پیام سپاهان

آخرين مطالب

بارش مصنوعی، چرایی و چگونگی علمی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - امروزه به علت افزایش تقاضا و رشد روزافزون جمعیت با کمبود منابع آبی مواجه هستیم. جمعیت جهان در 45 سال آینده تا بیش از 40 درصد افزایش خواهد یافت. مهندسی آب و هوا به منظور به حداکثررساندن آب موجود و تقویت توانایی ابرها برای تولید باران ابداع شده است و شامل مداخلات تکنولوژیکی است که به منظور کاهش تغییرات آب و هوا یا اثرات حاصل از آن استفاده می‌شود. 
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، این فرایند برای تحت تاثیر قرار دادن الگوهای آب و هوایی در جهت اهداف مطلوب بشر بود که توسط انسان انجام می‌گیرد. مهندسی آب و هوا به دو دسته تقسیم می‌شود. حذف دی اکسید کربن(CDR) برای خروج دی اکسید کربن از اتمسفر است تا آن را به صورت یک عنصر بی‌اثر درآورده و به شیوه‌ای ایمن برای طولانی مدت ذخیره کند و یا از آن به عنوان سوخت استفاده کند. در مقیاس بزرگتر، با کاشت درختان یا تیمار زمین از طریق وارد کردن مواردی مانند "biochar" می‌توان به این اهداف دست یافت.
CDR شامل ریختن آهن در اقیانوسها به منظور تشویق پلانکتونها به استنشاق کربن، یا به کارگیری درخت‌های مصنوعی است. این درختان دی اکسید کربن را به طور مستقیم از هوا می‌گیرند و شرایط آب و هوایی را بهبود می‌بخشند.
روش دیگر آن شامل مدیریت پرتودهی خورشیدی یا (SRM) است که هدف آن منعکس کردن پرتوهای خورشیدی وارد شده به جَو، است. روش‌هایی که به راحتی حرارت تابیده شده را از سطح زمین فراری می‌دهد و عاملی برای کاهش گرم شدن سیاره‌ای یا منطقه‌ای است. آمارها حاکی از آن است که انعکاس تنها 2درصد از پرتوهای خورشیدی وارد شده در جو، می‌تواند اثر افزایش دمای جهانی که با دوبرابر شدن سطح دی اکسید کربن ارتباط دارد، را خنثی کند.SRM برخی بخش‌های سطح زمین یا اتمسفر را طوری تغییر می‌دهد تا بازتاب بیشتری داشته باشد. دانه‌های ترانسژنیک با برگ‌های صیقلی تَر یا ورق‌های پلاستیکی عظیمی که در بالای یخچال‌های طبیعی زده می شود یا حباب‌های میکرو در سطح اقیانوس‌ها از جمله فعالیت‌هایی هستند که به منظور مدیریت پرتودهی خورشیدی در سطح زمین انجام می‌شود. 
در برخی از روش‌ها، ابرهای قرار گرفته در بخش پایینی اتمسفر را درخشان می‌کنند. بیشترین روش به کار رفته به عنوان SRM معرفی ترکیبات سولفات یا یک ماده مشابه در استراتوسفر یا تروپوسفر است که اثرات سردکنندگی را تقلید می‌کند که این مورد در فوران آتشفشانی نیز مشاهده می‌شود.
اهداف تغییرات آب و هوایی شامل "cloud seeding " یا بادارکردن ابرها، جلوگیری از سرمازدگی، از بین بردن ابرها و مه، اصلاح و مهار طوفان‌ها و مهارآتش سوزی است. برخی متخصصان دفاعی استفاده از این تغییرات را به عنوان یک سلاح نظامی پیشنهاد کرده‌اند. به عنوان مثال،آمریکا از بادارکردن ابرها در طی جنگ ویتنام استفاده کرد و امید داشت که افزایش بارندگی حرکت افراد و تجهیزات ویتنامی‌ها را در امتداد Ho Chi Minh سخت و دشوار کند.
باران مصنوعی به مجموعه اعمالی گفته می‌شود که به طور مصنوعی بارش را از طریق افزودن کردن موارد اضافی به ابر تحریک و افزایش می‌دهد. این مواد شامل یخ خشک(دی اکسید کربن جامد)، یدید نقره، پودر نمکی و غیره است. این فرایند Cloud seeding نام دارد که توسط هواپیما یا راکت‌ها انجام می‌شود و در بیشتر موارد به منظور افزایش مقدار بارش در طی دوره خشکسالی استفاده می‌شود. 
در زمان خشکسالی اغلب ابرهایی وجود دارند، اما بارانی نمی‌بارد. بشر می‌تواند تلاش کند تا باران را ایجاد کند که به آن بارندگی مصنوعی می گویند. زمانیکه دمای ابرها نزدیک به صفر است، این امکان وجود دارد که کریستالی از یخ ایجاد شود. پس بخارات آبی به فرم مایع تبدیل نمی شوند. این فرایند توسط باردارکردن ابرها متابولیزه شده و باران ایجاد می‌شود. بر اساس نظر کارشناسان ناسا در 2014، کالیفرنیا 11 تریلیون گالون از این ماده تا پایان خشکسالی لازم دارد. این میزان برای لس انجلس 1.4 بیلیون گالن تخمین زده شده است.
اهداف دیگر آن شامل از بین بردن مه و ضعیف کردن برخی بادها ، کاهش رعد و برق و تگرگ در توفان‌ها است. در فرودگاه‌ها، زمانی که مه خیلی سرد است، مقدار زیادی یخ خشک را در محیط فرودگاه وارد می‌کنند که سبب ناپدید شدن مه می‌شود زیرا این ماده مایع را به یخ تبدیل می‌کند"، یخ بر روی زمین می‌نشیند و هوا صاف می‌شود. با اضافه کردن یخ خشک تشکیل تگرگ مهار می‌شود. تگرگ می تواند بسیار خطرناک باشد و گاهی سبب ایجاد رعد و برق شود، مهار تشکیل تگرگ سبب مهار تشکیل رعد و برق می شود. دانشمندان روسی استفاده این روش را برای مهار تگرگ بسیار کارامد دانستند، اما دانشمندان آمریکایی این فرایند را که از اوایل تا اواسط 1900 به کار می رفت، ناکارامد می‌دانند. در سال 1960 برای نخستین باراز cloud seeding برای تضعیف طوفان‌ها استفاده شد. البته این نکته اثبات نشده است که طوفان‌ها به طور طبیعی ضعیف شدند یا باردارکردن طوفان سبب این اتفاق شده است. با این وجود، انجام آزمایش‌هایی با باردار کردن طوفان‌ها برای پاسخ به این پرسش در زمان حاضر مشکل است.علت آن خطرناک بودن مسیری است که می‌تواند چنین نتیجه ای ایجاد کند. 
بادارکردن ابرها می‌تواند به طور طبیعی اتفاق بیفتد، اما در بیشتر موارد توسط انسان ایجاد می‌شود.cloud seeding طبیعی زمانی رخ می‌دهد که کریستالهای یخ از ابرهای سیروس در ابرهای کومولوس یا استراتوس واقع در مکان پایین‌تری در اتمسفر، بیفتد. کریستال‌های یخ مانند دانه‌هایی عمل می‌کنند که تشکیل کریستال‌های بزرگتر یخ را آغاز می کند تا سبب تشکیل باران شود. یکی از اهداف این فرایند، افزایش تولید برف است.
"Schaefer Vincent " در سال 1946 اصول cloud seeding را شرح داد و همراه با همکارش، یک روشی را ابداع کرد که از واحدهای فریز شده موادی مانند نمک، پودر تالکوم، خاکها، گرد و غبار و مواد شیمیایی دیگر استفاده کرد تا رشد کریستال‌های یخ را تحریک کند. او آزمایش خود را برای پیدا کردن دمای مناسب با تعبیه کردن محدوده دمای40- درجه برای آب مایع مطالعه کرد. در همان ماه همکارش دکتر" Bernard Vonnegut" روش دیگری به نام seeding را ابداع کرد. یخ خشک و یدید نقره در تغییر شیمی فیزیک ابرهای بسیار سرد موثر بودند، بنابراین در تقویت بارش برف زمستانی بر روی کوه‌ها و مهار طوفان‌ها مفید بودند.
در حال حاضر، می‌دانیم که فرایند تشکیل باران چیست. این فرایند با بخار شدن آب از دریا یا یک منبع آبی انجام می گیرد. سپس این بخارات با حرکت باد به سمت بالا در تروپوسفر سفر می کند که سبب می‌شود برخی قطرات ظاهر شوند. فرایند ادامه پیدا می کند و وقتی ضخامت قطرات نزدیک به 0.2 میلی‌متر رسید آنها دیگر نمی‌توانند، در هوا شناور باقی بمانند و به صورت باران به سمت زمین می روند. با شناخت این روش، بارندگی مصنوعی ابداع شد.
منابع
weathermodification
2016 Cloud Seeding FAQ’s
aastha C, Essay on Cloud Seeding: Meaning, History and Types, Atmosphere, Geography, geography notes
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/79667/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتقادها از تعطیلی پنجشنبه ها / نشانه‌ای از ترجیح سیاست بر اقتصاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

تکریم معلمان در خور شان آنان باشند

برای دلار 20 هزار تومانی و تورم 30 درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار 65 هزار تومانی و تورم 45 درصدی را توجیه می‌کنند

آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد

نشانه‌ای برای اتحاد درونی بازیکنان سپاهان (عکس)

عملیات عمرانی با «مَنقاش» در اصفهان

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام مسابقات کشوری

حواشی دربی اصفهان در روزی که سپاهان از بحران فاصله گرفت +فیلم

تخصیص 550 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در اردستان

برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد

گلایه اصفهانی‌ها از پرحادثه و خطرآفرین بودن خیابان اصلی محله گورت + فیلم

ربیعی: مقاومت ما بعد از پنالتی سپاهان شکسته شد/ دربی اصفهان باید باکیفیت‌تر باشد

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد

لیگ برتر فوتبال ایران؛ برتری سپاهان در شهرآورد اصفهان

انسداد 20 محور روستایی در شمال سیستان و بلوچستان

روزی که نباشم هواداران تشویقم می‌کنند/ با وجود پیروزی مقابل ذوب‌آهن مانند بازنده‌ها بودیم

ارائه تسهیلات اشتغال به مددجویان اردستانی

نمایش اسب‌های اصیل نژاد ایرانی در همایشی در نطنز

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، پنجشنبه رایگان است

تشکیل مجلس مشورتی بانوان، فرصتی برای مشارکت گسترده‌تر زنان در جامعه

کیفیت دربی اصفهان راضی‌کننده نبود/ باتوجه به فاصله کم بازی‌ها به ریکاوری ذهنی نیازمندیم

کشف یک سنگ قبر از دورۀ صفوی در کاشان

محمد ربیعی: این مدل بازی باب میل من نیست؛ دربی اصفهان باید جذاب‌تر باشد

آغاز به کار جنبش تحریم علمی اسرائیل در اصفهان

سپاهان 1 - 0 ذوب آهن/ زردپوشان فاتح دربی اصفهان شدند

25 اردیبهشت آخرین فرصت دریافت شناسه یکتا

مورایس: سپاهان شایسته بُرد در شهرآورد اصفهان بود

اوسمار ویرا در حال تماشای دربی اصفهان / فیلم

وظایف فرهنگی23 دستگاه در زمینه حجاب وعفاف

تعطیلی کاخ عالی‌قاپو اصفهان در 30 فروردین

راهپیمایی مردمی در حمایت از عملیات موفق وعده صادق سپاه

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

سپاهان 1 - 0 ذوب آهن/ زردپوشان فاتح دربی اصفهان شدند + فیلم

سپاهان فاتح شهرآورد دیار زاینده‌رود

برتری سپاهان مقابل ذوب آهن در دربی معوقه اصفهان

تحویل 450 کلاس درس به آموزش و پرورش استان اصفهان

شهریار مغانلو ترک عادت نکرد؛ گلزنی در دربی اصفهان

ربیعی: سعی کردیم کمتر به سپاهان موقعیت بدهیم

معدوم کردن 6 تن فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در خمینی شهر

همایش دوچرخه سواری در شهر خور

حال خوب مردم در روزهای پایانی فروردین

صحبت‌های محمد ربیعی سرمربی تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان:

مورایس: لیاقت برتری در دربی اصفهان را داشتیم

مراسم رژه نیروهای مسلح دراصفهان

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام