پیام سپاهان

آخرين مطالب

برای رفع آلودگی هوا منشا بسیاری از بیماریها باید تدبیر کرد مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- هر فرد روزانه دست کم 22 هزار بار تنفس می‌کند و حدود 15 کیلوگرم هوا در روز نیاز دارد، شاید انسان بتواند چند هفته بدون غذا و مدت کمتری بدون آب دوام بیاورد ولی نمی‌تواند بدون هوا حتی چند دقیقه هم زنده بماند.
سیستم تنفسی اولین ارگان از بدن انسان است که در تماس مستقیم با آلودگی هوا قرار دارد و ریه، عضو مسوول جذب اکسیژن هوا و دفع دی اکسید کربن خون است.
در صورتی که غلظت آلاینده های هوا فراتر از ظرفیت تصفیه ریه انسان باشد، ورود آلاینده ها به جریان خون انجام می شود و عوارض قلبی و تنفسی مانند اختلال در انتقال اکسیژن به بافت های بدن، افزایش ضربان قلب، سکته قلبی، کاهش ظرفیت شش ها، آسم، برونشیت و در نهایت سرطان ریه ایجاد می شود.
بر این اساس آلودگی هوا عامل بروز بیماری های قلبی و تنفسی و همچنین تشدید عوارض آن در این دسته از بیماران می شود،
علاوه بر تشدید عوارض قلبی و تنفسی در مبتلایان به این بیماری ها، عوامل اصلی در بروز بیماری های قلبی و تنفسی در افراد سالم می باشد.
تنفس هوای آلوده در بیماران قلبی و کودکان مبتلا به نارسایی ‌های مادرزادی، میزان مرگ میر بیماران را افزایش می‌دهد، آلاینده های خطرناک هوا برای بیماران قلبی و تنفسی شامل ذرات معلق با قطر کمتر از 10 و کمتر از 2/5 میکرون است که از طریق ریه موجب اختلال در سیستم تنفسی و قلبی انسان می شود.
همچننین منواکسیدکربن (CO) دیگر آلاینده هواست که از طریق ریه‌ها وارد جریان خون شده و با هموگلوبین خون ترکیب می‌شود و میزان اکسیژنی که به بافت ها و ارگان های بدن می‌رسد را کاهش می‌دهد و در غلظت های بالا سبب تغییر در اعمال قلب، تنفس و در نهایت حالت کما و مرگ می شود.
دی اکسیدگوگرد (SO2) نیز آلاینده دیگر هواست که حتی در غلظت های بسیار کم موجب ایجاد واکنش هایی در مغز، افزایش ضربان قلب، تحریک غشاء مخاطی دستگاه تنفس، افزایش مقاومت ریه به جریان هوا، درد در ناحیه سینه، افزایش سرعت حرکات تنفسی، افزایش بیماری های مزمن ریوی بخصوص برونشیت، سرفه و کاهش ظرفیت تنفسی می شود.
دی اکسید نیتروژن (NO2)، ترکیبات آلی فرار (VOCs) و ازن از دیگر آلاینده های هواست که مشکلات و بیماری های تنفسی، ریوی و قلبی را برای افراد در معرض ایجاد می کند.
توصیه های بهداشتی برای بیماران قلبی و تنفسی
بهتر است بدانید که کلیه افراد جامعه بویژه کودکان، سالمندان، مادران باردار و مبتلایان به بیماری های قلبی و ریوی در معرض خطر آلودگی هوا هستند، آلودگی هوا علاوه بر سیستم قلبی و تنفسی می تواند بر سایر ارگان های بدن اثرات مخربی را به جای گذارد.
یک پزشک متخصص بیماری های قلب و عروق در این زمینه گفت: افرادی که بیماری های قلبی مانند آنژین صدری (درد قفسه سینه) یا بیماری های ریوی مانند آسم و امفیزم (emphysema) مبتلا هستند نسبت به آلودگی هوا حتی به مقدار کم نیز بسیار حساس هستند.
علی شعرباف افزود: شیوع بیماری‌ های نظیر آسم و انسداد ریوی مزمن با افزایش آلودگی هوا ارتباط مستقیمی دارد.
وی اضافه کرد: کودکان و نوزادان به دلیل ضعف بدنی نسبت به این بیماری ‌های آسیب ‌پذیرتر هستند.
این پزشک متخصص، "آسم" را یک بیماری مزمن التهابی دستگاه تنفسی ذکر کرد و گفت : علائم این بیماری شامل تنگی نفس، خس‌ خس کردن هنگام نفس کشیدن و سرفه است.
وی ادامه داد: ابتلا به آسم ممکن است دلایل ژنتیکی داشته باشد اما عوامل محیطی مانند آلودگی هوا و مواد آلرژی‌ زا باعث تشدید آن می‌ شوند.
شعرباف همچنین ابتلا به سرطان ریه را از جمله عوارض آلودگی هوا و همچنین استعمال دخانیات اعلام کرد و گفت: در دهه اخیر که آلودگی در بیشتر کلانشهرها رو به افزایش است عوارض آن با بیماریهای ریوی، قلبی و تنفسی در افراد ظاهر شده است.
وی به بیماران قلبی و تنفسی توصیه کرد که در زمان آلودگی هوا حتی با استفاده از ماسک، بیشتر از یک ساعت در خارج از خانه و در محیط آزاد قرار نگیرید.
این پزشک متخصص همچنین با بیان اینکه بیشتر بیماران قلبی در مواقعی که هوا به ‌طور اضطراری آلوده است دچار مشکل می شوند گفت: آلودگی هوا باعث افزایش شیوع درد قفسه سینه‌، تنگی نفس‌، افزایش فشارخون، افزایش ضربان قلب و در آخر سکته حاد قلبی و حتی مرگ ناگهانی می‌ شود.
وی توصیه کرد بهتر است در صورت مشاهده این علائم بی تفاوت نبود و هر چه سریع تر به پزشک مراجعه شود.
بر پایه آمارهای رسمی، آلودگی هوا سالانه حدود هشت ‌میلیارد دلار خسارت می‌ زند و با توجه به آمار سازمان جهانی بهداشت مربوط به 2015 میلادی در ایران سالانه 33‌ هزار و 500 مرگ به دلیل آلودگی هوا رخ می‌دهد، یعنی 71 تن در هر صد هزار تن در کشور علت مرگشان آلودگی هواست.
همچنین بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، هفت میلیون نفر در سراسر جهان هر ساله بر اثر هوای آلوده جان خود را از دست می ‌دهند.
کارشناسان بهداشت، آمفیزم (تخریب کیسه های هوایی)، برونشیت مزمن، حساسیت، آسم ، نومونیا (عفونت دستگاه تنفسی تحتانی) و سرطان ریه، معده و بیماریهای قلبی را از جمله بیماری های ناشی از آلودگی هوا ذکر کردند.
شاخص کیفی هوا از صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم و 301 تا 500 خطرناک است.
شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، ازون و ذرات معلق ( ذرات کوچکتر از 10 میکرو متر و ذرات کوچکتر از 2.5 میکرو متر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است را تبدیل به یک عدد بدون واحد می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد.
کارشناس پیش بینی جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان اعلام کرد که بررسی نقشه ‌های هواشناسی بیانگر افزایش غلظت آلاینده ‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در کلان شهر اصفهان و شهرک‌های صنعتی به علت استقرار جو پایدار است و بر این اساس تا اواخر روز یکشنبه کیفیت هوای اصفهان در وضعیت ناسالم قرار دارد.
رئیس اداره امور آزمایشگاه های حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز کیفیت هوای کلانشهر اصفهان از 24 ساعت گذشته تا12 ظهر امروز شنبه را با میانگین 116 در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس اعلام کرد.
بابک صادقیان، سکون هوا و شرایط پایدار را دلیل ناسالم بودن کیفیت هوای کلانشهر اصفهان عنوان کرد و از شهروندان خواست که به توصیه های ترافیکی و بهداشتی توجه کنند تا سلامتی خود و دیگران را به خطر نیندازند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/83547/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

نماینده مجلس: فرو نشست اصفهان جدی است؛ ابنیه تاریخی مورد آسیب قرار گرفته

روایت کانال 14 اسرائیل در اتفاقات اصفهان

گزارش کانال 14 اسرائیل از اتفاقات اصفهان

باران و سیل در شهر خور

امدادرسانی هلال احمر به سیل زدگان کاشان

بررسی ادعای تخریب رادار اس 300 پایگاه هشتم شکاری اصفهان

برگزاری اجلاس ACD فضای ملتهب رسانه‌ای علیه اصفهان را خنثی می‌کند

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

افتضاح مسئولان اصفهان در مواجهه با سیل/ خیابان ها رودخانه شدند/ سیل ویرانگر در حال حرکت به سمت یزد/ ویدئو

یک خط عبوری محور خوروبیابانک به انارک و نائین بازگشایی شد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

نماینده مجلس: فرونشستِ اصفهان جدی است؛ وزیر میراث فرهنگی در حال انجام چه کاری است؟

جاری شدن سیل در نطنز پس از بارش شدید باران (فیلم)

چه کسی می داند...

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

جت شخصی چند؟

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

کارت‌های بانکی اعتباری روسی به زودی به ایران می‌آیند

اصفهان میزبان « دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD» است

800 میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه 12 اصفهان/ اجرای فاز نخست پردیس خانواده به‌زودی

آئین تکریم و معارفه فرماندار شهرستان کاشان با حضور استاندار اصفهان برگزار شد

خسارت در «اس-300»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می سازند

داروخانه‌های تیران بیمه تکمیلی معلمان را پوشش نمی‌دهد

حمله موشکی اسرائیل به سامانه پدافندی اس 300 اصفهان صحت دارد؟ /بررسی یک ادعا از سوی خبرگزاری دولت

مردم به مناطق سیل‌خیز کاشان نروند

«مردم سلام» طرحی برای استفاده از نظرات شهروندان در اداره شهر است

(ویدئو) احتمال طغیان رودخانه‌ها در اصفهان، گلستان، یزد و سمنان

یک خط عبوری محور خوروبیابانک به انارک و نایین بازگشایی شد

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

مایکروسافت با همکاری متا، نسخه ایکس باکس هدست کوئست را می‌سازد

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

شب شعر «به یاد کمال» با حضور شاعران کشوری در منطقه 3 اصفهان