پیام سپاهان

آخرين مطالب

مرتضی افقه تحلیل کرد

پشت پرده افزایش دو شغله ها و سه شغله ها اقتصادی

پشت پرده افزایش دو شغله ها و سه شغله ها
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مرتضی افقه معتقد است ما اکنون خودمان را با برخی آموزش‌های غیرضروری و تاریخ گذشته مشغولیم. با همین سیاست‌های غیرمسئولانه است که تعداد زیادی فارغ التحصیل را وارد جامعه کرده ایم، آن هم بدون این که سرمایه گذاری‌های لازم حوزه اقتصاد را برای این جوانان فراهم کرده باشیم.

بر اساس گزارش‌های مرکز آمار، نرخ بیکاری کل کشور به 7.6 درصد رسیده و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در مقطع کاردانی 10 درصد، مقطع کارشناسی 15.2 درصد، کارشناسی ارشد 9.7 و مقطع دکتری 3 درصد است.
محمود کریمی بیرانوند، معاون وزیر کار با اشاره به تمرکز وزارت کار بر اشتغال‌زایی قشر تحصیل‌کرده، گفت: «جنبش بورس تحصیلی بخش خصوصی در کشور درحال‌توسعه است؛ یعنی بخش خصوصی در دفترچه کنکور کارجو را در همان مقطع لیسانس بورس می‌کند. همچنین بسیاری از سرفصل‌های نامربوط رشته‌های تحصیلی از دانشگاه‌ها حذف شده است. مراکز جوار دانشگاهی و فنی حرفه‌ای در داخل دانشگاه‌ها نیز رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌اند.» با وجود این وعده، آخرین آمار‌ها حکایت از 70 درصد فارغ‌التحصیل بیکار در مقطع دکتری دارد. چندی پیش طا‌ها رمضانی، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال این رقم را مورد تایید قرار داد. بر اساس گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس سهم بیکاری در زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است.
این اعداد در شرایطی منتشر می‌شود که صولت مرتضوی، وزیر کار گفته است: «در سال 1401بیش از یک میلیون و در 10ماهه 1402بیش از 900هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده است که انتظار می‌رود تا پایان سال این رقم به بیش از یک میلیون شغل برسد.»
با توجه به این شرایط پرسش‌هایی مطرح است از جمله این که چرا جمعیت فارغ التحصیلان بیکار، یا فارغ التحصیلان شاغل و فقیر تا این حد زیاد است؟ مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز در گفتگو با فرارو به این پرسش‌ها پاسخ داده است:
رشد بی رویه موسسات آموزش عالی بدون بازار کار
مرتضی افقه گفت: «به دلیل مشکلات موجود در بخش مدیریت در کشور، بسیاری از فعالیت‌های تولیدی، پرهزینه هستند و بنابراین درآمد ناشی از این فعالیت ها، که شاغلین از آن بهره مند می‌شوند، بسیار پایین‌تر از سطح معیشتشان است. نکته دیگر این که، سالهاست که به جای ایجاد زمینه‌های مناسب شغلی یا سوق دادن جوانان به سمت یادگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای مناسب برای مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی، آنان را به سمت دانشگاه‌های بزرگ و کوچک و حتی غیرمعتبر برده ایم. شاید هیچ کشوری به اندازه ما به نسبت جمعیتش، دانشگاه و مراکز عالی نداشته باشد؛ بنابراین این میزان فارغ التحصیل که در بسیاری از موارد امکان اشتغال، ازدواج و فعالیت‌های دیگر را ندارند، در فعالیت‌هایی مشغول می‌شوند که ارتباطی با تحصیلاتشان ندارد و یا در سطحی پایین‌تر از مدرک خود مشغول می‌شوند.»
وی افزود: «دستمزد‌هایی که افراد تحصیلکرده و سایر مردم می‌گیرند، در اغلب موارد، بسیار کمتر از مقداری است که بتوانند یک زندگی شرافت مندانه داشته باشند. به همین دلیل بسیاری از مردم ناچارند که دو و یا حتی سه شغل داشته باشند. به خصوص در سال‌های اخیر که قیمت مسکن به اندازه‌ای افزایش پیدا کرده که جوانانی که تازه فارغ التحصیل شده اند یا حتی شغل هم دارند، از پس تامین هزینه‌ها برنخواهند آمد. به همین دلیل نیز بسیاری از افراد نه تنها با یک شغل از پس هزینه‌های زندگی بر نمی‌آیند، بلکه مجبورند شغل دوم نیز داشته باشند. همین دو شغله و سه شغله بودن، هم توان اقتصادی افراد را کاهش می‌دهد و هم توان اجتماعی آن‌ها را. درواقع این شرایط نه تنها فرصت تفریح، بلکه فرصت رسیدگی به امور فرااقتصادی و تربیتی و رفاهی خانواده را نیز از بین می‌برد.»
استعداد زنان، جوانان و فارغ التحصیلان هدر شد
این اقتصاددان گفت: «متاسفانه سیاست گذاران از سال‌های پایان جنگ (66 و 67) شروع به افزایش دانشگاه‌ها کردند که شاید بتوانند فرصتی در جهت ایجاد اشتغال بخرند. این افزایش بی رویه دانشگاه‌ها بی توجه و بی تناسب با نیاز‌های جامعه و کشور انجام شد و تعداد رشته‌هایی که تناسب چندانی با نیاز‌های کشور نداشتند نیز افزایش پیدا کرد. به نظر می‌رسد هدف از این کار، سر کار گذاشتن افراد بود. در دهه‌های گذشته، دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، موسسات غیرانتفاعی و علمی کاربردی، مثل قارچ سر بر آوردند و جوانان این مرز و بوم را جذب کردند. در نتیجه بخشی از هزینه‌های خانوار صرف اموری شد که اصلا غیرضروری بود. بهتر بود به جای این کار، روی سازمان‌های فنی و حرفه‌ای مبتنی بر تکنولوژی‌های مدرن متمرکز شویم. ما اکنون خودمان را با برخی آموزش‌های غیرضروری و تاریخ گذشته مشغولیم. با همین سیاست‌های غیرمسئولانه است که تعداد زیادی فارغ التحصیل را وارد جامعه کرده ایم، آن هم بدون این که سرمایه گذاری‌های لازم حوزه اقتصاد را برای این جوانان فراهم کرده باشیم.»
وی افزود: «هم اکنون انبوهی از نیرو‌های فارغ التحصیل را داریم که اگر به استعداد‌های واقعی آن‌ها توجه می‌شد نه نیازی داشتند وارد دانشگاه شوند و نه اصلا در حوزه اشتغال خود به مشکل بر می‌خوردند. همچنین اگر در حوزه اشتغال، سرمایه گذاری تکنولوژیک مناسبی اجرایی می‌شد، اصلا احتیاجی نداشتیم تعداد زیادی نیرو را وادار به ورد به دانشگاه کنیم. وضعیت دانشگاه‌ها از یک سو و وضعیت تولید و بازار کار از سوی دیگر باعث شده که ما به این مشکلات برخورد کنیم. شاخص‌های اشتغال و بیکاری نشان می‌دهد که ما در سه مورد بسیار حساس، بیکاری بالایی داریم وعلاوه بر این که «بیکاری کل» نسبتا بالا است، بیکاری بین سه گروه بسیار حساس اجتماعی بسیار بالا است. گروه یک: بیکاری جوانان، گروه دوم: بیکاری زنان و گروه سوم: بیکاری فارغ التحصیلان. این‌ها سه گروه حساس و مهم هستند که بیکاریشان می‌تواند تبعات زیادی داشته باشد.»
این استاد دانشگاه تاکید کرد: «نمی‌توانیم بگوییم وضعیت دانشگاه‌ها حاصل ناهماهنگی بین سیستم آموزش عالی و دولت است، وزیر علوم، بخشی از هیئت دولت است؛ بنابراین کل این موضوع به دولت و حاکمیت بر می‌گردد، بنابراین وقتی تولید در کشور اهمیت نداشته باشد و موانع کسب و کار رفع نشود، فعالیت‌های تولیدی روز به روز کمتر می‌شود. مطمئن باشید این موضوعی پیچیده نیست که هیئت دولت نتواند تشخیص دهد که میزان افراد فارغ التحصیل با میزان مشاغل موجود در کشور تناسب دارد یا خیر. بخش قابل توجهی از بودجه‌های کشور باید صرف زیرساخت‌های تولید و توسعه شود، این یک موضوع مهم است که در کشور ما مورد توجه قرار نمی‌گیرد. با توجه به کیفیتی که این روز‌ها در حوزه آموزش داریم، لزومی ندارد اصرار کنیم که همه جوان‌ها به دانشگاه بروند و این همه جوان بیکار داشته باشیم.»

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/833748/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امید آفرینی، سلامت روح و جسم با توسعه خدمات روانشناسی و مشاوره

برگزاری اولین یادواره «ایثار و شهادت» شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند

جلسه ستاد شاهد استان گلستان با هدف بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان جامعه ایثارگری برگزار شد

پرداخت وام صندوق شاهد به 9 هزار ایثارگر مازندرانی دردولت سیزدهم

لزوم تقویت برنامه های فرهنگی و معنوی در بنیاد شهید استان ایلام

دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با خانواده شهید راه قدس «بهروز واحدی»

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت همسر بزرگوار «آیت‌الله سیدمصطفی خمینی(ره)»

همت بنیاد شهید آذربایجان شرقی برای خانه دار شدن ایثارگران

جلسه کمیسیون احراز پرونده‌های ماده 87 در استان اردبیل برگزار شد

پنج تشکل ایثارگری در آذربایجان‌غربی فعال است

پیش نشست هماهنگی اولین کنگره «شهدای غریب در اسارت» برگزار شد

دوره نسخه نجات‌بخش برای مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

بیش از دوهزار و هشتصد فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به ایثارگران شهرستان‌های استان تهران اعطا شد

دومین نشست کمیسیون تخصصی طرح و برنامه شاهد برگزار شد

برنامه‌های سالروز عملیات بازی دراز در بنیاد شهید کرمانشاه تدوین شد

تغییرات اساسی برای شغل‌های مربوط به وزارت نفت و برخی دیگر از دستگاه‌ها/ تمدید مهلت ثبت‌نام و ویرایش دومین آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد و بالاتر

نجات کودک دو ساله غرق شده در رودخانه‌ مهاباد

نجات کودک 2 ساله غرق‌شده در رودخانه

110 میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد اختصاص یافت

نمایشگاهی از معرفی هفته مشاغل در آران وبیدگل

اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز

زمین‌های خیابان حکمت اصفهان چه زمانی تحویل داده می‌شود؟ + فیلم

اجرای 31 پروژه با مشارکت سرمایه‌گذاران/ پیشرفت 55 درصدی پروژه مشارکتی میخک

از «سید محمد مولوی» چه می‌دانیم/از آموزش و پرورش تا بهارستان

پیشتازی خاندان‌های نصف‌جهان؛ از تحریم تنباکو تا رهایی از وابستگی غرب در دوران مشروطه

از تولید توربین تا توسعه گلخانه‌های تولید بذر ودام اصلاح شده

جهاد دندانپزشکان در خدمت به کویرنشینان آران وبیدگل

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 + آخرین وضعیت

تولید بیش از 260 هزار تن آسفالت در مجتمع تولیدی صفه اصفهان

فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند

خسارت 52 میلیارد تومانی سیل به اردستان

زیرسازی 86 کیلومتر راه روستایی در استان اصفهان انجام شد

همایش تجلیل از خیران سلامت فریدونشهری

نصب 35 هزار پلاک آبی هوشمند در منطقه 7 اصفهان

اکران مردمی آپاراتچی در اصفهان با حضور عوامل فیلم

نگارخانۀ صفوی میزبان پوسترهای روسی

کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟

ذخیره 30 میلیون متر مکعب آب در بند‌های خاکی و ملاتی استان

ثبت بیش از 1000 فرم شناسایی مشترکین سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا

3 فیلم کوتاه داستانی در مهاباد تولید شد

ثبت بیش از 1000 فرم شناسایی مشترکان سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا

بهره‌برداری از بخش نخست رینگ چهارم ترافیکی اصفهان تا پایان سال

فراز و فرود نوغانداری در گیلان /تجارت پر سودی که از رونق افتاد

بیمه سرمد میزبان جلسۀ عمومی شورای هماهنگی شرکت‌های بیمۀ استان اصفهان

مسؤولان اصفهان عزمی جدی برای ساماندهی منطقه جوی‌آباد ندارند

سهم 60 هزار میلیاردی اصفهان در مولدسازی

در اوج تجربه بودم/کاش زودتر می‌گفتند!

تجلیل از فرهیختگان شهر در منطقه 15 اصفهان

تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد