پیام سپاهان

آخرين مطالب

راه طمع نزدیکان را ببندید اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - روزنامه کیمیای وطن استان اصفهان در ستون سرمقاله امروز خود مطلبی را با عنوان " راه طمع نزدیکان را ببندید " به قلم مظفر حاجیان منتشر کرد.
در این مطلب آمده است: یکی از اصطلاحاتی که در سال‌ های اخیر وارد ادبیات مدیریتی کشور شده، رانت‌ خواری است. این اصطلاح به معنی این است که نزدیکان و اقوام و فامیل و نیز کسانی که با مدیر و مسئولی قرابت دارند، از این ارتباط بهره جویند و با استفاده از این موقعیت بتوانند به منافع مادی و معنوی خارج از ضوابط و مقررات دست یابند؛ بنابراین از منابع و امکانات سازمان بیش‌ از دیگران بهره‌ برداری و منافع مادی و معنوی فراوانی برای خود جلب می‌ کنند. آنچه کشور ما هم ‌اکنون با آن دست به گریبان است و سال‌هاست وابستگان مسئولان با عنوان آقا زاده یا... از موقعیت مدیران بهره می‌ گیرند و بر این مبنا پایه بی‌ عدالتی در جامعه ریخته شده و حتی قبح آن نیز شکسته شده است؛ زیرا به‌راحتی می‌بینیم مدیر و مسئول مثلا فرزند یا برادر و وابسته خود را بی‌ ضابطه وارد تشکیلات کرده و شاید مدیریت هم به او داده است! البته ناگفته نماند بودند و هستند مدیرانی که اجازه نداده‌اند حتی فرزند، برادر و وابسته‌شان برای دیدن او به اداره مراجعه کنند، چه رسد به اینکه آنها را به کار و استخدام گمارند؛ چنانچه نقطه مقابلش نیز هست که با کمال پر رویی به این عمل دست زده ‌اند؛ هرچند فرزندان دیگر مردم بیکارند و از تحصیلات بالاتر و مرتبط و توانمندی بیشتر برخوردارند و این رانت‌خواری است؛ حالا آنهایی که موافقت اصولی می‌گیرند، یک ‌شبه ره صد ساله را پیموده یا می ‌پیمایند، به ثروت ملی دسترسی پیدا می‌ کنند، از منابع ملی برای خود بهره می‌ جویند، از راه رانت صاحب خانه، کارخانه، سهام، باغ و ویلا و ... می ‌شوند، اینها برای مردم قابل هضم و تحمل نیست و مثل موریانه انقلاب را از مغز تهی و بدبینی ‌ها را زیاد می ‌کند.
ناگفته نماند که بصیرت مردم ما سبب شده این رفتار را پای اسلام نگذارند و به چشم همان ‌هایی ببینند که اگر مدعی تدین و انقلابیگری هستند، شعاری بیش نیست و برای راهیابی به مراتب قدرت و اندوختن ثروت کلان و... است؛ و گرنه آدم مؤمن از بیت‌المال و قدرت خود در جهت نزدیکان استفاده نمی‌کند؛ بلکه همه را به یک چشم می ‌بیند و کاری را که می ‌تواند برای همه انجام دهد، برای خود هم انجام می‌دهد. امام علی(ع) الگوی حاکمیت عدالت و اسلام با توجه به این خصلت اطرافیان سود جوی یک مدیر، به مالک اشتر توصیه می‌کند مراقب اطرافیان باشد و امتیاز ویژه‌ای در اختیار آنان قرار ندهد؛ به طوری که دیگران از این کار متضرر شوند. ایشان می‌فرماید: «و لا تقطعن لاءحد من حاشیتک و حامتک قطیعه و لا یطمعن منک فی اعتقاد عقده تضر بمن یلی‌ها من الناس فی شرب اءو عمل مشترک یحملون مؤ ونته علی غیرهم فیکون مهنا ذلک لهم دونک و عیبه علیک فی الدنیا و الآخره»؛ «و به هیچ یک از اطرافیان و بستگان خود زمینی از اراضی مسلمانان را وامگذار تا طمع نکنند که قراردادی با آن ‌ها منعقد سازی که مایه ضرر سایر مردم باشد، خواه در آبیاری یا عمل مشترک دیگر؛ به طوری که هزینه ‌های آن را بر دیگران تحمیل کنند که در این صورت سودش برای آن‌ هاست و عیب و ننگ آن برای تو در دنیا و آخرت.» (نهج‌ البلاغه، نامه 53)
از این سخن مولای متقیان امام علی(ع) می ‌توان استنباط کرد که سلوک و سیره عملی مدیر یا مسئول باید به گونه ‌ای باشد که اطرافیان طمع نکنند و انتظار نداشته باشند که او به نفع آنان و به ضرر دیگران کاری را انجام دهد. مدیر و مسئول باید طوری رفتار کند که نزدیکان و اطرافیان او بدانند و یقین داشته باشند او مرتکب کاری نخواهد شد که به نفع نزدیکان خود باشد و سایر مردم از این امر متضرر شوند یا امکان دسترسی برای دیگران نباشد؛ بنابراین مدیر باید با سلوک و روش عملی خود از انتظارات و طمع‌ های بیجا و بی‌ مورد نزدیکان و اطرافیان خود پیشگیری و طوری رفتار کند که آنان چنین انتظارات نابجایی از او نداشته باشند و اگر از هر راهی وارد شدند، باید خود برای برخورد با آنها پیشقدم باشد.
مسئولان باید مراقب باشند کسی از قِبل آنان رانت‌خواری نکند. باید از اولین روز مسئولیت اطرافیان خود را توجیه کنند که رانت ممنوع است و در چنین انتظاری نباشید تا هم خودتان راحت باشید، هم امکان خدمت درست برای من (مسئول) ایجاد شود. سخت ‌گیری بر این اقدام غیرمجاز شیوه علی(ع) است؛ چنانچه آن حضرت در مقابل زیاده‌ خواهی و امتیاز طلبی برادرش ایستاد. آن حضرت در یکی از خطبه‌ های خود این ‌گونه تعریف می ‌کند: «سوگند به خدا همانا عقیل را دیدم که به شدت فقیر شده بود و از من می‌ خواست یک صاع (سه کیلو) از گندم‌ های شما را به او ببخشم .... عقیل اصرار کرد. ...خیال کرد من دینم را به او می ‌فروشم... (اما من برای بیداری و هشیاری او) آهنی را در آتش ‍ گداختم؛ سپس آن را به بدنش نزدیک ساختم تا با حرارت آن عبرت گیرد. ناله‌ ای همچون بیمارانی که از شدت درد می ‌نالند، سر داد و چیزی نمانده بود که از حرارت آن بسوزد. به او گفتم: ای عقیل، زنان داغدیده در سوگ تو بگریند! از آهن تفتیده‌ای که انسانی آن را به صورت بازیچه سرخ کرده، ناله می‌کنی، اما مرا به سوی آتشی می‌کشانی که خداوند جبار با خشم و غضبش ‍آن را بر افروخته است؟! تو از این رنج می ‌نالی و من از آن آتش سوزان نالان نشوم؟» ( نهج‌البلاغه، خطبه 224)
این داستان نیست؛ بلکه واقعیتی است که باید برای مسئولان الگو باشد؛ پس مسئولان مراقب باشند؛ زیرا مردم می ‌بینند و خدا آگاه است؛ همچنان که برخی مسئولان گذشته زیر سؤال ‌اند.
7141/6026/

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/79862/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ببینید | واکنش مردم به ادعای اسرائیل پس از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در اصفهان | ویدئو

هوای اصفهان ناسالم است/ شاخص زرین‌شهر و قهجاورستان بر مدار قرمز

ارتش: هیچ آسیبی به تجهیزات، نیروی انسانی و اماکن اصفهان وارد نشده است

تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان!

هوای اصفهان در برخی مناطق ناسالم برای همه

حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

علت شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان چه بود؟ | حادثه اصفهان خسارتی به همراه داشت؟

ماجرای شنیده شدن صدای شدید در اصفهان / ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

انهدام سه ریز پرنده در اصفهان

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه | آرامش در آسمان ایران

(ویدئو) تصاویری از اطراف پایگاه شکاری و فرودگاه اصفهان

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

امیر سرتیپ دوم میهن‌دوست: حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

تشکیل جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی ایران تکذیب شد

(ویدئو) تصاویری از وضعیت پایگاه شکاری و فرودگاه اصفهان

مادر شهیدان بیژن و داوود حدادی آسمانی شد

عکس | تصویر جعلی رسانه صهیونیستی با خبر کذب انفجار در اصفهان

بلوفی که باعث تمسخر کاربران شد | اسرائیلی ها آنقدر بزرگنمایی کردند که فورا خودشان ترسیدند ... !

آخرین خبر از وضعیت شهر اصفهان و تبریز پس از انفجار و شلیک پدافند هوایی

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز در اصفهان و تبریز؟ /جزئیات ادعای کارشناس صداوسیما را بخوانید

بلوف صهیونیست‌ها آژیر قرمز در اراضی اشغالی را به صدا درآورد

حمایت دستگاه قضایی از اجرای طرح عفاف و حجاب در استان

(ویدئو) از سرگیری پروازها در فرودگاه اصفهان

افشای تصویر جعلی رسانه اسرائیلی با خبر کذب انفجار در اصفهان | عکس

تاکسیرانی دررفع ترافیک شهری نقش موثری دارد/تجلیل ازرانندگان منضبط

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

پایان یکه تازی اردوغان؟

وضعیت اصفهان کاملا عادی است

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

فیلم/ لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در آسمان اصفهان

صدای شنیده شده در شرق اصفهان مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشتیم

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان، شلیک پدافند بوده است

فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (31 فروردین 1403)

علت شنیده شدن صدا ی انفجار در اصفهان چه بود؟ | حادثه اصفهان خسارتی به همراه داشت؟

جزئیات صدای انفجار در اصفهان | کار اسرائیل بود؟

فیلم/ آرامش کامل در سطح شهر اصفهان

(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

صدای شنیده شده در شرق اصفهان ناشی از شلیک پدافند هوایی

واکنش شورای عالی امنیت ملی به ادعای حمله خارجی به اصفهان

(ویدئو) در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | آیا پای اسرائیل در میان بود؟

ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم

توضیح مقام ارشد ارتش درباره حادثه در اصفهان

تهاجم خارجی علیه ایران صورت گرفته است؟ | واکنش رسانه آمریکایی

عملیات اصفهان نوعی فرافکنی آمریکا بود