پیام سپاهان

آخرين مطالب

رییس شورای اسلامی استان اصفهان:

طی 60 سال سهم درآمدهای دولت بیشتر به توسعه شهرها اختصاص یافته است اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - رییس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: در 60 سال گذشته سهم زیادی از درآمدهای دولت به طور مستقیم در توسعه شهرها هزینه و در شهرها جذابیت‌های کاذبی ایجاد شده که تمایل به مهاجرت را تشدید کرده و عملا روستاها مغفول مانده است.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، عبدالله کیانی امروز (یکشنبه) در نشست مشترک شورای استان با مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان، اظهار کرد: صحبت در مورد مسائل روستاها و بررسی مشکلات آنها واقعا نیازمند بررسی دقیق و موشکافانه است. هر چند بارها و بارها دلسوزان و اندیشمندان حوزه روستایی مشکلات این بخش را گوشزد کرده اند، اما متاسفانه در یک کلام حال روستاهای ما خوب نیست و با وجود تلاش هایی که در چند برنامه توسعه صورت گرفته است نتوانسته ایم جایگاه روستاها را به سطح واقعی خود برسانیم.
وی افزود: موج مهاجرتی روستا به شهر طی تقریبا 50 سال گذشته در ایران به صورت مداوم وجود داشته است. امروز بیش از 70 درصد جمعیت شهرنشین شده است. این آمار در سال 1335 تنها 30 درصد بوده است. اما این روند کاهش جمعیت و سیل گسترده مهاجرت روستایی به چه علت یا علت‌هایی بوده است. نگاهی به مسایل جمعیتی روستا نشان می‌دهد موج مهاجرت روستاها به شهر در ایران تحت تاثیر چند عامل مهم بوده و ابتدا اجرای پروژه‌های عمرانی در شهرها بوده است.
رییس شورای اسلامی استان اصفهان ادامه داد: در 60 سال گذشته سهم زیادی از درآمدهای دولت به طور مستقیم در توسعه شهرها هزینه و در شهرها جذابیت‌های کاذبی ایجاد شده که تمایل به مهاجرت را تشدید کرده و عملا روستاها مغفول مانده است. دومین عامل مهاجرتی روستاها وضعیت بد معیشتی در روستاها است، نبود امکانات و فقر رو به تزاید روستایی باعث شده تا روستاییان به امید پیدا کردن فرصت های شغلی بهتر روستا را رها و با هدف دستیابی به زندگی بهتر حاشیه نشین شهری شوند.
کیانی با اشاره به اینکه روند مهاجرت روستایی در کشورهای پیشرفته نیز اتفاق افتاده است، گفت: در کشورهای پیشرفته، فردی که از روستا به شهر مهاجرت می کرد به دلیل اینکه شهر در حال صنعتی شدن بود جذب کارخانه ها می شد و در عمل مهاجرت روستایی به شهرها نیروی کار را برای صنایع تامین می کرد. 
وی اظهار کرد: بنابراین نیروی کار روستا باعث توسعه شهری شده است اما در کشورهای در حال توسعه مانند ایران عمده سرمایه گذاری بر صنایع مونتاژ بوده است و هیچ پایه و ریشه ای در بخش تولید داخلی نداشته است و عملا شهرها ویترین فریبنده ای از توسعه بوده اند و شهرها توان جذب نیروی کار روستا را نداشته است اما سوال این است آیا مهاجرت از روستاها به شهرها باید متوقف شود؟
رییس شورای اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: مهاجرت به خودی خود امر ناپسندی نیست بلکه وقتی ایجاد معضل می کند که بی رویه اتفاق افتد و فرد مهاجر نتواند در نظام اقتصادی شهر جذب شود. تقریبا تمام برنامه های دولت ها در سراسر جهان برای کنترل نرخ مهاجرت روستایی به شهری با شکست روبرو بوده است و هیچ دولتی و هیچ برنامه ای نتواسته در هیچ کجا جلوی مهاجرت به شهرها را بگیرد. لذا آینده جهان، آینده شهری است و جهان به سوی شهری شدن پیش می رود و شهرها امروزه نقش بسیار عمده ای در تولید بازی می کنند و عملا موتور محرک اقتصاد کشورها هستند. 
کیانی با اشاره به اینکه در اینجا سوال مهمی پیش می آید که اگر جهان به سمت شهری شدن پیش می رود آیا روستاها اهمیت خود را از دست خواهند داد؟، گفت: پاسخ به طور قاطع نه خواهد بود. بدون نظام تولید روستا و توسعه روستایی ما در تولید غذا برای جمعیت رو به رشد خودمان دچار مشکل خواهیم شد. اما باید بپذیریم نقش روستاها و ارتباط آن با شهرها تغییر کرده است باید به روستاها کمک کنیم تا در روند توسعه نقش و جایگاه واقعی خود را پیدا کنند. نگاه سنتی به روستا باید تغییر کند و روستاها نقش بیشتر و مسوولیت بیشتری را در روند توسعه بپذیرند.
وی با طرح این سوال که راهکارهای توسعه روستایی و افزایش نقش روستاها در توسعه کشور چیست؟، گفت: افراد جامعه روستایی باید در برنامه ریزی و اجرای برنامه های توسعه و همچنین منابعی که برای اجرای این برنامه ها ضروری است، مشارکت و کنترل لازم را داشته باشند، چرا که بومیان هر محل، شرایط دور و بر خود را بهتر از هر فرد خارجی دیگری، از جمله کارشناسانی که سیاست گذاری کرده و خدمات ارائه می کنند، می شناسند. متاسفانه در برنامه ریزی توسعه روستایی در ایران نقش مردم نادیده گرفته شده است.
رییس شورای اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: آموزش روستاییان و ترویج مسایل فنی، کشاورزی و فرهنگی است. با ترویج و آموزش می توان به روستاییان آموخت که بین اصلاح رفتارهای آنان با تولید محصول بیشتر رابطه ضروری وجود دارد، باید عملا به آنها نشان داد که چگونه با استفاده از بذرهای اصلاح شده، روش های اصلاحی موفق و استفاده از دانش روز می توان به محصول و عایدی بیشتر دسترسی پیدا کرد.
کیانی تصریح کرد: روش های آبیاری در کشور باید مرتب مورد کنترل و ارزیابی قرار گرفته و تغییرات لازم برای هر چه کمتر تلف شدن این منبع گران بهاء اعمال شود. اتخاذ اصول قوانین آب، اصلاح مدیریت و برنامه ریزی منابع آب، خصوصی سازی و ایجاد تشکل‌های مشارکتی و تعاونی و ایجاد و ترویج مکانیزم بازار و قیمت، از جمله سیاست هایی است که توسط سازمان خوار و بار جهانی برای بهره برداری پایدار از منابع آب پیشنهاد شده است گام چهارم کمک به توسعه تعاونی های روستایی است. 
وی تاکید کرد: دولت باید حمایت خود را از تعاونی های روستایی که در عمل موفق بوده اند و توانسته اند خود را نشان دهند توسعه دهد. کمک های آموزشی، تکمیلی و مالی به آنها بدهد. توسعه بخش تعاونی در روستا تجربه موفقی در دنیا داشته و دولت باید به تعاونی های روستایی با دیدگاهی نو و تازه نگاه کند و در تقویت آنها بکوشد.
رییس شورای اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: جلب سرمایه گذاری و افزایش ارزش افزوده در بخش کشاورزی نقشی کلیدی در توسعه روستایی بازی می کند. کشورهای دنیا با اعطای اعتبارات جهت ترویج فناوری جدید، توسعه تعاونی‌های اعتبار روستایی، بانک های محلی و سهمیه برای مناطق محروم تر و با توزیع اعتبارات از طریق فعالیت های غیر بانکی، مانند موسسات واگذاری و توسعه زمین و تضمین اعتبارات، تجارب ارزنده ای در توسعه روستایی داشته اند. کمک ها باید ضابطه مند باشد و باعث افزایش تولید شود و گام ششم توسعه صنایع روستایی و دستی است.
کیانی اضافه کرد: تقویت صنایع روستایی و کشاورزی باید بیش از پیش مورد نظر قرار گیرد، انواع صنایع غذایی که شامل صنایع غذایی، نساجی، شیمیایی و سلولزی می شود باید در دستور کار قرار گیرد و دولت طرح ها و برنامه هایی برای کمک به شکل گیری و رشد این صنایع به عنوان بخشی مکمل در جوار بخش کشاورزی و فعالیت های مربوط به آن داشته باشد. 
وی اظهار کرد: علاوه بر این صنایع دستی نیز یکی از راههای کسب درآمد خانوار روستایی است که اکنون با صادرات آن، افق های مالی جدیدی را به روی روستاییان باز شده است. حمایت های دولتی می تواند به تقویت چنین راه های اشتغالی کمک کند و ضمن جلوگیری از مهاجرت به مدیریت بومی او محلی نیز امکان مشارکت و مدیریت توسعه مناطق روستایی را بدهد.
رییس شورای اسلامی استان اصفهان ادامه داد: تجارب کشورهای موفق در توسعه روستایی نشان می دهد که یکی از مهمترین راهکارهای اشتغالزایی، تولید ارزش افزوده از طریق ایجاد اشتغال با کمک صنایع تبدیلی و تکمیلی در روستاها است. صنایع تبدیلی برای تبدیل محصولات مختلف کشاورزی، دامپروری و باغی به محصولاتی دیگر در جوار مناطق تولیدشان، از هزینه های حمل و نقل و ضایع شدن و دیگر هزینه ها می کاهند و موجب کاهش اقیمت تمام شده کالاها می گردند. این صنایع، علاوه بر این که یکی از راه های کسب درآمد مضاعف خانوار روستایی نیز به حساب می آیند، در توسعه ملی کشور نیز نقش مکمل و برجسته ای را در جوار صنایع شهری ایفاء می کنند.
کیانی افزود: معضلات ساختاری در نظام اداری یکی از موانع مهم تحقق توسعه روستایی و به طور کلی توسعه است، بوروکراسی پیچیده اداری، کاغذ بازی های بیهوده و وقت گیر، ارجاعات متعدد نامه ها و مواردی مانند آن که وجود دارد و باعث می شود برای دریافت هر تقاضایی، چند اداره در طول زمانی نسبتا طولانی با شبکه ای از قوانین و بخش نامه و تبصره ها، عملا رسیدن به نتیجه را سخت کنند. برنامه ریزان کشورمان به شکلی جدی و اساسی باید نسبت به این موانع ساختاری و نهادی که نه فقط در توسعه روستایی که در هر بخش از توسعه دست و پاگیر هستند، تجدید نظر کنند.
وی تاکید کرد: یکی از دلایل شکست برنامه های متعدد، عدم کنترل و ارزیابی برنامه ها است. برنامه های توسعه روستایی باید مداوم کنترل شوند و در صورت انحراف، تصحیح گردند. آیا نتیجه برنامه در حد مطلوبی بود؟ آیا از آنچه انتظار می رفت بهتر بود یا بدتر؟ آیا می شد به نتایج بهتری دست یافت؟ از طریق ارزیابی می توان میزان موتر بودن و اثر فعالیت ها را با توجه به اهداف شان و به عبارت دیگر مقاصد برنامه ها تعیین کنند. 
رییس شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: برداشتن تمام این گام‌ها برای توسعه روستایی و بهبود وضعیت روستاها ضروری است. اهمیت و توجه به روستا یک ضرورت است. بدون توسعه روستایی به طور حتم ما در پروژه توسعه موفق نخواهیم شد. شاید نتوانیم جلوی سیل مهاجرت از روستا به شهر را بگیریم و شهری شدن یک ضرورت باشد اما به طور حتم می توانیم آن را کنترل کنیم اما این منوط به توجه به روستا و نگاه جدید به توسعه روستایی است و بنده سعی کردم نگاهی کلی به مسایل توسعه روستایی داشته باشم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/85590/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

270 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان

توقیف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین

فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

رقابت بیش از 64 هزار و 719 داوطلب استان اصفهان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

17 گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان