پیام سپاهان

آخرين مطالب

تفاوت تشکل‌های دانشجویی در زاویه نگاه به دغدغه‌ها است

کاهش تاثیر تشکل‌های دانشجویی و فضای بسته دانشگاه‌ها دو دغدغه تشکل‌ها سیاسی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - وقتی صحبت از تشکل‌های دانشجویی می‌شود امروز همه از آنها انتقاد دارند اینکه تشکل‌های دانشجویی دیگر جنب و جوش گذشته را ندارند و کمتر علم‌دار اتفاقات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور هستند. در واقع باید گفت اگر قرار است دانشگاه الگوی جامعه امروز ما باشد باید بتواند ابتدا از این انتقادها خود را جدا و یک اصلاحی در خود صورت بدهد.
  زمانی اطمینان جامعه به دانشگاه افزایش خواهد یافت که دانشگاه آنچنان خود را در زمینه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ارتقا ببخشد که توانایی الگو شدن برای جامعه را داشته باشد، این اتفاق دور از ذهن نیست چراکه هم در قبل از انقلاب و هم در دهه ابتدایی انقلاب دانشگاه‌ها محل مهمی برای رجوع بودند و نه فقط در بحث سیاسی بلکه در مباحث فرهنگی و اجتماعی نیز تاثیرگذار بودند، اتفاقی که امروز کمتر دیده می‌شود.
محمد حسین کفعمی- مسئول بسیج دانشجویی استان اصفهان در خصوص تشکل‌های دانشجویی و نقش آنها به خبرنگار ایسنا می‌گوید: مجموعه بسیج دانشجویی به عنوان تشکلی که به دستور امام خمینی(ره) در واپسین روزهای حیات ایشان شکل گرفت، رسالت اصلی خود را تاسیس بسیج دانشجویی قرار داد که باید در حوزه‌هایی مانند اعتقادی و مطالباتی که امامین انقلاب در دیدارها و پیام‌هایشان از بسیج دانشجویی انتظار داشتتند فعالیت کند.
او معتقد است بسیج دانشجویی یک رسالت کلی را دنبال می کند که دارای ریز رفتارهای متعددی است و تربیت نیروی تراز اول انقلاب اسلامی و نقش آفرینی در عرصه‌های مورد نیاز انقلاب اسلامی مانند عرصه فرهنگی، سیاسی، علمی، اقتصادی و... از دیگر رسالت‌های این مجموعه انقلابی است. 
کفعمی تصریح می‌کند که در خصوص فعالیت بسیج دانشجویی در دانشگاه ها، باتوجه به اقتضاعات دانشجویی، شاید در دانشگاهی بُعدی از ابعاد مورد نظر ما پررنگ تر و یک بعد آن کم رنگ تر باشد، نیت اصلی بسیج دانشجویی به عنوان یک مجموعه انقلابی داخل دانشگاه کمک به کارآمدی نظام ونقش آفرینی موثر ومطالبه گری تخصصی از مسئولان نظام است.
از او وقتی در خصوص آرمان‌های تشکل‌های دانشجویی سوال می‌شود، می‌گوید: آرمان های انقلاب اسلامی آرمان های بلندی است که بدنه دانشگاه و بدنه بسیج دانشجویی همه در تلاش هستند تا به سوی آن حرکت کنند و گاهی عرصه های خوبی مانند عرصه علمی، کرسی‌های آزاد اندیشی، نخبه پروری سیاسی را ترسیم کرده‌ است، البته این به این معنا نیست که به تمام اهداف و آرمان ها رسیده‌ایم، اما به عقیده من کلیت حرکت به سمت آرمان های انقلاب است.
مسئول بسیج دانشجویی استان اصفهان در پاسخ به این سوال که چرا تشکل‌های دانشجویی در دهه 60 با تشکل‌های دانشجویی امروز از نظر تاثیر با یکدیگر متفاوت‌اند اینگونه جوابش را مطرح می‌کند: اقتضائات نسل ها متفاوت شده‌اند، شما نمی توانید با یک زاویه دید دانشجویان دهه 60 را با دانشجویان فعلی مقایسه کنید این دو نسل کاملا با یک دیگر تفاوت دارند، ما در دهه قبل بحث چالش‌ها و مطالبه گری های تخصصی را از جانب دانشجویان نداشتیم، اما امروز این مطالبات وجود دارد. 
او بر این باور است که عرصه ها و اقتضاعات نسلی جابه جا شده است و پویایی دانشجویان همیشه وجود دارد گاهی اوقات کم کاری دانشجویان به علت نوع مدیریت دانشگاها است که فضای آزادانه ندارند و بعضا مسئولان دوست دارند فضاهای دانشگاه را کنترل کنند که این امر در فضای تشکلی هم سرایت کرده‌است، اما فضای دانشگاهی چون اقتضائات متفاوتی دارد نوع خروجی متفاوتی نیز دارد و این نسل با نسل دهه 60 قدری تفاوت دارند و در بسیاری از ابعاد جامعه می‌توان این تفاوت را مشاهده کرد.
سارا قهرمانی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان در خصوص نقش تشکل‌ها بر تاثیر مباحث سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: وظیفه تشکل‌ها و جنبش‌های دانشجویی از ابتدا گسترش اندیشه ورزی در جهت اصلاح امور در سطح دانشگاه و جامعه بوده‌ و یکی از اصلی ترین نقش آنها در فضای فعلی کشور گسترش امید در فضای دانشگاه است که این امر به شکل های مختلفی مانند برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی برای بالا بردن سطح تفکر افراد می تواند محقق شود.
او معتقد است دانشگاه‌ها باید جوهره پویایی خود را حفظ کنند و تحت تاثیر فضای ناامیدی در جامعه و یا حتی در دانشگاه ها قرار نگیرند چرا که دانشجویان می‌توانند با فکر و اندیشه سازنده خود کمک های شایانی به جامعه و حتی زیر ساخت‌های نظام کنند، عقیده داریم که اندیشه یک فضیلت است و وظیفه تشکل ها تقویت این فضیلت است و باور داریم این اندیشه است که نابود شدنی نیست و این افکار و اندیشه های ماست که خواهد ماند.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان در پاسخ به این سوال که تشکل‌های دانشجویی امروز با آرمان‌های خود تا چه اندازه فاصله گرفته‌اند تصریح می‌کند: این موضوع دو نکته دارد، نکته اول فاصله تشکل ها از آرمان ها است و نکته دوم این است که تشکل ها و جنبش ها تا چه اندازه می‌خواهند از آرمان های خود فاصله بگیرند ولی در حالت کلی مطالبه گری همیشه اصلی ترین آرمان جنبش های دانشجویی است و عقب نشینی در این بحث معنایی ندارد و همه فعالان دانشجویی بیش از پیش به مطالبه گری می‌پردازند و سوال کردن را وظیفه اصلی خود می دانند.
او با طرح این سوال که افراد دغدغه مند چند درصد دانشگاه را تشکیل می دهند؟ تاکید می‌کند: در مقایسه با دانشجویان دهه 60 یا 70 می‌توان گفت تشکل ها فعالیت به خصوصی ندارند و جای سوال است که آیا تفکراتی پشت این قضیه قرار دارد یا خیر؟
به گزارش ایسنا، تشکل‌های دانشجویی با هر عقیده سیاسی یا فرهنگی که باشند کاهش تاثیرگذاری تشکل‌ها بر جامعه را قبول دارند، همچنین تشکل‌ها از نبود فضای آزاد نیز انتقاد می‌کنند، هرچند که تفاوت آنها در مورد چرایی افول تشکل‌ها به وجود می‌آید اینکه زاویه نگاه آن‌ها به افول متفاوت است هرچند همه تشکل‌ها دغدغه مشترک دارند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/83569/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت توجه توأمان به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه (س) و حضرت رضا (ع) در دهه کرامت

ضرورت توجه به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه و امام رضا (ع) در دهه کرامت

3800 معلم کلاس ابتدایی در اصفهان ارزیابی می‌شوند

بازداشت شهردار و عضو شورای نسیم‌شهر

حریق توأم با انفجار در اصفهان/ اطفا ادامه دارد

ممنوعیت برداشت بی رویه گیاهان خوراکی

قانون شکنی در اصفهان: آمار بالای بارهای کامیون با کرایه کمتر از تعرفه قانونی

جریان دائمی زاینده رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان

نباید از اجرای برنامه ترکیبی و تلفیقی دهه کرامت غافل شد

افزایش 32 درصدی شاخص اعدای عضو در اصفهان

شهردار یکی از شهرهای تهران بازداشت شد

«ریز پرنده‌های»‌ منهدم شده در اصفهان بیش از هرچیز یک جوک نظامی بود

پیک نیک اصفهانی‌ها کنار زاینده رود در روز حادثه!

تساوی فوتسالیست‌های فولاد هرمزگان در دیداری خارج از خانه

کربکندی: شاید سهمیه آسیایی سپاهان به مخاطره بیفتد

یکم اردیبهشت روز شهدای ورزشکار

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

جریان دائمی زاینده‌رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

شبکه 12 تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند

7 نکته مهم درباره ساقط شدن ریزپرنده‌های مشکوک در آسمان اصفهان

تغییرات در مجموعه شهرداری اصفهان رو به پایان است/ لزوم توجه به دیپلماسی مالی

ضرورت توجه توأمان به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه و حضرت رضا (ع) در دهه کرامت

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403 + آخرین وضعیت

اجرای برنامه‌های متنوع ویژه هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 7

گردشگران در پهنه اصفهان در امنیت کامل هستند

وقوع انفجار و حریق در مغازه تولید رنگ و اسپری در خیابان معراج + عکس

90 درصد پیله تر گلستان برای فرآوری به دیگر استان‎ها منتقل می شود

شهردار و عضو شورای نسیم‌شهر دستگیر شدند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

ویژگی احتمالی بعدی اندروید، در آیفون وجود ندارد

بنچمارک ناامیدکننده چیپست جدید Kirin 9010 هواوی

بورس جهش کرد

آماده شوید؛ سقوط قیمت دلار نزدیک است

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

واکنش کودک اصفهانی در حمایت از سپاه + فیلم

واکنش بغداد به اقدام تخریبی در اصفهان

آسیب دیدن سامانه پدافند هوایی در مقابله با ریزپرنده‌ها در اصفهان تکذیب شد

واکنش عراق به اقدام تخریبی اسرائیل در اصفهان

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز شنبه 1 اردیبهشت