پایگاه خبری تحلیلی پیام سپاهان

آخرين مطالب

اثرگذاری در صنعت و جامعه مهمترین انتظار از پژوهشگران امروز علمي

اثرگذاری در صنعت و جامعه مهمترین انتظار از پژوهشگران امروز

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- آرش شاهین اظهار کرد: تحول و ارتقای تعامل دانشگاه، صنعت و جامعه نیازمند نظام علمی جامع و پایدار است که با الگوبرداری از طرح‌های موفق در دنیا می‌توان این موضوع را محقق کرد.

وی درخصوص لزوم ارتقای سطح تعامل صنعت و دانشگاه، گفت: در دنیا برای تعامل صنعت و دانشگاه از تحلیل (SWOT) استفاده می‌شود که همان ارزیابی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت‌ها است. براساس این تحلیل، چهار استراتژی اصلی قابل طرح است که نخست همکاری‌های ویژه، دوم همکاری از راه دور، سوم همکاری براساس درک متقابل و چهارم همکاری توسعه یافته را شامل می شود که در آن فرآیندهای پژوهشی همزمان انجام می‌شود.
 
پژوهشگر برتر کشور در سال 97 با تاکید بر اینکه در دنیا رابطه بین دانشگاه و صنعت از طریق تشکیل کنسرسیوم‌ها در موضوع‌های خاص بررسی می‌شود، تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته‌تر در قدم نخست برای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه، پروژه‌های مشترک میان دانشگاه و صنعت تعریف می‌شود. در قدم بعد، روابط بین این دو نهاد سطح‌بندی می‌شود و در قالب آن، واحدهای تحقیق و توسعه مشترک ایجاد می‌شود.

استفاده از الگوهای موفق دنیا برای ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: در ایران این اقدامات به صورت پراکنده و گسسته انجام می‌شود که نظم علمی ندارد. عقد قراردادهای پژوهشی صنعت با دانشگاه و استفاده از آزمایشگاه‌های دانشگاه و مشارکت در زیرساخت‌ها از جمله مواردی است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

شاهین ادامه داد: توسعه و بهره برداری توسط مبتکران که مالکان شرکت‌های دانش بنیان هستند، آموزش و انتقال منابع انسانی از دانشگاه به صنعت با همکاری دانشگاه، آموزش دوره‌های تحصیلی پودمانی در صنعت توسط دانشگاه و تعریف استاد وابسته در صنعت در دنیا مطرح است که متاسفانه در ایران کمتر از این موقعیت‌ها به صورت یکجا و نظام مند استفاده می‌شود. هر چند اخیراً در وزارت عتف فعالیت‌های مفیدی انجام شده و برای اجرا به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که به طور قطع نتایج مطلوبی به ارمغان خواهد آورد.

این استاد دانشگاه افزود: در ایران بیشتر در بخش تجاری سازی مالکیت فکری، انتشارات علمی و دانش علمی مستند و تعاملات غیررسمی به صورت برگزاری کنفرانس‌ها اقداماتی پراکنده انجام می‌شود که کافی نیست. بنابراین در نخستین قدم باید در زمینه تعامل بین دانشگاه و صنعت یک سطح بندی در کشور انجام شود و ببینیم کجای کار قرار داریم و سپس به صورت یکپارچه و متوازن برای تحقق یک الگوی پیشرفت مناسب و کاهش شکاف با نمونه‌های موفق در جهان برنامه ریزی کنیم.

نبود واسطه میان دانشگاه و صنعت حلقه مفقوده در ایران

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان تحقق این هدف را نیازمند ایجاد زیرساخت مناسب مانند توسعه شبکه‌های واسطه میان دانشگاه و صنعت عنوان کرد و گفت: واسطه‌ها میان دانشگاه و صنعت، یک حلقه مفقوده در ایران هستند که می‌توانند نتایج پژوهش‌ها را در جامعه عملی کنند. باید به گونه‌ای در دانشگاه‌ها فرهنگ سازی شود که صاحبان صنایع و موسسات خدماتی موفق بتوانند در چارچوب مدیریت باز در دانشگاه حضور داشته باشند. دانشگاه باید انعطاف پذیر باشد و این امر را محقق کند.

پژوهشگر برترکشور در سال 97 در توضیح این مطلب، گفت: برای مثال دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران یک الگوی موفق در این زمینه است به طوری که حتی برخی از افراد تأثیرگذار در صنعت و جامعه در آنجا دفتر کار دارند و تدریس می‌کنند. این الگوی موفق توانسته علاوه بر کاربردی کردن محتوای درسی، فرصت‌های کاری خوبی برای جذب و اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها در صنعت و جامعه فراهم کند.

به گفته وی، توسعه فعالیت‌های شبکه‌ای، ارتقا سطح اعتماد میان دانشگاه و صنعت، مدیریت دانش اثربخش در صنعت و دانشگاه، توسعه همکاری‌ها از طریق ایجاد ظرفیت‌های مشترک و تغییر در فرهنگ سازمانی دانشگاه و صنعت از عوامل کلیدی موفقیت در این مسیر است.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ارزیابی عملکرد تعاملات دانشگاه و صنعت معمولا سه ساله بررسی می‌شود، گفت: شاخص‌هایی مانند تعداد متوسط ثبت اختراع محلی و ملی مشترک میان دانشگاه و صنعت، ثبت اختراع جهانی مشترک، تعداد متوسط قراردادهای انتقال فناوری و درآمدهای متوسط حاصل از ارتباط صنعت از شاخص های مهم ارزیابی عملکرد ارتباط صنعت و دانشگاه است که درحال حاضر کمتر در ایران اندازه گیری می‌شوند.

وی افزود: در واحد ارتباط با صنعت و جامعه در دانشگاه باید نیروی انسانی شایسته تامین شود. اگر در سطح وزارت عتف این باور ایجاد شود که چه رسالت مهمی بر عهده مسئولان ارتباط بین دانشگاه و صنعت است، قطعاً بر توسعه نیروهای توانمند و متخصص این بخش در دانشگاه‌ها  تأکید خواهد شد. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: زمانی که از ارتباط صنعت و دانشگاه سخن می گوییم، باید به توسعه آن بودجه کافی تخصیص یابد. در برخی دانشگاه‌های موفق دنیا جذب دانشجو به جای کنکور از طریق قرارداد صنعت صورت می‌گیرد و در قالب آن، دانشجو با تامین مالی و در واقع با بورسیه از طرف صنعت وارد دانشگاه می‌شود و جالب اینکه اعضای هیات علمی برای هر شرکت سرفصل جدید می‌نویسند و علمی را تولید می کنند که منطبق با جامعه  و صنعت است و این به معنای پویایی دانشگاه، صنعت و جامعه است.

عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان همچنین با اشاره به طرح‌های پژوهشی خود، گفت: یکی از این طرح‌های خوب و کاربردی با عنوان "استقرار سامانه مدیریت دارایی‌های فیزیکی در شرکت انتقال گاز تهران بزرگ" است که با استفاده از این سامانه، هزینه‌های نگهداشت به نحو قابل توجهی پایین آمده و بهره‌وری بالا می‌رود. انجام چنین طرح‌هایی تاثیر مستقیمی بر افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات داشته و باعث می‌شود که سطح آماده به کار بودن ماشین آلات و تجهیزات صنعتی به ویژه در شرایط تحریم افزایش یابد و به این ترتیب، طول عمر دستگاه‌ها بیشتر و وابستگی را کم کند. 

شاهین با اشاره به حوزه کاربردی مدیریت نوآوری، گفت: در این زمینه با همکاری و مشارکت دانشجویان توانمند خود الگوی جدیدی ارائه کرده‌ایم که به موجب آن می‌توان میزان دسترسی به نوآوری را سنجید و در سازمان‌ها به گونه ای برای توسعه نوآوری نقشه راه داد که براساس آن بتوانند استراتژی مناسب نوآوری خود را انتخاب کنند. این الگو تاکنون بر روی شرکت‌های دانش بنیان زیرمجموعه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مورد بررسی قرار گرفته و نتایج بسیار مهمی را برای تحلیل و تصمیم گیری فراهم کرده است.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

استفاده از نظر متخصصان برای پیشبرد امور مورد توجه قرار گیرد

نخستین ایده شو بین‌المللی در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌‍شود

بررسی اشعار سعدی در زمینه ازدواج، خانواده و فرزند پروری

بررسی نقش اندام‌های بدن در استعاره‌های سعدی

درخت کاج یکی از بزرگ‌ترین آلاینده‌های هوا است

زمین، زیست بوم بشر را دریابیم

مدیریت پسماندهای صنعتی مهمترین چالش محیط زیست کاشان است

ساعت21 امشب، بهترین زمان رصد بارش شهابی در آسمان اصفهان است

اردستان به طرح دفن زباله و مدیریت پسماند نیاز دارد

درخت کاج یکی از بزگ‌ترین آلاینده‌های هوا است

پدیده های حدی پیامدهای تغییر اقلیم را باید جدی گرفت

ترافیک شدید عامل افزایش ابتلا به آسم

تکنولوژی در خدمت کاهش مخاطرات سیل

دانشگاه اصفهان میزبان سومین کنفرانس بین‌المللی "اینترنت اشیاء و کاربردها"

ارائه تازه‌های اینترنت اشیاء در کنفرانسی علمی در اصفهان

کاهش 90 درصدی آلودگی نوری در نیاسر/ثبت ملی ابزارهای نجومی قدیمی

بررسی هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان

مهم‌ترین ویژگی‌های حاصل‌خیزی خاک موثر بر محصول برنج

استراحت؛ عامل کلیدی در یادگیری

«مدیریت سبز» مطالبه جدی جامعه از دانشگاه است

صنعت، دانشگاه و ارگان‌های تصمیم‌گیر سه ضلع تبیین مدیریت سبز در جامعه

سامانه ارزیابی مدیریت سبز دانشگاه‌های کشور رونمایی می‌شود

دانشگاه اصفهان میزبان دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز

اصفهان دومین استان نخبه پرور کشور است

باید فرهنگ نخبه خواهی ایجاد کنیم

چگونه عکس‌های خوبی از ماه بگیریم؟

دانشگاه اصفهان میزبان مدیران گروه‌های عربی جهان

مدیران به سمت نخبه باوری حرکت کنند

سومین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء در اصفهان آغاز به کار کرد

رقابت 1254 نفر در بیست و چهارمین آزمون کتبی قرآن و عترت

گستردگی اینترنت اشیاء مدیون پیشرفت تکنولوژی‌های جانبی است

سرای نوآوری در هر استان راه‌اندازی می‌شود/برای همکاری با اتاق‌های بازرگانی آماده‌ایم

تلاش چین و هند در رقابت های فضایی

آینده اینترنت اشیا روشن است

نخستین نمایشگاه کتاب دانش‌آموزان مولف اصفهان برگزار می‌شود

کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا در دانشگاه اصفهان برگزار می شود

کارگروه راهبری مدیریت سبز در 180 دانشگاه تشکیل شد

شرایط فعلی کشور، فرصت بی بدیل برای نخبگان است

توسعه فرهنگ نخبه خواهی در کشور ضروری است

جوایز بنیاد ملی نُخبگان هدفمند می شود

2 قطعه فلامینگو در خمینی شهر کشف شد

کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا در اصفهان آغاز شد

هوشمندسازی به آسان شدن زندگی منجر می شود

اصفهان میزبان کنگره بین الملی ارتوز و پروتز ایران

سومین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء در اصفهان آغاز به کار کرد

بودجه طرح های عمرانی دانشگاه ها 25 درصد افزایش یافت

آیا کاج افسردگی می‌آورد؟

نهادینه شدن مراقبت های بهداشت اولیه، نیاز ضروری جامعه

اصفهان معین خوزستان و لرستان در ارائه خدمات بهداشتی است

بررسی هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان