پیام سپاهان

آخرين مطالب

دلیل ناکارآمدی طرح های جامع شهری نگاه بالا به پایین است اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی اصفهان، مهمترین دلیل ناکارآمدی سه نسل از طرح های جامع شهر اصفهان را نگاه از بالا به پایین به مسائل شهر و مشارکت نداشتن مردم اعلام کرد.
علی هنردان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح ها هرچند تاثیرات مثبتی در منطقه‌ بندی کاربری ها، رعایت ضوابط و مقررات ساختمانی، احداث شبکه های دسترسی و جهت دهی به توسعه و گسترش کالبدی شهرها داشته ‌اند، اما به دلایل متعدد نتوانسته ‌اند به شناخت واقعی و همه جانبه مسائل اصلی شهر پرداخته و به اهداف توسعه پایدار شهری دست یابند.
وی اظهارداشت: به دلیل سابقه زیست و سکونت، بیشتر شهرهای استان از بافت تاریخی، فرهنگی و اقتصادی قابل ‌توجهی در سطح ملی و جهانی برخوردار بوده و دغدغه برنامه‌ ریزی و کنترل رشد و توسعه این شهرها همواره مورد توجه استان قرار داشته است.
رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی اصفهان تصریح کرد: با مرور تاریخ تهیه طرح های توسعه شهری به مفهوم امروزی آن می‌ توان سه نسل از طرح‌ های توسعه شهری را برای شهرهای استان تا زمان حاضر بازشناسی کرد.
وی با اشاره به نسل اول طرح‌ های جامع شهری ادامه داد: سابقه تهیه این نسل از طرح‌ ها به قبل از تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در سال 1351 بر می‌گردد و به طور خاص مقارن با شروع فعالیت ‌های طرح‌ ریزی شهری تحت نظارت سازمان اصل چهار ترومن در دهه 30 خورشیدی است.
از مشخصه‌های طرح ‌های توسعه شهری این نسل می ‌توان به فعالیت مشاورین خارجی در تهیه این طرح‌ ها اشاره کرد.
هنردان بیان کرد: در این نسل، تنها 2 طرح برای شهرهای استان تهیه شد که مربوط به شهر اصفهان می ‌باشند، در این راستا اولین طرح، به نام مشاور آلمانی تهیه کننده آن موسوم به طرح جامع کوکس است که در سال 37 (50 سال قبل) به کارفرمایی دفتر فنی وزارت کشور تهیه شد و دومین طرح توسط مهندسین مشاور ارگانیک تهیه و در سال 1350 به تصویب رسید.
وی با اشاره به آسیب شناسی طرح های نسل اول خاطرنشان کرد: این نسل از طرح‌ ها درک و برداشت مناسبی از شهر مانند یک سیستم باز و در تعامل با محیطی پویا که نیازمند برخورد وسیعی است، نداشتند و از نظر فقدان انعطاف پذیری و مشکلات نظام حقوقی - اجرایی دچار چالش بودند.
رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی اصفهان ادامه داد : نسل دوم طرح‌ های جامع شهری از طرح‌ ها با تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در سال 51 و متعاقب آن تصویب قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن در سال 1353 وجهی قانونی یافتند و به طور گسترده برای بیشتر شهرهای بالای 50 هزار نفر و براساس شرح خدمات همسان 12 ابلاغی سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه می ‌شدند.
وی اضافه کرد: در این دوره ابتدا طرح‌ های جامع برای شهرهای اصفهان، کاشان، شهرضا، خمینی شهر، سده لنجان، زرین شهر، ورنامخواست، شاهین‌شهر، مبارکه، مجلسی، بهارستان، فولادشهر، آران و بیدگل، گلپایگان، نجف آباد و سمیرم تهیه شد.
به گفته هنردان، در سال 85 پیرو مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران مبنی بر الزام به تهیه طرح جامع برای همه شهرهای کشور، تهیه طرح جامع برای بقیه شهرهای استان نیز در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گرفت.
وی تصریح کرد: در زمان حال برای همه شهرهای استان به استثنای 6 شهر تازه تاسیس (سین، اصغرآباد، زیار، زازران، باغشاد و طرق رود) که تحت نظام برنامه ‌ریزی طرح های هادی قرار دارند برای بقیه طرح جامع تهیه گردیده که به استثنای طرح جامع 5 شهر (میمه، وزوان، باغبهادران، جوشقان قالی، کامو و چوگان) و طرح بازنگری 6 شهر (سده لنجان، ورنامخواست، بهارستان، سمیرم و زرین شهر) بقیه برای اجرا به شهرداری ها ابلاغ شده اند.
هنردان خاطرنشان کرد: نسل سوم طرح ‌های جامع شهری از طرح‌ ها با عنوان تهیه طرح های جامع شهری با رویکرد نوین به منظور افزایش تحقق پذیری، ارتقای کارآمدی و خود اتکایی شهرها با مصوبه خردادماه سال جاری شورایعالی شهرسازی و معماری کشور به نظام برنامه ریزی کشور معرفی شدند.
وی اهداف اصلی این طرح جامع شهری را مشارکت همه بازیگران، توجه به سازو کارهای اجرایی احکام برنامه، توجه به رابطه متقابل شهر و منطقه، رقابت‌پذیری شهرها و توجه به کیفیت زیست در شهرها دانست.
رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی اصفهان افزود: شورایعالی برای تهیه این طرح ها در این مصوبه پنج شهر را به عنوان پایلوت تهیه طرح جامع با رویکرد جدید معرفی می‌کند که با پیگیری های صورت گرفته تعداد 2 شهر از این تعداد شامل شهرهای اصفهان و نطنز در اصفهان قرار دارند.
وی ادامه داد: تهیه طرح جامع شهر نطنز با رویکرد جدید با تأمین اعتبار صورت گرفته توسط اداره کل راه و شهرسازی استان در مرحله انتخاب مشاور و عقد قرارداد می باشد.
هنردان بیان کرد: قرارداد تهیه مرحله اول (تشخیص وضعیت) طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد جدید در تیرماه جاری (یکماه پس از مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران) توسط اداره کل راه و شهرسازی استان با مهندسان مشاور نقش محیط منعقد و با افق زمانی پایان سال 97 با مشارکت همه‌ ذینفعان در مرحله تهیه است.
وی خصوصیات نسل سوم طرح‌ های جامع شهری را به رویکرد مردمی و مساله ‌محوری آن و تغییر نگاه از موضوع کمیت و رشد به موضوع کیفیت و توسعه دانست.
به گزارش ایرنا، استان اصفهان با دارا بودن 107 شهر از نظر تعداد وسیع ترین شبکه شهری را در بین استان های کشور داراست.
از مجموع افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت استان ، دست کم 2 میلیون در کلانشهر اصفهان سکونت دارند.
9913/6026/

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/85570/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشدید فعالیت سامانه بارشی در اصفهان

مهارت آموزی سربازان وظیفه اصفهان در پادگان نظامی

پیام تبریک سپاه حضرت صاحب الزمان (عج) استان اصفهان به مناسبت روز ارتش

کشف محموله میلیاردی سوخت قاچاق در نایین

خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافت

برگزاری کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان‌غربی در مهاباد

کشف 100 کیلو تریاک و دستگیری دو قاچاقچی در نایین

خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی رودخانه افزایش یافت

افزایش خروجی سد زاینده رود از امشب

افزایش خروجی سد زاینده‌رود/ آب فردا عصر به اصفهان می‌رسد

افزایش خروجی سد زاینده‌ رود برای آبیاری مزارع کشاورزان+ جزئیات

سهامداران بخوانند/ این تصمیم درباره دامنه نوسان تمدید شد

تعجب مورایس از هجوم انتقادات/ شاید چون موهایم بلندتر شده، انتقاد می‌کنند!

جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی محلی ویژه معلولان در مهاباد

کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد

تنها غایب سپاهان در دربی اصفهان

مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد

مورایس: دربی اصفهان بازی مهمی برای این شهر است

راهیابی والیبالیست‌های مهاباد و بوکان به اردوی تیم‌ملی

محدودیت دامنه نوسان سهام تمدید شد

کسب رتبه اول مهاباد دراستان به لحاظ کاهش تصادفات درون شهری منجر به فوت

محدودیت‌های ترافیکی «روز ارتش» در اصفهان اعلام شد

با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟/ اینفوگرافیک

47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی اهدا شد

پیش‌بینی بورس فردا 29 فروردین 1403

اسامی غایبان سپاهان و ذوب‌آهن در دربی اصفهان

بازگشایی محور گلشن به سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان

پرداخت ویژه به روستاهای هدف گردشگری در استان اصفهان

تمدید محدودیت دامنه نوسان سهام

بازگشایی کارخانه ریسباف همزمان با هفته فرهنگی اصفهان

شرکت دانشجویان نُخبه اصفهان در طرح مهارت‌پرور رفعت

مهارت آموزی سربازان وظیفه اصفهان در پادگان نظامی + فیلم

آغاز احداث پارکینگ مجاور خیریه ام‌البنین(س) در منطقه 10 اصفهان

قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

محدودیت یک درصدی دامنه نوسان سهام تمدید شد

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

عملیات وعده صادق ، سیلی محکم به اسرائیل و آمریکا

تقویت کادر فنی سپاهان در آستانه دربی اصفهان

راهیابی دو والیبالیست از مهاباد و بوکان به اردوی تیم ملی

اعتراض سریع سپاهان به داور دربی اصفهان

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

تجلیل از فعالانِ عرصه عفاف و حجاب

کاهش دامنه نوسان باید ادامه یابد / سهامداران از اقدام هیجانی پرهیز کنند

آغاز توزیع تخم نوغان یارانه دار در خوشاب

اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر

هنرمندان استان اصفهان از عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان