پیام سپاهان

آخرين مطالب

تاج الدین با انتقاد نسبت به اجرایی نشدن مصوبات شورای عالی آب؛

استعفای نمایندگان اصفهان پاسخ به نسل‌های آینده است سیاسی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان نمایندگان این استان به مردم چه بگوییم وقتی که نه مصوبات 9 ماده‌ای درست اجرا شده، نه برداشت‌های غیر مجاز بالادست متوقف شده، نه اصلاح الگوی کشت و کاشت گلخانه‌ای به سرانجام رسیده و نه پروژه بهشت آباد تکلیفش مشخص است.
ناهید تاج الدین در گفت و گو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، با اشاره به استعفای نمایندگان استان اصفهان و سیاسی خواندن چنین استعفایی، اظهار کرد: استعفای نمانیدگان اصفهان سیاسی نیست و صرفاً به دلیل مسئله آب و در راستای مطالبات نمایندگان در مورد زاینده رود است.
وی افزود: بیش از چهار سال از تصویب مصوبه 9 ماده‌ای شورای عالی آب در مورد احیای زاینده رود می‌گذرد، اما متاسفانه هنوز بسیاری از مفاد این مصوبه به طور کامل اجرا نشده است و همچنان شاهد اجحاف در حق زاینده رود هستیم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به مردم می‌گفتیم مشکل زاینده رود سه راه حل کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد. در کوتاه مدت نیازمند جلوگیری از 38 طرح برداشت غیر مجاز هستیم که در این زمینه اگرچه اقدامات خوبی انجام و از ابتدای خرداد امسال برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب، یکصد نفر در قالب 15 تیم نظارتی در بستر زاینده رود مستقر شد، اما هنوز برداشت‌های بالادست ادامه دارد و متاسفانه هنوز نمی‌توان گفت برداشت‌های غیر مجاز متوقف شده است.
وی اضافه کرد: در میان مدت نیز برای زاینده رود نیازمند اصلاح الگوی کشت و کاشت گلخانه‌ای و احداث سد تونل سوم کوهرنگ با آورده آبی حدود 255 میلیون متر مکعب در سال هستیم که به رغم آنکه در تیر ماه امسال با تأمین منابع مالی مورد نیاز، عملیات اجرایی سد تونل سوم کوهرنگ پس از پنج سال از سر گرفته شد، اما همان طور که در جریان قرار دارید، قرارداد ساخت سد تونل سوم کوهرنگ در سال 1389 بسته شده و قرار بوده سال 93 به بهره برداری برسد در حالی که پیشرفت فیزیکی طرح در حال حاضر کمتر از 20 درصد است، ضمن آنکه اگر هم گشایشی صورت گرفته بخش عمده آن از محل اعتبارات داخلی استان صورت گرفته و اعتبار ملی مازادی به این طرح تخصیص داده نشده است.
تاج الدین اظهار کرد: با هماهنگی میان مدیر کل آب منطقه‌ای اصفهان و مدیر عامل فولاد مبارکه در مجموع حدود 700 میلیارد تومان برای این طرح و منابع آن تأمین کرده است، که این منابع شامل 500 میلیارد تومان از منابع داخلی، 70 میلیارد تومان از منابع سال 96 و 150 میلیارد تومان از محل منابع سال 97 است، اما همان طور که می‌بینید بخش عمده مشکل نقدینگی سد تونل سوم کوهرنگ به صورت درون زا و از محل منابع داخلی استان اصفهان حل شده و باز کم لطفی‌های دولت در این قضیه مشهود است.
تاج الدین افزود: در بلند مدت نیز زاینده رود نیازمند اجرای پروژه بهشت آباد است در حالی که تکلیف پروژه بهشت آباد که می‌تواند مشکل زاینده رود و فلات مرکزی ایران را به شکل بلند مدت حل کند مشخص نیست و متاسفانه تا همین امروز شاهد حذف ردیف بودجه طرح‌های انتقال آب از جمله بهشت آباد در سال 98 بوده‌ایم.
وی ادامه داد: با این اوصاف ما به عنوان نمایندگان این استان به مردم چه بگوییم وقتی که نه مصوبات 9 ماده‌ای درست اجرا شده، نه برداشت‌های غیر مجاز بالادست متوقف شده، نه اصلاح الگوی کشت و کاشت گلخانه‌ای به سرانجام رسیده و نه پروژه بهشت آباد تکلیفش مشخص است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با چه زبانی باید به مسئولان حاکمیتی بفهمانیم که بی توجهی به زاینده رود تبعات ملی در پی دارد، چند روستای دیگر غیر از 237 روستایی که در فاصله سرشماری 90 تا 95 خالی از سکنه شده‌اند باید به خاطر فقدان کشاورزی تخلیه شوند تا آقایان متوجه عمق بحران در اصفهان شوند.
تاج الدین اضافه کرد: با کمال تأسف مهاجرانی که از استان خارج شده‌اند در سال‌های 85 تا 90 حدود 93 هزار نفر بوده است، این رقم در سال‌های 90 تا 95 به بیش از 102 هزار نفر افزایش یافته است. از طرفی سهم مهاجرت بر روی افزایش جمعیت در استان اصفهان در دوره پنج ساله از سال 85 تا 90 حدود 14.6 درصد بود که این سهم در سال‌های 90 تا 95 به 10.3 درصد کاهش یافته است و این آمارها نشان می‌دهد اصفهان به تدریج جایگاه و جذابیت خود را به عنوان یک زیستگاه انسانی از دست می‌دهد و اساساً سرمایه گریز شده است.
وی خاطرنشان کرد: استعفای نمایندگان اصفهان پاسخ به نسل‌های آینده است، ما نمی‌توانیم در برابر آنچه برای زاینده رود اتفاق می افتد بی تفاوت باشیم و دست روی دست بگذاریم.
کد خبرنگار: 13023
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/78613/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان

لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان

توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست

ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

برنامه رادیویی «محبت بی دریغ» از رادیو سلامت

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

از چاله به چاه؟

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز جمعه تا دوشنبه