پیام سپاهان

آخرين مطالب

و اکنون سلطانی دیگر مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - روزنامه کیمیای وطن امروز شنبه 15 دی ماه در ستون سرمقاله خود مطلبی را با عنوان " و اکنون سلطانی دیگر" به قلم مظفر حاجیان منتشر کرد.
در این مطلب آمده است : مدتی است واژه « سلطان » وارد اقتصاد کشور شده است؛ از سلطان سکه گرفته تا قیر، پوشک و حتی شکر و اکنون از سلطان کاغذ خبر داده شده است. دیری نخواهد پایید که سلطان مرغ، تخم‌مرغ و ... نیز پیدا شوند و خبرش در رسانه‌ ها اعلام گردد؛ اما سؤال این است که کدام سیاست اقتصادی توانسته این افتخار را بیافریند که این همه سلطان از آن متولد شوند؟
اگر سلاطین مقصرند که هستند، چه کسانی این ‌گونه افراد را به این مقام شامخ رسانده‌ اند ؟ چرا سلطان سکه محاکمه می‌ شود، اما کسانی که دست او را گرفتند تا این شخص سلطان شود، محاکمه نمی ‌شوند ؟ راستی اگر تشکیلات اقتصاد کشور دچار مریضی نبود و اگر سیستم نظارت کشور بر عملکرد قوه مجریه درست و با تعهد به وظیفه عمل می ‌کرد و به موقع یقه می‌ گرفت، اگر هر کس مسئولیت می ‌پذیرفت، نگاهش تمام ‌عیار به منافع ملی بود، اگر برخی مسئولان از مسئولیت پذیرفته ‌شده شناخت داشتند، اگر از توانمندی لازم برخوردار بودند، اگر ضوابط در انتصابات حاکم بود و روابط جایگاهی نداشت، اگر این روزنه ‌ها ی فساد در اولین فرصت ظهور مسدود می ‌شد و اگر با رانت‌ خواران آن می‌ شد که باید، حالا این سلاطین پس از جولان‌ های دراز مدت پیدا می ‌شدند یا اینکه هرگز سلطانی متولد می‌ شد؟
نباید شرایط به گونه ‌ای باشد که مردم شاهد سلطانی پس از سلطان باشند؛ باید چشمه پیدایش سلطان شناسایی و بسته شود؛ حالا اگر ضعف قوانین است که چنین نتایجی را شاهد هستیم، مجلس باید اقدام کند و چنانچه ضعف در اجرا وجود دارد، باید مجریان دارای صلاحیت واقعی را به دور از جناح و گروه ‌گرایی انتخاب و منصوب کرد و اگر قوانین بازدارنده ضعف دارد، باید ترمیم شود و درنهایت برای مردم هیچ‌ کدام دلیل و مجوزی بر چنین وضعیتی نیست. مردم انتظار دارند در کشور اسلامی با کمترین انحراف و تخلف مواجه باشند که البته کم آن نیز زیاد است. سلطان در سلطان زیبنده این ملت و این کشور نیست و نخواهد بود.
هفته گذشته رئیس پلیس تهران از یک سلطان جدید پرده ‌برداری کرد: « سلطان کاغذ »؛ سلطانی که توانسته بسیاری از رسانه ‌های کشور را با مشکل مواجه کند و به روز سیاه بنشاند. کاغذی را که باید وارد می‌ کرده تا رسانه‌ ها و ناشران کتب بتوانند در راستای ارتقای فرهنگ دینی، سیاسی، اقتصادی و اخلاق جامعه تلاش کنند، با مخاطرات سنگین مواجه کرد و کسانی را که باید بدون دغدغه در جهت مقابله با تهاجم رسانه ‌ای دشمن قدم بردارند و قلم بزنند، با دغدغه نبود یا کمبود و گرانی غیر قابل وصف کاغذ مواجه کرد؛ در حالی که دلار دولتی برای واردات 30 هزار تن کاغذ اختصاص داده شده بود، اما هیچ ‌کس ندانست این کاغذ وارد شد و به کجا رفت؟! دستگیری سلطان کاغذ و گروه 16نفره همکارانش تا حدی موضوع را روشن کرد، ولی این کفایت نمی‌ کند؛ باید کسانی که به افراد غیر قابل اعتماد و از قراری به شرکت‌ های غیر مرتبط با کاغذ ارز اختصاص داده‌ اند نیز بازخواست شوند و بگویند با چه منطق و حساب و کتابی ارز دولتی مربوط به کاغذ به شرکتی مثلا ساختمانی داده شده است. اگرچه از چند ماه پیش خبرهای زیادی از احتکار کاغذ در رسانه‌ های مختلف مطرح شد که شاید نتیجه‌ اش دستگیری این گروه بوده است.
یک سؤال هم این است: کاغذی که از طریق گمرک و رسمی وارد کشور می‌ شود و معلوم است با ارز دولتی بوده، چگونه از چرخه رسمی خارج می‌ شود و در بازار آزاد به فروش می ‌رسد و پس از چند ماه باید پلیس آن را کشف کند؟ مگر وزارت صمت، ارشاد، تعزیرات و ... کجایند که این اتفاقات می ‌افتد؟
درد بزرگ ‌تر اینکه خبر داده شود بخشی از ارز دولتی که برای واردات کاغذ دریافت گردیده، صرف امور دیگر شده و سر از جای دیگر درآورده است یا به قیمت ارز آزاد در بازار به فروش رسانده شده است.
بالاخره پرونده بیش از هزار و 700 میلیارد تومانی تشکیل شده که احتمالا این عدد در آینده افزایش یابد که باید منتظر ماند تا سرنوشت سلطان جدید مفاسد اقتصادی مشخص شود؛ اما با توجه به کمبود شدید کاغذ خوب است کاغذ موجود هرچه سریع ‌تر وارد بازار شود و در اختیار مصرف ‌کننده واقعی قرار گیرد.
گفته شده 34 میلیون یورو ارز دولتی برای واردات کاغذ روزنامه به 23 شرکت تخصیص داده شده که حدود 67درصد آن را دو شرکت متعلق به دو برادر دریافت کرده ‌اند که از اتفاق هیچ‌ کدام تا پیش از این در کار واردات کاغذ نبوده ‌اند ؛ بلکه هر دو با هدف فعالیت عمرانی و راه‌ سازی تأسیس شده ‌اند؛ حالا چگونه توانسته‌ اند ارز دولتی برای واردات کاغذ بگیرند، حتما شنیدنی است که در آینده ان‌شاء الله روشن خواهد شد. ممکن است این دو با سلطان کاغذی که به‌ تازگی بازداشت شده است، ارتباطی داشته باشند؛ در غیر این صورت خود پرونده ‌ای است که باید برملا شود. در هر صورت مسئولانی که این دسته‌ گل‌ ها را به آب می ‌دهند، باید به خود بیایند و از مردم عذرخواهی و از مسئولیتی که توان امانت‌ داری آن را ندارند، کناره‌ گیری کنند.
7141/6026/

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/82500/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وحدت؛ قربان این گشت! /تحلیل کیهان از بازتاب حمله ادعایی به اصفهان/اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه