پیام سپاهان

آخرين مطالب

افزایش مستمری بازنشستگان کارگری به کجا رسید؟ اقتصادی

افزایش مستمری بازنشستگان کارگری به کجا رسید؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - به گفته رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور، انتظار می‌رود نرخ افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی در نشست هفته آینده با مدیرعامل و مدیران و کارشناسان سازمان تعیین تکلیف شود.

فروردین ماه 1403 به پایان رسیده، اما هنوز تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی مشخص نیست؛ سازمان تامین اجتماعی معمولاً افزایش دستمزد مصوب شورایعالی کار را برای افزایش مستمری بازنشستگان خود مبنا قرار می‌دهد، اما در قانون، هیچ محدودیتی برای این افزایش تعریف نشده است.
ماده 96 قانون تامین اجتماعی به صراحت «افزایش سالیانه مستمری بازنشستگان به اندازه هزینه‌های زندگی» را تکلیف کرده است و ماده 111 این قانون تاکید دارد که افزایش حداقل مستمری نباید از افزایش حداقل دستمزدِ مصوب شورایعالی کار کمتر باشد بنابراین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی باید به اندازه هزینه‌های زندگی و بیشتر از افزایش دستمزد کارگران شاغل زیاد شود.
با این حال، اراده‌ی چندانی برای عمل به ماده 96 قانون تامین اجتماعی دیده نمی‌شود؛ بازنشستگان در هفته‌های اخیر با پیوستن به کارزار‌هایی در فضای مجازی و با برگزاری تجمعاتی مقابل سازمان تامین اجتماعی، خواستار اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی و افزایش حقوق مطابق با سبد معیشت حداقلی شده‌اند، اما آیا این مطالبه از سوی مدیران سازمان تامین اجتماعی جدی گرفته می‌شود؟
بازنشستگان تامین اجتماعی انتظار دارند در شرایط تورمی فعلی که نرخ سبد حداقلی هزینه‌های زندگی از 30 میلیون تومان فراتر رفته است؛ افزایش حقوق‌شان به 35 و 22 درصد مصوب شورایعالی کار محدود نماند، اما محمد اسدی (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور)، از بی‌نتیجه ماندن نشستی خبر می‌دهد که در روز‌های گذشته برای بررسی میزان افزایش حقوق 1403 بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی برگزار شده است.
اسدی در این رابطه گفت: در روز‌های گذشته، نشستی با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و معاونان ایشان در مورد افزایش مستمری بازنشستگان و نرخ این افزایش داشتیم که به جمع‌بندی نرسیدیم؛ این نشست نتیجه‌ای نداشت و قرار شد هفته آینده مجدداً نشستی برگزار و در مورد میزان افزایش مستمری 1403 تصمیم‌گیری شود.
رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی در مورد پیشنهادات این تشکل عالی و مطالبات فعالان صنفی بازنشستگان گفت: خواسته‌ی ما، اجرای دقیق مر قانون است؛ ما به صراحت خواستار اجرای قانون هستیم؛ به طور مشخص بایستی ماده 96 قانون تامین اجتماعی اجرایی شده و مستمری بازنشستگان به اندازه‌ی میزان افزایش هزینه‌های زندگی افزایش یابد.
به گفته اسدی، انتظار می‌رود نرخ افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی در نشست هفته آینده با مدیرعامل و مدیران و کارشناسان سازمان تعیین تکلیف شود.
آیا مستمری بازنشستگان از اردیبهشت افزایش می‌یابد؟
آیا کار تصمیم‌سازی و ابلاغ، تا پایان اردیبهشت به سرانجام می‌رسد؛ آیا بازنشستگان در اردیبهشت ماه از مستمری افزایش یافته برخوردار می‌شوند و مابه‌التفاوت مستمری فروردین نیز در اردیبهشت پرداخت می‌شود؟
اسدی در پاسخ به این سوالات گفت: ما طرفِ مطالبه‌گر قضیه هستیم و مسئله را با تمام توان پیگیری می‌کنیم، اما همه چیز به همت و اراده‌ی طرف مقابل بستگی دارد. انتظار داریم که این اتفاق بیفتد یعنی تا اردیبهشت مراحل اداری کار به پایان برسد و افزایش مستمری برای بازنشستگان کارگری اجرایی شود.
او تاکید کرد: انتظار بازنشستگان و فعالان صنفی آن‌ها این است که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در زمینه افزایش مستمری بازنشستگان و ابلاغ آن، همکاری لازم را داشته باشد و مستمری بازنشستگان در اردیبهشت افزایش یابد؛ ضمن اینکه مابه‌التفاوت فروردین نیز همراه با مستمری اردیبهشت به حساب مستمری‌بگیران واریز شود.
این فعال صنفی بازنشستگان با بیان اینکه «در هفته‌ها و ماه‌های اخیر هزینه‌های زندگی به میزان قابل توجهی افزایش یافته و بازنشستگان با مستمری دریافتی نمی‌توانند از پس این هزینه‌ها بربیایند» تاکید کرد: هرچه زودتر تکلیف افزایش مستمری بازنشستگان مشخص شود، بهتر است؛ بازنشستگان با مستمری دریافتی قادر به تامین هزینه‌های ماهانه نیستند و مشکلات معیشتی آن‌ها به مراتب بیشتر از گذشته است؛ بنابراین تعجیل در روند افزایش مستمری‌ها، یک ضرورت غیرقابل انکار است و امیدواریم مدیران تامین اجتماعی به این مهم توجه داشته باشند.
مبلغ وام بازنشستگان در سال جدید مشخص نیست
یک مسئله مهم دیگر برای بازنشستگان، خدمات رفاهی و مبلغ وام ضروری‌ست؛ مبلغ وام بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1402، رقم 20 میلیون تومان بود که بازنشستگان نسبت به ناچیز بودن این رقم اعتراض داشتند؛ 20 میلیون تومان برای خرید ساده‌ترین مایحتاج زندگی هم کافی نیست؛ این در حالیست که در سال جاری هنوز سامانه ثبت نام وام برای بازنشستگان تامین اجتماعی باز نشده است و مشخص نیست مبلغ وام ضروری چقدر افزایش می‌یابد؛ آیا تامین اجتماعی به افزایش مناسبِ مبلغ وام رضایت می‌دهد؟
رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته کشور در رابطه با وام و خدمات رفاهی بازنشستگان گفت: هنوز در ابتدای سال هستیم و جلسات مربوط به طرح کرامت و مبلغ وام برگزار نشده است؛ ما پیگیر افزایش سهمیه و مبلغ وام ضروری بازنشستگان هستیم و امیدواریم در سال جدید به اندازه کافی برای وام بازنشستگان سهمیه بدهند.
اسدی در ارتباط با مبلغ وام و افزایش آن در سال جدید گفت: هنوز مبلغ وام مشخص نیست؛ تا امروز هیچ جلسه‌ای در این خصوص نداشتیم، اما امیدواریم مبلغ وام ضروری به میزان قابل توجهی افزایش یابد؛ وام ضروری باید به اندازه‌ای باشد که بازنشستگان بتوانند با آن مشکلات خود را برطرف کرده و در صورت نیاز، ضروریات زندگی را تامین کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/842408/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حضور شناگر سندروم‌داون مهابادی در مسابقات کشوری

ساخت 8500 واحد مسکن در شهرستان‌های سراوان و گلشن

بازی Lost Records: Bloom and Rage دو خط زمانی مختلف خواهد داشت

پاسخ روزنامه شهرداری تهران به شبهات قرارداد چین

هم‌میهن گزارش داد: توقیف‌های پولساز خودروها

پایان رفاقت؟

عادی‌سازی ریاض و تل آویو در ایستگاه پایانی؟

جهان: یک سال به انتخابات، اصلاح طلبان در فکر ریاست جمهوری هستند

ابعاد فاجعه بار بافت فرسوده تهران

سیگنال قطر برای حماس، اسرائیل و آمریکا

احداث 8 بوستان محلی با 12 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار

◄ دوربین های آزادراه اصفهان شیراز ؛ چگونه تصادف های مرگبار را 85 درصد کاهش دهیم؟

◄ احداث و بهره‌ برداری از 2 جایگاه شارژ سریع خودروهای برقی در اصفهان

واژگونی سواری پراید در محور میاندوآب_ مهاباد

پیکر مطهر شهید اصفهانی بعد از 42 سال شناسایی شد

خودآگاهی و شناخت اجتماعی برای هدایت تحصیلی نیاز است

مشکل صدور مجوز ساخت در 28 قطعه از زمین‌های رو به روی شهرک خانقاه برطرف می‌شود

آیین بزرگداشت مقام معلم در دانشگاه اصفهان برگزار شد

نویسنده بزرگ ایل قشقایی و بنیانگذار آموزش و پروش عشایری ،استاد محمد بهمن بیگی

زنگ هشدار آیفون برای برخی از کاربران غیرفعال شده است

این لپ‌تاپ 192 گیگابایت رم، پردازنده پرچمدار اینتل و گرافیک RTX 4090 دارد

تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه ها در سال 1403

خبر مهم قالیباف درباره حقوق بازنشستگان

عکس/ نمایشگاه گل و گیاه اصفهان

سپاهانی ها باور نمی کنند! ؛ مورایس پیگیر وضعیت علیرضا بیرانوند

دستگیری سارقان اماکن خصوصی و خانه باغ‌ها در مهاباد

به مناسبت سالروز شهادت اسلام شناس برجسته ،شهید مرتضی مطهری

بازی پرطرفدار و جدید یوبی‌سافت رسماً برای آیفون منتشر می‌شود

تحصن دانشگاه کلمبیا؛ ساعت صفر نزدیک است؟

نیتسح یهودا؛ عقب‌نشینی آمریکا از اجرای نمایش تحریم علیه اسرائیل

حمله مرگبار افراد ناشناس به یک مسجد در افغانستان

راز ازدواج پنهانی یک مرد با برق گرفتگی برملا شد

«شهرگاه» تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست

دانشگاهیان برای رفع نیازهای پژوهشی شهرداری اصفهان مشارکت کنند

برتری شمس آذر مقابل پیکان در دیدار تماشایی بدون تماشاگر

پایان اجلاس اتاق‌های بازرگانی مجمع گفتگوی همکاری آسیا در اصفهان

شعری که در فضای مجازی 10 میلیون بازدیدکننده داشت

به مناسبت سالروز درگذشت طنزنویس معاصر، کیومرث صابری فومنی معروف به گل آقا

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

هدفون‌های جدید اپل با شارژدهی چشمگیر و طراحی جذاب رونمایی شدند

مرورگر هوش مصنوعی آرک وارد ویندوز 11 شد؛ رقیب کروم و اج

شیائومی از خاص‌ترین لامپ رومیزی خود رونمایی کرد

تغییر بزرگ اینستاگرام؛ الگوریتم ریلز بازسازی می‌شود

ارزش واقعی دستمزد در پایین‌ترین سطح سه سال گذشته

میز خدمت بنیاد شهید استان آذربایجان شرقی برگزار شد

پروژه احداث کمربندی شهرک فجر به شهرک کارمندان مهاباد آغاز شد

اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا با تصویب معاهده اصفهان پایان یافت

«شهرگاه» فرصتی برای هم‌اندیشی دانشگاه و مدیریت شهری است

دومین روز اجلاس مجمع گفتگوی همکاری‌های آسیایی + فیلم

مجموعه دفتر یادداشت روزانه داستایوفسکی به چاپ چهارم رسید