آغاز عصر مسابقه اکتشافات فضایی در منظومه خورشیدی علمي

آغاز عصر مسابقه اکتشافات فضایی در منظومه خورشیدی

پیام سپاهان - یک مدرس و پژوهشگر نجوم گفت: از حدود 10 سال پیش عصر مسابقات اکتشافات فضایی آغاز شده است. دانشمندان نجوم به دنبال دستیابی به دانش موجود در فضای بالای سر ما هستند و در این زمینه کشورهای مختلف به دنبال پیشی گرفتن از هم هستند.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، عمران مرادی شامگاه دیشب (چهارشنبه) در صدهشتادوهفتمین نشست باشگاه نجوم ادیب اصفهان با موضوع "آغاز دورن اکتشافات جدید در منظومه خورشیدی"، اظهار کرد: منظومه خورشیدی، سامانه‌ای دربرگیرنده یک ستاره به نام خورشید و شماری اجرام آسمانی دیگر است که در مدارهایی مستقیم یا غیر مستقیم پیرامون آن می‌چرخند.
وی با بیان اینکه منظومه شمسی با این عظمت و بزرگی تنها جزئی از کهکشان راه شیری و قسمت کوچکی از فضای بالای سر ماست، افزود: منظومه شمسی در فضا بسیار کوچک است، با این وجود شناخت ما از دنیای بالای سرمان بسیار کم است. سازمان های فضایی از حدود ده سال گذشته به این نتیجه رسیده اند که باید بر منظومه شمسی متمرکزشوند.
ضاپیمای "اسپوتنیک-1"، آغازگر عصر فضا
عضو هیئت علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان، اظهار کرد: نخستین اکتشافات فضایی 60 سال پیش با فضاپیمای "اسپوتنیک-1" شوروی به مدار زمین آغاز شد و پرتاب این جرم آغازگر عصر فضا و مسابقه فضایی بود. این ماهواره نخستین ماه مصنوعی زمین بود که در مدار نزدیک زمین قرار می‌گرفت و از آن پس پروژه های بسیاری در زمینه اکتشاف فضا شکل گرفت، به گونه ای که طی سال های اخیر کشورهای همچون قطر، امارات و سنگاپور نیز به این حوزه وارد شده اند.
به گفته وی فلسفه اکتشافات فضایی در وهله نخست توسعه طلبی انسان است که همواره به دنبال دست یابی به اطلاعات جدید است . همچنین یافتن مکانی برای مهاجرت از زمین، شناسایی ساز و کار حیات، یافتن حیات در دیگر سیارات و یافتن موجودات فرازمینی، شناسایی معادن موجود در فضا و شناسایی زود هنگام تهدیدها از جانب فضا از جمله دلایل بشر برای اکتشاف در فضا است.
مرادی یکی دیگر از دلایل اکتشاف منظومه شمسی را عصر انقلاب صنعتی چهارم عنوان کرد و افزود: انقلاب صنعتی چهارم بر پایه هوش مصنوعی و تکنولوژی فضایی است، در حال حاضر تفکرات انسان منطقی شده است. فاصله بین کشورها در صنایع فضایی کاهش یافته، ابزار صنایع فضایی کوچک شده و پروژه ها ربات محور شده اند وعلم به سمت ویژگی های کاربردی گسترش یافته است .
احتمال وجود سیاره نهم در منظومه شمسی
عضو هیئت علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان احتمال کشف "سیاره نهم" در منظومه شمسی را یکی از اکتشافات جدید در منظومه شمسی عنوان کرد و گفت: کمربندی با نام "کویپر" از اجرام دنباله دار در ورای مدار نپتون وجود دارد. کویپر یک حلقه قرصی‌ شکل در خارج از منظومه شمسی است که از انبوهی از اجرام ساخته شده است. موقعیت آن در فاصله 30 تا 55 واحد نجومی از خورشید است که در صفحه‌ای به دور خورشید می‌چرخد.
مرادی ادامه داد: به دلیل اینکه شناخت ما از منظومه خورشیدی بسیار اندک است، دانشمندان احتمال می دهند اجرام بسیاری در این قسمت از فضا وجود داشته باشد که هنوز از دید ما پنهان مانده است. اخترشناسان هم‌اکنون در کمربند کویپر به دنبال سیاره نهم می گردند. تخمین زده می‌شود که این سیاره جرمی برابر جرم زمین و قطر آن دو تا چهار برابر قطر زمین باشد. دلیل این کشف هم وجود مدار غیرمعمول جرم‌های خاصی در کمربند کویپر است که احتمالا تحت تأثیر گرانشی یک سیاره عظیم ناشناخته در لبهٔ منظومهٔ شمسی پدید آمده باشد.
فضاپیمای بی سرنشین "جونو" در اطراف مشتری
مرادی تصریح کرد: فضاپیمای "جونو" یکی دیگر از پروژه های اکتشاف در منظومه شمسی است که سال گذشته سیزدهمین دور خود را در اطراف این سیاره به ثبت رساند و تصاویر بسیاری مخابره کرده است. جونو یک فضاپیمای روباتیک بدون سرنشینِ ناسا است که در چهارم ژوئیهٔ 2016 در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. این فضاپیما در مدار قطبی این سیاره قرار گرفته تا ترکیب، میدان گرانشی، میدان مغناطیسی، و مَگنِتوسفِرِ مشتری را بررسی کند. جونو همچنین تلاش‌هایی برای یافتن سرنخ‌هایی در مورد چگونگی تشکیل شدن این سیاره، از جمله احتمال داشتن یک هستهٔ سنگی، مقدار آب موجود در ژرفای جّ آن، توزیع انبوه جِرمی و بادهای عمیق آن را نیز بررسی خواهد کرد.
فضاپیمای "پارکر" به خورشید نزدیک می شود
به گفته وی فضاپیمای "پارکر" نیز یکی دیگر از پروژه های عظیم اکتشاف در منظومه شمسی است. این فضاپیما که به تازگی از نزدیکی سیاره زهره عبور کرده، قرار است که از فاصله شش و نیم میلیون کیلومتری سطح خورشید عبور کند. به نحوی طراحی شده که درک ما از خورشید را بهبود ببخشد و همزمان میدان های الکتریکی و مغناطیسی این ستاره عظیم را اندازه گرفته و تحلیلی از مواد تشکیل دهنده بادهای خورشیدی ارائه دهد و از تاج خورشیدی عکاسی کند
این پژوهشگر نجوم ادامه داد: کاوش بادهای خورشیدی برای زمینیان اهمیت بسیاری دارد، زیرا بر ارتباطات رادیویی زمین تاثیر گذار است و این بادها می توانند تمدن بشری را نابود کنند. پارکرعمر 7 ساله دارد و تکنولوژی ساخت آن مبتنی بر نانوکامپوزیت کربن است. سیستم خنک کننده آبی دارد و قادر به دستگاه خودکنترلی است.
کنجکاوی‌های "مریخ نورد کنجکاوی" از وجود آب خبر می‌دهد
مرادی مریخ‌نورد کنجکاوی را یکی دیگر از پروژه های مهم اکتشاف در منظومه شمسی معرفی کرد و گفت: این کاوشگر پیچیده‌ترین کاوشگری است که سازمان فضایی آمریکا، ناسا، به سیاره مریخ فرستاده است. مأموریت این کاوشگر یافتن اثر حیات در مریخ به وسیلهٔ آنالیز شیمیایی مواد موجود در خاک و سنگ‌های مریخ است. سال گذشته این کاوشگر از وجود آب در سطح این سیاره خبر داد.
پژوهشگر و مدرس نجوم افزود: کاوشگران فضایی همچنین شواهدی از وجود مولکول‌های آب مایع محبوس در لایه‌های داخلی سیارک بنو نیز کشف کردند. بررسی عبور دنباله دار ویرتانن، کاوش در سمت پنهان ماه و کاوشگر فضایی بی‌سرنشین وویجر2 از دیگر برنامه های اکتشافی در منظومه شمسی هستند.
کد خبرنگار:13037

آموزش چندفرهنگی، ضرورتی برای مدارس ایران

تمرکز بر نخبگان اولویت اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان است

از گروه‌های خونی چه می‌دانید؟

حقوق سربازان بیشتر شد

برگزاری اولین مسابقات ملی پلتفرم‌های سخت افزاری در اصفهان

محققان یک گام به درمان اسکیزوفرنی نزدیک شدند

تأثیر یوگا بر کاهش افسردگی و اضطراب زنان

دومین کنفرانس مدارس کارآفرین در اصفهان برگزار می‌شود

برنامه درسی پوچ: مغفول یا بی‌اثر؟

در آسمان شب