پایگاه خبری تحلیلی پیام سپاهان

آخرين مطالب

یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

لزوم توجه به علم‌محوری در سبک زندگی دانشجویی علمي

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان گفت: از انواع سبک های زندگی در ایران کمتر از یک سوم با تمرکز بر علم محوری رواج دارد و دراین میان سبک لذت محور در بالاترین رده در میان انتخاب سبک های دانشجویی در ایران است.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان ثریا معمار امروز (یکشنبه) در نشست سبک زندگی دانشجویی و نقش آن در غنای فرهنگی و اجتماعی و انتقال سرمایه فرهنگی در دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: سرمایه فرهنگی از جمله اصطلاحاتی است که توسط "پیر بوردیو" اعلام شده و بر اساس نظریه این جامعه شناس، سبک زندگی رابطه دیالیتیکی با سرمایه فرهنگی دارد. 
وی با تاکید براینکه جوانان و دانشجویان در جامعه بسیار منعطف هستند، گفت: جوانان به دلیل دارا بودن این نقش منعطف پذیر، در مقابل چالش های اجتماعی تغییرات بیشتری دارند و این باعث می‌شود به این گروه بیشتر توجه کنیم.
این استاد جامعه شناسی دانشگاه اصفهان با طرح این پرسش که آیا سبک زندگی دانشجویی توانسته در ایران نقش تاثیرگذاری داشته باشد یا خیر؟ تصریح کرد: براساس تحقیقات در ایران سرمایه زندگی با متغییرهای مختلف درنظر گرفته شده است و سبک زندگی دانشجویی با چالش های بسیاری مواجه است.
معمار با تاکید بر اینکه سبک زندگی به طور مستقیم سرمایه فرهنگی را بازنمایی نمی‌کند، گفت: سبک زندگی ترکیبی از سرمایه فرهنگی با سایر متغییرهاست. براساس نظر بردیو سبک زندگی متناسب با سرمایه فرهنگی فرد و گروه شکل می‌گیرد و اگر تناسب نباشد موجب اختلال می شود.
وی افزود: عوامل مختلفی از جمله مدرنیته، فردگرایی، سن، جنس، وضعیت تاهل، منابع موجود، سرمایه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مختلف در این میان تاثیرگذار است. سبک زندگی ارتباط محکمی با مفهوم هویت دارد و این عوامل می تواند عامل ایجاد اختلال در سرمایه فرهنگی و به تبع آن سبک زندگی دانشجویی باشد.
عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان، تاکید کرد: مشکلاتی از این دست برای دانشگاه معضل بزرگی است. برای مثال آرایش غلیظ یک دانشجوی دختر به این دلیل است که دانشگاه نتوانسته در این زمینه اثرگذار باشد و این یعنی جنسیت بر سبک زندگی دانشجویی غلبه کرده است و یا دانشجویی که از مناطق روستایی وارد محیط دانشگاه شود نیز تحت تاثیر متغییرهای اثرگذار قرار می گیرد.
وی همچنین افزود: یکی از این عوامل اثرگذار بر سبک زندگی، سامان روانی است که تاثیر بالایی در سبک زندگی دانشجویی دارد. اگر دانشجویی کمال گرا باشد سبک زندگی دانشجویی بر آن اثر ندارد و نمی تواند با سبک زندگی ساده دانشجویی سازگار باشد. 
معمار تصریح کرد: 6 نوع فرهنگ دانشگاهی مطرح است که شامل فرهنگ کالچی، توسعه ای، مذاکره ای، مجازی، حقیقی و مدیریتی است که متاسفانه در ایران هیچکدام از این نقش‌ها در نظر گرفته نشده است.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه هر یک از این فرهنگ ها تاثیر عمیقی بر سبک زندگی دانشجویی دارد، خاطرنشان کرد: فشارهای ساختاری بر فرهنگ دانشگاهی تاثیرگذار است. دانشگاه ها از چند جهت تحت تاثیر هستند که یکی از این عوامل سیاسی است که در قالب نقش دولت نمود پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: فرهنگ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گاهی در تعارض با فرهنگ دانشجویی قرار دارد. فرهنگ اجتماعی نادرست مانند مصرف گرایی، خاص گرایی، نگاه ابزاری به تحصیل، نگاه صرف به تحصیل به عنوان منبع کسب منزلت و نگاه مادی از جمله فشارهایی است که بر فرهنگ دانشجویی اعمال می‌شود. 
معمار همچنین گفت: فرهنگ اقتصادی نیز دانشگاه را تحت فشار قرار می‌دهد، چرا که منطق بازار منطق سود است. برای مثال رشته های علوم انسانی که درکوتاه مدت پولساز نیستند با اقبال کمتری از سوی مردم روبرو می‌شود.
وی تاکید کرد: فضای سیاسی در هر جامعه ای سهم چشمگیری در سبک زندگی افراد و گروه ها دارد و علاوه بر فضای سیاسی در جامعه، فضای سیاسی ایجاد شده در هر دانشگاه می تواند در نوع سبک زندگی دانشجویان منشا اثر باشد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در مطالعه سبک های دانشجویی به سبک پیشامدرن، شبه مدرن، ورزش محور، جهان محلی، لذت محور و علم محور تقسیم می شود که از انواع سبک ها در ایران کمتر از یک سوم علم محور رواج دارد و دراین میان لذت محور در بالاترین رده است.
معمار با اشاره به نظریه بوردیو درخصوص سرمایه فرهنگی و سبک زندگی خاطرنشان کرد: این دو در تقابل با یکدیگر دارند و سرمایه فرهنگی نه به تنهایی، بلکه در برهم کنش با سایر انواع سبک ها مورد توجه قرار می‌گیرد. سبک های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نمادین مجموعه سرمایه هایی است که بوردیو در نظر می‌گیرد.
وی با تاکید بر اینکه این سرمایه ها قابلیت تبدیل به یکدیگر را دارند، گفت: بر اساس فضای اجتماعی با سبک های مختلف مواجه می شویم. سرمایه فرهنگی سه بعد دارد که در ایران هر سه بعد دارای آسیب هستند و در نتیجه سبک زندگی مورد انتظار و یا سرمایه فرهنگی شکل نگرفته است.
معمار اظهار کرد: گاهی سرمایه ها ضعیف می شود که این ضعف به دلایل توده ای شدن آموزش، کالایی شدن مدرک، فقدان زمینه های کاری متناظر با مدرک وجود معیارهای غیرعلمی و فارغ از مدرک در گزینش استادان باعث می شود جوانان علاقه ای به سبک زندگی علمی نداشته باشند. در دانشگاه به دلیل اینکه میدان های مختلفی تاثیر دارند سبک زندگی دانشجویی علم محورانه ایجاد نمی شود و سرمایه فرهنگی به دلیل کژکاردهای گفته شده قادر به بازتولید نیست.
کد خبرنگار:13037
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سرپرست دانشگاه آزاد خمینی شهر معرفی شد

تشخیص سرطان دهانه رحم توسط محققان اصفهانی

بازشناسایی مولفه‌های فرهنگی عصر صفوی در یک همایش بین المللی

همایش بین المللی مطالعات صفوی در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود

اعطای 40 میلیارد تومان اعتبار به صندوق پژوهش اصفهان

تجاری سازی ایده ها و اختراعات نیاز ضروری کشور

کنگره سراسری ارتوز و پروتز در اصفهان آغاز شد

استفاده از نظر متخصصان برای پیشبرد امور مورد توجه قرار گیرد

نخستین ایده شو بین‌المللی در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌‍شود

بررسی اشعار سعدی در زمینه ازدواج، خانواده و فرزند پروری

بررسی نقش اندام‌های بدن در استعاره‌های سعدی

درخت کاج یکی از بزرگ‌ترین آلاینده‌های هوا است

زمین، زیست بوم بشر را دریابیم

مدیریت پسماندهای صنعتی مهمترین چالش محیط زیست کاشان است

ساعت21 امشب، بهترین زمان رصد بارش شهابی در آسمان اصفهان است

اردستان به طرح دفن زباله و مدیریت پسماند نیاز دارد

درخت کاج یکی از بزگ‌ترین آلاینده‌های هوا است

پدیده های حدی پیامدهای تغییر اقلیم را باید جدی گرفت

ترافیک شدید عامل افزایش ابتلا به آسم

تکنولوژی در خدمت کاهش مخاطرات سیل

دانشگاه اصفهان میزبان سومین کنفرانس بین‌المللی "اینترنت اشیاء و کاربردها"

ارائه تازه‌های اینترنت اشیاء در کنفرانسی علمی در اصفهان

کاهش 90 درصدی آلودگی نوری در نیاسر/ثبت ملی ابزارهای نجومی قدیمی

بررسی هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان

مهم‌ترین ویژگی‌های حاصل‌خیزی خاک موثر بر محصول برنج

استراحت؛ عامل کلیدی در یادگیری

«مدیریت سبز» مطالبه جدی جامعه از دانشگاه است

صنعت، دانشگاه و ارگان‌های تصمیم‌گیر سه ضلع تبیین مدیریت سبز در جامعه

سامانه ارزیابی مدیریت سبز دانشگاه‌های کشور رونمایی می‌شود

دانشگاه اصفهان میزبان دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز

اصفهان دومین استان نخبه پرور کشور است

باید فرهنگ نخبه خواهی ایجاد کنیم

چگونه عکس‌های خوبی از ماه بگیریم؟

دانشگاه اصفهان میزبان مدیران گروه‌های عربی جهان

مدیران به سمت نخبه باوری حرکت کنند

سومین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء در اصفهان آغاز به کار کرد

رقابت 1254 نفر در بیست و چهارمین آزمون کتبی قرآن و عترت

گستردگی اینترنت اشیاء مدیون پیشرفت تکنولوژی‌های جانبی است

سرای نوآوری در هر استان راه‌اندازی می‌شود/برای همکاری با اتاق‌های بازرگانی آماده‌ایم

تلاش چین و هند در رقابت های فضایی

آینده اینترنت اشیا روشن است

نخستین نمایشگاه کتاب دانش‌آموزان مولف اصفهان برگزار می‌شود

کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا در دانشگاه اصفهان برگزار می شود

کارگروه راهبری مدیریت سبز در 180 دانشگاه تشکیل شد

شرایط فعلی کشور، فرصت بی بدیل برای نخبگان است

توسعه فرهنگ نخبه خواهی در کشور ضروری است

جوایز بنیاد ملی نُخبگان هدفمند می شود

2 قطعه فلامینگو در خمینی شهر کشف شد

کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا در اصفهان آغاز شد

هوشمندسازی به آسان شدن زندگی منجر می شود