پیام سپاهان

آخرين مطالب

پرورش نسل کارآفرین حلقه مفقوده اقتصاد کشوراست گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- نبود آموزش های درست و جدی نگرفتن کارآفرینان در کنار مشکلات گوناگون سبب شده است تا کارآفرینی به حلقه مفقوده اقتصاد کشور بدل شود.
کارآفرینی فرآیند یا مفهومی است که در آن فرد کارآفرین با ایده های نو، خلاق و شناسایی فرصت های جدید با بسیج منابع، به ایجاد کسب و شرکت های نو ، سازمان های جدید و نوآور رشد یابنده مبادرت می ورزد؛ این امر توام با پذیرش خطرات است.
انگیزه های مختلفی در کارآفرین شدن مؤثر است که از جمله آنها نیاز به موفقیت، نیاز به کسب درآمد و ثروت، نیاز به داشتن شهرت و مهمتر از همه نیازمندی به احساس مفید بودن و استقلال طلبی را می توان نام برد.
 با توجه به شرایط اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی کشور ، چالش های کارآفرینی را با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاهی مورد بررسی قرار دادیم.
در این میزگرد، امیرمحمود زاده رئیس انجمن آمایش سرزمین ایران و استاد دانشگاه و کارآفرین برتر سال 95، الهام سهامی استاد دانشگاه و مدیر رصد خانه علم و فناوری شاخص پژوه، حمید رضا بهرامی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و سودابه ادیب از بانوان کارآفرین اتاق بازرگانی استان اصفهان حضور داشتند.
این کارشناسان اصلاح نظام آموزشی، نبود زمینه برای شکوفایی استعدادهای کارآفرینی، دخالت دولت، نبود نگاه درست به سرمایه گذاری در زمینه کارآفرینی، نبود خلاقیت ، نبود معلم کار آفرین، نبود تفکر کارآفرینی در جامعه ، وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر، نداشتن برنامه مشخص و نبود وجود مدیریت درست، حمایت نکردن از بخش خصوصی از جمله مهمترین موانع کارآفرینی در ایران برشمردند.
** نیاز به خلاقیت و کارآفرینی بویژه در سطح جوانان، نوجوانان و حتی کودکان احساس می شود
استاد دانشگاه و مدیر رصد خانه علم و فناوری شاخص پژوه در این باره اظهارداشت: در شرایط فعلی که بحران اقتصادی و بیکاری بیش از هر چالش دیگری فضای جامعه را آزرده خاطر ونا امید ساخته ، نیاز به تقویت فرهنگ کارآفرینی و تشویق برای مهارت آموزی بیش از پیش اهمیت و مورد توجه یافته است.
الهام سهامی گفت: یکی از دلایل ریشه ای و اساسی ظهور چنین بحرانی ، عدم توجه کافی به موضوع کارآفرینی و پرورش آن در نسل گذشته بوده است، همین امر منجر به رشد بی اندازه دانش آموختگان دانشگاهی شد که به دلیل نبود مهارت کافی و در سایه خلاء فرهنگ کارآفرینی و سخت کوشی ، با رشد بی سابقه ای از نرخ بی کاری در جامعه مواجه شدیم.
وی تصریح کرد: با تکیه بر همین اصل و با رویکردی آینده پژوهانه ، یکی از مهم ترین سیاست هایی که برای مدیریت بهینه آینده در کشور باید در نظر گرفته شود، تمرکز ویژه بر ترویج فرهنگ کارآفرینی و پرورش نسلی مسئولیت پذیر، کارآفرین و ارزش آفرین می باشد که این امر ، با تغییر در نظام آموزشی و تغییر در فرهنگ و باورهای عمومی جامعه و خانواده میسر خواهد شد.
وی گفت: در جامعه ای که جوانان و نوجوانان شاهد نمونه های متعدد و بارزی از افرادی هستند که به واسطه اقتصاد بیمار کنونی ،یک شبه ره صدساله را طی کرده اند ، باور به کارآفرینی و تحمل رنج برای رسیدن به گنج ، صرفا باوری منسوخ به شمار می آید و انتظاری از آنها نمی رود که تمایلی برای کارآفرین شدن داشته باشند.
سهامی افزود: به همین خاطر امروزه، نیاز به خلاقیت و کارآفرینی بویژه در سطح جوانان، نوجوانان و حتی کودکان، نه به عنوان یک تفریح، بلکه به عنوان مبحث اصلی جهت دهی تفکر آنان به شدت احساس می شود.
وی گفت: نظام آموزشی کشور در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، باید با رویکردی خلاقانه افرادی را تربیت کند تا به جای اینکه مصرف کننده باشند، خود خالق ثروت و ارزش باشند.
این استاد دانشگاه گفت: از سوی دیگر، امروزه بسیاری از کارشناسان و کارآفرینان، دولت را مهم ترین مانع کارآفرینی در کشور می دانند.
وی ادامه داد: البته تا حدودی این موضوع درست است و دولت به جای نقش تسهیل گری و نظارتی ، به مانعی برای کارآفرینان تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه یکی از کمبودهای موجود در حوزه کارآفرینی در کشور ، نبود برنامه بلند مدت و آینده پژوهانه برای موضوع کارآفرینی است اظهار داشت: از سوی دیگر اسناد بالادستی در کشور در حوزه های دیگر چون آموزش و پرورش، تحقیق و پژوهش و حوزه اقتصاد مقاومتی با در نظر گرفتن رویکرد های کارآفرینانه باید تدوین شود.
وی گفت: بدون شک توسعه اقتصاد کارآفرین و اقتصاد دانش بنیان دو بازوی قوی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
سهامی اظهارداشت: در همین راستا برای تحقق کارآفرینی در کشور، علاوه بر تغییر نگاه دولت ها به این مقوله ، باید از ظرفیت های جدید برای رونق دهی به اقتصاد و تحقق کارآفرینی کمک گرفت.
وی افزود: به طور مثال از ظرفیت خیران در این حوزه بهره برد و از توان آنها در توسعه کسب و کار های نو پا استفاده کرد.
سهامی گفت: همچنین از شیوه های جدید تامین مالی مثل کراد فاندینگ یا جمع سپاری که همان جمع آوری سرمایه های خیلی خرد مالی مردم ، برای اجرای پروژه های بزرگ و رونق دهی به کسب وکارهای نوپا ست ، استفاده کرد.
وی با اشاره به بخشی از موانع موجود در حوزه کارآفرینی نبود رویکردهای علمی به مقوله کارآفرینی و آموزش های رسمی و نظام مند در این حوزه است.
وی گفت: همچنین نبود نگاه خلاقانه و تقاضا محور در کارآفرینان منجر به شکست کسب و کارهای نوپا و طرح های کارآفرینانه است.
سهامی افزود: در مجموع و به طور خلاصه باید در نظر داشت که بخشی از موانع کارآفرینی در سطح کلان ،مربوط به دولت ها و ساختارهای آموزشی و فرهنگی است.
وی گفت: بخشی دیگر از موانع در سطح خرد، مربوط به خود کارآفرینان و خلاء علمی ، نوآورانه و عدم اطلاع کافی از دانش بازاریابی و بازار شناسی ، حوزه های مدیریتی و مالی و قوانین و مقررات حوزه کسب و کار است.
**دولتها در حل مشکلات کارآفرینان موفق عمل نکردند
رئیس انجمن آمایش سرزمین ایران و استاد دانشگاه و کارآفرین برتر سال 95 نیز با بیان اینکه موتور اقتصاد مقاوتی جوانان هستند گفت: جوانان سه بحران بزرگ را دست و پنجه نرم می کنند که شامل بی انگیزگی، بی اعتمادی و بیکاری است.
امیرمحمود زاده گفت: دولت موجود و چه دولت های قبلی هیچ وقت نتوانستند این سه بحران را مدیریت کنند و ما همیشه با 30 میلیون جوان پا به کار برای توسعه کشور به صورت تهدید نگاه کردیم نه فرصت.
وی گفت: نگاهمان این بود چگونه می توانیم زمانی که به آنها نیاز داردیم انان را مدیریت کنیم که در مسیر تفکرات ما قرار بگیرند.
وی با بیان اینکه کشور برنامه ای برای جوانان ندارد گفت: همان طور که می دانید نظام آموزش و پرورش کشور یک نظام ناکارآمد وغیر مدرن است و حوزه کارآفرینی هیچ وقت در کشور ما با این نظام کارآفرینی شکل واقعی نمی گیرد.
رئیس انجمن آمایش سرزمین ایران با بیان اینکه اگر بخواهیم کشوری را توسعه دهیم توسعه از مهد کودک ها و آموزش و پرورش با خلاقیت و فکر شروع می شود اظهار داشت: ایران پیشرفت کرده ولی هیچ وقت توسعه نیافته است.
وی تصریح کرد: توسعه و پیشرفت مفاهیم شان متفاوت است، توسعه یک مفهموم بنیادین است که از آموزش و پرورش ، مهد کودک، خلاقیت، تفکر و معلم به روز و خلاق نشات می گیرد.
محمود زاده اضافه کرد: پیشرفت در مورد راه، جاده ،باند، ساخت و ساز و این ها ست.
وی گفت: بزرگترین چالش های کارآفرینی در کشور این است که دولت در این موضوع دست اندازی کرده است.
محمود زاده با بیان اینکه دولت نه می تواند و نه باید در حوزه کارآفرینی ورود پیدا کند گفت: چون در همه دنیا مباحث کارآفرینی تولید علم ،خلاقیت و نوآوری دردست بخش خصوصی است و دولت فقط قانون می گذارد و نظارت و مدیریت می کند.
وی گفت: اگر در این زمینه سئوال شود مشکل کجاست این چنین پاسخ داده می شود که مشکل خود دولت است که باید از حوزه کارآفرینی خارج شود تا این موضوع شکل گیرد.
وی اظهار داشت: اگر سئوال شود راهکارها از کجا شروع می شود این چنین پاسخ داده می شود که راهکارها از آموزش و پرورش شروع می شود و از سنین 3 تا 5 سال شکل می گیرد.
محمود زاده تصریح کرد: اگر سئوال شود چه قدر زمان می برد وضع موجود اصلاح شود، پاسخ این است که چیزی بین 7 تا 10 سال زمان می برد تا وضع موجود برگردد به مداری که شما یک آموزش و پروش و دانشگاه های خلاق و کارآفرین داشته باشید.
وی گفت: در این راستا نگاه ما از نگاه دانش آموزش به سمت نگاه بینش آموزش و ارزش آموزی سوق داده شود.
رئیس مرکز آمایش سرزمین ایران گفت: در کشور نظام نوع آوری منطقه ای نداریم و رابطه معنا داری بین آمایش سرزمین و کارآفرینی نیست.
وی تصریح کرد: پتانسیل های استانی و نیازهای محلی در این زمینه وجود ندارد و همه این موضوعات باعث می شود که نتوانیم از ظرفیت های کشور به خوبی استفاده کنیم.
محمود زاده تصریح کرد: جایی که مازاد ظرفیت داریم نیاز نداریم و جایی که نیاز داریم ظرفیت نداریم.
وی گفت: رابطه معنا دارای بین خلاقیت و کارآفرینی و جایگاه شغلی درکشور نیست، یعنی مدیران ما بر مبنای خلاقیت و کارآفرینی انتخاب نمی شوند.
وی اظهار داشت: این مدیران بر مبنای خط و خطوط سیاسی شان انتخاب می شوند و از آن طرف چون عمر مدیران ما کم است مدیران ریسک پذیر و خلاقی نیستند و بیشتر وضع موجود را مدیریت می کنند.
وی اضافه کرد: این مدیران، مدیریت بحران می کنند در صورتی که باید مدیریت ریسک کنند تا ساختارهایشان دچار بحران نشود.
وی گفت: در چنین حالتی وقتی فکر می کنید به بخش خصوصی ، که موتور کارآفرینی است، این بخش تمایلی برای بروز و ظهور ندارد چون حمایتی از دولت نمی بینیم .
این استاد دانشگاه گفت: اگر بخواهیم در یک کشور کارآفرینی را توسعه دهیم باید اعتماد سرمایه گذاری به بخش خصوصی را جلب کنیم.
وی افزود: یکی از بزرگترین موانع کارآفرینی این است که اعتماد بخش خصوصی را جلب نکردیم و سرمایه های مردم با ما مشارکت نمی کند.
محمود زاده گفت: رکن اصلی کارآفرینی مشارکت پذیری مردمی؛ ریسک پذیری و اعتماد سازی است.
وی با بیان اینکه هم اکنون کشوردر مرحله گذار قرار دارد و از یک پیچ تند و سخت می خواهد عبورکند اظهار داشت: این پیچ تند و سخت اجازه فکر کردن در حوزه هایی که من و شما داریم درباره آن حرف می زنیم را نمی دهد.
این استاد دانشگاه گفت: کشور در حوزه جوانان و بازنشستگان دچار بحران است و برنامه ای برای مدیریت آنان ندارد.
وی با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل بدنه های دولتی این است که آدم کیفی در آن پرورش پیدا نمی کند اظهارداشت: وقتی آدم کیفی تربیت نمی شود درآن کارآفرینی نیز رشد نمی کند.
وی تصریح کرد: وقتی کارآفرینی برای اخذ مجوز به دولت مراجعه می کند، آن قدر در بروکراسی اداری قرار می گیرد و رفت و آمد می کند که خسته و از مدار خارج می شود.
وی با بیان اینکه دولت به یک کمپانی مجوز فروشی و به یک تشکیلات بزرگ مجوز فروشی تبدیل شده است گفت: هیج جای دنیا برای کارآفرینی مجوز نیاز نیست ولی شما در ایران باید بیش از 20 مرحله طی کنید که یک مجوز بدهند تا کارآفرین شوید.
محمود زاده تصریح کرد: این موضوع نشان دهنده این است که بزرگترین چالش کارآفرینی در ایران چالش فرهنگی است.
این استاد دانشگاه گفت: کارآفرینی در سبد مطالبات مردم و دولت نیست و بیشتر به صورت یک شو و ویترین نگاه می شود تا به صورت یک عزم ملی.
وی اظهار داشت: به طور معمول دو مفهموم اشتغال زایی و کارآفرینی با هم مخلوط می شود و اشتغال زایی مفهومش این است که شما یک سوله ای ایجاد کنید و 1000 نفر زیر آن سوله کار کنند ولی کارآفرینی مفهومش ارزش آفرینی است که یک ارزش و فکر نو خلق شود.
وی چالش های کارآفرینی را فرهنگی، ساختار ناکارآمد آموزش و پرورش، حضور دولت در بحث کارآفرینی است و عدم ایجاد اعتماد بین بخش خصوصی و بدنه مردمی برای ایجاد کارآفرینی عنوان کرد.
محمود زاده با بیان اینکه بزرگترین مشکل در کشورنبود تفکری برای حوزه کارآفرینی است اظهار داشت: در 5 سال آینده کشور به یک انقلاب مهارتی نیاز دارد واگر بخواهیم از این چالش ها برون رفتی پیدا کنیم الزاما باید یک انقلاب مهارتی در کشور رخ دهد.
وی گفت: در 20 سال اخیر یک انقلاب مدرکی داشتیم یعنی اینکه حجم زیادی دانش آموخته بیکار در کشور به وجود آمد.
وی با اشاره به ناکارآمدی وزارت آموزش و پروش و وزارت علوم در این باره اظهار داشت: چیزی که واضح است این دونهاد نتوانستند کاری در این زمینه انجام دهند.
وی با بیان اینکه در کشور 80 میلیونی ایران بیست میلیون فعال در چرخه کار قرار دارند گفت: 60 میلیون دیگر خارج ازچرخه کار هستند و به هر دلیل در حوزه کسب و کار بروز و ظهور ندارند.
وی تصریح کرد: کشور به آنها یاد نداده که در مسیر تلاش، پشتکار و خلاقیت به ثروت برسند و تمام نمودهای موفقت و شکست کشور کسانی هستند که یک شبه یا پولدار شدند یا شکست خوردند.
محمود زاده گفت: چیزی که در حال کشور نیاز دارد به یکسری مادر، معلم و کار آفرین نیازمند است که اگر این دو گروه شکل نگیرند تحولی صورت نمی گیرد.
وی با بیان اینکه دولت باید دست از کارهای صوری و ظاهری در حوزه کارآفرینی بردارد گفت: تبلیغات و نشست های کارآفرینی که در حوزه کارآفرینی است نه تنها مفید نیست بلکه مضر است و واژه کارآفرینی آرام آرام از بین می رود.
محمود زاده با بیان اینکه در این جمله که توانا بود هر که دانا بود، توانایی دانایی نیست بلکه انگیزه و خلاقت می خواهد که یک موتور اقتصادی را فعال کند و نیاز به آدم کیفی دارد.
وی اضافه کرد: چون آدم کیفی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی نداریم و کارآفرینی فرهنگی ،اجتماعی و شبکه شکل نمی گیرد.
این استاد دانشگاه گفت: در کشور نمی توانید در مدارس بچه هایی را پیدا کنید که انگیزه، خلاقیت ، نو آوری و حرکت رو به جلو برای رویا پردازی داشته باشند.
وی با بیان اینکه بچه ها را ریسک پذیرو و رویا پرداز بار نمی آوریم گفت: چالش های کارآفرینی در وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و خود دولت است چون نتوانستیم کار تیمی ایجاد کنیم.
وی افزود: باید انگیزه را برای جوانان در حوزه کسب و کار ایجاد کرد و خیران ، ثروتمندان و افرادی که صاحب پول هستند را به ایده های آنان وصل کنیم.
وی تاکید کرد: در کشورما فرهنگ کارآفرینی وجود ندارد و مادر و معلم کارآفرین نیز نیست.
وی با بیان اینکه در حال حاضر کشور اوضاع اقتصادی خوبی ندارد گفت: در این راستا متفکرین اقتصادی خوبمان همه خانه نشین هستند.
وی اظهارداشت: وقتی به اصفهان نگاه می کنم ، می بینیم خشکسالی زاینده رود از خشک مغزی است نه از کم آبی و بی آبی.
محمود زاده تصریح کرد: از فقر خلاقیت و کارآفرینی زاینده رود خشک است نه بی آبی، از فقر مذاکره و گفتمان با استان های دیگر خشک می شود.
این استاد دانشگاه گفت: وقتی می بینیم تمام صنایع شهر من تعطیل می شود و در کشور5 شرکت در طراز جهانی نیست به این نتیجه می رسم کسانی که برای من تصمیم گیری می کنند تخصص لازم را ندارند چون کارآفرینی یک علم است.
وی با بیان اینکه حوزه کارآفرینی بصیرت افزایی می کند گفت: رهبر معظم انقلاب نیز بارها برکارآفرینی و توجه به جوانان تذکر دادند.
وی با اشاره به اینکه رسانه ملی در کارآفرینی تعطیل است گفت: مردم هم به دنبال سودهای یک شبه هستند و ازکارکردن خسته شدند.
محمود زاده تصریح کرد: برای موفقیت در این راستا، باید چالش های مردم، دولت و آموزش و پرورش بررسی شود و کشورهای موفق را ارزیابی کرد.
وی با تاکید بر این نکته که یک مافیا پشت عدم کارآفرینی در کشوراست گفت: سود این مافیا این است که کشورعقب مانده باشد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه شیب فرهنگی ما با تکنولوژی همراه نیست و صبر و حوصله می خواهد گفت: در این زمینه دولت شعارش باید خداحافظی با نفت باشد.
** آموزش وپرورش و آموزش عالی کارآفرین تربیت نمی کند
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان نیز در این میزگرد اظهار داشت: آموزش و پرورش ما کارآفرین تربیت نمی کند و نسلی که تحویل جامعه می دهد نسلی است که با امید رفتن به دانشگاه ها و نشستن در پست هایی برای آینده از قبل مشخص است.
حمید رضا بهرامی گفت: اگر به هرم تحصیلی مدارس نیز توجه شود، در حدود 600 تا 700 هزار نفر در رشته های تجربی مشغول به تحصل هستند به خاطر اینکه آینده شغلی را در رشته پزشکی می بیند.
وی گفت: حدود 200 هزار نفرنیز در رشته ریاضی و علوم انسانی مشغول تحصیل هستند که شاید ایجاد آن بسترها و زمینه های لازم فلسفی و تفکر را در جامعه ایجاد کند که استقبالی از آن نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه آموزش در مدارس بر مبنای تدریس وکسب نمره است افزود: در مدارس خلاقیت ها و نوع آوری های دانش آموزان را از بین می بریم و نسل کارآفرین تربیت نمی شود.
وی با بیان اینکه آدم های کارآفرین در جامعه کم هستند اظهار داشت: مشکلات ساختاری، معضلات، قوانین و مقررات و بسترهای لازم در این زمینه بی تاثیر نیست.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه که همه منتظرند دولت کاری برایشان انجام دهد گفت: نباید همه مشکلات را برگردن دولت انداخت بلکه دولت یک مسئولیت های دارد که از آن غافل نمی شویم و در این زمینه نقش نظارتی دارد.
بهرامی با بیان اینکه اگر به یک کشوری به عنوان سرمایه گذار وارد شوید هیچ وقت به شما وام برای کسب و کارنمی دهند گفت: آنهامی گویند خودتان را نشان دهید و بعد از کسب تجربه و عمل به تعهدات با شما کار می کنند.
وی تصریح کرد: در جامعه ما این تجربه وجود دارد که وام هایی داده شد ولی مشخص شد توانایی کسب وکار وجود ندارد.
وی افزود: این روند نشان می دهد در جامعه کارآفرین پرورش و بار نیاوریم و باید یک نگاه کلی و اساسی به این نظام شود.
بهرامی تصریح کرد: درسیستم آموزش و پرورش مشکلاتی در زمینه پرورش کارآفرین وجود دارد.
وی گفت: باید یک نگاه کلی و اساسی به این نظام شود که چگونه می توانیم کارآفرین پرورش دهیم و جسارت ها را بالا ببریم.
وی با بیان اینکه در مدارس و مراکز آموزشی زمینه رشد و بروز استعداد به دانش اموزان داده نمی شود اظهار داشت: به این صورت که چیزی که من معلم گفتم باید همان کار شود وامروز نسلی پرورش دادیم که کارآفرین نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد:در این زمینه باید نظام آموزش و پرورش اصلاح شود و مبانی تدریس به سمت کارآفرینی سوق داده شود.
وی گفت: برای اینکه معضل کارآفرینی در جامعه حل شود باید دو نگاه داشته باشیم یک نگاه کوتاه مدت و یک نگاه بلند مدت است.
بهرامی اظهار داشت: نمی توانیم بگویم نظام آموزش و پرورش را اصلاح می کنیم و تا 20 سال دیگر صبر کنیم تا همه چیز درست شود پس به یک نگاه کوتاه مدت نیاز داریم.
وی گفت: درنگاه بلند مدت برای تربیت انسان های کارآفرین خانواده ، مدرسه و جامعه نقش دارند، یعنی نظام تعلیم و تربیت و آموزش عالی جامعه باید اصلاح شود.
بهرامی تصریح کرد: در این زمینه مطالب تئوریک را به دانشجو ارائه نکنیم و از رشد او برای بروز استعداد جلوگیری نشود.
وی گفت: در خانواده هم این اتفاق هم باید بیفتند و مادران کارآفرین در سیستم تعلیم و تربیت رشد کرده باشد.
وی تصریح کرد: هنوز در خانواه ها این موضوع شکل نگرفته زیرا خودمان دست آمیخته نظامی هستیم که به این شکل تربیت شدیم.
این استاد دانشگاه با تاکید بر نقش رسانه ها در کارآفرینی گفت: تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های دولتی در حمایت و ایجاد کارآفرینی مشکل دارد.
بهرامی یکی از بزرگترین مسائل در کارآفرینی را وام اشتغال زایی عنوان نمود و اظهار داشت: سه نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد خوراسگان در رشته کشاورزی یک شرکت را در زمینه تولید محصولات گلخانه ای راه اندازی کردند که بعد از سه سال امروز این شرکت در تولید و بسته بندی و صادرات محصولات گلخانه ای نه تنها تولید می کند بلکه به کشورهایی نظیر روسیه ،قطر ، کویت و عمان نیز صادرات دارد.
وی اظهار داشت: این شرکت تولیدی از سه نفر نیرو امروز به 80 نفر نیرو مستقیم و 250 نفر غیر مستقیم رسیده که در حال کارند.
وی گفت: متاسفانه مشکلی در سوخت این شرکت ایجاد شده که ابتدا با گازوئیل بود ولی دولت اجبار کرد که سوختشان را به گاز تبدیل کنند.
وی بااشاره به مشکلات ایجاد شده برای این شرکت افزود: انها در خواست گاز دادند ولی یکسال درگیر مجوز برای تبدیل سوخت به گاز هستند.
وی تصریح کرد: نکته جالب این است که طرح توسعه کشاورزی به آنها پرداخته نشده در عوض وام به کسانی داده شده که کارآفرینی بلند نیستند.
بهرامی گفت: تصمیم گیری و برنامه ریزی و حمایت دولت در قوانین و مقررات نباید دست و پاگیرباشد چرا امروز خیلی از سرمایه گذاران گرایش دارند به گرجستان و ارمنستان و سایر نقاط برای سرمایه گذاری کنند.
وی گفت: چون وقتی وارد گرجستان می شوید کل مراحل ثبت شرکت در عرض دو ساعت در یک محل انجام می شود و در یک روز کل خدمات ارائه می شود.
وی تصریح کرد: در این زمینه هم وقتی صحبت از تسهیلات می شود، می گویند خبری نیست.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در برنامه ریزی دولتی در قوانین و مقرارت مشکل است گفت: به اندازه تمام دنیا قوانین داریم ولی مشکلات در کشور ما دست و پاگیر است.
وی با اشاره به اینکه در موضوع کارآفرینی به اندازه کافی قانون وجود دارد ولی نظارت نیست اظهار داشت: دولت وقتی می خواهد به صورت ظاهری و نمادین اقدامی انجام دهد این طرح ها با شکست مواجه می شود.
وی با بیان اینکه در کشور ما کارآفرینی به شکل درست وجود ندارد و زیر ساخت های آن فراهم نیست اظهار داشت: اگر سازمان ها و مؤسسات کارآفرین نیز برنامه راهبردی داشته باشند می شود اقدام های در این زمینه کرد.
بهرامی با بیان اینکه شرایط اقتصادی به گونه ای است که کارآفرینی با مشکل مواجهه است گفت: دولت به رغم شعارها در زمینه کارآفرینی اقدامی انجام نداد.
وی افزود: با توجه به این شرایط، شرکت های کارآفرین می توانند مدیریت قوی و مدیریت بحران و راهبردی خود را حفظ کنند.
بهرامی با بیان اینکه در برخی موارد محدودیت ها برای شرکت ها فرصت های زیادی ایجاد می کند تصریح کرد: باید از این فرصت ها استفاده کرد.
وی تاکید کرد: در گران شدن ازر، صادرات می توانست نقطه اتکا باشد و به اقتصاد کشور کمک کند.
بهرامی با بیان اینکه دولت در قبال مشکلات جامه مسؤول است گفت: برخی از افراد که در راس کار هستند مدام تجربه می کنند و متاسفانه اتفاقی تازه ای رخ نمی دهد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید فرهنگ استفاده از متخصصان مدیریت و بازاریابی در کارآفرینی بهره برود و اتاق بازرگانی می تواند در این زمینه کمک کند.
وی همچنین با تاکید بر اطلاع رسانی دولت در زمینه کارآفرینی به مردم اظهار داشت: باید همانند سایر کشورها جایی وجود داشته باشد که اطلاعات در زمینه کارآفرینی در اختیار مردم قرار گیرد.
بهرامی اظهارداشت: در یک نگاه نظام مند و نظام گرا مردم و دولت با هم در این زمینه مقصرند و باید فرش قرمز باید تا ابد برای کارآفرین بیندازد.
وی گفت: کل عوامل اقتصادی فرهنگی و اجتماعی مردم و دولت در این زمینه اهمیت دارد و باید یک نگاه بین المللی هم وجود داشته باشد.
این استاد دانشگاه گفت: محیط بین المللی و تهدید ها 100درصد در محیط کسب و کار تاثیر گذاراست و دولت باید مشکلات را برای کار آفرینی هموار کند و از خروج کارآفرین و سرمایه گذاری بیرون از کشور جلوگیری کند.
** مهمترین چالش توجه نکردن به کارآفرینی در ایران خانواده است
سودابه ادیب از بانوان کارآفرین اتاق بازرگانی استان اصفهان نیز در این میزگرد گفت: در مقدمه می پردازیم به این موضوع که چرا در جامعه کار آفرین به معنای واقعی وجود ندارد و چه عواملی باعث شده جلوی ظهور کارافرینان گرفته شود.
وی گفت: گفته شد که مهمترین مانع کارآفرینی نظام اموزش و پرورش است و من این اعتقاد را ندارم به نظر من عامل اصلی در ابتدا خانواده است.
وی تصریح کرد: خلاقیت از اولین پایه و اساس و ارکان کار آفرینی است و متاسفانه با پیشرفت تکنولوژی خانواده ها به اشتباه و با در اختیار قرار دادن وسایلی مانند تبلت، موبایل و غیره باعث این شدند که ریشه خلاقیت در کودکان نابود شود.
ادیب گفت: در گذشته که این وسایل سرگرمی اماده و راحت وجود نداشت کودکان با تصویر سازی در ذهن و با به کار گیری ابزار و وسایل مختلف ‌سعی در خلق یه وسیله جهت بازی و سرگرمی خود می کردند .
وی افزود: همین ذهن خلاق بود که بستری برای شکوفایی خلاقیت های بزرگتر در جامعه و ایجاد کار آفرینی می شد.
عضو بانوان کارآفرین اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: در مرحله بعد از خانواده عامل دوم چالش در کارآفرینی نظام آموزش و پرورش جامعه است که متاسفانه فقط تمامی تلاش خود را صرف آموزش یک سری محتویات درسی کرده و هیچ پرورش و خلاقیتی را کودکان نمی اموزند و ما شاهد آن هستیم که جامعه جوان ما فقط به دنبال مدرک گرایی و کسب درآمد از راه مدارک تحصیلی هستند.
وی گفت: مانع بعدی در کارآفرینی که از مشخصه‌های جوامع سوم است اینکه مردم بواسطه ی مدیریت های دولتی در یک برهه زمانی احساساتی می‌شوند و کارگران شعار مرگ بر سرمایه‌دار می‌دهند.
ادیب افزود: درصورتی‌ که کارآفرین‌ها موتور رشد اقتصادی هستند و اگر کارآفرین نباشد، رشد و پیشرفت نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه کارآفرین‌ها از هیچ، همه‌چیز می‌سازند، غیرممکن را ممکن می‌کنند گفت: وقتی جامعه در مقابل کار آفرینان بایستد و اجازه رشد به انها داده نشود ودر مقابل تحت عنوان های مختلف مانند وام خود اشتغالی , صندوق مهر رضا و به یک عده نامتخصص سرمایه ای داده شود متاسفانه جامعه کار افرین به علت عدم حمایت دولت و مردم هر روز ضعیف تر می شود.
وی اظهار داشت: در این راستا به علت عدم مدیریت صحیح و در اختیار قرار دادن وام های متعدد به افراد غیر متخصص شاهد نابودی اقتصاد ،صنعت ، کشاورزی هستیم.
وی گفت: وقتی کار افرین هنوز تحت هیچ پوشش حمایتی توسط دولت نیست و اداراتی همانند دارایی ،مالیات ،بیمه و اداره کار بدون در نظر گرفتن مشکلات اقتصادی کار آفرینان و صنعتگران فقط به مشکلات کارگران می پردازد باید تمام دغدغه ی یک تولید کننده یا صنعتگر و یا یک کار آفرین حل کردن این موانع باشد.
  

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/77924/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیشبینی قهرمان لیگ از زبان اسطوره فوتبال اصفهان

وحدت؛ قربان این گشت! /تحلیل کیهان از بازتاب حمله ادعایی به اصفهان/اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد