهرستان اصفهان تا آخر شب

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

شاهکار ایرانی در سریلانکا

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حالت آماده‌باش درآورد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

اهدای 14 سری جهیزیه به 14 زوج زیر پوشش بهزیستی در اصفهان

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

یکی از مشکلات شهرستان اصفهان وجود نگاه برخوردار است

آب مهمترین مسئله در شرق اصفهان است

امدادرسانی گروه‌های جهادی کاشان در سیل

نمایشگاه بین‌المللی صنایع وابسته فرش ماشینی برگزار می‌شود

بهره برداری از زورخانه ده ونک

افتتاح بخشی از رینگ چهارم ترافیکی اصفهان تا پایان سال

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان به کجا می‌رسد؟

قرعه کشی پخش مناظره‌های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان

«امیدآفرینی» بهترین اسلحه برای مبارزه در جنگ ترکیبی دشمن است

اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان

کاشت 200 اصله نهال در گلپایگان

برند شهر اصفهان باید حفظ شود/ آماده تعامل با رسانه‌ها هستیم

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان