پیام سپاهان

آخرين مطالب

خوشحالی کشاورزان اصفهانی از سخاوت آسمان اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- باران آمد و نغمه های سرد زمستان را بر گونه های پهن دشت اصفهان به ویژه غرب این استان سرود و طرح لبخند را بر اهالی و کشاورزانش نشاند، دیاری که چند روزی است از سخاوت آسمان می گویند و از طراوت برف و باران بهره مند شدند.
به گزارش ایرنا، در 2 سال اخیر مردم شهرستان های استان اصفهان به دنبال استمرار خشکسالی و کاهش چشمگیر نزولات جوی با افت شدید منابع آبی دست و پنجه نرم می کنند که این مساله کشاورزی این منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
اما سخاوت زمستان در روزهای پر تلاطم کم آبی به ویژه در 48 ساعت گذشته موجی از خوشحالی و مسرت را در بین اهالی شهرستان های غرب استان به وجود آورده است.
پس از فعالیت سامانه بارشی اخیر که در اغلب نقاط غرب استان به شکل بارش برف بود امروز پنجشنبه مناظر خارق العاده طبیعت برفی چشم هر بیننده ای را خیره می کند.
اکنون چشم اندازکوهستان های پرصلابت غرب استان، حظ بصری زمستان را دوچندان کرده تا دست ها به نشانه شکرگذاری به سوی آسمان نیلگون روانه شود.
یک کارشناس کشاورزی در این خصوص به ایرنا گفت: بارش برف موجب غنی شدن سفره های زیر زمینی از ذخائر موجود می شود.
محمود ناظمی افزود: تاثیر بارش برف در مناطق کوهستانی و ارتفاعات بر بخش کشاورزی بیشتر است چرا این برف به دلیل وجود هوای سرد، به طور معمول با تاخیر ذوب می شود و برای استفاده در فصول گرم تر ذخیره خواهد شد.
به گفته کارشناسان هواشناسی مجموع بارش ها ی داران (مرکز فریدن) در سال زراعی جاری تاکنون 156.8 میلی متر بود که در مقایسه با میانگین بلند مدت مشابه 24.4 میلی مترافزایش داشته است.
همچنین مجموع بارش ها در فریدونشهر تاکنون 259.5 میلی متر بوده که در مقایسه با میاگین بلند مدت مشابه 18.3 میلی متر افزایش داشته است.
مجموع بارش ها در چادگان تاکنون 158.3 میلی متر بوده که در مقایسه با میانگین سال گذشته 24.5 میلی متر افزایش داشته است.
با این وجود به گفته مدیرکل هواشناسی استان اصفهان به رغم دریافت بارش‌های بالاتر از نرمال درسه ماه گذشته، به‌ دلیل کاهش شدید بارش در سال زراعی گذشته، این بارش ها تأثیر قابل ملاحظه ای بر ذخایر آبی استان نداشته است.
حمیدرضا خورشیدی در گفت و گو با ایرنا، افزود: بررسی وضعیت بارش در بازه‌ های زمانی 15 ماهه و 27 ماهه از لحاظ آب‌شناسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بیانگر کاهش بارش در بیشتر شهرستان‌ های استان است.
وی با بیان اینکه بارش‌ های پاییز امسال، تاثیر محسوسی در کاهش تنش ناشی از خشکسالی نداشته است ، افزود: محاسبه وضعیت خشکسالی با شاخص SPEI در دوره‌های 12 و 36 ماهه تا پایان آذر ماه 97 بیانگر درگیری بیشتر مناطق استان در شرایط خشکسالی شدید و بسیار شدید است.
به گفته وی شرایط آبگیری سدها و منابع آبی استان از اواخر اسفندماه مهیا می شود.
خورشیدی افزود: باتوجه به اینکه بارش‌ ها در مناطق غربی و سرچشمه های آبی زاینده‌رود، بیشتر به‌صورت جامد و پوشش برف بوده همچنین به‌دلیل میانگین دمای کمتر از نرمال، روانابی برای ورودی به منابع آبی شکل نگرفته است.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اظهارداشت: آخرین خروجی مدل‌ های پیش‌بینی فصلی، نشان دهنده بهبود وضعیت بارش‌ ها از دهه دوم دی ماه تا دهه اول بهمن‌ماه، به‌ویژه در مناطق جنوب‌ غرب و غرب استان است که این بارش ها بیشتر به شکل برف خواهد بود.
وی با اشاره به این که از اواسط بهمن تا ماه اسفند ‌بتدریج با کاهش بارش نرمال ماهانه مواجه خواهیم بود، اضافه کرد: در مجموع میزان بارش در زمستان 97 در حد نرمال و متمایل به کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.
فرماندار فریدن در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: بر خلاف تصور عموم، فریدن با کاهش شدید منابع آبی مواجه؛ و شهرت آبخیز بودن این منطقه رنگ باخته است.
سید تقی معین الدینی با بیان این که منابع آبی منطقه به دلیل استمرار خشکسالی و کاهش شدید نزولات جوی با چالش جدی رو به رو شده است، افزود: در سال جاری از 30 هزار هکتار مزارع این شهرستان تنها حدود 15 هزار هکتار زیر کشت رفته است.
نماینده عالی دولت در شهرستان با اشاره به پیشینه شغلی مردم منطقه در بخش کشاورزی، افزود: افت منابع آبی درآمد زایی مردم این منطقه را با مشکل رو به رو کرده است.
به گفته مسوولان امر در زمان حاضر 70 روستای شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت با مشکلات کمبود آب روبرو است و آب آشامیدنی 30 روستا با تانکر تامین می ‌شود.
گرچه اکنون مشکلات کیفی و کمی آب با نصب دستگاه های نیترات زدا، آبرسانی سیار و اضافه کردن چاه جدید به شبکه های آبرسانی به طور موقت برطرف شده است، اما حقیقت آن است که افت شدید منابع آبی محلی به زودی موجب افزایش بیشتر سطح نیترات خواهد شد.
مردم این شهرستان ها امیدوارند با استمرار بارش ها و بهبود وضعیت سفره های زیر زمینی بخشی از مشکلات مربوط به آب آشامیدنی و کشاورزی این مناطق حل شود.
بنا به گفته کارشناسان هواشناسی بیشترین بارش سال زراعی جاری تا اکنون به میزان 279.4 میلی متر در سمیرم ثبت شده که در مقایسه با سال گذشته 68.8 درصد افزایش داشته است.
گزارش های هواشناسی حاکی از آن است میانگین حسابی میزان بارندگی سال جاری استان تا اکنون نسبت به میانگین بلند مدت دوره مشابه 43 درصد افزایش داشته است. همچنین میانگین بارندگی سال جاری استان از اول مهر امسال تا امروز 20 دی ماه، 98.5میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 88.5 میلی متر افزایش داشته است.
کاهش بارش در سال های زراعی قبلی در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود، باعث شده تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود به حداقل خود برسد و امکان تخصیص آب برای کشت کشاورزان غرب و شرق اصفهان وجود نداشته باشد.این رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
شهرستان های فریدن با بیش از 49 هزار نفر جمعیت، فریدونشهر با 35 هزار نفر جمعیت، چادگان با 32 هزار نفر و بوئین میاندشت با بیش از 24 هزار نفر به ترتیب در 140، 180، 110 و180 کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارند.
6026/9861

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/83890/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور

بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان؛ بازاری ها فروشنده شدند

مأمور دولتی در بهارستان قلابی از آب درآمد

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان

همه اقشار در برپایی کنگره شهدای کاشان مشارکت کنند

استقبال از «مدل مشارکت» در حوزه حمل‌ونقل/ هفته آینده 2 قرارداد همکاری مشارکت امضا می‌شود

رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد

شاخص بازگشت درآمد به اصفهان 4 تا 8 درصد است/سهم 6 هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

بیشترین بارندگی اصفهان در پادنا؛ هشدار زرد برای سامانه‌های بارشی

توماج صالحی کیست؟ او اعدام می‌شود؟

احداث زیرگذر حصه شمالی در 1403

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم

شرکت‌های دانش‌بنیان به رفع مشکل پرداخت بر پایه ارز در حوزه گردشگری بپردازند

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان + فیلم

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه 435 هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در عمارت سعدی اصفهان

یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان سالم است

سارق مامورنما در «سبزدشت» بهارستان دستگیر شد

دیدار با خانواده شهدا و جانبازان منطقه 9 در هفته بزرگداشت اصفهان

ورزشگاه شهدای فولاد میزبان سپاهان در یک هشتم نهایی جام حذفی

هوای کلانشهر اصفهان سالم است

باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد

تمدید قرار داد مربی دروازه‌بانان تیم فوتسال گیتی پسند اصفهان

بارش‌های اخیر اردستان در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بود

تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

قیمت طلا، سکه و ارز 6 اردیبهشت‌ماه 1403؛ سکه دوباره جهشی شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

آغاز رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد

آموزش تفکیک پسماند به بیش از 1000 دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان

خواهرخوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان

کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن