پیام سپاهان

آخرين مطالب

خودباوری و اعتماد به ‌نفس مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - روزنامه کیمیای وطن در ستون سر مقاله امروز خود مطلبی را با عنوان " خودباوری و اعتماد به نفس " به قلم مظفر حاجیان منتشر کرد.
دراین مطلب آمده است: یکی از شاخص ‌هایی که گویای حیات یک ملت است و می ‌تواند آن را پایدار و مستحکم نگاه دارد و باعث شود به بیگانگان تن ندهد و راه پیشرفت و توسعه را به سرعت بپیماید، خودباوری و اعتماد به ‌نفس است که در مقابل از خود بیگانگی و احساس ناتوانی قرار دارد. امام راحل (ره) استقلال و رهایی از وابستگی را در گرو خودباوری ملت ‌ها دانستند و فرمودند: «این پیروزی که شما به دست آوردید، برای اینکه باورتان آمده بود که می‌ توانید؛... همین باور توانایی، شما را توانا می‌ کند. اساس این باور است که آنها از ما گرفته بودند. آن ‌ها ما را از همه چیز تهی کرده بودند؛ به طوری که افکار ما، باورهای ما، همه وابستگی داشت.»
در واقع امام (ره) به ما می ‌فهمانند چشم به توانایی و به تعبیر عام به قدرت بازوی خود داشته باشید و بدانید قدرت روی پای خود ایستادن را دارید. اگر خود را و توانمندی ‌های خود را بشناسید، این نکته نه ‌تنها برای پیروزی است، بلکه در همه زمان‌ ها معنا بخش است. امروز هم اگر ما همچنان به توانایی خود اعتماد داشته باشیم و بیگانگان را صاحب فکر و قدرت بیش از خودمان ندانیم، پیروزیم.
اینکه رهبری عزیز بر شناسایی و استفاده از توانمندی ‌های داخلی در رفع مشکلات و بر بریدن نگاه از بیگانگان تأکید و خودباوری ملی را توقع دارند، برای این است که اگر ما همچنان به خود متکی و اعتقاد داشته باشیم و این شعار جزو باورهای ما درآمده باشد، حتما می ‌توانیم و این اوج خودباوری است که سایه ننگین تحریم ‌ها را خواهد زدود.
امام خمینی(ره) فرمودند: «اگر افکار یک ملتی وابستگی به قدرت بزرگی داشته باشد، تمام چیزهای آن ملت وابستگی پیدا می ‌کند. عمده این است که افکار شما آزاد بشود، افکار شما از وابستگی به قدرت ‌های بزرگ آزاد بشود. اگر افکار شما آزاد شد و باورتان آمد که ما می‌ توانیم که صنعت‌مند و صنعتکار باشیم، خواهید بود. اگر افکارتان و باورتان این باشد که ما می‌ توانیم مستقل باشیم و وابسته به غیر نباشیم، خواهید توانست.»
این سخن امام(ره) به ما می ‌گوید تن‌ دادن به بیگانگان وابستگی می ‌آورد و این ما را با شکست رو به ‌رو می‌کند. حال اینکه چرا پس از گذشت چهار دهه از انقلاب عده ‌ای اصرار بر کوتاه ‌آمدن در مقابل زورگویان و قلدران دارند، جای تأسف و سؤال دارد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی خودباوری در مقابل وابستگی ایجاد شده ایستاد و آن را به زانو درآورد و خودباوری قد برافراشت و آن شد که امروز می ‌بینیم؛ از ملت‌ های عزتمند جهان هستیم. به قول مقام معظم رهبری در واقع انقلاب خودباوری و اعتماد به‌ نفس به جنگ وابستگی رفت. همه پیشرفت ‌های 40ساله که حداقل و به اعتراف دشمنان با بیش از یک قرن قابل مقایسه است و شاید بیشتر باشد، حاصل خودباوری ملی است که با نفس مسیحایی امام متولد شد و اعجاز آفرید.
یکی از رموز موفقیت هر فرد و اجتماعی، داشتن روحیه خودباوری و اعتماد به ‌نفس است. اعتماد به‌ نفس به معنای خود اتکایی و نقطه مقابل آن، اعتماد به دیگران است. ملتی که اعتماد به ‌نفس نداشته باشد، زبون، بیچاره و ناتوان است و نمی ‌تواند از امکانات و استعدادهای درونی خود بهره ببرد. از دست‌ دادن اعتماد به ‌نفس موجب فلج‌ شدن فکر و تخدیر روح انسان می‌ شود. ملت خود باخته و بدون اعتماد به ‌نفس همیشه از خود مأیوس و به دیگران متکی است، پیشرفت چندانی نخواهد کرد و همواره سایه ناتوانی و شکست بر او حکم‌ فرما خواهد بود. بر مبنای خودباوری است که هر جامعه ‌ای می ‌تواند به ارزش ‌ها و اخلاق خود جلوه دهد و در راستای پیشرفت و ترقی و موفقیت گام‌های بلندی بردارد. بر این اساس هر فردی باید در جهت تقویت خودباوری خویشتن و دیگران بکوشد. این وظیفه خطیر درباره مدیران و شخصیت ‌های صاحب‌ نام و وزیر و وکیل نمود بیشتری دارد. این عزیزان باید برای تقویت خودباوری تلاش بی‌ وقفه‌ای داشته باشند و به مقوله اساسی پیشرفت در کنار خدا باوری و تقویت پایه ‌های اعتقادی خویش توجه بیشتری نشان دهند. رابطه خودباوری با پیشرفت علمی و تکنولوژی از یک سو و ضرورت تقویت خودباوری در پرتو خدا باوری از سویی دیگر، دو نکته مهم و ضروری در این بحث است. پیشرفت ‌های علمی و فناوری می ‌تواند ارتقاد هنده روحیه خودباوری در جامعه شود؛ بنابراین ضروری است در مسیر حرکت به سمت قله ‌های علم و فناوری و شکستن مرزهای دانش، هدف‌گیری ما باید به سمت علوم و فناوری‌هایی باشد که بتواند خودباوری ملی را تقویت کند؛ یعنی ایجادکننده غرور ملی، ارتقاد هنده امنیت ملی و افزایش ‌دهنده ثروت و رفاه اجتماعی باشد و در یک کلام باید مسیر پیشرفت جامعه به سوی « فناوری ‌های دشمن ‌شکن » باشد. از سویی دیگر ضرورت دارد «خودباوری» در پرتو « خدا باوری » باشد تا بتوان دستاوردهای خودباوری را در مسیر درست قرار داد و از این راه به جامعه ‌ای دست یافت که هم واجد شاخص ‌های توسعه ‌یافتگی روز دنیا باشد و هم واجد شاخص ‌های یک جامعه دینی؛ بنابراین باید دستگاه‌ های متولی امر به ‌ویژه دولت و مجلس در برنامه ‌ریزی ‌ها و سیاست‌ گذاری ‌های خود، خودباوری و خدا باوری را درهم آمیزند تا بتوان همواره در مسیری گام برداشت که شاهد جامعه ‌ای دینی و رو به پیشرفت باشیم. اینها از انتظارات رهبری معظم است که مسئولان باید به آن توجه ویژه داشته باشند. امام(ره) فرمودند: اگر ملت این باور را داشته باشد که ما می ‌توانیم در مقابل قدرت ‌های بزرگ بایستیم، این باور اسباب این می ‌شود که توانایی پیدا می ‌کنند و در مقابل قدرت ‌های بزرگ ایستادگی می ‌کنند.»
امروز همان روزی است که امام بر آن تأکید داشتند. آری، ملت ایران سال است بر موضع «ما می ‌توانیم» ایستاده‌ و توانایی خود را به رخ جهانیان کشیده‌ است و در این فرصت جدید نیز این اقتدار و قدرت خود را در مقابله با تحریم‌ های بی ‌رحمانه و تهاجم رسانه‌ ای دشمن نشان خواهد داد و تن به آمریکا و اروپا و این و آن نمی ‌دهد.
7141/6026/

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/81162/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

به اتفاق اصفهان نمی‌توان گفت «حمله»!

توجه جدی آموزش و پرورش اصفهان به استعداد دانشجو معلمان

تأمین آب استان اصفهان نخستین مطالبه مردم و علما است

حمله به سایت اس 300 اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت/ تصاویر ماهواره‌ای چه می‌گوید؟ (+عکس)

هر قدمی برای کار و اشتغال برداشته شود برای عظمت و بزرگی ایران است

فرماندار جدید کاشان معارفه شد + سوابق

توزیع صد بسته بهداشتی بین دانش آموزان روستای ویدوجا

«زیر چتر اصفهان» در منطقه 9 اصفهان اجرا می‌شود

بازارهای روز در شهرکرد منظریه ایجاد می‌شود

پاکسازی حریم رودخانه زاینده رود

پاکسازی حاشیه سد مهاباد به مناسبت روز جهانی زمین پاک

مرحله نخست مبارزه با آفات گیاهان تا اواسط اردیبهشت انجام می‌شود

به ظاهر دوست اما دشمنانند

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

معاون وزیر ارتباطات مطرح کرد؛ تسهیل امور مردم در پنجره واحد مدیریت زمین با هوش مصنوعی

جهش قیمتی برخی مدلهای تلفن همراه با وجود تخصیص ارز نیمایی

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 + آخرین وضعیت

احیای سنت گلابگیری در یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

حمله اسرائیل به سایت اس300 اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت | تصاویر ماهواره‌ای چه می‌گوید؟

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

قدرتمندترین گوشی نوبیا در تعداد محدود از راه رسید

خبر یک نماینده برای بازنشستگان/ زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

حضور 5 بانوی ووشو کار سپاهانی در رقابت‌های جام جهانی

برگزاری 40 ویژه‌برنامه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 12

خداکند سیل نیایدچون مسئولان استان هنوز مطالعه نکرده اند

یک فوتی در تصادف محور ارومیه - مهاباد

در محضر آیت‌الله درچه‌ای هم‌زمان با هفته فرهنگی اصفهان

گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن

دستگاه‌ها در پیشبرد اهداف با فرمانداران تعامل کنند

پایان انتخابات چالش برانگیز؛ تیغ تیغ‌ساز بُرنده ماند

جایزه کتاب سال فراخوان داد

گیتی آذرپی درگذشت

مدل‌های ریفربیشد سری گلکسی S23 سامسونگ با قیمت ارزان‌تر رسما عرضه شد

ویدیو واقعی پیکسل 8a لو رفت

ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!

بازگشت بازار خودرو به ساحل آرامش

جزئیات شلیک پدافند هوایی ارتش در اصفهان از زبان رئیس کمیسیون امنیت /با اردن تعارف نداریم، باید پاسخگو باشد /به هر حمله، پاسخ می دهیم

بودجه کاشان به اندازه میزان خدمات ارائه‌ شده نیست

طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان

صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌‍رود ممنوع است

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

متا سیستم‌عامل هدست‌های کوئست را در دسترس سایر شرکت‌ها قرار می‌دهد

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی نیازمند است