پیام سپاهان

آخرين مطالب

فرزندم بدنیا نیا شهرم پزشک ندارد مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- او که از درد زایمان به خودش تاب می خورد می گفت همزاد دردیم، سالهاست با کمبود امکانات بهداشتی و درمانی و... مواجه هستیم، مردمان پاک، پر تلاش و بی ریای این دیار واقعا در محرومیت هستند، دردا که فریاد رسی باید.
او که غم فرزندش را داشت با زمزمه های حزن آلود تاکید می کرد آیا مسوولان صدای اهالی این شهر را تاکنون نشنیده اند و یا ندیده اند تا بتوانند گامی برای تامین نیازهای اهالی شهر خور و بیابانک بردارند.
این چه روزگاری است که برای درمان بیمارهایت باید 450 کیلومتر تا مرکز استان اصفهان و یا طی کیلومترها مسافت در شهر دیگری خودت را درمان کنی البته اگر از این جاده های پرخطر سالم به خانه برگردی.
آیا رواست برای گرفتن یک سونوگرافی یا دیگر نیازهای بهداشتی که در شهرت نیست یا باید منصرف شوی یا به شهر دیگر سفر کنی؟ بر ما گذشت کم و زیاد روزگار ای خبرنگار تو هم رنجمان را خوب نقاشی کن شاید مددی شد.
و کلام پسر همراهش چه تب دار بود که قلمم را سوزاند و او این چنین گفت آن شب که مادرم درد زایمان داشت من خودم را به خواب زدم اما برادرم از راه رسید با دستانی پر از هیج و فریادی پوچ، وقتی امکاناتی در شهر نیست تا ...، چقدر تاریک و جانگزا بود آن شب که برگ های آرزوهایم یکایک داشت زرد می شد.
القصه - تو را به خدا رنج ما به صداقت به گوش مسوولان کشوری برسانید که اهالی این شهرستان با کمبودهای زیادی دست و پنجه نرم می کنند و شاید روزی برسد که عدالت یکسان در همه زمینه ها در همه شهرها اجرایی شود.
بانوی دیگری که فهمید سلاحم قلمم هست به سراغم آمد با اشاره به نبود پزشکان متخصص در این منطقه گفت: هم اکنون مشکل اصلی درمانی در این شهرستان کمبود پزشک متخصص زنان و زایمان است زیرا زنان باردار برای زایمان به دیگر شهرستان های همجوار اعزام می شوند.
وی که خود را" م - علیخانی" معرفی کرد به خبرنگار ایرنا گفت : نبود پزشکان متخصص سونوگرافی و زنان و زایمان موجب شده تا ناچار شویم مسافت های 200، 250، 420 و 370 کیلومتری خور تا شهرستان های همجوار نایین، طبس، اردکان یزد و شهر اصفهان را طی کنیم.
وی با بیان اینکه بیش از 95 درصد از زایمان ها در خارج از این شهرستان صورت می گیرد، تصریح کرد : ضرورت دارد به این موضوع که سال های سال است که مردم شهرستان را با مشکل مواجه کرده است، توجه جدی شود.
بانوی باردار دیگری که خود آل داود به خبرنگار ایرنا معرفی کرد با انتقاد از کمبود امکانات رفاهی و خدماتی و درمانی در این شهرستان گفت: بانوان خور و بیابانک برای معاینه تخصصی خود مشکل دارند اما راهکاری برای حل آن نمی یابند.
این خانم خانه دار تاکید کرد : انتظار است مسئولان برای حل مشکل پزشک متخصص چاره‌اندیشی کنند تا بیماران در این شهرستان سرگردان نباشند.
نبود جاده دسترسی مناسب روستاهای این شهرستان به مرکز شهر درد دیگر اهالی این شهر است که مشکلات را دوچندان می کند که به نظر می رسد پس از گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی جای تامل دارد که چرا رسیدگی مطلوب نشده است.
یک زن روستایی در گفت و گو با ایرنا در این باره خاطرنشان کرد: یکی از عوامل تشدید بیماری زنان باردار برای مراجعه به مراکز درمانی وضعیت بسیار بد جاده های شهرستان است که از مسئولان می خواهیم اگر وقت دارند برای رفع این مشکل اقدام کنند.
غلامرضایی شهروندی دیگری در گفت و گو با ایرنا با نقل خاطره ای تلخ بسنده کرد: از سال های دور تا کنون بسیاری از زنان باردار که به خاطر نبود پزشک متخصص مجبور شدند به دیگر شهرستانها سفر کنند در مسیر راه پرخطر تصادف کردند و جان خود را از دست داده اند، این دردها را باید به چه کسی گفت.
وی خاطرنشان کرد: شهرستان خور و بیابانک همیشه گذرگاهی برای آمدن و زود رفتن پزشکان است، الان هم نبود متخصص زنان و زایمان کار را برای بیماران سخت تر کرده است.
به گفته وی هر پزشکی که به خور و بیابانک می آید ماندگار نیست و خیلی زود از این شهرستان می رود چون این شهر به لحاظ امکانات در زمینه های مختلف محروم است.
یکی دیگر از شهروندان از نبود دیگر پزشکان متخصص در این شهرستان گلایه کرد و گفت : افراد زیادی از روستاها برای درمان به شهر مراجعه می‌کنند اما متاسفانه این شهرستان پزشک متخصص ندارد.
وی یادآور شد : مشکلات پزشکی زیادی در خور و بیابانک است به طوری که این فقط کوچکترین گوشه از وضعیت درمان و امداد رسانی در شهرستان است.
نکته مهم این که بیمارستان 32 تخته خوابی آفتاب هشتم خور و بیابانک پس از 10 سال هنوز بلاتکلیف بوده و درب های آن همچنان به روی مردم بسته است، چه کسی پاسخگوی راه اندازی نشدن این مرکز درمانی است، چرا همتی نیست تا این طرح درمانی به نتیجه برسد، آیا 10 سال انتظار برای اتمام یک طرح کافی نیست؟.
بر اساس تقسیمات کشوری خور و بیابانک در سال 88 شهرستان شد، اما همچنان به لحاظ زیر ساخت ها مشکل دارد و مردم قدرشناس این منطقه کویر مرکزی همچنان از نبود امکانات بهداشتی مجهز رنج می برند.
این در حالی است این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در مسیر تردد زائران حرم مطهر امام رضا(ع) و حضور سالانه 160 هزار گردشگر داخلی و خارجی و رفت و آمد روزانه 10 هزار وسائط نقلیه سبک و سنگین در محورهای شهر به یک بیمارستان مجهز نیاز دارد.
محمد فیروزی شهروند دیگری یادآور شد : خور و بیابانک فاقد بیمارستان مجهز است و چندین سال است که این موضوع پیگیری می شود اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
وی گفت: در این سال ها تلاش فراوانی برای ارتقای فضای فیزیکی و تجهیز امکانات حوزه سلامت خور و بیابانک انجام شده است اما مردم همچنان خواهان راه اندازی و تجهیز بیمارستان، استقرار پزشک متخصص و ارائه خدماتی مانندسونوگرافی در این خطه هستند.
وی ارائه خدمات بهتر در حوزه سلامت را تنها انتظار مردم این شهرستان از مسئولان اعلام و بر ضرورت تلاش بیشتر مسوولان برای حل مشکلات این شهرستات تاکید کرد.
یکی از مدیران اقامتگاه های بوم گردی این شهرستان با بیان اینکه خور و بیابانک میزبان گردشگران داخلی و خارجی است، گفت: با وجود راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی و حضور چشم گیر گردشگران در شهرستان داشتن بیمارستان مجهز لازم و ضروری است.
سید مازیار آل داود در گفت و گو با ایرنا افزود : با راه اندازی این بیمارستان بسیاری از مشکلات مردم برطرف می شود و مراجعه آنها را به مقاصد درمانی بیرون از شهرستان کاهش می یابد.
امام جمعه خور و بیابانک گفت: ساخت و تکمیل بیمارستان آفتاب هشتم خور، کاهش هزینه ها، افزایش خدمات در حوزه سلامت و رضایتمندی مردم را به دنبال دارد.
حجت الاسلام سیدمحمد مهدی نژاد تکمیل و بهره برداری از بیمارستان را دغدغه مردم این شهرستان اعلام و اضافه کرد : امکانات بهداشتی و درمانی خور و بیابانک درحد یک شهرستان 20 هزار نفری نیست.
به گفته وی اجرای هرچه بهتر طرح تحول نظام سلامت برای بیماران مایه دلگرمی است.
امام جمعه خور و بیابانک اظهارامیدواری کرد با حمایت مسوولان هرچه زودتر نیازهای بخش درمان این شهرستان مرتفع شود.
نماینده مردم شهرستان های نایین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم حق دارند از خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب بهره مند باشند.
عباسعلی پوربافرانی افزود: برای توسعه حوزه بهداشت نیازمند نیروی انسانی متخصص و تجهیزات و امکانات لازم هستیم.
وی اظهارامیدواری کرد با بهره برداری از بیمارستان این شهرستان و استفاده از ظرفیت های داخلی، بتوانیم چشم انداز روشنی را در جهت کاهش مشکلات بهداشت و درمان شهرستان داشته باشیم.
وی تصریح کرد : مسئولان شهرستان خور و بیابانک همه تلاش خود را برای بهره برداری از بیمارستان 32 تختخوابی این شهرستان به کار گرفته اند.
پوربافرانی بیان کرد : نبود پزشک متخصص به صورت 24 ساعته در شهرستان موجب سلب اعتماد مردم در بخش درمان می شود.
این نماینده مجلس ادامه داد: وقتی بیماری با مراجعه به مراکز بهداشتی با نبود حضور پزشک متخصص مواجه می شود باید برای درمان و مسافت چند ساعته خود را به بیمارستان طبس، میبد و اردکان برساند.
فرماندار خور و بیابانک گفت: امکانات درمانی در این شهرستان در خور شان مردم و خدمت رسانی به موقع به بیماران به خصوص بیمارانی که از فواصل دور شهری و روستایی به مراکز درمانی مراجعه می کنند، نیست.
عباس بلانیان افزود: با توجه به تردد روزانه بالغ بر 10 هزار خودرو شخصی و سایر وسائط نقلیه سنگین و قرار گرفتن این شهرستان در چهار راه مواصلاتی کشور نیاز این شهرستان به امکانات تخصصی و حضور 24 ساعته پزشکان متخصین باید از جمله اولویت ها جهت خدمت رسانی مناسب به اهالی شهرستان و مصدومان تصادفات احتمالی باشد.
وی تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد کمبودهای بهداشت و درمان در این شهرستان که از مطالبات مردمی هست برطرف شود.
فرماندار خور و بیابانک یکی دیگر از نیازهای بهداشتی این شهرستان را راه اندازی اورژانس هوایی بیان کرد و گفت: بدون شک راه اندازی اورژانس هوایی یکی از نیازهای اساسی و ضروری در حوادث قهری طبیعی و حتی حوادث رانندگی و فوریتهای پزشکی در این شهرستان است.
عباس بلانیان افزود: دوری از مرکز استان و منطقه جغرافیایی واقع در بین چهار استان و اینکه کمترین فاصله تا طبس که خود از امکانات فراگیری برخوردار نیست و همچنین خطرات بالقوه در حوزه حمل و نقل جاده ای و خطر بالقوه حوادث قهری مثل سیل و حتی زلزله یکی از دلایل ضرورت ایجاد اورژانس هوایی است.
وی اضافه کرد: از آنجایی که خور و بیابانک در شرقی ترین نقطه استان و در شرق کریدور شرق به غرب کشور در کویر مرکزی و در مسیر طریق الرضا واقع شده و حوزه وسیعی را در بر دارد و سالانه پذیرای 160 هزار گردشگر داخلی و خارجی است، احداث اورژانس هوایی آن ضروری است.
فرماندار خور و بیابانک اضافه کرد : دو طرفه بودن جاده ها نبود امکانات مناسب بهداشتی و درمانی، خطر برخورد با شتر ،گردشگر پذیر بودن شهرستان و وقوع تصادفات رانندگی متعدد در طول سال و عبور روزانه بیش از 6 هزار خودرو عبوری بطور متوسط از عوامل اصلی حوادث جاده‌ای این منطقه است.
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خور و بیابانک به ایرنا گفت: ساخت بیمارستان 32 تختخوابی شهر خور در سال 87 در زمینی به وسعت 20 هزار و 200 متر مربع و زیر بنای سه هزار و 500 مترمربع آغاز شد که تاکنون برای این طرح با پیشرفت 90 درصدی بیش از 12 میلیارد ریال هزینه شده است.
رضا ترابی یادآور شد: این طرح در یک طبقه همکف دارای بخش های اداری، اتاق پزشکان، اتاق عمل، اورژانس، رادیولوژی، بستری، آزمایشگاه، زایشگاه، جراحی، زنان و زایمان و کودکان است.
وی گفت: برای این بیمارستان ، هشت تخت اورژانس، چهار اتاق عمل سرپایی اورژانس، عمل عمومی و عمل زایشگاه در نظر گرفته شده است.
به گفته رییس شبکه بهداشت و درمان خور و بیابانک، برای تکمیل و تجهیز این بیمارستان بیش از 50 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
معاون اجتماعی شبکه بهداشت و درمان خور و بیابانک خاطرنشان کرد: این شهرستان چهار مرکز بهداشتی، 9 خانه بهداشت و یک مرکز فوریت های پزشکی و 11 پزشک عمومی برخوردار است که در شهرهای خور، جندق و فرخی و روستاهای بخش مرکزی است.
محمدرضا کمالی افزود: برای این بیمارستان شش متخصص جراح عمومی، بیهوشی، زنان و زایمان، داخلی، کودکان و طب اورژانس در نظر گرفته شد که امیدواریم با تلاش مسئولان استان و شهرستان خدمات رسانی در حوزه سلامت ارتقا یابد.
نکته این جاست برای راه اندازی این بیمارستان چهار وزیر، پنج استاندار، سه نماینده مجلس، سه امام جمعه، چهار فرماندار، سه رئیس دانشگاه علوم پزشکی و سه رئیس شبکه بهداشت شهرستان تاکنون از آن بازدید کردند و قول راه اندازی آن را دادند ولی همچنان پرونده وعده های مسئولان تکمیل نشده است.
شهرستان خور و بیابانک از شرق به استان خراسان جنوبی، از جنوب به استان یزد، از شمال به استان سمنان و از غرب به بخش انارک شهرستان نایین محدود می ‌شود.
این شهرستان با مساحتی بالغ بر 12 هزار کیلومتر مربع در شرقی‌ ترین نقطه استان اصفهان در فاصله 420 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/84176/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جلسه برنامه ریزی بزرگداشت روز شوراها در مهاباد

برگزاری دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه اصفهان

ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت

مراسم معارفه فرماندار ویژه کاشان برگزار شد

بهرام افشاری به اصفهان رفت

مستند ستاره دنباله دار؛ روایت حضور جهادگران اصفهانی در بزنوید لرستان +فیلم

آبگرفتگی محور خوروبیابانک به سمت انارک و نایین + فیلم

وقوع سیل در کاشان/ امدادرسانی ادامه دارد

مردم از مراجعه به مناطق سیل‌خیز کاشان خودداری کنند

مراسم معارفه سرپرست فرمانداری کاشان برگزار شد

استاندار اصفهان: تغییر در سطح فرمانداران و مدیران کل

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

حلقه هوشمند سامسونگ ظاهراً در 8 اندازه مختلف عرضه می‌شود

آیفون زیر سایه هواوی رفت

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی پنجشنبه تخلف است

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

بارش باران در میمه

آبگرفتگی خیابان‌های کاشان و عدم حضور نیروهای امدادی

وقوع سیل در ورزنه

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

آبگرفتگی در شهرستانهای شمالی اصفهان/بارش ها تا چهارشنبه ادامه دارد

رنجش اهالی شهرک زاینده رود اصفهان از جاری شدن فاضلاب در سطح معابر + فیلم

مقابله با زمین خواری 20 هکتاری در منطقه کوهپایه کرمان

تقدیر از مقام شامخ معلم و استاد به مناسبت دهه سرآمدی آموزش

شورای اسلامی نسیم‌شهر منحل شد

کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند

ابتلای بیش از 16 درصد جمعیت اردستان به دیابت

محورهای شرق وشمال اصفهان دچارآبگرفتگی شد/امدادرسانی همه دستگاه‌ها

تولید چهار فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد

محور خور و بیابانک به سمت اردستان و نائین مسدود شد

آخرین وضعیت بارش‌ها در استان اصفهان / کدام محورهای استان مسدود است؟

مظلومیت غزه با روایت نشان داده می‌شود

همایش پویش حامیان آب در گلپایگان

حمیدرضا محمدی فشارکی سرپرست فرماندری کاشان شد

شرکت کودکان و نوجوانان 28 کشور در جشنواره نقاشی پوپک

امیر تتلو در دومین دادگاه ؛ ریش و مو اصلاح شده، تتو‌ها بیرون زد (عکس)

جاده شهرک صنعتی سلیمان صباحی بیدگلی ایمن نیست

بارش‌های رگباری و آب‌گرفتگی در شمال و شرق استان اصفهان + عکس

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت

اخذ مجوز ماده 23 برای اجرای باند دوم دهق به گلپایگان

رفع تصرف 20 هکتار از اراضی کوهپایه کرمان

بارش شدید باران در این شهر سیل راه انداخت

دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود

اعتلای ورزش کارگری با استفاده از ظرفیت‌های موجود

بارش‌های رگباری و وزش باد در اصفهان شدت می‌گیرد/ دمای هوا تا 5 درجه خنک‌تر می‌شود