پیام سپاهان

آخرين مطالب

تبِ تُند مقاله‌نویسی، آفت پژوهش در ایران مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- یکی از مسائلی که همواره توجه مسئولان و اندیشمندان کشور را به خود جلب می‌کند، پژوهش و فعالیت‌های علمی است. پژوهش و فراهم کردن زمینه‌های رشد آن، عامل توسعه‌یافتگی هر کشور است. صاحب نظران، پژوهش را زیر بنای توسعه می‌دانند و جامعه‌ای را موفق و پیشرفته توصیف می‌کنند که بر مدار نخبگان و شایستگان علمی و پژوهشی قرار گیرد. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در خصوص روند پژوهش کشور از گذشته تاکنون گفت: اگر پژوهش را معادل تولید علم در نظر بگیریم، وضعیت پژوهشی کشور نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است. 

غضنفر شاهقلیان با اشاره به داده‌های آماری دو مرجع بین‌المللی علم سنجی ISI و Scopus، اظهار کرد: ایران با 19 رتبه رشد از نظر کیفیت تولید علم در پنج ساله اخیر و رشد چهار برابری تعداد مقاله‌های کیفی در رتبه نخست کشورهای منطقه و در رقابت با 22 کشور دنیا معرفی شده است، همچنین این مراکز در سال 2015، تعداد 225 مقاله تولید شده در مراکز علمی و دانشگاهی ایران را در زمره "یک درصد مقالات برتر جهان" معرفی کرده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که این تحقیقات تا چه اندازه صرفه اقتصادی و اجتماعی داشته و تا چه اندازه در صنعت کشور کاربرد داشته است؟ تصریح کرد: پاسخ این پرسش، به خوبی می‌تواند وضعیت کنونی پژوهش در کشور را روشن کند. صاحب نظران معتقدند، تولید علم در چهار حوزه نظامی- دفاعی، بهداشتی-سلامتی، اقتصادی- صنعتی و عمومی رخ می‌دهد. دانش ایران در سطح عمومی جهان حاکی از بالا بودن در حوزه‌های نظامی و سلامت و فرو دست بودن در حوزه‌های اقتصادی و صنعتی است. 

پیشرفت در فناوری دفاعی و پزشکی، ضعف در صنعت، تجارت و کشاورزی 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد ادامه داد: در حوزه فناوری‌های دفاعی (دانش موشکی) در مراکز پژوهشی ایران و در حوزه  مواد و متالورژی و الکترونیک و مخابرات سطح دانش و فناوری‌های تولیدی با دانش کشورهای جهان اول در رقابت است، همچنین در حوزه بهداشت و سلامت پیچیده‌ترین اعمال جراحی از جمله عمل‌های پیوند اعضای انسانی و تولیدات حوزه ژنتیک پا به پای استانداردهای تولیدی و خدماتی جهان اول در حرکت رو به جلو است، اما حوزه صنعت و تجارت به یک‌باره با افت شدید کیفیت مواجه است. 

شاهقلیان گفت: به عنوان مثال صنعت خودروسازی ایران در مقایسه با خودروسازی کره جنوبی، تولید، توزیع و انتقال برق ایران در مقایسه با صنعت برق ترکیه یا تجارت زعفران ایران با تجارت زعفران اسپانیا هر سه گویای ضعف‌های بنیادین و مشهود در صنعت، تجارت و کشاورزی کشور است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا سطح دانش و فناوری موجود در حوزه‌های نظامی و بهداشت و سلامت ایران به حوزه های صنعت، تجارت، خدمات، کشاورزی و دیگر بخش‌های عمومی جامعه ایران انتقال نیافته است؟ گفت: محیط زیست، ترافیک، مسکن، اشتغال و ... از جمله مسائل و مشکلات اصلی کشور است. این موضوعات باید در عناوین تحقیقاتی و رساله‌های دکتری تدوین شود. به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور هنوز در بند ماموریت دانشگاه‌های نسل اول (آموزش محور) مانده اند. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد با بیان اینکه پژوهش به لحاظ روش شناختی، تمام انواع پژوهشی متناسب با رشته علمی مربوط را در برمی‌گیرد، اظهار کرد: در تمام حوزه‌های علمی از علوم پایه، مهندسی، سلامت وبهداشت تا علوم انسانی و اجتماعی همواره نیازمند انجام تحقیق و پژوهش هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که اولویت‌های پژوهشی کشور در حوزه‌های مختلف علمی و اجتماعی کدامند؟ گفت: در حوزه علوم انسانی و اجتماعی در بخش پژوهش‌های کاربردی، اعتیاد و سوء مصرف موادمخدر و روانگردان‌ها با توجه به تاثیر این ناهنجاری بر آسیب‌های اجتماعی و در حوزه اقتصاد، انجام پژوهش های مرتبط  با اشتغال و در حوزه صنعت و خدمات، پژوهش های مرتبط با بهینه سازی خطوط تولید و بهره وری می‌توانند اولویت‌های کوتاه مدت کشور باشد.

شاهقلیان با بیان اینکه متاسفانه اولویت‌های پژوهش در ایران مشخص نیست، افزود: هر چند به شکل ظاهری هر ساله بیشتر دستگاه‌های دولتی فهرستی از عناوین تحقیقاتی و پژوهشی خود را منتشر و مبالغی صرف این امور هزینه می‌کنند، اما به جز در موارد معدودی از مراکز علمی و دانشگاهی، عمده پژوهش‌های انجام شده تناسب چندانی با اولویت‌های جامعه ندارد. این موضوع را می توان در بخش ‌های گوناگون جامعه به خوبی مشاهده کرد.

لزوم بازنگری آیین نامه ارتقای رتبه علمی اساتید

وی با بیان اینکه هر پژوهشی نباید تجاری سازی شود، اظهار کرد: اگر تجاری سازی نشدن تحقیقات را به عنوان یک مشکل در نظر بگیریم ابتدا باید به دنبال علل به وجود آورنده آن باشیم. براساس یک سیاستگذاری غلط طی 10 تا 15 سال گذشته ملاک فعالیت پژوهشی مراکز علمی کشور تولید مقاله و انتشار آن در مجلات بین المللی بود. بر این اساس تب تند مقاله نویسی و چاپ مقاله به عنوان یک ارزش و کنش علمی جامعه دانشگاهی و علمی کشور را فرا گرفت و بالطبع توجه به نیازهای کشور و اختراع و نوآوری به محاق رفت.

شاهقلیان راه برون رفت از این وضعیت را بازنگری جدی در آیین نامه ارتقای رتبه علمی اساتید معرفی کرد و گفت: باید انجام پژوهش‌های کاربردی و توسعه ای وزن قابل توجهی از امتیازهای ارتقا را به خود اختصاص دهد، همچنین روند و فرآیند تصویب، اجرا و برگزاری جلسات دفاع از پایان نامه‌ها، رساله‌ها و طرح‌های پژوهشی نیز نیازمند بازنگری است. 

عدم ماندگار سازی محققان در فضای دانشگاه، مشکل پژوهش در کشور

وی درخصوص موانع پیش روی پژوهش در کشور، گفت: در دانشگاه‌های نسل قبل ارزش‌های بنیادین آکادمیک، اخلاق و فرهنگ حاکمیت داشت، اما دانشگاه‌های امروزی از سوی نهاد بازار مورد هجمه و فشاربر یا بازاری کردن علم است. نباید که آموزش عالی تجاری شود، زیرا علاوه بر کاهش آزادی علمی استاد و محقق، اخلاق علمی نیز با افت مواجه می شود و فرهنگ نقادی به محاق خواهد رفت. 

شاهقلیان مشکل دیگر پژوهش در دانشگاه‌ها را ماندگار نکردن محققان در فضای دانشگاه دانست و گفت: محقق برای اندیشیدن و خلق دانش جدید به سه فاکتور مهم از جمله محیط آرام و فاقد آلودگی فکری و حسی، امکانات مناسب و آزادی بیان نتایج پژوهشی نیاز دارد. هر چند فراهم شدن چنین فضایی لزوما منجر به تولید علم نخواهد شد. پیش‌نیاز دیگر تولید علم داشتن خزانه ژنتیک علمی است. نباید اجازه دهیم سرمایه های علمی کشور دانش خود را در کشورهای دیگر صرف کنند.

لزوم توجه به پژوهش‌هایی که به خلق ثروت می انجامد

معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گفت: روند پژوهشی در کشور علاوه بر رشد چشمگیر کمی، رشد کیفی در زمینه طرح های تحقیقاتی، فناوری و مقالات چاپ شده داشته است. انجام طرح های تحقیقاتی- کاربردی که آثار و نتایج آن را مردم لمس کنند، بیشتر شده است. پروژه هایی در خصوص کاهش آلودگی های محیط زیست، مداخلات در زمینه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان ها انجام شده است.

شقایق حقجوی جوانمرد در پاسخ به این پرسش که جای چه پژوهش هایی در کشور خالی است، گفت: پروژه هایی که آثار آن بر شاخص های سلامت و رفاه زندگی مردم و تولید ثروت، اشتغال و فناوری منجر شود.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط کشور فضای کارهای پژوهشی باید به طرف پیشگیری از بیماری ها و تولید فناوری، تجهیزات و دارو هدایت شود تا وابستگی به سایر کشور کمتر و بار بیماری ها در ایران کاهش یابد.

نشان دادن لذت پژوهش، راهکار افزایش انگیزه تحقیق به دانشجویان 

به گفته معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان موانع پژوهش در کشور، کم بودن انگیزه پژوهش در میان محققان دانشگاه و مشکلات ارزی اخیر به ویژه برای تحقیقات علوم پایه دانشگاه است.

حقجوی جوانمرد، ایجاد بینش جدید، نشان دادن لذت و سودمندی پژوهش و آموزش پژوهش را راه هایی برای افزایش انگیزه پژوهش در جوانان عنوان کرد و گفت: برگزاری کارگاه ها و تشویق اساتید برای آموزش پژوهش به دانشجویان ساده ترین کار اجرایی است. پژوهش خوب پرسیدن یک سوال خوب است که ارزش پرسیدن دارد. همه اینها باید فراهم باشد تا یک پژوهش با کیفیت انجام شود. فهم و پیدا کردن یک سوال خوب، دانستن متدولوژی و شناخت کافی از موقعیتی که در آن قرار داریم. 

وی در پاسخ به این پرسش که پژوهش‌های کشور تا چه اندازه کاربردی هستند، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 70 درصد پژوهش‌ها کاربردی است، البته ذی نفعان آن پزشکان و سایر دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان هستند که باعث ارتقای درمان و تشخیص و خدمات به مردم می شود، اما نتایج مستقیمی بر روی زندگی مردم ندارد. 

حقجوی جوانمرد با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مسئول سلامت مردم است، تاکید کرد: بنابراین اولویت‌های پژوهشی در این دانشگاه در زمینه ارتقای سلامتی مردم است. اجرای مداخلات برای پیشگیری و کاهش بیماری‌های غیرواگیر و واگیر بومی استان از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است، همچنین با توجه به شرایط کشور طرح های تحقیقاتی که منجر به تولید صنایع دانش بنیان جدید، فناوری و دارو شود، از دیگر اولویت ها است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/81002/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد