پایگاه خبری تحلیلی پیام سپاهان

آخرين مطالب

فرمان قیمت در بازار خودرو و چند ابهام مقالات

فرمان قیمت در بازار خودرو و چند ابهام

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- در این مطلب آمده است: سرانجام سیاست جدید قیمتی در حوزه خودرو یعنی تعیین قیمت تا زیر5 درصد قیمت بازار، توسط خودرو سازان کلید خورد. با این حال، مروری بر عملکرد وزیر صنعت در این زمینه و نیز سیاست های در جریان، حاوی سوالات و ابهامات جدی در خصوص این صنعت به شدت حمایتی است.
خراسان: اولین ابهام، عملکرد غیر شفاف وزیر صنعت در خصوص اعلام بسته قیمتی خودروهاست. به طوری که
مواضع وزیر صنعت، در ابتدا این طور نشان می داد که افزایش تا زیر5درصد قیمت خودرو صرفاً برای خودروهای غیر مشمول قیمت گذاری انجام می شود. وی هفتم آذر ماه، در خصوص افزایش 5درصد قیمت خودرو گفت: «قطعا آن چه که درباره فروش خودروی خودرو سازان به قیمت 5درصد کمتر از قیمت بازار مطرح شد، تصویب نمی شود.
رحمانی همچنین 20آذرماه، در خصوص افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ گفته بود: «این گونه نیست که هرآن چه آن ها (خودرو سازان) می گویند پذیرفته شود زیرا هزینه های مالی خود را بالای 20درصد اعلام کردند اما سازمان حمایت آن را قطعا نپذیرفته است و گفته شد که از محل بهره وری و اصلاح فرایندهای مدیریتی هزینه ها پایین بیاید». با این حال، آن چه هم اینک در جریان است، کاملا بر خلاف مواضع قبلی وزیر صنعت است.
دومین ابهام، این است که هنوز به درستی معلوم نشد، چرا بعد از افزایش قیمت ها، خودرو سازان به یک باره به صرافت تولید افتادند. آن هایی که تا همین اواخر، از نبود قطعه و مواد اولیه و... می نالیدند، چگونه پیش فروش های اخیر را کلید زدند؟ لذا وزیر صنعت باید قفل سکوت در این زمینه را بشکند و قصور یا تقصیر احتمالی خودرو سازان را تشریح و برخورد کند. سومین ابهام، چگونگی اجرای سیاست اعلام شده قیمتی اخیر توسط وزارت صنعت است. وزارت صنعت در حالی ظاهراً خود را از شر قیمت گذاری خودرو خاص کرده و آن را به بازار سپرده است که به نظر نمی رسد به این راحتی ها بتوان نقش و سهم این وزارتخانه را در حوزه قیمت گذاری خودرو نادیده گرفت. چرا که زین پس، هر مرحله پیش فروش خودرو سازان، مستلزم رصد سازمان حمایت برای راستی آزمایی نسبت قیمت های اعلامی خودرو با نرخ های بازار است. همچنین این سازمان باید به طور شفاف اعلام کند که چگونه و از چه بازارهایی نرخ بازار خودرو را تعیین می کند و ملاک نظارت قرار می دهد ؟ آیا این موارد در نظر گرفته شده است؟ اگر پاسخ مثبت است، پس چرا سازمان حمایت که مسئولان آن، بارها تاکید کرده اند که به دنبال حقوق مصرف کننده هستند چیزی در این باره بیان نمی کنند؟
چهارمین ابهام، در خصوص وعده کاهش قیمت ها در بازار است. پیشتر مسئولان وزارت صنعت در توجیه مدل فعلی، بر لزوم کاهش قیمت ها در بازار تاکید کرده اند. لذا کماکان این ابهام وجود دارد که با اجرای سیاست های جدید، قرار است قیمت ها تا چه حد کاهش یابند؟ یا این که صرفاً وعده ای برای توجیه افزایش قیمت بیان شده است؟ مسئولان وزارت صنعت باید بدانند که در کنار برنامه ریزی خودرو سازان برای پر کردن چاه عمیق زیان دهی خود که این روزها به 5تا 6هزار میلیارد تومان رسیده، مردم نیز می خواهند برای سبد خرید خود ،برنامه ریزی کنند. لذا بلاتکلیفی آنان در خصوص قیمت و نیز انتقال یک سویه ریسک قیمت از سوی خودرو سازان به مردم برای پیش فروش ها به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و حتماً باید چارچوبی برای شکل دهی منطقی به انتظارات قیمتی در حوزه بازار خودرو از جانب مصرف کنندگان در نظر گرفت.
پنجمین ابهام، درباره تداوم حمایت ها از صنعت خودرو است. در خبرها آمد که 15هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش قرار است به خودرو سازان پرداخت شود. مسئولان وزارت صنعت نیز در پس زمینه این تصمیم حمایت از اشتغال زایی 400هزار قطعه ساز و احتمالاً حداکثر به همین میزان نفر شاغل در خودرو سازی ها را مطرح کرده اند. با این حال، به نظر می رسد سهم چندین میلیون شاغل دیگر در سایر صنایع و بخش ها و به خصوص صنایع کوچک که بار اصلی اشتغال زایی صنعت روی دوش آن هاست، در این میان نادیده گرفته شده است. لذا معلوم نیست این حمایت های بی دریغ تا کجا، با چه مدلی و بر اساس چه منطق عادلانه ای روانه خودروسازی ها می شود؟ چه تضمینی از خودرو سازی ها گرفته شده است که چند سال بعد، مجدد در خزانه دولت را برای حمایت های مالی بعدی نکوبند؟
با عنایت به موارد یادشده، به نظر می رسد پس از شوک ارزی، نوعی سردرگمی در خصوص سیاست گذاری صنعت و به خصوص صنعت خودروی کشور به وجود آمده که تبعات آن، حتی به حذف نهادهای اساسی همچون شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو انجامیده است. به نظر نمی رسد ادامه این سیاست گذاری پر ابهام، بتواند صنعت خودروی کشور را به نقطه امیدوار کننده ای برساند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

زنده رود غمگین شد

بیانیه گام دوم، منشور عملیاتی

پاسداری از سنگرهای فکری، اخلاقی و عقیدتی

توانمند سازی سمن ها برای مقابله با بحران ها

اتخاذ رویکرد تحولی، اولویت اصلی دستگاه قضایی در دوره جدید

ارزش‌ های فرهنگی

عقده گشایی کور

منابع از یاد رفته !

چرا ایران، ژاپن نشد؟

امام خمینی (ره) و آسیب‌ های انقلاب اسلامی

نصف جهان کهکشانی، اصفهان بی ستاره

مراحل تشکیل نظام اسلامی

در آینه فوتبال چه شکلی هستیم؟

فرصت های طلایی برای جبران مافات

زاینده‌رود در حصار خاکریز

نقش رسانه در انقلاب

دیوار کوتاه بازنشستگان!

نوروز اصفهان مبارک

رمز خوانی ‌از‌ راه ‌احتمالی ‌ارز

سرانجام لوایح چهارگانه

روایتی از بی‌بی مریم بختیاری/ بانویی از جنس آزادی خواهی

افول روستاها

وقتی قرار است همه چیز مجازی شود!

نالایقی و ناکارآمدی

عبور از بحران، ادامه تنش!

دشمن‌ شناسی در 40 سالگی

فرمان قیمت در بازار خودرو و چند ابهام

معادن ایران، سرمایه خفته

کوتاهی والدین در تعلیم مهارتهای زندگی به کودکان

منشا گرانی بازار کجاست؟

طرحی که سه بار رد شده است

معامله قرن با چراغ خاموش!

استانی ‌شدن انتخابات آری یا نه؟

فرزندم بدنیا نیا شهرم پزشک ندارد

مرزهای مدیریت در فضاهای شهری

بودجه و چالش تلفات جاده ای

برای سدسازی نه پولی هست، نه آب

مهاجرت، قصه تلخ روستاهای کشور

کارها را به کاردانان متعهد بسپاریم!

چالش های به کارگیری مدیران دو تابعیتی

پاس‌ کاری ‌ها و حراج اعتماد مردم

بررسی ایران‌هراسی در سیاست خارجی آمریکا در دوران پسابرجام

موج سواران بودجه 98

عزم جدی شهرداری‌ها برای از بین بردن تاریخ جهانی ایران!

روشنایی های شهر اصفهان

برای رفع آلودگی هوا منشا بسیاری از بیماریها باید تدبیر کرد

و اکنون سلطانی دیگر

تکیه تاریخ جلفا بر یک تیر چوبی!

معتادان متمدن و منقل های مجازی

روح انسان پیوسته در تغییر است