معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور خواستار شد:
دانشگاه فرهنگیان پرچمدار طراحی پارادایم جدید آموزشی کشور
علمی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: دانشگاه فرهنگیان به لحاظ تفاوت اصلی با دیگر دانشگاهها، میتواند پرچمدار پارادایم جدید آموزش درعرصه علمی کشور باشد.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، علیباقر طاهرینیا پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در آیین نکوداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم در ایران، اظهار کرد: در زمانهای گذشته شاخههای مختلف علم و عالمان به یکدیگر نزدیکتر بود که با گذشت زمان این روند دستخوش تغییر و دگرگونی شد.
وی با بیان اینکه تاریخ، تجارب علمی والایی برای اهل علم به همراه دارد، افزود: در گذشته حکیم کسی بود که جامع علوم را فرا می گرفت. در حال حاضر به لحاظ گستردگی علوم این امر امکانپذیر نیست، اما باید بدانیم که علوم مختلف جدا از هم نیستند و یک عالم باید با دیگر مباحث علمی آشنایی داشته باشد.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاههای کارآفرین موضوع روز کشور قلمداد میشود که پس از عبور از دانشگاههای آموزش محور و سپس دانشگاههای پژوهش محور، به آن رسیده ایم.
وی با طرح این پرسش که آیا همه آنچه از دانشگاه انتظار داریم، تنها محصول کارآفرین است؟ گفت: در تعریف دانشگاه کارآفرین، دانشگاه به یک کارگاه تبدیل میشود که نهایت هدف آن خلق ایده و ثروت است. تعالی و اخلاق در این تعریف دیده نشده و تعریفی ناقص است، چراکه برای رشته های فلسفه و علوم انسانی این تعریف جایگاهی ندارد.
استانداردهای بیریشه و رقابتهای بیثمر چالش آموزش عالی کشور
طاهری نیا با تاکید بر اینکه دانشگاه باید کارخانه آدم سازی باشد، اظهار کرد: استانداردهای بیریشه و رقابتهای بیثمر چالش اصلی آموزش عالی کشوردر عصر حاضر است. این حرف به این معنا نیست که در عرصه رقابت بین المللی نباید کوشید، بلکه رقابتی سازنده است که به تعالی بپردازد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر نیازمند دانشگاههای جامعهپرداز هستیم، دانشگاه باید جامعه را به سمت پیشرفت هدایت کند. تولید علم نافع باید با هدف تعالی در آموزش عالی کشور باشد.
طاهرینیا با بیان اینکه نباید عمر پژوهشگران کشور تنها صرف نوشتن مقاله شود، تصریح کرد: باید از آنان به عنوان تولیدکنندگان دانش بومی استفاده کرد. دانشگاه فرهنگیان به لحاظ تفاوت اصلی با دیگر دانشگاه های کشور، میتواند پرچمدار پارادایم جدید آموزش در عرصه علمی کشور باشد.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور با تاکید بر ضرورت ایجاد شاخص بومی برای تعلیم و تربیت کشور، گفت: نظام تربیتی باید دارای سه شاخص زایشی، ستایشمحور و پایشی باشد؛ نظام آموزشی باید قابلیت نو شدن را داشته و قدر پیشکسوتان خود را به عنوان یک شاخص عملی بداند و در نهایت انعطافپذیر باشد.
وی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان به یُمن تاسیس متفاوت و اتکای دانشگاه به حمایت صریح رهبر معظم انقلاب، باید تلاش کند تا طرحی نو در اندازد و طرحی جدید، بومی و اثربخش در آموزش کشور ایجاد کند.
به گزارش ایسنا، آیین یکصدمین سالگرد تاسیس تربیت معلم دانشگاه با حضور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، مسئولان استانی و جمعی از پیشکسوتان دانشگاه تربیت معلم و دانشجویان فرهنگیان در مرکز آموزش عالی شهید رجایی اصفهان برگزار شد.
کد خبرنگار: 13037
انتهای پیام
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/81738/