پیام سپاهان

آخرين مطالب

ورود سیاستگذاران به موضوع آب الزامی است اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - رییس هیات آلمانی پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود گفت : با توجه به نگرانی های آبی موجود نه تنها در ابعاد کوچک بلکه در ابعاد بزرگ باید شاهد ورود سیاستگذاران به این موضوع باشیم.
به گزارش ایرنا، شهروز مهاجری روز یکشنبه در نشست پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود در دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: حدود هشت سال این پروژه آغاز شه و در اولین قدم از سال 2010 تا 2015 بر روی سه حوزه از جمله آشنایی با بستر رودخانه، جمع آوری دیتا و گردآوری ایده ها و تفکرات با کارشنان ایرانی تمرکز کردیم تا چگونگی آغاز آن در منطقه مشخص شود.
وی با اشاره به اعتماد دو جانبه متخصصان ایرانی و آلمانی با یکدیگر تصریح کرد: زمانی که ایرانی ها معضلات خود را با ما در میان گذاشتند یعنی اعتماد بین طرفین وجود دارد.
مدیر پروژه مدیریت یکپارچه زاینده رود بیان کرد: این پروژه متعلق به رودخانه زاینده رود است و کاری به عناوین بالا و پایین نداریم زیرا تمرکز بر رودخانه زاینده رود و منابع آبی است، همچنین برای ما مرزهای موجود بین کشورها در این پروژه مطرح نیست و به عنوان تیم آلمانی به دنبال منافع شخصی در این طرح نیستیم.
وی ادامه داد: این پروژه متعلق به سازمان آب منطقه ای اصفهان و مناطق چهارمحل و بختیاری و ذینفعان نیست شامل وزارت انرژی هم می شود همچنین به ارتباط مشترک اجزای تیم اشاره کردیم.
مهاجری با اشاره به ورود ابزارآلات و استراتژی های مجموعه در این طرح تصریح کرد: زمانی که با این ایده پروژه را آغاز کردم قول دادم، مدلی بیطرف را پیاده سازی و از تیم خلاق آلمانی برای پیشبرد این طرح استفاده کنم.
وی توسعه یکپارچه در حوزه اقتصادی، منابع مرتبط و زمین های کشاورزی حاشیه زاینده رود را از جمله اهداف این طرح برشمرد و بیان کرد: همچنین حوزه اقتصادی، زیست محیطی، رفاه و تعامل و نیز در نظر گرفتن اکوسیستم ها از دیگر مباحث مورد بحث این طرح است.
مدیر این پروژه ابراز امیدواری کرد تا با کمک پروژه یکپارچه منابع آب زاینده رود، اِلمان هایی طراحی و به وسیله آن امکاناتی برای پیشنهادهای سازنده در اختیار فعلان حوزه سیاسی قرار گیرد.
مهاجری خاطرنشان کرد : از دید ما آب اِلمانی برای تعامل و ارتباط طرفین است نه برای جنگ و جدایی زیرا با این دیدگاه مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود امکان پذیر است.
به گفته وی ابزارآلاتی در چارچوب این پروژه با متخصصان ایرانی در اصفهان و چهارمحال و بختیاری طراحی شده است.
مدیر پروژه یکپارچه منابع آب زاینده رود درباه کشت برنج در اصفهان تصریح کرد: دستگاه هایی وجود دارد که نشان می دهد فعالیت هایی همچون کشت برنج چه تاثیراتی بر رودخانه زاینده رود به همراه دارد از این رو با این دانش موثرتر می توان بر روی انرژی و فعالیت های مورد نیاز هزینه کرد.
وی درباره کارهای علی صورت گرفته در این طرح بیان کرد: در ارتباط با مانیتورینگ کیفیت آب در زاینده رود تحقیقاتی انجام شده تا طرح یکپارچه منابع زاینه رود به ثمر بنشیند همچنین حیات رودخانه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و نقش نهادها و موسسات مهم نیست.
وی مشارکت و در نظر گرفتن ظرفیت ها و همکاری را لازمه حل معضلات آبی دانست و گفت: استفاده از فناوری های نوین آلمان و آزمایش آن ها در ایران و آماده سازی نیروها با استفاده از موقعیت های دستگاه ها در دستور کار است.
مهاجری با اشاره به اجرای پروژه های پایلوت در اصفهان ادامه داد: بازسازی کانال های فاضلاب اصفهان یکی از این طرح ها است، اصفهان در واقع قدیمی ترین کانال های ایران را در این زمینه دارد و جز اولین شهرهایی است که در کشور ایران با این پروژه مواجه می شود.
به گفته وی در خیابان علامه امینی تکنولوژی جدید آلمان و سیستم لوله کشی فاضلاب را اجرا و با نهادهای مختلف همکاری کردیم و تلاش می کنیم تا با آوردن سنسورهای حساس و فناوری جدید فرآیندها را بهینه سازی و در بهره برداری از انرژی صرفه جویی کنیم.
وی با بیان اینکه در آلمان برای بهینه سازی آب تلاش های بسیاری صورت گرفته است، تصریح کرد : در ایران بخش های زیادی وجود دارد تا از تکنولوژی های مثبت برخوردار نیستند اما این در حالی است که وارد کردن تکنولوژی به آسانی صورت می گیرد.
مهاجری با بیان اینکه در ایران پتانسیل به کارگیری تکنولوژی وجود دارد، اضافه کرد: اگر مسوولان ایران تکنولوژی های امروز آلمان را به کار بگیرند تحولات مثبتی در کل منطقه ایجاد خواهند کرد که سبب فاصله گرفتن از بحران می شود.
وی معتقد است اجرای طرح یکپارچه سازی منابع آب دید موسسات بین المللی مختلف را به این منطقه متمرکز کرده و زاینده رود و تالاب گاوخونی مورد حمایت های کشورهایی همچون هلند، فرانسه و ایتالیا قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه معتقدم در اصفهان باید ساختار مناسبی طرح ریزی شود، خاطرنشان کرد: این کارایی می تواند برای به کارگیری منابع بین المللی و استفاده از آن بالا برود البته باید نحوه به کارگیری آن مورد توجه قرار بگیرد.
پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود به سفارش وزارت نیرو، با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان و با حمایت وزارت آموزش عالی کشور آلمان انجام گرفته است، پژوهشگران آلمانی طی هشت سال تحقیقات جامع، طراحی را برای مدیریت یکپارچه زاینده رود منابع آب زاینده رود تدوین و ارائه کرده است.
این نشست دو روزه با حضور مسوولان استانی، استادان، کارشناسان حوزه آب و نیز مسوول آب وزارت علوم و تحقیقات آلمان در دانشگاه صنعتی اصفهان در حال برگزاری است.
9913/6026/

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/78445/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید طبیعت دوستان از حاشیه رودخانه زاینده رود در سودجان + تصاویر

هندبال اصفهان با پیروزی به تعطیلات رفت

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب 1000 ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان

لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان

توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست