پیام سپاهان

آخرين مطالب

معاون توانبخشی بهزیستی اصفهان:

تامین یارانه مراکز شبانه روزی بهزیستی با محدودیت روبروست اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان گفت: این اداره کل با محدودیت های مالی برای پرداخت یارانه به مراکز شبانه روزی زیر پوشش خود و هزینه های سنگین درمان مواجه است.
به گزارش ایرنا، سید اصغر فیاض روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در اداره کل بهزیستی اصفهان افزود: حدود یک میلیارد و 500 میلیون ریال کسری بودجه ماهیانه برای فعالیت های بهزیستی و پرداخت یارانه حمایتی به مراکز اقامتی شبانه روزی در استان اصفهان داریم.
وی به حذف شدن بیمه مکمل برای مددجویان بهزیستی اشاره کرد و گفت: از چهار سال گذشته تا کنون کمک های موردی برای درمان به مددجویان ارائه می شود که سال به سال، کاهش یافته است.
فیاض با اشاره به اینکه اصفهان به عنوان استان مرکزی، پذیرای تعداد زیادی از مهاجران است که مسائل و مشکلات زیادی همراه خود می آورند، تاکید کرد: بودجه های محدود فعلی، پاسخگوی همه نیازها و مشکلات مددجویان بهزیستی نیست.
به گفته وی، حدود 350 هزار نفر تا سال گذشته زیر پوشش خدمات مستمری و کمک هزینه بهزیستی در کشور بودند که از اواسط تابستان امسال حدود 300 هزار نفر به آنها اضافه شد و مبلغ مستمری در زمان حاضر حدود یک میلیون و 600 هزار ریال برای هر معلول است.
وی همچنین با اشاره به روز جهانی معلولان و خدمات بهزیستی به آنها اظهار داشت: 120 هزار معلول زیر پوشش این اداره کل در بخش های توانبخشی، پیشگیری از آسیب ها و غربالگری هستند که بیشتر آنها به ترتیب در شهرستان های مهاجرپذیر یعنی اصفهان، خمینی شهر، نجف آباد و فلاورجان زندگی می کنند.
فیاض درباره مناسب سازی معابر عمومی برای معلولان نیز توضیح داد: مقرر بود در بازه زمانی سال های 84 تا 94 همه معابر استان مناسب سازی شود اما این موضوع تا کنون 35 درصد محقق شده که فقط یک سوم آن استاندارد و دو سوم آن در حد رفع تکلیف است.
فیاض در پاسخ به این سئوال که چه افرادی از بهزیستی اصفهان مشمول بسته های حمایتی (سبد کالا) دولت می شوند، گفت: اولویت نخست مستمری بگیران معلول هستند که در مرحله نخست آن 30 هزار نفر قرار دارند.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان نیز شعار روز جهانی معلولان را " توانمندسازی، فراگیرسازی و برابری" عنوان کرد و گفت: تعریف معلولیت طیف وسیعی دارد اما در زمان حاضر درصد معلولیت بر اساس شاخص آی سی اف (ICF) تعیین می شود.
مرضیه فرشاد افزود: از حدود 120 هزار معلول زیر پوشش بهزیستی اصفهان، 28 هزار تَن، معلولیت جسمی و حرکتی و 23 هزار تَن معلولیت ذهنی دارند.
فرشاد همچنین با اشاره به اعطای مجوز به حدود 200 مرکز مشاوره خصوصی در استان، گفت: ما بر این مراکز نظارت می کنیم و اگر مردم گزارشی درباره تخلف های احتمالی در آنها دارند به بهزیستی اعلام کنند.
مدیر کل بهزیستی اصفهان با تاکید بر اینکه مراکز مشاوره ژنتیک در پنج سال اخیر رشد خوبی داشته اند، افزود: 35 مرکز در این زمینه در استان داریم و بیشترین رایانه بهزیستی در این بخش پرداخت می شود.
وی درباره اطلاع رسانی از فعالیت این مراکز، توضیح داد: ما قصد قرار دادن تابلوهای اطلاع رسانی از مراکز مشاوره ژنتیک بهزیستی در مراکز بهداشت استان را داشتیم اما آنها اجازه این کار را ندادند اما ما از آنها انتظار داریم که در این زمینه همکاری کنند.
فرشاد با بیان اینکه سابقه فعالیت بهزیستی درباره مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج 15 سال بیشتر از مجموعه وزارت بهداشت است، افزود: این وزارتخانه نیز به نوعی خود را متولی این امر می داند اما ما از آنها می خواهیم که در معرفی مراکز مشاوره بهزیستی همکاری داشته باشند.
وی درباره قانون استخدام سه درصدی دستگاه های دولتی از بین معلولان، تاکید کرد: ما مدعی این قانون هستیم و تا جایی که اطلاع داریم اجرا شده است.
مدیر کل بهزیستی اصفهان درباره مراکز نگهداری زنان و دختران آسیب دیده نیز گفت: دختران آسیب ندیده در معرض آسیب در خانه های سلامت زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند و زنان آسیب دیده در بخش دولتی به صورت شبانه روزی تحت حمایت هستند.
فرشاد با تاکید براینکه قادر نیستیم در بخش دولتی به همه افراد آسیب دیده پاسخ دهیم، افزود: به زودی مرکز سلامت زنان آسیب دیده به بخش غیر دولتی واگذار می شود.
به گفته وی، بودجه مربوط به کارت منزلت که برای سالمندان در نظر گرفته شده بود نیز قطع شده است.
معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه بحث معلولان، هزینه های سنگینی به خودشان، دولت و اداره های خدمات رسانی مانند بهزیستی تحمیل می کند، گفت: باید امور پیشگیرانه را با هدف کاهش معلولیت ها جدی تر از گذشته اجرا کرد.
محمد سعید محمدی اقدامات پیشگیرانه بهزیستی در این زمینه را غربالگری شنوایی و بینایی و مشاوره ژنتیک عنوان و اضافه کرد: با وجود افزایش هزینه ها بویژه برای انجام آزمایش، در بخش مشاوره ژنتیک به طور قوی وارد شدیم و نتایج خوبی داشت.
وی با اشاره به هشت هزار و 180 مورد مشاوره ژنتیک در نیمه نخست امسال، خاطرنشان کرد: 34 هزار مورد غربالگری شنوایی نیز در این مدت داشتیم که سه هزار و 367 مورد از بین آنها مشکوک بودند و با انجام مداخله از بروز مشکلات جدی برای 143 کودک جلوگیری شد.
محمدی موارد غربالگری بینایی در استان اصفهان در نیمه نخست امسال را 77 هزار و 501 کودک بین سه تا 6 سال اعلام و اضافه کرد: از بین آنها یکهزار و 900 مورد مشکوک شناخته شدند که برای رفع مشکلات آنها مداخله و پیگیری شد.
وی آگاه سازی پیشگیری از معلولیت در میان سالمندان را یکی از طرح های این اداره کل برای فرهنگ سازی این باره خواند و گفت: امسال این طرح برای هفت هزار سالمند در استان اجرا می شود.
روز جهانی معلولان از سال 1992 که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد، هر سال در سوم دسامبر مصادف با 12 آذر برگزار می‌شود.
3011/ 6022

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/77887/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک خط عبوری محور خوروبیابانک به انارک و نائین بازگشایی شد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

نماینده مجلس: فرونشستِ اصفهان جدی است؛ وزیر میراث فرهنگی در حال انجام چه کاری است؟

جاری شدن سیل در نطنز پس از بارش شدید باران (فیلم)

چه کسی می داند...

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

جت شخصی چند؟

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

کارت‌های بانکی اعتباری روسی به زودی به ایران می‌آیند

اصفهان میزبان « دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD» است

800 میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه 12 اصفهان/ اجرای فاز نخست پردیس خانواده به‌زودی

آئین تکریم و معارفه فرماندار شهرستان کاشان با حضور استاندار اصفهان برگزار شد

خسارت در «اس-300»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می سازند

داروخانه‌های تیران بیمه تکمیلی معلمان را پوشش نمی‌دهد

حمله موشکی اسرائیل به سامانه پدافندی اس 300 اصفهان صحت دارد؟ /بررسی یک ادعا از سوی خبرگزاری دولت

مردم به مناطق سیل‌خیز کاشان نروند

«مردم سلام» طرحی برای استفاده از نظرات شهروندان در اداره شهر است

(ویدئو) احتمال طغیان رودخانه‌ها در اصفهان، گلستان، یزد و سمنان

یک خط عبوری محور خوروبیابانک به انارک و نایین بازگشایی شد

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

مایکروسافت با همکاری متا، نسخه ایکس باکس هدست کوئست را می‌سازد

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

شب شعر «به یاد کمال» با حضور شاعران کشوری در منطقه 3 اصفهان

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

‌نمی‌توان برای اتفاق اصفهان عنوان «حمله» را به کار برد

سیلابی شدن معابر شهری کاشان + فیلم

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

میزو با گوشی «21 نوت» به بازار موبایل برمی‌گردد

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

کاهش نرخ بیکاری در اردستان

برگزاری رویداد «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه 10/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر

برگزاری جشن «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه 10/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر

آب‌گرفتگی در 4 شهرستان استان اصفهان/ آماده‌باش تمام تیم‌های امدادی تا پایان هشدار هواشناسی

مدارس یحیی آباد آران و بیدگل در اصفهان فردا تعطیل شد

تغییر فرمانداران در جهت پیشبرد و تحقق شعار سال

امدادرسانی در نائین و آران و بیدگل ادامه دارد