پیام سپاهان

آخرين مطالب

امسال بیش از 500 فرصت شغلی در فریدن ایجاد شد اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- فرماندار فریدن تعهد اشتغال امسال این منطقه را هزار و 332 نفر اعلام کرد و گفت : تا اکنون 570 فرصت شغلی در این شهرستان ایجاد شده است.
سید تقی معین الدینی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیش از نیمی از فرصت های شغلی را کمیته امداد امام خمینی(ره) ایجاد کرده است.
وی اظهارداشت : سهم شهرستان فریدن از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی با نرخ سود 6 درصد 75 میلیارد ریال تعیین شد که تاکنون 70 درصد آن جذب شد.
فرماندار فریدن میزان تسهیلات مشاغل خانگی شهرستان را 9میلیارد ریال ذکر و اضافه کرد: این تسهیلات به طور صد در صد جذب شد که برای 80 نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.
به گفته وی تاکنون 35 کارگاه مشاغل خانگی با اشتغالزایی برای 137 نفر و 28 کارگاه اشتغال روستایی فراگیر با اشتغالزایی برای 104 نفر در فریدن راه اندازی شده است.
معین الدینی ادامه داد : از سال گذشته تاکنون 368 نفر متقاضی تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری بودند که از میان 52 پرونده ارسالی به بانک ها ، 25 نفر موفق به اخذ تسهیلات به مبلغ 34 میلیون و 710 هزار ریال شده اند.
وی با بیان این که سال گذشته 14نفر از معتادان بهبودیافته موفق به دریافت تسهیلات اشتغالزایی شده اند، افزود: از ابتدای امسال تاکنون سه میلیارد و600 میلیون ریال تسهیلات به 18نفر از معتادان بهبود یافته شهرستان پرداخت شد و پنج نفر دیگر در نوبت دریافت وام هستند.
وی ادامه داد : سهم تعهد اشتغال دستگاه های اجرایی هر سال بر اساس ظرفیت های درون دستگاهی از طریق کارگروه اشتغال استان تعیین و ابلاغ می گردد، این نهادها باید هر اشتغال ایجاد شده از طریق پرداخت تسهیلات و یا بکارگیری مستقیم را در سامانه رصد استان ثبت نمایند.
فرماندار فریدن نبود سرمایه گذار بومی در منطقه و خروج سرمایه ساکنان به سوی مناطق دیگر، عدم تمایل سرمایه گذاران غیر بومی برای راه اندازی فعالیت های سودمند اقتصادی در شهرستان، اثرات شدید خشکسالی و خارج شدن بیش از نیمی از اراضی کشاورزی از چرخه تولید، افزایش ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی و کاهش وابستگی به نیروی کار و پایبندی مردم فریدن به فرهنگ سنتی کار را از مهمترین عوامل موثر بر معضل بیکاری این منطقه برشمرد.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری نیازمند ایجاد زیرساخت ها و بسترهای لازم است، افزود: در این راستا شهرک صنعتی شهرستان احداث و آماده واگذاری است اما به رغم پیگیری ها و رایزنی های صورت گرفته برای تخفیف و تقسیط بهای قیمت زمین، بدلیل نبود رغبت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری، چندان در تحقق اشتغال صنعتی موثر نبوده است.
به گفته وی جانمایی غیر اصولی شهرک صنعتی و نبود دسترسی مناسب، قرار گیری شهرک صنعتی در جوار محل دفن زباله های شهر، وجود معادن شن و ماسه در اطراف شهرک و محدودیت برای استقرار صنایع غذایی، مهمترین موانع جذب سرمایه گذار برای استقرار در این شهرک بوده است چرا که سرمایه گذار خارج از شهرستان مزیت ها ومعایب را می سنجد و پس از اطمینان از وجود مشوقهای لازم ومکفی اقدام به سرمایه گذاری می کند.
معین الدینی تصریح کرد : در دهه 80 به دلیل نیاز شهرستان به ایجاد صنایع بالاخص صنایع وابسته به تولیدات کشاورزی و دامی با صرف هزینه های میلیاردی شهرک صنعتی با مساحت بالغ بر 93 هکتار احداث شد اما به رغم تکمیل زیرساختهای مورد نیاز و با گذشت یک دهه از زمان بهره برداری شهرک، استقبالی از سوی سرمایه گذاران صورت نگرفته است.
وی نبود زیرساختهای مناسب را مانع اصلی سرمایه گذاری صنعتی در شهرستان عنوان کرد و افزود: نبود امتیازهای ویژه مناطق محروم مانند معافیتهای مالیاتی، دوری از مرکز استان، افزایش هزینه های حمل و نقل مواد اولیه و کالاهای تولیدی از دلایل خلاء صنعتی در این منطقه بوده است.
معین الدینی با اشاره به مزیت های شهرستان از منظر اقتصادی و اتکاء کامل اشتغال و اقتصاد منطقه به بخش کشاورزی و دامداری اظهار کرد: شدت تاثیر پذیری کشاورزی شهرستان از خشکسالی های مداوم سال های اخیر و کاهش سطح زیر کشت به حدود کمتر از 50 درصد و از طرفی نبود زمینه اشتغال جایگزین در منطقه ، افزایش میزان بیکاری و نرخ فزاینده مهاجرت را به دنبال داشته که در نهایت با تبعات گسترده اقتصادی و اجتماعی مرتبط برای شهرستان و مرکز استان همراه است.
وی افزود: زمینی در محدوده غرب مرکز شهرستان معروف به اراضی دهگاه در حاشیه جاده اصلی (در اختیار جهاد کشاورزی) وجود دارد که برغم استقبال متقاضیان برای سرمایه گذاری به دلیل نداشتن زیرساخت و امکانات مورد نیاز و عدم امکان تولی گری جهاد کشاورزی برای ساماندهی آن، بلاتکلیف رها شده است، این در حالی است که این محدوده می تواند به عنوان ناحیه صنعتی برای استقرار صنایع غذایی مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به این که احداث ناحیه صنعتی روستایی در اراضی موصوف به دهگاه نهرخلج در حال پیگیری است به برگزاری جلسه اخیر بررسی مشکلات شهرک صنعتی فریدن با حضور مسوولان استانی در شهرستان اشاره کرد و افزود: در این جلسه بر ضرورت تهیه همه اطلاعات اراضی واقع در دهگاه شامل مساحت، مالکیت، سابقه واگذاریها، نقشه و مشخصات دقیق اراضی و پلاکها، تعداد پلاکهای واگذار شده و وضعیت آنها، نمونه قرارداد واگذاری به اشخاص ، سوابق ، پی گیری خلع ید مدارک اراضی همجوار جهت انعکاس به دفتر امور اقتصادی استانداری و شرکت شهرکهای صنعتی استان تاکید شد.
معین الدینی شهرک گلخانه ای فریدن واقع در شهر دامنه را یکی از ظرفیت های مطلوب ایجاد اشتغال در این شهرستان دانست و افزود: این گلخانه در حال پیگیری برای اخذ مجوز است که در صورت راه اندازی می تواند فارغ التحصیلان بخش کشاورزی را جذب نماید.
وی از جانمایی یک حلقه چاه و ارائه درخواست مجوز حفر آن به اداره منابع آب خبر داد و گفت: چنانچه روند اداری حفر چاه به خوبی پیش برود برای راه اندازی خط انتقال آب به گلخانه برنامه ریزی خواهد شد.
فرماندار فریدن با بیان اینکه علاوه بر اقدامات زیربنائی، رایزنی با سرمایه گذاران و دستگاههای متولی سرمایه گذاری در بخش های کشاورزی، صنعتی، معدن و گردشگری در دست اقدام است، افزود: برخی از این پیگیری ها مانند احداث سیلوی ذخیره گندم، کارخانه آرد، سردخانه و گلخانه به نتیجه رسیده است.
معین الدینی به تسهیلات تکلیفی اشتغال که در قالب بودجه های سنواتی ابلاغ می گردد اشاره کرد و افزود: اهتمام مدیریت شهرستان اخذ حداکثر سهمیه برای شهرستان متناسب با وضعیت موجود و ضعف صنعتی و شغلی است، هماهنگی و پیگیری برای جذب کامل اعتبارات و تسهیلات ابلاغی نیز در دستور کار قرارگرفته است که در برخی موارد سهیمه اشتغال جذب نشده سایر شهرستانها توسط فریدن جذب شده است.
فرماندار فریدن پایبندی به فرهنگ سنتی کار را مهم ترین مانع رونق اشتغال در فریدن ذکر و اضافه کرد: تاریخ کهن فریدن همواره گویای سخت کوشی مردمانش بوده اما در جامعه امروز همت، تلاش، ریسک پذیری و تکیه بر مهارت های خود اشتغالی رنگ باخته است.
معین الدینی بر ضرورت فرهنگ سازی برای تغییر دیدگاه عمومی به کار تاکید کرد و افزود: جوانان باید این تصور که کار را پشت میز نشینی می داند تغییر دهند و با توجه به شرایط مطلوب حمایتی به سمت ایده پرازی و راه اندازی کسب و کارهای سود آور حرکت کنند که این موضوع در دستور کار کمیسیون ها و کارگروه های فرهنگی، اجتماعی و اشتغال شهرستان قرار گرفته است.
وی در خصوص اشتغال زنان روستائی گفت: این موضوع در راستای سیاستگذاری کلان مدیریت منطقه ، از طریق تسهیلات اشتغال و مشاغل خانگی ابلاغی و نیز از طریق نهادهای حمایتی متولی زنان سرپرست خانوار در حال پیگیری است.
فرماندار فریدن از آغاز طرح توانمند سازی زنان روستایی در فریدن خبر داد و افزود: این طرح به صورت پایلوت در روستای چهلخانه فریدن آغاز شد و به زودی کلاس های آموزشی درحرفه مورد نظر آنها برگزار می شود.
معین الدینی بیان کرد : بعد از انجام دوره های آموزشی لازم، زنان روستایی می توانند با تشکیل تعاونی از تسهیلات اشتغال زایی استفاده و در روستای خود یک فعالیت اقتصادی راه اندازی کنند.
به گفته وی در بخش های کشاورزی و دامداری، صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته، صنایع دستی و فرش، گردشگری و بوم گردی، گیاهان دارویی و خدماتی ظرفیت های مطلوب و پربازده ای برای اشتغالزایی در منطقه وجود دارد.
بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 ، نرخ بیکاری در شهرستان فریدن 12.4 درصد است، این موضوع در رخداد پدیده های دیگر در این منطقه مانند مهاجرت، آسیب های اجتماعی و نبود تحرک و نشاط مردم تاثیر مستقیم گذاشته است.
بنا به اظهار نظر کارشناسان طی چند سال اخیر، به دلیل استمرار خشکسالی و کاهش منابع آب، کشاورزی در فریدن با چالش جدی مواجه است که این موضوع اهمیت حرکت به سمت زمینه های جدید اشتغال را دو چندان کرده است.
فریدن با 2 شهر داران و دامنه و تعداد 28 روستا و جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
6026/9861

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/83677/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رفع مشکل ترافیکی ساکنان همجوار پایانه مسافربری جی از ابتدای اردیبهشت 1403

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 30 فروردین 1403+ جدول

اجرای روکش آسفالت گرم و لکه گیری 246 کیلومتر از جاده های استان اصفهان در سال گذشته

اتفاق غیرمنتظره در دربی اصفهان

«آخوندی» مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان شد

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز پنجشنبه 30 فروردین 1403

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 30 فروردین 1403 + جدول

مغانلو متخصص گلزنی در دربی اصفهان (ویدیو)

نماینده مردم اصفهان: از نظرات نخبگان استفاده خواهیم کرد

توزیع اسکناس درشت، تورم را بالا می برد؟

غرق شدگی پسربچه 4 ساله در استخر باغ / تصادف زنجیره‌ای در محدوده پل تمدن با 10 مصدوم

انتقادها از تعطیلی پنجشنبه ها / نشانه‌ای از ترجیح سیاست بر اقتصاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

تکریم معلمان در خور شان آنان باشند

برای دلار 20 هزار تومانی و تورم 30 درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار 65 هزار تومانی و تورم 45 درصدی را توجیه می‌کنند

آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد

نشانه‌ای برای اتحاد درونی بازیکنان سپاهان (عکس)

عملیات عمرانی با «مَنقاش» در اصفهان

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام مسابقات کشوری

حواشی دربی اصفهان در روزی که سپاهان از بحران فاصله گرفت +فیلم

تخصیص 550 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در اردستان

برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد

گلایه اصفهانی‌ها از پرحادثه و خطرآفرین بودن خیابان اصلی محله گورت + فیلم

ربیعی: مقاومت ما بعد از پنالتی سپاهان شکسته شد/ دربی اصفهان باید باکیفیت‌تر باشد

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد

لیگ برتر فوتبال ایران؛ برتری سپاهان در شهرآورد اصفهان

انسداد 20 محور روستایی در شمال سیستان و بلوچستان

روزی که نباشم هواداران تشویقم می‌کنند/ با وجود پیروزی مقابل ذوب‌آهن مانند بازنده‌ها بودیم

ارائه تسهیلات اشتغال به مددجویان اردستانی

نمایش اسب‌های اصیل نژاد ایرانی در همایشی در نطنز

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، پنجشنبه رایگان است

تشکیل مجلس مشورتی بانوان، فرصتی برای مشارکت گسترده‌تر زنان در جامعه

کیفیت دربی اصفهان راضی‌کننده نبود/ باتوجه به فاصله کم بازی‌ها به ریکاوری ذهنی نیازمندیم

کشف یک سنگ قبر از دورۀ صفوی در کاشان

محمد ربیعی: این مدل بازی باب میل من نیست؛ دربی اصفهان باید جذاب‌تر باشد

آغاز به کار جنبش تحریم علمی اسرائیل در اصفهان

سپاهان 1 - 0 ذوب آهن/ زردپوشان فاتح دربی اصفهان شدند

25 اردیبهشت آخرین فرصت دریافت شناسه یکتا

مورایس: سپاهان شایسته بُرد در شهرآورد اصفهان بود

اوسمار ویرا در حال تماشای دربی اصفهان / فیلم

وظایف فرهنگی23 دستگاه در زمینه حجاب وعفاف

تعطیلی کاخ عالی‌قاپو اصفهان در 30 فروردین

راهپیمایی مردمی در حمایت از عملیات موفق وعده صادق سپاه

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

سپاهان 1 - 0 ذوب آهن/ زردپوشان فاتح دربی اصفهان شدند + فیلم

سپاهان فاتح شهرآورد دیار زاینده‌رود