پیام سپاهان

آخرين مطالب

در چهار دهه گذشته:

توسعه خدمات به افزایش سلامت جامعه منجر شد اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت:‌ توسعه خدمات و امکانات کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون علاوه بر تسهیل شرایط زندگی، سلامت مردم جامعه را هم افزایش داده است.
کمال حیدری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: توسعه راه ها، گسترش شبکه آبرسانی سالم، افزایش آگاهی و سواد اجتماعی،‌ دسترسی امکانات و دستیابی به وسایل جدید در ارتقای سلامت مردم جامعه موثر بوده و بیماری ها و مرگ و میر ناشی از آن کاهش یافته است.
وی بیان کرد: افزایش دو دهه امید به زندگی، نسبت به سن 56 سالگی در اوایل انقلاب نمونه ای از افزایش سلامت است که عمر مردم با استفاده از رشد و پیشرفت و توسعه امکانات افزایش یافته است.
وی سلامت مردم را منوط به امکانات و رفتارهای جامعه دانست و تصریح کرد: دسترسی به امکانات رفاهی و خدماتی، ‌بهبود کیفیت خدمات و توانمندسازی جامعه در ارتقای سلامت جامعه موثر است که نمونه بارز آن دسترسی 96 درصد مردم به آب سالم تحت شبکه آبرسانی می باشد که این خدمت در پیشگیری از ابتلا به بیماری های واگیردار مورد توجه است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر مرگ و میر، کوتاه قدی و کم وزنی کودکان و بیماری های واگیردار با انجام اقدامات بهداشتی کاهش یافته و با پوشش بالای 98 درصدی واکسیناسیون از معلولیت ها و بیماری ها جلوگیری شده است.
وی با بیان اینکه بهسازی محیط زندگی مردم و ارائه خدمات بهداشتی در کنار سایر خدمات مورد توجه است، خاطرنشان کرد: فعالیت بهورزان در خانه های بهداشت موجب گسترش مفاهیم و خدمات بهداشتی شده و سلامت مردم مورد بررسی و ارزیابی بوده است.
وی به عدالت در توزیع امکانات بهداشتی در مناطق شهری و روستایی اشاره و اضافه کرد : خدمات بهداشتی و پیشگیری از بیماری ها در سراسر استان گسترش یافته و عدالت در توزیع امکانات وجود دارد و بر اساس توسعه امکان بهداشتی مردم در مدت 20 دقیقه به نزدیک ترین مرکز می رسند.
حیدری با بیان اینکه بعضی از مردم در زندگی شهری به سلامت خود کمتر توجه می کنند، بیان کرد: افراد در شهرها به دلیل دسترسی آسان به متخصصان و تنوع در خدمات بهداشتی، کمتر به حفظ سلامتی و پیشگیری توجه می کنند و این موضوع موجب افزایش بیماری ها شده است.
وی یادآورشد: زندگی شهری با چالش های زیادی مانند استرس، آلودگی، بی تحرکی و فشار خون روبرو است که بی توجهی به سلامت و پیشگیری از بیماری ها در چنین شرایطی باعث افزایش دغدغه و مشکلات اجتماعی می شود.
وی اضافه کرد: برخی از بیماری ها مانند بی تحرکی و فشار خون در بین مردم روستایی به دلیل تغییر فرهنگ و روش ها زندگی گسترش و توسعه یافته که باید نسبت به رفع آن برنامه ریزی شود تا اینکه تبدیل به بحران در حوزه سلامت مردم نشود.
حیدری بیماری های غیرواگیردار را معضلی برای جامعه بیان و اضافه کرد : بیماری های واگیردار در کشور کنترل شده اما تغییرات در زندگی و توسعه صنعتی برای مردم چالش ساز بوده و بیماری های غیرواگیر مانند فشارخون، تصادفات و سرطان ها روبه افزایش است.
وی انجام مداخلات با تشکیل پرونده های سلامت و برنامه های تحول سلامت را برای پیشگیری از این بیماری ها مهم خواند و بیان کرد: توانمندسازی، آموزش، تغییر فرهنگ های غلط به سمت فرهنگ های صحیح زندگی و انجام آزمایش ها و پایش سلامت در کنترل بیماری های واگیر دار اثر بخش است.
وی توجه به سلامت سالمندان را مهم دانست و گفت: بی توجهی به میانسالان موجب افزایش بیماری در سالمندی و بحران های آن دوران خواهد شد که باید سرمایه گذاری برای سلامت سالمندان در سنین قبل از آن انجام شود.
وی یادآورشد: اکنون 57 درصد از مردم استان اصفهان از خدمات پرونده سلامت استفاده می کنند و سلامتی آن ها تحت مراقبت پزشک و مراکز بهداشتی است و در صورت مشاهده علایم بیماری آن ها به مراکز درمانی معرفی می شوند.
وی با اشاره به اینکه 482 خانه بهداشت، 242 پایگاه سلامت در استان اصفهان به مردم خدمت رسانی می کنند، گفت: بیش از 500 بهورز در این مراکز و روستاهای کم جمعیت خدمات بهداشتی ارایه می دهند که این فعالیت ها در راستای پیشگیری از بیماری ها است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان اضافه کرد: با توجه به معضلات اجتماعی و بیماری های روانی در پایگاه های سلامت پیش بینی خدمات بهداشت روان صورت گرفته که افراد دارای بیماری های روحی و روانی نیز از خدمات این مراکز استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: ارایه خدمات بهداشتی در حوزه جسم و روح است و به تمامی نیازهای فرد توجه می شود و نگاه یک بعدی به حوزه بهداشت و سلامت وجود ندارد بلکه بر اساس تعریف جهانی سلامت رفاه نسبی اجتماعی،‌جسمی،‌ روانی و معنوی مورد توجه است.
وی توجه به مشارکت مردمی در پیشگیری و توسعه خدمات بهداشتی و درمانی را مهم خواند و گفت: در 10 سال گذشته بیش از 400 مرکز پیش بیمارستانی و بهداشتی توسط خیرین استان اصفهان نوسازی و بهسازی شده که همین مشارکت در پیشگیری از بیماری ها و فرهنگ سازی و ایجاد کاروان های شادی برای نشاط اجتماعی وجود دارد.
حیدری از فعالیت افراد بدون تخصص در حوزه سلامت به عنوان یک معضل یاد کرد و گفت: افرادی تحت عنوان طب اسلامی فعالیت های مجاز انجام می دهند و با استفاده از احساسات مردم سلامت جامعه را دچار مشکل کرده اند که فعالیت های تخصصی در حوزه طب ایرانی اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و‌آموزش پزشکی صورت گرفته است.
وی بیان کرد : مردم جامعه باید نسبت به دریافت خدمات بهداشتی و شناخت طب اسلامی و ایرانی شناخت داشته باشند و به افراد متخصص در این حوزه مراجه کنند که سلامت آن ها دچار آسیب نشود.
وی به استفاده از روش های نوین در مراکز بهداشتی اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات در خانه های بهداشت به روز رسانی شده و خدمات رسانی بنا به نیاز جامعه است.
به این مقام مسئول در حوزه بهداشت استان اصفهان گفت: توسعه امکانات و تجهیزات و فعالیت های صورت گرفته در خانه ها و مراکز بهداشتی بر اساس توانمندی های داخلی صورت گرفته و مانند برخی از کشورها باپول خدمات دریافت نمی شود.
استان اصفهان دارای حدود 6 هزار تخت بیمارستانی، 52 بیمارستان(37 دولتی و 15 خصوصی و خیریه)، حدود 500 پایگاه سلامت شهری، بیش از 520 باب خانه بهداشت روستایی و 80 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی است.
22 طرح بهداشتی و درمانی همزمان با دهه فجر با صرف 572 میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار در استان اصفهان به بهره برداری رسیده است.
/6026/7131

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/89925/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاقی که در اصفهان افتاد پرواز 2 یا 3 کوادکوپتر اسباب‌بازی بود

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، شبیه اسباب‌بازی بود

اصفهان در وضعیت قابل قبول

اکبرپور با گل به اصفهان می‌رود

غرق شدگی مردی جوان در اصفهان

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

صفحه نخست روزنامه‌های اصفهان (اول اردیبهشت 1403)

ترقه بازی!

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

مصوبه مزد 1403 مطابق ماده 41 قانون کار نیست

هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت سالم است

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

ماجرای ریز‌پرنده‌ها

اجرای برنامه‌های هفته اصفهان با رویکرد محله‌محوری/ برای «من در اصفهان 1410» انشا بنویسید

ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟ | ما می‌توانیم حیفا و تل آویو را بزنیم اما ... | اظهارات امیرعبداللهیان درباره سلاح‌های مورد استفاده اسرائیل در اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

بازگشت دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی، از امروز

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 1 اردیبهشت 1403+ جدول

سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر اسباب‌بازی بچه‌ها بود/ اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند، واکنشی به مراتب شدیدتر و قاطع‌تر دریافت می‌کند

دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی بازگشت

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

روند نزولی بازار ارز ادامه دارد

رفتارهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد با ادعاهایش کاملا متناقض است

کمربندی جنوب غرب اصفهان و پل زیرگذر آبنیل در حال تکمیل است

اصفهان می‌تواند قطب فعالیت دانش‌بنیان‌ها در کشور باشد

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 1 اردیبهشت 1403 + جدول

برخوردهای بی‌قاعده

اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

یک حادثه ترافیکی و یک غرق شدگی با یک فوتی و شش مصدوم

جوان 20 ساله در اصفهان در استخر کشاورزی غرق شد

پیشرفت 62 درصدی کمربندی جنوب غرب اصفهان و پل زیرگذر آبنیل

هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت سالم

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز شنبه اول اردیبهشت 1403

برنامه سینماهای اصفهان امروز شنبه اول اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته