رئیس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان:
به آموزش و پرورش اجازه آموزش نمیدهند
اجتماعی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - رئیس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: آموزش و پرورش میتواند مهارتهای مورد نیاز را به کودکان آموزش دهد اما اگر اجازه دهند و محدودیتهای اداری، ساختاری و نگرانی برخی وجود نداشته باشد.
به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان، زهرا قجاوند صبح امروز در میز گرد "در حاشیه آموزش" اظهار کرد: در آموزش و پرورش همه سوالاتی که در انتقاد به این نهاد مطرح میشود را دنبال میکنیم و برای ما نیز سوال است.
وی ادامه داد: خانواده کوچکترین واحد اجتماعی و مدرسه نخستین نهاد اجتماعی است. دانش آموزان پیش از ورود به آموزش و پرورش پنج سال در فضاهای دیگر طی کرده و حتی آموزشهایی نیز دیده است. بنابرین دانش آموز در بدو ورود لوح سفید نیست.
رئیس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: امروزه صحبت از افزایش آسیبهای اجتماعی در مدارس است اما این رشد در تنوع و فراوانی آسیب محدود به مدارس نیست و در همه ابعاد اجتماعی جاری و ساری شده است و مدارس نیز از آن تاثیر میگیرند.
قجاوند گفت: آموزش و پرورش اصفهان میزبان 838 هزار دانشآموز است. بنابر چارت سازمانی و نظام جامع مشاورهای که هنوز در ساختار آموزش و پرورش کشور جاری نیست بیش از 950 مشاور داریم. از آنجایی که برای هر 15 نفر دانش آموز باید 1 ساعت مشاور تعریف شود این تعداد مشاور 22 هزار نفر- ساعت مشاور تامین میشود.
وی افزود: مشاوران اصفهان باید یک و نیم برابر بیشتر شوند تا به استاندارد ایران برسند درحالی که این استاندارد هنوز با کشورهای جهان فاصله دارد. مشاورهای در آموزش و پرورش وجود ندارد. با این حال ردیف استخدام به آموزش و پرورش تعلق نمیگیرد.
رئیس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: در مدارس ابتدایی مشاورهای وجود ندارد و در متوسطه اول که اوج مشکلات است تنها یک/ سوم مدارس نیروی مشاوره دارند. این حقیقت است که آموزش و پرورش نیرو ندارد و نیازمند نیروی متخصص و آموزش دیده است.
قجاوند معتقد است: تقاضا برای آموزش خصوصی وجود دارد. اولین سوال خانواده برای دانشآموز بعد از مدرسه در رابطه با درس است و این نشان میدهد شهروندان و خانواده هنوز درگیر ساختار آموزش و پرورش است.
وی افزود: با این تقاضا کدام مدیری میتواند ساعات دانشآموزان را به مهارت آموزی اختصاص دهد. نباید تنها به مسائل درسی بپردازیم. در آموزش و پرورش هرساله در هر مدرسه حداقل 5 جلسه آموزشی و پرورشی برای والدین برگزار میشود.
رئیس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: یعنی یک والد باید در 12 سال تحصیل دانشآموز 60 ساعت آموزش دیده باشد. با این حال در خانوادهها خلا وجود دارد و قصد داریم این خلا را در نهادهای دیگر جستجو کنیم. در آموزش و پرورش همه آسیبها را میدانیم اما به دنبال راهکار هستیم.
قجاوند تاکید کرد: باید نیروهایی تزریق کنیم که در عرصههای مختلف بر کودکان اثرگذار باشد. آموزش و پرورش میتواند گامهای خوبی بردارد اما به اعتبار و نیروی متخصص نیاز دارد.
وی ادامه داد: دستگاهی که 97 درصد از اعتبار خود را تنها خرج حقوق میکند، با سه درصد باقیمانده چه خواهد کرد؟ در آموزش و پرورش همکاری همه نهادها باید وجود داشته باشد. باید اجازه برخی اقدامات و آموزشها به آموزش و پرورش داده شود. محدودیتهای اداری، سیستمی و محدودیتهایی که مطرح میشود مانع آموزش و پرورش است.
رئیس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: در یکی از مدارس فقیر نشین اصفهان بودم که مدیر مدرسه با پول توی جیبی بسیار زیاد هر روزه دانش آموزان مشکل داشت و این نشان میدهد خانوادهها دغدغههای دانشآموزان را دارند اما به درستی هدایت نشدهاند.
قجاوند گفت: 60 درصد مدارس اصفهان فاقد فضای فیزیکی مناسب برای مراکز مشاوره هستند. نمیگوییم آموزش و پرورش تنها به پول نیاز دارد اما حداقل هایی وجود دارد که تامین نمیشود.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش این توان را دارد که به سمت برنامههای اجرایی برود اما نیازمند همکاری است. قدرتمند ترین سمن در مدارس، انجمن اولیا و مربیان است. این انجمن که گاهی مشارکتی در آن وجود ندارد توانهای اجرایی خوبی دارد.
رئیس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: انجمن اولیا و مربیان باید مطالبهگری کند. کلیه فعالیتهای انجام شده در مدرسه تحت نظر همین انجمن است. سازمان دانشآموزی در مدارس نیز ساختار خوبی است که میتواند تاثیرگذار باشد.
قجاوند گفت:همه مدارس به طور مرتب پایش میشوند. آسیبها در مدارس مانیتور میشود. اما وقتی آسیبی رخ میدهد سلسله مراتبی وجود دارد که انجام میشود. نخستیم اقدام، ورود مشاور مدرسه به موضوع است. اگر مساله حل نشد، دانش آموز به هسته مشاور آموزش و پرورش میرود و به همین ترتیب سلسله مراتب پیش میرود.
وی در رابطه با کودکان ترنس در مدارس ادامه داد: بسیاری از این گروه واقعا ترنس نیستند و با مشاوره، متوجه میشوند. در مدرسه مواردی وجود داشته که تیم اجرایی مناسب وجود داشته. اما مدعی کنترل همه نیستیم. قطعا مواردی نیز از چشم دور مانده است اما این کودکان نادیده گرفته نشدهاند.
انتهای پیام
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/82251/