پایگاه خبری تحلیلی پیام سپاهان

آخرين مطالب

وزیر آموزش و پرورش:

شیوه نامه مدرسه محوری امسال ابلاغ می شود علمي

شیوه نامه مدرسه محوری امسال ابلاغ می شود

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - وزیر آموزش و پرورش، شفافیت عملکرد و سنجش کیفیت مدارس را از جمله برنامه های پیش روی این وزارتخانه برشمرد و گفت: برای دستیابی به این هدف شیوه نامه مدرسه محوری تا پایان سال جاری ابلاغ می شود.
به گزارش ایرنا، سیدمحمد بطحایی روز دوشنبه در گردهمایی مشترک با مدیران و نمایندگان معلمان مدارس در اردوگاه شهید بهشتی شهر ابریشم اصفهان، افزود: براساس این بخشنامه و شیوه نامه، مختصات مختلف و ساز و کار نیل به مدرسه محوری که اهداف اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، تشریح خواهد شد.
وی اضافه کرد: در این شیوه نامه وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل، نقش حامی و پشتیبان خواهند داشت و خود مدارس نقش کلیدی در برنامه ریزی و اجرای برنامه ها دارند.
وزیر آموزش و پرورش، ارسال بیش از حد بخشنامه ها را معضلی در این مجموعه دانست و خاطرنشان کرد: برای نمونه در یکسال تحصیلی حدود یکهزار بخشنامه به مدرسه ارسال می شود که به دلیل خاصیت دستوری این موضوع موجب سردرگمی و کاهش خلاقیت و نوآوری در مدارس شده است.
وی اظهارداشت: آموزش و پرورش اکنون در مقایسه با بهمن 57 به پیشرفت هایی بویژه در شاخص های کمی دست یافته است که بسیاری از آنها در منطقه و جهانی به عنوان یک ویژگی خاص مطرح می شود.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد : سرانه فضای آموزشی در بهمن سال 57، به ازای هر دانش آموز 1،44 متر مربع بود اما این میزان اکنون به 5،18 متر مریع افزایش یافته است.
وی بیان کرد : در زمان حاضر 65 هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات دسترسی دارند و هم اکنون پوشش پیش دبستانی به بیش از 70 درصد رسیده است در حالی که این میزان پیش از انقلاب فقط 20 درصد بود.
بطحایی ادامه داد: پیش از انقلاب میزان ورود دانش آموزان به مقطع متوسطه اول 74 درصد بود اما این میزان هم اکنون به بیش از 96 درصد رسیده است.
وی با اشاره به اینکه باید طرح سند تحول بنیادین را به جلو پیش ببریم، خاطرنشان کرد: نیاز بیرون مدرسه در بسیاری از اوقات متفاوت تر از آن چیزی است که ما در مدارس آموزش می دهیم که این نقص باید جبران شود.
بطحایی با تاکید بر اینکه ویژگی های امروز اجتماعی و جامعه نسبت به گذشته تغییر کرد، تصریح کرد: دانش آموزان کنونی با دانش آموزان سال های گذشته متفاوت هستند و مدارس باید با تحلیل دقیق نیازها و شرایط جدید، تلاش و آموزش های خود را ثمر بخش کنند.
وی به لزوم اثربخشی مدارس اشاره کرد و گفت: فارغ التحصیلان مدارس باید پیش از ورود به جامعه در مدارس شیوه درست زندگی را تمرین کرده باشند که البته این موضوع هم اکنون در مدارس کمرنگ است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بسیاری از مفاهیم آموزشی در مدارس در زندگی به کار نمی آید برای نمونه در مراکز آموزشی باید صبر، تحمل، از خودگذشتگی و مسوولیت پذیری را آموزش داد زیرا این صفات اهداف اصلی پرورش را شکل می دهند.
به گفته بطحایی محتواهای درسی آموزش و پرورش برگرفته از الگوهای آموزش عالی است و این دیدگاه نادرست و نیازمند اصلاح است.
وی با تاکید بر اینکه تغییرات آموزش و پرورش نباید هیجانی و پرسرعت دنبال شود، گفت: اصلاح صحیح نظام آموزشی نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم و آماده کردن افکار عمومی است همچنین باید بدانیم که تحول در محتواهای آموزشی عامل حیاتی برای آموزش و پرورش به شمار می رود.
بطحایی خاطرنشان کرد: بسیاری از مطالب آموزشی نه تنها جنبه کاربردی ندارد بلکه حجم آنها بسیار زیاد است باید به معلمان اجازه داده شود که به جای تشریح مسایل تخصصی اهداف تربیتی را دنبال کنند.
وزیر آموزش و پرورش مدرسه محوری را رکن اصلی برای اصلاح نظام آموزشی دانست و گفت: مدارس باید میزان ابتکار و خلاقیت های خود را افزایش دهند و بر همین اساس باید انتصاب مدیران از حالت ستادی خارج شده و براساس نامزدی و احراز صلاحیت ها صورت پذیرد.
وی افزود: به این معنا که هر کسی می تواند برای تصدی پست های مدیریتی ثبت نام کند و برای سمت های مدیریتی انتخاب شود.
بطحایی درباره رتبه بندی معلمان گفت: بررسی این موضوع آغاز شده و در دستور کار هیات دولت قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه حرف های درون سازمانی نباید رسانه ای شود، گفت: به همین منظور شبکه اطلاع رسانی داخلی را راه اندازی خواهیم کرد تا اعلام برخی برنامه ها نه از مجرای مصاحبه بلکه بوسیله اطلاع رسانی داخلی اعلام شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افزایش سهم این وزارتخانه از بودجه عمومی دولت درسال 98 اظهار داشت: این سهم در سال جاری 11،7درصد بود و در سال آینده به 13،2 افزایش پیدا می کند و این مجموعه قصد دارد برای افزایش سهم از بودجه عمومی دولت قدم به قدم جلو برود، تا مقدار آن در سال های آینده بیشتر شود.
بطحایی به استفاده نظام مند از تشکل های مختلف در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: این تشکل ها می توانند با تصمیم گیری مناسب نقش ویژه ای در پیشبرد اهداف داشته باشند.
وی، از پرداخت معوقات معلمان حق التدریس و خرید خدمات تا روزهای آینده خبر داد و گفت: قصد داریم با برنامه ریزی مناسب نظام پرداخت ماهیانه را برای این افراد تشکیل دهیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره بازداشت شدگان اخیر اعتراضات صنفی معلمان گفت: این موضوع با تعاملات حراست این وزارت خانه با نهادهای مرتبط در حال پیگیری است اما همه دلایل دستگیری و بازداشت آنها مشکلات صنفی نبوده و دلایل دیگری داشته است.
وی در پاسخ به درخواست حاضران برای تعطیلی یکشنبه هفته آینده 21 بهمن ، گفت: این روز تعطیل نیست.
به گزارش ایرنا، گردهمایی مشترک مدیران ونمایندگان معلمان مدارس استان اصفهان با وزیر آموزش پرورش با حضور رؤسای اداره های استانی و شهرستانی و نمایندگان معلمان با هدف بررسی و بیان مشکلات این بخش روز دوشنبه در اردوگاه شهید بهشتی شهر ابریشم اصفهان برگزار شد.
6020 / 6994





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

توسعه دستگاه سونوگرافی دام در یک شرکت دانش‌بنیان اصفهانی

مهارت، کلید پیشبرد جوامع به سمت آینده‌ای روشن

برگزاری نخستین دوره آموزش تربیت مربی در اصفهان

تشخیص زودهنگام بیماری «فنیل کتونوریا» با کمک حسگرزیستی

برگزاری «کنفرانس ملی اویونیک ایران» در اصفهان

تاثیر سطح تحصیلات بر رابطه زوجین

دانشگاه اصفهان میزبان هفدهمین کنفرانس بین‌المللی تخصصی زبان انگلیسی

بررسی سطح بزاقی هورمون تستوسترون در اختلال دو قطبی نوع یک

هر آنچه که باید درباره کارت سوخت بدانید

بررسی کروماتین اسپرم در مردان نابارور مبتلا به گلوبوزواسپرمی

نقش مداخلات ورزشی و رژیم غذایی کم‌چربی بر بافت بیضه و عملکرد اسپرم موش‌ها

تعیین خشکسالی و سیل با بررسی میزان رطوبت خاک

تحمل‌ فشار و دمای بالا در سطح‌سنج‌های شیشه‌ای

حدود 20 هزار نفر از دانش آموختگان شامل دانشجویان پیوسته و مهارت آموز این دانشگاه امسال جذب آموزش پرورش می شوند.

تحلیل آثار پژوهشی مرتبط با حجاب و عفاف با رویکرد فقهی

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین صندوق حمایت از پژوهشگران و دانشگاه اصفهان

لزوم آشنایی پژوهشگران کشور با صندوق حمایت از پژوهشگران

برگزاری «رویداد شتاب‌دهنده پرسیس ژن اصفهان»

نقش مصوبات فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در بهبود عفاف و حجاب

تلاش کشورهای عضو بنیاد علمی اکو برای رفع مشکل آب

سرمایه‌گذاری بر روی کودکان، برنامه آینده بنیاد علمی اِکو

شاخص پژوه حق صدور مدرک تحصیلی ندارد

چهارمین اجلاس بنیاد علمی اِکو در اصفهان آغاز به کار کرد

مایل به همکاری با خانه ریاضیات اصفهان هستیم

دانش، علم و فناوری تحریم کردنی نیست

پاکستان آماده همکاری با ایران در زمینه علوم ریاضی و هنر است

نقش مهم بنیاد علمی اِکو در روابط علمی

رئیس جدید بنیاد علمی اِکو انتخاب شد

تدوین روابط علمی و آموزشی در اکو به توسعه اقتصادی منجر می شود

تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر توزیع درآمد

چهارمین اجلاس بنیاد علمی اکو در اصفهان آغاز شد

اغلب بیماران سرطانی به استرس دچار می‌شوند/ لزوم توجه به بعد روانی بیماران

برگزاری دوره‌های تربیت مربی ماساژ، مراقبت زیبایی و کشاورزی در اصفهان

راه‌اندازی کارخانه نوآوری فضایی در اصفهان

جهاد دانشگاهی اصفهان مجری برگزاری آزمون استخدام آتش‌نشانی

برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی سایکوانکولوژی در اصفهان

تاثیر مالیات‌بندی بر رشد اقتصاد

اولین دانش شهر دانشگاه آزاد تأسیس می‌شود

کنترل نژاد دام‌ها به کمک نرم افزار

رابطه تولید ناخالص داخلی و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی

نگاه استادان دانشگاه از مقاله محوری به مشکل محوری تغییر کند

برگزاری مسابقه محاسبات ذهنی با چرتکه در اصفهان

بررسی و تحلیل پدیده گرد و غبار در استان اصفهان

چرا در بیشترین فاصله زمین با خورشید، تابستان را تجربه می‌کنیم؟

شرکت داروسازی فارابی موفق به دریافت تندیس طلایی صنعت شد

مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی اصفهان میزبان 4 هزار داوطلب کنکور

رقابت 5743 داوطلبِ کنکور سراسری 98 در دانشگاه کاشان

جشنواره ملی فناوری های خورشیدی در اصفهان برگزار می شود

بیست و نهمین جشنواره فرهنگی دانشگاه فرهنگیان برگزیدگان خود را شناخت

نقش مشورتی به شرکت‌های دانش بنیان دهید