پیام سپاهان

آخرين مطالب

اوضاع اقتصاد ایران در سال 1403 چگونه خواهد بود؟ اقتصادی

اوضاع اقتصاد ایران در سال 1403 چگونه خواهد بود؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - دولت بر این عقیده است که اصلاحات مجلس باعث تشدید کسری بودجه و ناترازی می‌شود و مجلس نباید دخل و تصرف زیادی در لایحه بودجه داشته باشد. این در حالیست که مجلس عقیده متفاوتی دارد و معتقد به ایجاد تغییرات اساسی است.

اقتصاد ایران سال پرچالش دیگری را پشت سر گذاشت، نرخ تورم همچنان بالا بود و نرخ دلار نیز که تا مدت‌ها روی محدوده 50 هزار تومان تثبیت شده بود در پایان سال به 60 هزار تومان نزدیک شد. گویی بعد از چند سال قرار نیست که مردم بالاخره روی آرامش را بچشند و خبر‌هایی که از وضعیت اقتصادی سال 1403 به گوش می‌رسد چندان مطلوب نیست.
این وضعیت در حالیست که دولتمردان از نرخ‌های رشد 5 درصدی و بالاتر حرف می‌زنند، اما آنچه که واضح است این است که مردم دست کم چنین چیزی را حس نمی‌کنند. وزیر اقتصاد در حالی نرخ رشد اقتصادی 9 ماهه اول سال را بالاتر از 6 درصد اعلام کرده، اما قدرت خرید مردم طی سالی که گذشت به شدت کاهش یافت و نمود آن را می‌توان در بازار‌های نزدیک به پایان سال مشاهده کرد.
کاهش شدید قدرت خرید مردم در حالیست که وزیر اقتصاد از کاهش 20 درصدی نرخ تورم در پایان سال نسبت به ابتدای سال صحبت کرد.
کسری بودجه سال 1403
لایحه بودجه سال 1403 هنوز به طور کامل تصویب نشده و محمدباقر قالیباف تنها بخش اول لایحه بودجه را برای اجرا ابلاغ کرده است. این در حالیست که بین دولت و مجلس بر سر لایحه بودجه اختلافات سنیگینی وجود دارد. بعد از مدت‌ها کش و قوس بین مجلس و دولت بر سر لایحه بودجه سال 1403 در تاریخ 27 اسفندماه بود که شورای نگهبان بخش اول لایحه بودجه که شامل «سقف منابع عمومی و مفروضات منابع و مصارف» است را تایید کرد. دولت بر این عقیده است که اصلاحات مجلس باعث تشدید کسری بودجه و ناترازی می‌شود و مجلس نباید دخل و تصرف زیادی در لایحه بودجه داشته باشد. این در حالیست که مجلس عقیده متفاوتی دارد و معتقد به ایجاد تغییرات اساسی است. 
طبق گفته کارشناسان و خود دولت فقط تغییرات مجلس حدود 400 هزار میلیارد تومان بر بار مالی دولت افزوده است بدون اینکه منابعی برای این مصارف بیندیشد. در همین راستا رئیس سازمان برنامه و بودجه «صریحا» اعلام کرده که دولت توان تأمین مالی این مقدار را ندارد. 
این موضوع در سال‌های گذشته نیز وجود داشت و همین تغییرات مجلس در نهایت باعث کاهش تخصیص بودجه اشتغال و .. سایر بخش‌ها شد.
در حال حاضر کسری تراز عملیاتی بودجه حدود 307 هزار میلیارد تومان است و اگرچه نسبت به سال قبل حدود 32 درصد کسری تراز عملیاتی بودجه کاهش داشته، اما با توجه به رشد شدید درآمد‌های مالیاتی دولت و به طور کلی درآمد‌های دولت این میزان کسری تراز عملیاتی قابل توجه است. مجموع منابع عمومی دولت 2462 هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه سال گذشته، 18.2 درصد رشد نشان می‌دهد.
بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس کسری بودجه فقط از ناحیه هدفمندی یارانه‌ها حدود 270 هزار میلیارد تومان خواهد بود و این در حالیست که دولت در لایحه بودجه بدهی 150 هزار میلیارد تومانی خود به سازمان تأمین اجتماعی را نادیده گرفته است.
با در نظر گرفتن میزان بار مالی تحمیل شده مجلس به دولت احتمالا رقم کسری بودجه سال 1403 در همین محدوده 400 هزار میلیارد تومان قرار بگیرد. این میزان کسری یعنی تحمیل بار اضافه به شبکه بانکی کشور و سپس افزایش اضافه برداشت بانک‌‎ها از بانک مرکزی و در نهایت چاپ پول و تورم؛ بنابراین می‌توان گفت سال آینده دست کم از ناحیه کسری بودجه تورم در کشور همچنان مزمن است. تورم مزمن به نوبه خود به معنی کاهش رشد اقتصادی کشور است. 
برخی کارشناسان از جمله فیاضی عقیده دارند که درآمد‌های مالیاتی با توجه به اینکه امسال افزایش شدید یافته کاملا محقق نخواهد شد و دولت از همین ناحیه حدود 200 هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت.
طبق گفته وی برآورد می‌شود که کسری درآمد‌های گمرکی نیز حدود 80 هزار میلیارد تومان خواهد بود که همه این‌ها باعث کسری بودجه بالا و ادامه تورم مزمن می‌شود. 
همچنین کارشناسان میزان درآمد‌های نفتی دولت را حدود 200 هزار میلیارد تومان اضافه بر ظرفیت می‌دانند.
«محمد تقی فیاضی» منتقد اقتصادی بر این عقیده است که فقط لایحه دولت حدود 500 هزار میلیارد تومان کسری قطعی خواهد داشت و اگر تغییرات مجلس را هم به این کسری اضافه کنیم لایحه بودجه سال آینده حدود 800 هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت که رقمی حیرت‌آور خواهد بود. 
فیاضی بر این عقیده است که دولت برخی از مصارف پیش‌بینی شده در لایحه بودجه را تخصیص نمی‌دهد و از همین طریق بخشی از کسری را جبران می‌کند. به این ترتیب کف کسری بودجه دولت حدود 300 هزار میلیارد تومان خواهد بود.
«حسین راغفر» اقتصاددان نیز تصور نسبتا بدبینانه‌ای از نرخ تورم در سال 1403 دارد. وی می‌گوید: «دولت اعلام کرده تورم 40 درصد است و همین حدود را برای سال آینده نیز برآورد کرده‌اند، اما با برآورد‌هایی که انجام داده‌ایم به نظر من تورم چه‌بسا، 60 درصد یا بیشتر باشد؛ به‌ویژه با شرایطی که درحال حاضر داریم.
به‌هرحال تورم هم میانگین 300 یا 400 قلم کالاست و برای مردم بیشتر آن بخش حس می‌شود که سبد کالایی‌شان را تشکیل می‌دهد».
این نرخ تورم بالا در حالیست که دولت حقوق کارمندان را تنها 20 درصد افزایش داده و بازنشستگان همچنان به عدم اجرای همسان‌سازی و افزایش کم حقوق سال آینده اعتراض دارند.
افزایش دوباره نرخ دلار؟
نرخ دلار آزاد اکنون در محدوده 60 هزار تومان قرار گرفته و مجموعه‌ای از عوامل از بی‌ثباتی‌های سیاسی در منطقه گرفته تا کسری بودجه، رشد نقدینگی، تقاضای واردات و تسویه حساب‌ها و ... در افزایش نرخ دلار در روز‌های پایانی سال نقش داشته‌اند. با توجه به اینکه برآورد می‌شود دولت در سال آینده با کسری بودجه مواجه شود و برای تأمین مالی دست به دامان شبکه بانکی شود. 
به نظر می‌رسد که ممکن است روند افزایش نرخ ارز تداوم داشته باشد. به ویژه اینکه به صورت سنتی همیشه در اوایل سال قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.
برخی از کارشناسان از جمله یحیی آل اسحاق بر این عقیده هستند که روند افزایشی نرخ دلار ناشی از اتفاقات منطقه است و اگر این تنش‌ها رفع شود می‌تواند منجر به ثبات و آرامش در بازار شود. 
وی همچنین می‌گوید جو روانی و فضاسازی‌های شکل گرفته نیز در افزایش قیمت ارز اثر دارد، البته اگر بانک مرکزی با توجه به سابقه سال‌های گذشته این موضوع را مدیریت کند، نوسانات نرخ ارز کمتر خواهد شد.
اما آنچه که واضح است این است که احتمالا نرخ ارز در مسیر افزایش تدریجی قرار خواهد گرفت و مهمترین دلیل آن دست کم در ماه‌های ابتدایی سال کسری بودجه خواهد بود.
سیاست‌های بانک مرکزی از جمله انتشار اوراق با نرخ سود 30 درصد برای تأمین مالی و همچنین فروش سکه با دلار در محدوده 90 هزار تومان نیز تاثیری در کاهش نرخ دلار نداشته و دلار در بازار آزاد همچنان مسیر خود را طی کرده و اکنون دوباره بعد از این کاهش مقطعی به 60 هزار تومان رسیده است. 
افزایش نرخ دلار و قرار گرفتن در مسیر صعودی می‌تواند تمامی متغیر‌ها از جمله مسکن و خودرو و سکه و طلا و ... را تحت تاثیر قرار بدهد.
ترامپ و دلار
نکته مهم دیگر که قطعا باید در نوسانات نرخ ارز در نظر گرفت انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که قرار است نوامبر سال آینده برگزار شود. یعنی 15 آبان ماه سال آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار خواهد شد و یکی از کاندیدا‌ها دونالد ترامپ خواهد بود. ترامپ توانسته در انتخابات مقدماتی آمریکا با قدرت خود را به عنوان کاندیدای جمهوری‌خواهان معرفی کند و تلاش دموکرات‌ها از طریق اقدامات قضایی و تشکیل پرونده‌های مختلف نتوانسته از میزان محبوبیت وی در آمریکا بکاهد و چه بسا برعکس محبوبیت وی دست کم در برابر جو بایدن افزایش هم پیدا کرده است.
از نظر بازار، حضور ترامپ یعنی بازگشت فشار حداکثری همه جانبه و این معنایی ندارد جز تورم و تحمیل هزینه‌های سنگین به اقتصاد کشور. کشور همچنان از پیامد‌های تحریم‌های ترامپ در سال 1397 ریکاوری نشده و دلار از آن زمان یعنی 18 هزار تومان اکنون به 60 هزار تومان رسیده است. اگر فضای انتخابات آمریکا بر مدار پیروزی ترامپ بچرخد نرخ‌ها احتمالا دوباره در مسیر جهش قرار خواهد گرفت.
با توجه به اینکه دولت کنونی بنای مذاکره را نخواهد داشت بنابراین باید شاهد یک تقابل تمام‌عیار بین دولت ایران و دولت ترامپ باشیم که این موضوع نیز جهش دلار را رقم خواهد زد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/836356/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری دومین کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری‌های عصبی در صرع و پارکینسون»

دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند

تأمین آب 41 آب‌نمای منطقه 8 اصفهان از شبکه آب‌رسانی شهری نیست

نوسازی و بهسازی 1000 تاکسی فرسوده نیازمند حمایت مستقیم استاندار است

رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت

تداوم بارش‌های مطلوب در اصفهان تا هفته اول خرداد

اقدامات خوب رسانه و هوشیاری مانع از تحقق اهداف دشمن می‌شود

رسانه‌ها چهره خبیث رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان می‌دهند

پیگیری‌های شورای شهر موجب امیدآفرینی برای مردم شده است

تشکیل شوراها به منزله مشارکت مستقیم مردم در اداره امور شهرها است

معرفی کتاب گورهای بی سنگ

دسترسی زودهنگام Hades II به‌زودی منتشر می‌شود

با این قابلیت اندروید 15 دیگر نگران نوتیفیکیشن های مزاحم نباشید

قیمت طلا، سکه و ارز 9 اردیبهشت‌ماه 1403؛ سکه یک کانال دیگر سقوط کرد

زنگنه: امسال اوج غیرشفاف بودن بودجه است/ قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود

لحظه بازداشت اراذل و اوباشی که در بیمارستانی در اصفهان اقدام به قمه‌کشی کرده بودند

«بازی دراز وعده صادق الهی بود»

جامعه فرهنگی استان ایلام 57 شهید تقدیم نظام و انقلاب کردند

زیارت شهدای مدفون در حرم حضرت معصومه(س) با حضور استاندار قم

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 9 اردیبهشت 1403 + جدول

کوالالامپور؛ خواهر مدرن اما سنتی اصفهان

تأمین آب 41 آب‌نمای منطقه 8 اصفهان از شبکه آبرسانی شهری نیست

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + آخرین وضعیت

تشکیل شوراها اسباب تحکیم پایه‌های نظام را فراهم کرده است

معرفی کتاب هنرمند پیشکسوت یزدی در نمایشگاه امسال کتاب تهران

شاعرانه/ سحر بلبل حکایت با صبا کرد

جیمیل به‌زودی ایمیل‌ها را خلاصه می‌کند

پردازنده گیمینگ این کنسول دستی را هیچ کنسول دیگری ندارد

خودکشی پزشکان به مرز هشدار رسیده است

هم‌میهن گزارش داد: جامعه دوپاره، معیارهای دوگانه

پنج سناریوی عجیب یک انتخابات

چطور می توانیم بگوییم تحریم بی اثر است؟

قتل خواهر جوان به دست برادر نوجوان

دختر فراری از ناچاری با سارق سابقه‌ دار همدست شد

حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه مهم اوکراین

خبری جعلی که مردم را حسابی سرکار گذاشت

یک خبر خوش برای سهام عدالتی‌ ها

تداوم پرداخت تسهیلات خرید یا ساخت مسکن ایثارگران در سال 1403

گلزار مطهر شهدا میعادگاه ملت شریف ایران اسلامی است

تو را با غیر می‌بینم صدایم در نمی‌آید

آپدیت HyperOS برای گوشی پوکو F4 منتشر شد

خوش خدمتی عجیب نشریات زنجیره‌ای به دلالان و فراریان مالیاتی دانه درشت

مجلس دوازدهم فاقد ستاره سیاسی است

اسرائیل درمانده است، ایران قواعد بازی را تغییر داد

جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط

دلار 2 هزار تومان دیگر ریخت؛ دلاربازان از بازار فرار کردند

سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان قابل قبول است

فعالیت 187 هزار سفیر سلامت در استان اصفهان

خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد