پایگاه خبری تحلیلی پیام سپاهان

آخرين مطالب

اثرگذاری در صنعت و جامعه مهمترین انتظار از پژوهشگران امروز علمي

اثرگذاری در صنعت و جامعه مهمترین انتظار از پژوهشگران امروز

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- آرش شاهین اظهار کرد: تحول و ارتقای تعامل دانشگاه، صنعت و جامعه نیازمند نظام علمی جامع و پایدار است که با الگوبرداری از طرح‌های موفق در دنیا می‌توان این موضوع را محقق کرد.

وی درخصوص لزوم ارتقای سطح تعامل صنعت و دانشگاه، گفت: در دنیا برای تعامل صنعت و دانشگاه از تحلیل (SWOT) استفاده می‌شود که همان ارزیابی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت‌ها است. براساس این تحلیل، چهار استراتژی اصلی قابل طرح است که نخست همکاری‌های ویژه، دوم همکاری از راه دور، سوم همکاری براساس درک متقابل و چهارم همکاری توسعه یافته را شامل می شود که در آن فرآیندهای پژوهشی همزمان انجام می‌شود.
 
پژوهشگر برتر کشور در سال 97 با تاکید بر اینکه در دنیا رابطه بین دانشگاه و صنعت از طریق تشکیل کنسرسیوم‌ها در موضوع‌های خاص بررسی می‌شود، تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته‌تر در قدم نخست برای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه، پروژه‌های مشترک میان دانشگاه و صنعت تعریف می‌شود. در قدم بعد، روابط بین این دو نهاد سطح‌بندی می‌شود و در قالب آن، واحدهای تحقیق و توسعه مشترک ایجاد می‌شود.

استفاده از الگوهای موفق دنیا برای ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: در ایران این اقدامات به صورت پراکنده و گسسته انجام می‌شود که نظم علمی ندارد. عقد قراردادهای پژوهشی صنعت با دانشگاه و استفاده از آزمایشگاه‌های دانشگاه و مشارکت در زیرساخت‌ها از جمله مواردی است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

شاهین ادامه داد: توسعه و بهره برداری توسط مبتکران که مالکان شرکت‌های دانش بنیان هستند، آموزش و انتقال منابع انسانی از دانشگاه به صنعت با همکاری دانشگاه، آموزش دوره‌های تحصیلی پودمانی در صنعت توسط دانشگاه و تعریف استاد وابسته در صنعت در دنیا مطرح است که متاسفانه در ایران کمتر از این موقعیت‌ها به صورت یکجا و نظام مند استفاده می‌شود. هر چند اخیراً در وزارت عتف فعالیت‌های مفیدی انجام شده و برای اجرا به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که به طور قطع نتایج مطلوبی به ارمغان خواهد آورد.

این استاد دانشگاه افزود: در ایران بیشتر در بخش تجاری سازی مالکیت فکری، انتشارات علمی و دانش علمی مستند و تعاملات غیررسمی به صورت برگزاری کنفرانس‌ها اقداماتی پراکنده انجام می‌شود که کافی نیست. بنابراین در نخستین قدم باید در زمینه تعامل بین دانشگاه و صنعت یک سطح بندی در کشور انجام شود و ببینیم کجای کار قرار داریم و سپس به صورت یکپارچه و متوازن برای تحقق یک الگوی پیشرفت مناسب و کاهش شکاف با نمونه‌های موفق در جهان برنامه ریزی کنیم.

نبود واسطه میان دانشگاه و صنعت حلقه مفقوده در ایران

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان تحقق این هدف را نیازمند ایجاد زیرساخت مناسب مانند توسعه شبکه‌های واسطه میان دانشگاه و صنعت عنوان کرد و گفت: واسطه‌ها میان دانشگاه و صنعت، یک حلقه مفقوده در ایران هستند که می‌توانند نتایج پژوهش‌ها را در جامعه عملی کنند. باید به گونه‌ای در دانشگاه‌ها فرهنگ سازی شود که صاحبان صنایع و موسسات خدماتی موفق بتوانند در چارچوب مدیریت باز در دانشگاه حضور داشته باشند. دانشگاه باید انعطاف پذیر باشد و این امر را محقق کند.

پژوهشگر برترکشور در سال 97 در توضیح این مطلب، گفت: برای مثال دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران یک الگوی موفق در این زمینه است به طوری که حتی برخی از افراد تأثیرگذار در صنعت و جامعه در آنجا دفتر کار دارند و تدریس می‌کنند. این الگوی موفق توانسته علاوه بر کاربردی کردن محتوای درسی، فرصت‌های کاری خوبی برای جذب و اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها در صنعت و جامعه فراهم کند.

به گفته وی، توسعه فعالیت‌های شبکه‌ای، ارتقا سطح اعتماد میان دانشگاه و صنعت، مدیریت دانش اثربخش در صنعت و دانشگاه، توسعه همکاری‌ها از طریق ایجاد ظرفیت‌های مشترک و تغییر در فرهنگ سازمانی دانشگاه و صنعت از عوامل کلیدی موفقیت در این مسیر است.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ارزیابی عملکرد تعاملات دانشگاه و صنعت معمولا سه ساله بررسی می‌شود، گفت: شاخص‌هایی مانند تعداد متوسط ثبت اختراع محلی و ملی مشترک میان دانشگاه و صنعت، ثبت اختراع جهانی مشترک، تعداد متوسط قراردادهای انتقال فناوری و درآمدهای متوسط حاصل از ارتباط صنعت از شاخص های مهم ارزیابی عملکرد ارتباط صنعت و دانشگاه است که درحال حاضر کمتر در ایران اندازه گیری می‌شوند.

وی افزود: در واحد ارتباط با صنعت و جامعه در دانشگاه باید نیروی انسانی شایسته تامین شود. اگر در سطح وزارت عتف این باور ایجاد شود که چه رسالت مهمی بر عهده مسئولان ارتباط بین دانشگاه و صنعت است، قطعاً بر توسعه نیروهای توانمند و متخصص این بخش در دانشگاه‌ها  تأکید خواهد شد. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: زمانی که از ارتباط صنعت و دانشگاه سخن می گوییم، باید به توسعه آن بودجه کافی تخصیص یابد. در برخی دانشگاه‌های موفق دنیا جذب دانشجو به جای کنکور از طریق قرارداد صنعت صورت می‌گیرد و در قالب آن، دانشجو با تامین مالی و در واقع با بورسیه از طرف صنعت وارد دانشگاه می‌شود و جالب اینکه اعضای هیات علمی برای هر شرکت سرفصل جدید می‌نویسند و علمی را تولید می کنند که منطبق با جامعه  و صنعت است و این به معنای پویایی دانشگاه، صنعت و جامعه است.

عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان همچنین با اشاره به طرح‌های پژوهشی خود، گفت: یکی از این طرح‌های خوب و کاربردی با عنوان "استقرار سامانه مدیریت دارایی‌های فیزیکی در شرکت انتقال گاز تهران بزرگ" است که با استفاده از این سامانه، هزینه‌های نگهداشت به نحو قابل توجهی پایین آمده و بهره‌وری بالا می‌رود. انجام چنین طرح‌هایی تاثیر مستقیمی بر افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات داشته و باعث می‌شود که سطح آماده به کار بودن ماشین آلات و تجهیزات صنعتی به ویژه در شرایط تحریم افزایش یابد و به این ترتیب، طول عمر دستگاه‌ها بیشتر و وابستگی را کم کند. 

شاهین با اشاره به حوزه کاربردی مدیریت نوآوری، گفت: در این زمینه با همکاری و مشارکت دانشجویان توانمند خود الگوی جدیدی ارائه کرده‌ایم که به موجب آن می‌توان میزان دسترسی به نوآوری را سنجید و در سازمان‌ها به گونه ای برای توسعه نوآوری نقشه راه داد که براساس آن بتوانند استراتژی مناسب نوآوری خود را انتخاب کنند. این الگو تاکنون بر روی شرکت‌های دانش بنیان زیرمجموعه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مورد بررسی قرار گرفته و نتایج بسیار مهمی را برای تحلیل و تصمیم گیری فراهم کرده است.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

56 دانش‌آموخته بین‌الملل دانشگاه اصفهان فارغ‌التحصیل شدند

توسعه دستگاه سونوگرافی دام در یک شرکت دانش‌بنیان اصفهانی

مهارت، کلید پیشبرد جوامع به سمت آینده‌ای روشن

برگزاری نخستین دوره آموزش تربیت مربی در اصفهان

تشخیص زودهنگام بیماری «فنیل کتونوریا» با کمک حسگرزیستی

برگزاری «کنفرانس ملی اویونیک ایران» در اصفهان

تاثیر سطح تحصیلات بر رابطه زوجین

دانشگاه اصفهان میزبان هفدهمین کنفرانس بین‌المللی تخصصی زبان انگلیسی

بررسی سطح بزاقی هورمون تستوسترون در اختلال دو قطبی نوع یک

هر آنچه که باید درباره کارت سوخت بدانید

بررسی کروماتین اسپرم در مردان نابارور مبتلا به گلوبوزواسپرمی

نقش مداخلات ورزشی و رژیم غذایی کم‌چربی بر بافت بیضه و عملکرد اسپرم موش‌ها

تعیین خشکسالی و سیل با بررسی میزان رطوبت خاک

تحمل‌ فشار و دمای بالا در سطح‌سنج‌های شیشه‌ای

حدود 20 هزار نفر از دانش آموختگان شامل دانشجویان پیوسته و مهارت آموز این دانشگاه امسال جذب آموزش پرورش می شوند.

تحلیل آثار پژوهشی مرتبط با حجاب و عفاف با رویکرد فقهی

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین صندوق حمایت از پژوهشگران و دانشگاه اصفهان

لزوم آشنایی پژوهشگران کشور با صندوق حمایت از پژوهشگران

برگزاری «رویداد شتاب‌دهنده پرسیس ژن اصفهان»

نقش مصوبات فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در بهبود عفاف و حجاب

تلاش کشورهای عضو بنیاد علمی اکو برای رفع مشکل آب

سرمایه‌گذاری بر روی کودکان، برنامه آینده بنیاد علمی اِکو

شاخص پژوه حق صدور مدرک تحصیلی ندارد

چهارمین اجلاس بنیاد علمی اِکو در اصفهان آغاز به کار کرد

مایل به همکاری با خانه ریاضیات اصفهان هستیم

دانش، علم و فناوری تحریم کردنی نیست

پاکستان آماده همکاری با ایران در زمینه علوم ریاضی و هنر است

نقش مهم بنیاد علمی اِکو در روابط علمی

رئیس جدید بنیاد علمی اِکو انتخاب شد

تدوین روابط علمی و آموزشی در اکو به توسعه اقتصادی منجر می شود

تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر توزیع درآمد

چهارمین اجلاس بنیاد علمی اکو در اصفهان آغاز شد

اغلب بیماران سرطانی به استرس دچار می‌شوند/ لزوم توجه به بعد روانی بیماران

برگزاری دوره‌های تربیت مربی ماساژ، مراقبت زیبایی و کشاورزی در اصفهان

راه‌اندازی کارخانه نوآوری فضایی در اصفهان

جهاد دانشگاهی اصفهان مجری برگزاری آزمون استخدام آتش‌نشانی

برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی سایکوانکولوژی در اصفهان

تاثیر مالیات‌بندی بر رشد اقتصاد

اولین دانش شهر دانشگاه آزاد تأسیس می‌شود

کنترل نژاد دام‌ها به کمک نرم افزار

رابطه تولید ناخالص داخلی و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی

نگاه استادان دانشگاه از مقاله محوری به مشکل محوری تغییر کند

برگزاری مسابقه محاسبات ذهنی با چرتکه در اصفهان

بررسی و تحلیل پدیده گرد و غبار در استان اصفهان

چرا در بیشترین فاصله زمین با خورشید، تابستان را تجربه می‌کنیم؟

شرکت داروسازی فارابی موفق به دریافت تندیس طلایی صنعت شد

مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی اصفهان میزبان 4 هزار داوطلب کنکور

رقابت 5743 داوطلبِ کنکور سراسری 98 در دانشگاه کاشان

جشنواره ملی فناوری های خورشیدی در اصفهان برگزار می شود

بیست و نهمین جشنواره فرهنگی دانشگاه فرهنگیان برگزیدگان خود را شناخت