پیام سپاهان

آخرين مطالب

سواد عمومی جوانان پس از انقلاب 80 درصد افزایش داشت اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- رییس مرکز ملی پژوهش های راهبردی جوانان کشور با اشاره به وضعیت شاخص های آموزشی، فرهنگی و اوقات فراغت در حوزه جوانان افزود: سواد عمومی جوانان در چهل سال گذشته افزایش 80 درصدی داشته است و دختران توانستند جایگاه ویژه ای در عرصه آموزش و پژوهش و تحصیلات تکمیلی کسب کنند.
محمد مسعود کریمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: فعالیت های پس از انقلاب اسلامی در حوزه جوانان را می توان به چهار دوره با رویکردهای مختلف تقسیم کرد.
وی ادامه داد: دوره نخست از سال 57 تا 68 فعالیت دولت ها در حوزه جوانان با رویکرد ایمان و اعتماد به جوانان، از سال 68 تا 77 با رویکرد اهتمام اساسی به مباحث آموزشی و علمی و توجه به امور فرهنگی بود که در این راستا شورای عالی جوانان در کشور ایجاد شد.
وی با بیان اینکه رویکرد دولت ها در سال های 77 تا 85 احترام و اعتماد به جوانان و جلب مشارکت های جوانان در قالب سازمان های مردم نهاد بود، تصریح کرد: سازمان ملی جوانان در این دوره راه اندازی شد که موجب ایجاد نگاهی به طور کامل متفاوت به ظرفیت های موجود در نسل جوان شد.
مشاور راهبردی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان اظهارداشت: رویکرد دولت ها در سال های 85 تا 97 در حوزه امور جوانان، ورود آن ها به عرصه های مدیریتی و سپردن مسوولیت ها به جوانان به ویژه در ابتدای این دوره بوده است.
وی اشاره کرد: در این دوره مطالبات جوانان به رسمیت شناخته شد و جوان ها با ایجاد یا عضویت در تشکل ها گوناگون از قبیل سمن ها، کانون های فرهنگی و هنری مساجد، انجمن های اسلامی، هیات های مذهبی، بسیج محله ها پیگیر درخواست های جدی خود در بخش های مختلف شدند.
وی تشکیل وزرات ورزش و جوانان و ایجاد تشکیلات و ساختارهای جدید دبیرخانه شورای عالی جوانان در دوره چهارم، شفافیت نسبت به امور جوانان، ایجاد مجمع ملی سازمان های مردم نهاد جوانان و نیز راه اندازی خانه سمن های جوانان در استان ها را از دیگر اقدامات انقلاب در 10 سال اخیر برای جوانان برشمرد.
کریمی بیان کرد : نتیجه این اقدامات در حوزه امور جوانان موجب ایجاد حس جوان باوری و جوان یاوری شده است.
وی با اشاره به شاخص های حوزه جوانان بیان کرد: در چهل سال اخیر نرخ رشد جمعیت در حوزه جوانان رو به کاهش است که این موضوع برای کشور می تواند خطرناک باشد.
رییس مرکز ملی پژوهش های راهبردی جوانان وضعیت شاخص های آموزشی، فرهنگی و اوقات فراغت در حوزه جوانان افزود: در حوزه رسانه های دیداری و شنیداری مربوط به جوانان در چهل سال اخیر 26 درصد رشد داشتیم که از آن جمله می توان به ایجاد شبکه جوان و افزایش ساعت پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی با موضوع جوانان اشاره کرد.
وی به رشد فزاینده کاربران جوان رسانه های دیجیتال با ظهور این فناوری اشاره و بیان کرد: اما متاسفانه فضای مجازی خطراتی را برای جوانان به دنبال دارد.
کریمی در خصوص شاخص اشتغال جوانان اضافه کرد: میزان اشتغال جوانان در دوره های اول و دوم پس از انقلاب روند رو به رشدی داشت اما در دوره چهارم به دلیل تحریم ها رشد زیادی نداشت و بیکاری رو به افزایش گذاشت.
وی به افزایش سرانه های ورزشی، زیرساخت ها و اوقات فراغت جوانان اشاره کرد و گفت: با ایجاد پورتال اوقات فراغت در استان اصفهان 30 هزار پایگاه اوقات فراغت با مشارکت نهادهای مرتبط برای جوانان ایجاد شد.
رییس مرکز ملی پژوهش های راهبردی جوانان تصریح کرد: در چهل سال پس از انقلاب مشارکت اقتصادی و تولیدی جوانان افزایش یافت اما در دوره چهارم پس از انقلاب به دلیل رکود اقتصادی این میزان کاهش یافت.
وی مشارکت اجتماعی جوانان را خوب ارزیابی کرد و گفت: تا ابتدای دوره یازدهم ریاست جمهوری 180 سمن در کشور فعال بود اما اکنون بیش از 2 هزار و 400 سازمان مردم نهاد جوانان در کشور فعالیت دارد که در حوزه آسیب های اجتماعی کمک شایان توجهی به دولت کرده اند.
وی تصریح کرد: حوزه کیفیت زندگی جوانان و ازدواج و طلاق در چهل ساله پس از انقلاب دچار تحول شده و روند صعودی داشت اما در دوره چهارم پس از انقلاب روند ازدواج جوانان به دلایلی همچون اقتصادی و مسکن کاهش خاصی داشت.
کریمی افزود: در مجموع از ابتدای انقلاب اسلامی دستاوردها و رشد خوبی در زمینه شاخص های امور جوانان داشته ایم اما متاسفانه در حوزه هویت و التزام عملی به دین ضعیف عمل کرده ایم و در زمینه ایجاد مشاغل کوچک و زودبازده در حوزه جوانان روستایی باید بیشتر کار شود.
رییس مرکز ملی پژوهش های راهبردی جوانان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در این طول چهار دوره پس از انقلاب در حوزه های دفاعی، علمی، زیرساخت ها، فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، نانوتکنولوژی پیشرفت و سرعت رشد زیادی داشته ایم اما یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی عدالت محوری و گسترش آن در ابعاد مختلف بوده و هست که متاسفانه توفیق چندانی به خصوص در ارتباط با قشر جوان نداشته ایم.
7135/6026/

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/90167/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاقی که در اصفهان افتاد پرواز 2 یا 3 کوادکوپتر اسباب‌بازی بود

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، شبیه اسباب‌بازی بود

اصفهان در وضعیت قابل قبول

اکبرپور با گل به اصفهان می‌رود

غرق شدگی مردی جوان در اصفهان

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

صفحه نخست روزنامه‌های اصفهان (اول اردیبهشت 1403)

ترقه بازی!

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

مصوبه مزد 1403 مطابق ماده 41 قانون کار نیست

هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت سالم است

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

ماجرای ریز‌پرنده‌ها

اجرای برنامه‌های هفته اصفهان با رویکرد محله‌محوری/ برای «من در اصفهان 1410» انشا بنویسید

ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟ | ما می‌توانیم حیفا و تل آویو را بزنیم اما ... | اظهارات امیرعبداللهیان درباره سلاح‌های مورد استفاده اسرائیل در اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

بازگشت دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی، از امروز

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 1 اردیبهشت 1403+ جدول

سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر اسباب‌بازی بچه‌ها بود/ اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند، واکنشی به مراتب شدیدتر و قاطع‌تر دریافت می‌کند

دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی بازگشت

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

روند نزولی بازار ارز ادامه دارد

رفتارهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد با ادعاهایش کاملا متناقض است

کمربندی جنوب غرب اصفهان و پل زیرگذر آبنیل در حال تکمیل است

اصفهان می‌تواند قطب فعالیت دانش‌بنیان‌ها در کشور باشد

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 1 اردیبهشت 1403 + جدول

برخوردهای بی‌قاعده

اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

یک حادثه ترافیکی و یک غرق شدگی با یک فوتی و شش مصدوم

جوان 20 ساله در اصفهان در استخر کشاورزی غرق شد

پیشرفت 62 درصدی کمربندی جنوب غرب اصفهان و پل زیرگذر آبنیل

هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت سالم

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز شنبه اول اردیبهشت 1403

برنامه سینماهای اصفهان امروز شنبه اول اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته