پیام سپاهان

آخرين مطالب

در همایش تجلیل از پژوهشگران دانشگاه اصفهان مطرح شد؛

لزوم تغییر شاخص‌های ارزیابی پژوهش‌ها/ حمایت مالی پژوهش‌ها کافی نیست علمی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - نوزدهمین هفته ملی پژوهش و فناوری و بیست و یکمین مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه اصفهان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، بعدازظهر امروز (دوشنبه) رییس دانشگاه اصفهان در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: فعالیت‌های پژوهشی به خصوص در رشته‌هایی که کاربرد فراوان دارند، بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرند و یکی از این رشته‌های کاربردی، علوم انسانی است.
هوشنگ طالبی افزود: چاپ مقالات درخور در رشته‌های علوم انسانی در مجلات معتبر دنیا، علاوه بر اینکه مزیتی برای کشور محسوب می‌شود و عامل شناسایی فرهنگ ایرانی اسلامی به جهانیان است، موجب غنای علوم انسانی نیز می‌شود.
وی با بیان اینکه در راستای سیاست‌های دانشگاه اصفهان در امور پژوهشی در سال جاری اقدامات مهمی انجام شده است ،تصریح کرد: سیاست‌های دانشگاه اصفهان در جهت کیفی سازی پژوهش‌ها است و از این پس کیفیت و کمیت پژوهش باید همراه با یکدیگر در امور پژوهشی باشند.
رییس دانشگاه اصفهان در ارتباط با اهمیت سیاست‌های کیفی سازی پژوهش‌ها گفت: به منظور تحقق کیفی سازی پژوهش‌ها در دانشگاه اصفهان، چاپ مقالات در مجلات بی اعتبار کاهش یافته است. 
وی با بیان اینکه بین‌المللی سازی امور پژوهشی هدف دیگر دانشگاه اصفهان است، خاطرنشان کرد: در بخش همکاری‌های مشترک میان دانشگاه اصفهان و دانشگاه‌های خارج از کشور نیز همکاری‌هایی در قالب پایان نامه‌ها و سایر فعالیت‌های پژوهشی میان اساتید دانشگاه اصفهان و استادهای خارج از کشور انجام می‌گیرد.
رسیدگی به وضعیت پژوهشی دغدغه اصلی دانشگاه
معاون اداری مالی دانشگاه اصفهان نیز در این مراسم با بیان این که باید به سیر تحولات تحقیقات در دانشگاه‌ها توجه کرد، اظهار کرد: دانشگاه‌های نسل اول آموزش محور بودند و دانشگاه‌های نسل دوم پژوهش محور، اما دانشگاه‌های نسل سوم دانشگاه‌های کارآفرین هستند.
ولی الله میرخانی ادامه داد: دانشگاه‌های کارآفرین دانشگاه‌هایی هستند که در آنها ثروت تولید می‌شود و بحث مهم این است که علاوه بر دانایی به توانایی نیز توجه شود . بنابراین در این دانشگاه‌ها به رابطه دانشگاه، صنعت و جامعه توجه می شود.
معاون اداری مالی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: خانواده یک عنصر حیاتی است و دانشگاه باید حول محور آن حرکت کند. باید نیازهای جامعه تامین شود و آسایش بشریت مورد توجه قرار گیرد. در دانشگاه‌های کار آفرین این امر تامین می‌شود، همچنین باید به تعالی و آرامش جامعه نیز اهمیت داد که در این راستا در دانشگاه‌های نسل سوم این عنصر توجه می شود.
میرخانی در ارتباط با اینکه باید به برون دادهای پژوهشی در دانشگاه‌ها توجه کرد، گفت: شاخص‌های ارزیابی باید تغییر کنند و نظام رتبه بندی نیز باید در دانشگاه‌ها تغییر کند.
وی با بیان اینکه مدیران باید با پژوهشگران همراه باشند، تاکید کرد: باید امکانات و تجهیزات در اختیار پژوهشگران قرار گیرد و این مسئولیت دانشگاه است. امروز دانشجویان با مشکلات فراوانی روبرو هستند و باید به جوانان امید داد.
معاون اداری مالی دانشگاه اصفهان افزود: دغدغه اصلی دانشگاه رسیدگی به وضعیت پژوهشی است و در این راستا در دانشگاه اصفهان در مقطع پسادکتری در سال 97 ، سه میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است که شامل بیمه پژوهشی و بیمه کار است که می توانند در آینده نیز به عنوان سوابق کاری برای بازنشستگی آنها حساب شود.
لزوم توجه بیشتر دولت در امور پژوهشی
رییس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نیز در این همایش، اظهار کرد: دولت باید به امور پژوهشی توجه کند. تاکنون دولت تنها دومیلیارد تومان به مراکز رشد کمک کرده است که در راستای اقتصاد مقاومتی باید ببینیم، آیا می توانیم به آن خوش بین باشیم یا بدبین؟
سید مهدی ابطحی ادامه داد: باید به نقش دانشگاه‌ها در امور پژوهشی توجه کرد .در این ارتباط باید به کارآفرینی توجه کرد که قسمتی از آن مربوط به پارک های علمی و فناوری می شود و در فناوری نیز باید به دیپلماسی علمی توجه کرد.
وی گفت: نباید هیات علمی وارد بحث تجاری سازی شوند، بلکه باید تحقیقات و ایده ها به صورت کار آفرینی تجاری سازی شوند و دانشگاههای نسل سوم این کار را به خوبی انجام می دهند.
ابطحی ادامه داد: در دانشگاه‌های نسل اول بودجه های کلان پژوهشی به دانشگاهها داده می شد. در دانشگاههای نسل دوم به فناوری توجه شد، اما در دانشگاههای نسل سوم بودجه های پژوهشی به افراد داده می شود و وزارت علوم در راستای امور پژوهشی باید به بین المللی سازی پژوهشها توجه کند.
وی تاکید کرد: یکی از رشته هایی که می تواند برای دانشگاهها ثروت تولید کند، رشته های علوم پایه هستند.
رییس شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان تصریح کرد: نوآوری در سازمان ها و منابع علمی لازمه پژوهش ها است و در این راستا به عملکردها و زیرساخت ها باید توجه کرد. ایران در این رابطه شرایط خوبی دارد، اما وضعیت حمایتی مساعد نیست، بااین حال خروجی پژوهش های علمی در کشور وضعیت نسبتا مناسبی دارد.
به گزارش ایسنا، هفته پژوهش امسال با شعار "پژوهش هدفمند، فناوری ارزش‌آفرین در خدمت تولید ملی" از 24 تا 28 آذرماه برگزار می‌شود. همزمان با هفته پژوهش، از پژوهشگران، فناوران و مولفان برتر دانشگاه اصفهان تجلیل شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/81045/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم

لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

راه اندازی سومین مرکز تخصصی نماز کشور در استان؛بزودی

ثبت 15 دستاورد هوشمندسازی در سازمان آتش‌نشانی اصفهان

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران

آماده باش دستگاههای امدادی و خدمات رسان در مناطق جنوب و شرق استان

تجهیز نگهبانان دامداری‌ها به وسایل ارتباطی

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

صعود تیم مهاباد به دور دوم مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو کشور

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد

چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟

پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای 11 شهرستان اصفهان تا آخر شب

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

شاهکار ایرانی در سریلانکا

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حالت آماده‌باش درآورد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

اهدای 14 سری جهیزیه به 14 زوج زیر پوشش بهزیستی در اصفهان

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

یکی از مشکلات شهرستان اصفهان وجود نگاه برخوردار است

آب مهمترین مسئله در شرق اصفهان است

امدادرسانی گروه‌های جهادی کاشان در سیل

نمایشگاه بین‌المللی صنایع وابسته فرش ماشینی برگزار می‌شود

بهره برداری از زورخانه ده ونک

افتتاح بخشی از رینگ چهارم ترافیکی اصفهان تا پایان سال

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان به کجا می‌رسد؟

قرعه کشی پخش مناظره‌های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان

«امیدآفرینی» بهترین اسلحه برای مبارزه در جنگ ترکیبی دشمن است

اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان

کاشت 200 اصله نهال در گلپایگان

برند شهر اصفهان باید حفظ شود/ آماده تعامل با رسانه‌ها هستیم

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان