پیام سپاهان

آخرين مطالب

ورزش های هوایی ،ظرفیتی که باید شکوفا شود ورزشی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - کاشان- استان اصفهان ظرفیت فراوانی در زمینه ورزش های هوایی دارد که تاکنون برای توسعه آن برنامه ریزی های اصولی صورت نگرفته است.
به گزارش ایرنا، ورزش های هوایی به طور جدی از سال 1905 با راه اندازی فدراسیون جهانی به عنوان سازمانی غیر انتفاعی و غیر دولتی با هدف گسترش فعالیت‌های هوایی مورد توجه قرار گرفت و امروز نزدیک به 100 کشور عضو آن هستند.
آکروجت‏، هنگ گلایدینک، بالون سواری‏، پاراگلایدر، چتربازی‏، کایت سواری، پاراموتور، پاور پاراشوت، پرواز با لباس بالدار، هواپیماهای فوق سبک و وینگسوییت از جمله این ورزش های هوایی می باشد که در ایران از سال 1350 پایه گذاری شد اما همه این رشته ها فعال نیست.
گرچه در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تدریج در برخی استان ها زیرساخت هایی ایجاده شده اما همچنان موانعی بر سر راه گسترش این دست از فعالیت ها وجود دارد که به باور برخی کارشناسان، شامل فاصله با معیارهای ابتدایی مسوولیت در انجمن ورزش های هوایی، فقدان پشتیبانی مورد انتظار از فعالیت های این انجمن، ایمنی و موانعی سر راه فعالیت های آموزشی است که در کندی پیشرفت آن نقش بسیار موثری دارد.
این سوای مشکلاتی مانند نحوه دسترسی به تجهیزات مورد نیاز ورزش های هوایی و قیمت آنها می باشد که البته پایان ماجرا نیست و هنوز تکلیف این دست از فعالیت ها روشن نشده، برخی رشته های مدل و زیرشاخه‌های آن معروف به گروه رادیوکنترل‌های هوایی یا پروازی نیز به میدان آمده اند.
تولید و تعمیر تجهیزات برخی از این رشته ها به دلیل فناوری بالا پای شرکت های دانش بنیان و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی را هم به میان باز می کند، اما هیچ یک از این مسائل موجب جلب توجه مسوولان امر به بحث ورزش های هوایی نشده و بر این اساس علاقه مندان در کاشان نیز به عنوان یکی از نقاط پیشروی استان با مشکلات گوناگونی دست به گریبانند.
** پیشتازی کاشان در ورزش های هوایی
گرچه آمار دقیقی از گردش مالی ورزش های هوایی در کشور وجود ندارد اما علاقه مندان در استان اصفهان باید با به جان خریدن رنج سفر و پرداخت هزینه بیشتر به دیگر استان های فعال در این زمینه مراجعه کنند.
کاشان اما از چند سال پیش در این زمینه به تکاپو افتاده و با توجه به قرار گرفتن این خطه گردشگرپذیر در بین تهران و اصفهان، برخورداری از جاذبه های تاریخی و طبیعی در اقلیمی کویری و کوهستانی در فاصله ای نزدیک بهم، یکی از نقاط مستعد در این زمینه می تواند باشد که گردشگران بیشتری را به سوی نقاط شمالی استان سرازیر کند.
مدیر شرکت تیزبالان آسمان مهاجر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: هم اکنون نزدیک 40 نفر خلبان دارای تجهیزات لازم پروازی زیر نظارت و آموزش این شرکت آماده فعالیت در زمینه ورزش های هوایی در شهرستان کاشان هستند.
رضا مهاجر افزود: کسانی که به انجام ورزش های هوایی علاقه دارند، باید افزون بر گذراندن فرایندهای سازمان هواپیمایی کشوری، از شورای تامین استان اصفهان نیز مجوزهای لازم را دریافت کنند.
وی بیان کرد: با توجه به پرواز ممنوع بودن منطقه کاشان، باید برای پرواز پیش تر با مرکزهای حساس موجود هماهنگی های لازم انجام صورت گیرد.
مدیر شرکت تیز بالان آسمان مهاجر از منطقه خنب و دره به عنوان بهترین سایت پروازی کاشان نام برد و اضافه کرد: این منطقه پیش تر با کمک شهرداری آماده سازی شده بود و هم اکنون نیز در حال اقدام های لازم برای پرواز در آن هستیم.
وی همچنین به راه اندازی نخستین باشگاه ورزش های هوایی در کاشان با حضور خلبانان کشوری این رشته اشاره کرد و یادآور شد: این شرکت نخستین آموزشگاه در استان اصفهان و پنجمین آموزشگاه در کشور بود که پس از پنج سال پیگیری، در نهایت سال 92 مجوز دریافت کرد.
مهاجر عنوان کرد: بر اساس قانون اجازه فعالیت کسانی که دارای مجوز مربیگری هستند، در گرو بستن قرارداد با آموزشگاه پروازی زیر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری مانند آموزشگاه علوم و فنون می باشد.
وی افزود: این شرکت هم اکنون می تواند به عنوان نماینده سازمان هواپیمایی کشوری، برای علاقه مندان به پرواز پس از آزمون های نظری و عملی گواهینامه صادر و در قالب امضای قراردادی با مربیان کشوری، مشکلات را برای تسهیل فعالیت افراد برطرف کند.
مدیر شرکت تیزبالان آسمان مهاجر، هزینه ورزش های هوایی مانند خرید چتر و لوازم جانبی را با توجه به سال تولید از 200 تا 400 میلیون ریال دانست و ادامه داد: قیمت هر یک ساعت پرواز در کاشان یک میلیون و 500 هزار ریال است و این رقم در نقطه ای مانند تهران به چهار میلیون ریال نیز می رسد.
وی با اشاره به نقش این دسته از تفریح ها در جذب گردشگران در صورت پشتیبانی مسوولان، رایزنی با مدیران عامل بانک ها برای دریافت تسهیلات جهت گسترش ورزش های هوایی در منطقه را یادآور شد.
** فقدان جانمایی سایت پروازی
پرنده هدایت‌پذیر از دور (پهپاد) یا هواپیمای بدون سرنشین، گونه ای هواگردهدایت‌پذیر از راه دور بدون خلبان است که برابر اطلاعات موجود بیشترین سرمایه‌گذاری در جهان در زمینه طراحی و ساخت پهپادها را وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا انجام داده است.
برخی ارزش این صنعت را که به طور گسترده در زمینه های مخابراتی، ناوبری، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و جاسوسی به کار گرفته شده‌، تا سال 2020 افزون بر 127 میلیارد دلار برآورد می کنند.
پهپاد از ردیابی صیادان آبزیان و شکارچیان گرفته تا خاموش کردن آتش، تصویربرداری و کمک به امداد و نجات در زمان بروز حادثه ها نیز کاربرد دارد و حتی برخی شرکت های تجاری و فروشگاه های اینترنتی نمونه هایی آزمایشی از آن را برای سرعت بخشی به تحویل کالا و سفارش مشتریان به کار گرفتند.
اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی و رونق فعالیت شرکت های دانش بنیان مرتبط از جمله مزیت های پرداختن به این صنعت می باشد که البته مانند سایر رشته های هوایی با چالش ها و محدودیت هایی رو به رو می باشد.
مدیر شرکت سامانه های هوشمند آسمان فراز کاشان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: برای انجام پرواز پرنده یا مدل نیز فاقد سایت پروازی مجاز هستیم و چهار سال پیگیری دریافت مجوز به جایی نرسیده است.
سید محمدحسین ناصری نژاد افزود: ورزش های هوایی در دو زمینه انجام می شود که پرنده یا مدل یکی از آنها بوده و منظور از آن، شبیه سازی از پرنده های واقعی مانند هلی شات و پهپاد می باشد.
وی تصریح کرد: موضوع پرنده یا مدل البته خیلی حساس است زیرا انواع گوناگون با وزن و سرعتی متفاوت دارد و می تواند از کیلومترها دورتر هدایت شود؛ برخی نمونه ها حتی رادارگریز هستند که مجموع این شرایط در کنار موقعیت کاشان، کار را برای دریافت مجوز سایت پروازی مدل یا پرنده با مشکل رو به رو کرده است.
مدیر شرکت سامانه های هوشمند آسمان فراز کاشان با اشاره به فعالیت چندین ساله خود در زمینه ساخت و پرواز انواع مدل یا پرنده تاکید کرد: این روزها حساسیت نسبت به این نوع فعالیت ها بیشتر هم شده است.
وی اضافه کرد: برخی هلی شات خریداری کردند اما چگونگی مقررات استفاده از آن مانند زمان، مکان و ارتفاع پرواز را نمی دانند که ضرورت برگزاری دوره هایی آموزش در این زمینه برای علاقه مندان در منطقه بیش از پیش ضروری می نماید.
ناصری نژاد با اشاره به آموزش 350 نفر در دو سال و نیم گذشته در کاشان عنوان کرد: هم اکنون به علت نداشتن مجوز پرواز، به طور موقت صبح روزهای جمعه در محل پیست موتور ورزشگاه امیرکیبر فعالیت هایی صورت می گیرد.
** نبود مرجعی پاسخگو در کاشان و بی اعتنایی اصفهان
رییس اداره ورزش و جوانان کاشان نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: ورزش های هوایی زیر مجموعه فدراسیون انجمن های ورزشی هستند که شاخه هایی از این فدراسیون در مرکز استان ها و شهرستان ها نیز وجود دارد.
محمدجواد سلامیان زاده افزود: انجمن هیات های ورزشی این شهرستان اعلام کرده که راهکارها، اساسنامه و آیین نامه این ورزش به صورت مدون ابلاغ شده اما استان اصفهان می گوید که ما چنین مرجعی را به رسمیت نمی شناسیم و ملاک ما سازمان هوپیمایی کشوری است.
وی با تاکید بر لزوم ورود فرمانداری کاشان به این مساله و ارائه راهکار بیان کرد: آنچه را که استان مطرح می کند، مرجعی برای رسیدگی به آن در شهرستان کاشان وجود ندارد زیرا شورای تامین استان و نماینده سازمان هواپیمایی کشوری در این استان باید مجوز صادر کنند که برای شهرستان کاشان هیچ جایگاهی متصور نیست.
رییس اداره ورزش و جوانان کاشان همچنین یادآدور شد: ستمی به مردم این شهرستان است که با وجود جمعیت نزدیک به 400 هزار نفری، نباید مرجعی برای پاسخگویی در آن وجود داشته باشد.
** ساز و کار پیچیده ورزش های هوایی در کشور
رییس هیات انجمن های ورزشی کاشان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تشریح کرد: ورزش های هوایی دارای دو مقوله تخصصی و فنی و تشکیلات ساختاری و نظارتی است.
عباس غدیری افزود: فعالیت های ورزشی مانند پاراگلایدر بر اساس قوانین و مقررات باید زیر نظر سازمان هواپیمایی کشور انجام شود زیرا این سازمان تنها مرجع رسمی برای صدور مجوز این گونه ورزش ها می باشد.
وی اضافه کرد: پاراگلایدر و پاراموتور یا مدل پرنده ها از سوی دیگر ورزش محسوب می شوند و به طور طبیعی تشکیلات ساختاری و نظارتی آنها باید بر عهده اداره ورزش و جوانان باشد.
رییس هیات انجمن های ورزشی کاشان تاکید کرد: قرار شده تا متولی برای این نوع ورزش ها مشخص شود تا اولویت نخست آن آموزش و صدور مجوز پرواز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و پس از آن نظارت و جایگاه آن در شهرستان بر عهده ورزش و جوانان قرار گیرد.
وی یادآور شد: برای انجام ورزش های هوایی باید نیروهای امدادی، آتش نشانی، نیروهای نظامی و انتظامی در جریان بوده و در محل حضور داشته باشند، که در این راستا قرار است تا در فرمانداری کمیته ای برای هماهنگی و نظارت این نیروها تشکیل شود.
غدیری بدون تشریح بی توجهی ها و فعالیت های صورت نگرفته از سوی استان و شهرستان برای تسهیل این موضوع در چند سال گذشته تصریح کرد: تا این برنامه ها مدون و مشخص نشود، انجام هر گونه ورزش هوایی در منطقه کاشان غیر قانونی است.
** مجوز فرمانداری، لازمه ورزش های هوایی
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری ویژه کاشان اما با اشاره برخی حساسیت های منطقه در این زمینه گفت: بر اساس دستور العمل های ابلاغ شده، هر گونه پرواز ریز پرنده ها از هلی شات گرفته تا پاراگلایدر و پاراماتور در این شهرستان باید با مجوز فرمانداری انجام شود.
عباسعلی قپانی پور تاکید کرد: برخی شرکت ها که در زمینه ورزش های هوایی فعالیت هستند، از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز لازم را دریافت کرده و در صورتی که مکانی برای پرواز آنها تعیین شود، تنها به صورت موردی باید از فرمانداری کاشان مجوز دریافت کنند.
وی افزود: این شرکت ها برای دریافت مجوز پرواز موظف هستند که دست کم 15 روز پیش از اجرای برنامه، درخواست خود را به فرمانداری ویژه کاشان ارسال کنند.
6136/8123

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/84208/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سامانه بارش‌زا بهاری در راه اصفهان / هوا 3 تا 5 درجه سردتر می‌شود

کشف 76 کیلوگرم تریاک و حشیش در منزل مسکونی در خمینی‌شهر

ببینید | لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان

حمایت بانوان شهر بهارستان از اجرای طرح نور(حجاب وعفاف)

آخرین وضعیت بارش‌ها، سیلاب و آب‌گرفتگی در اصفهان / تداوم بارش‌ها در استان

جزئیات حکم توماج صالحی/ دادگاه انقلاب اصفهان او را به اعدام محکوم کرد

آخرین وضعیت کاشان پس از وقوع سیل

چگونه با وجود محدودیت ها در گوگل تبلیغ کنیم؟

سیلاب از 4 طرف کاشان را محاصره کرد + فیلم

ما دو جور بخشنده داریم!

مدل ویژه وان پلاس واچ 2 با رنگ جذاب رونمایی شد

آپدیت بزرگ فتوشاپ؛ حالا می‌توانید با هوش مصنوعی تصاویر خلاقانه بسازید

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

در باکو جایی برای شیعیان نیست

ده نمکی در دو اپیزود

فعالیت سامانه بارشی برای سومین روز متوالی در اصفهان و یزد

◄ درخواست مهم انجمن رانندگان کامیون از اتحادیه تولیدکنندگان قطعات وسائط سنگین

هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم

فیلم لحظه هولناک تخریب کامل یک خانه در اصفهان توسط باران!

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

سمیرم و لنجان 21 اردیبهشت ماه میزبان دور دوم انتخابات مجلس هستند

بررسی «ارزش‌آفرینی از دارایی‌های دیجیتال» در نخستین پنجشنبه فناور 1403

7 جراحی موفق و رایگان مغز در اصفهان

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مدارس تیران در دستور کار قرار گیرد

پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی

اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 + آخرین وضعیت

باند سرقت مسلحانه در اصفهان منهدم شد

برادران زورگیر در کمتر 5 ساعت در شاهین‌شهر دستگیر شدند

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

گوشی های اختصاصی HMD رونمایی شدند؛ جایگزین‌های معنوی نوکیا

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: فروش نوکیای تقلبی حرام است

تریلر داستانی Destiny 2: The Final Shape منتشر شد

بورس تغییر جهت داد

واژگونی اتوبوس در موته اصفهان 11 مصدوم بر جا گذاشت

اولین اجلاس شهرستانی نماز در شهرضای اصفهان

بررسی خسارت ناشی از سیل در کاشان

سمیرم و لنجان 21 اردیبهشت‌ماه میزبان دور دوم انتخابات مجلس هستند

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

اختتامیه جشنواره «پوپک» در هفته فرهنگی اصفهان

برداشت 3 تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد زواره

امدادرسانی به حادثه دیدگان 7 استان در اثر آبگرفتگی و سیل

لحظه هولناک ریزش خانه قدیمی در زواره اصفهان بر اثر بارندگی (فیلم)

امداد رسانی به سیل زدگان 7 استان

245 هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سم‌پاشی شد

(ویدیو) ریزش وحشتناک یک خانه بخاطر بارندگی شدید

پرداخت 223 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در کاشان

فیلم| لحظهٔ ریزش خانهٔ قدیمی در زوارهٔ اصفهان بر اثر بارندگی