پایگاه خبری تحلیلی پیام سپاهان

آخرين مطالب

یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

لزوم توجه به علم‌محوری در سبک زندگی دانشجویی علمي

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان گفت: از انواع سبک های زندگی در ایران کمتر از یک سوم با تمرکز بر علم محوری رواج دارد و دراین میان سبک لذت محور در بالاترین رده در میان انتخاب سبک های دانشجویی در ایران است.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان ثریا معمار امروز (یکشنبه) در نشست سبک زندگی دانشجویی و نقش آن در غنای فرهنگی و اجتماعی و انتقال سرمایه فرهنگی در دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: سرمایه فرهنگی از جمله اصطلاحاتی است که توسط "پیر بوردیو" اعلام شده و بر اساس نظریه این جامعه شناس، سبک زندگی رابطه دیالیتیکی با سرمایه فرهنگی دارد. 
وی با تاکید براینکه جوانان و دانشجویان در جامعه بسیار منعطف هستند، گفت: جوانان به دلیل دارا بودن این نقش منعطف پذیر، در مقابل چالش های اجتماعی تغییرات بیشتری دارند و این باعث می‌شود به این گروه بیشتر توجه کنیم.
این استاد جامعه شناسی دانشگاه اصفهان با طرح این پرسش که آیا سبک زندگی دانشجویی توانسته در ایران نقش تاثیرگذاری داشته باشد یا خیر؟ تصریح کرد: براساس تحقیقات در ایران سرمایه زندگی با متغییرهای مختلف درنظر گرفته شده است و سبک زندگی دانشجویی با چالش های بسیاری مواجه است.
معمار با تاکید بر اینکه سبک زندگی به طور مستقیم سرمایه فرهنگی را بازنمایی نمی‌کند، گفت: سبک زندگی ترکیبی از سرمایه فرهنگی با سایر متغییرهاست. براساس نظر بردیو سبک زندگی متناسب با سرمایه فرهنگی فرد و گروه شکل می‌گیرد و اگر تناسب نباشد موجب اختلال می شود.
وی افزود: عوامل مختلفی از جمله مدرنیته، فردگرایی، سن، جنس، وضعیت تاهل، منابع موجود، سرمایه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مختلف در این میان تاثیرگذار است. سبک زندگی ارتباط محکمی با مفهوم هویت دارد و این عوامل می تواند عامل ایجاد اختلال در سرمایه فرهنگی و به تبع آن سبک زندگی دانشجویی باشد.
عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان، تاکید کرد: مشکلاتی از این دست برای دانشگاه معضل بزرگی است. برای مثال آرایش غلیظ یک دانشجوی دختر به این دلیل است که دانشگاه نتوانسته در این زمینه اثرگذار باشد و این یعنی جنسیت بر سبک زندگی دانشجویی غلبه کرده است و یا دانشجویی که از مناطق روستایی وارد محیط دانشگاه شود نیز تحت تاثیر متغییرهای اثرگذار قرار می گیرد.
وی همچنین افزود: یکی از این عوامل اثرگذار بر سبک زندگی، سامان روانی است که تاثیر بالایی در سبک زندگی دانشجویی دارد. اگر دانشجویی کمال گرا باشد سبک زندگی دانشجویی بر آن اثر ندارد و نمی تواند با سبک زندگی ساده دانشجویی سازگار باشد. 
معمار تصریح کرد: 6 نوع فرهنگ دانشگاهی مطرح است که شامل فرهنگ کالچی، توسعه ای، مذاکره ای، مجازی، حقیقی و مدیریتی است که متاسفانه در ایران هیچکدام از این نقش‌ها در نظر گرفته نشده است.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه هر یک از این فرهنگ ها تاثیر عمیقی بر سبک زندگی دانشجویی دارد، خاطرنشان کرد: فشارهای ساختاری بر فرهنگ دانشگاهی تاثیرگذار است. دانشگاه ها از چند جهت تحت تاثیر هستند که یکی از این عوامل سیاسی است که در قالب نقش دولت نمود پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: فرهنگ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گاهی در تعارض با فرهنگ دانشجویی قرار دارد. فرهنگ اجتماعی نادرست مانند مصرف گرایی، خاص گرایی، نگاه ابزاری به تحصیل، نگاه صرف به تحصیل به عنوان منبع کسب منزلت و نگاه مادی از جمله فشارهایی است که بر فرهنگ دانشجویی اعمال می‌شود. 
معمار همچنین گفت: فرهنگ اقتصادی نیز دانشگاه را تحت فشار قرار می‌دهد، چرا که منطق بازار منطق سود است. برای مثال رشته های علوم انسانی که درکوتاه مدت پولساز نیستند با اقبال کمتری از سوی مردم روبرو می‌شود.
وی تاکید کرد: فضای سیاسی در هر جامعه ای سهم چشمگیری در سبک زندگی افراد و گروه ها دارد و علاوه بر فضای سیاسی در جامعه، فضای سیاسی ایجاد شده در هر دانشگاه می تواند در نوع سبک زندگی دانشجویان منشا اثر باشد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در مطالعه سبک های دانشجویی به سبک پیشامدرن، شبه مدرن، ورزش محور، جهان محلی، لذت محور و علم محور تقسیم می شود که از انواع سبک ها در ایران کمتر از یک سوم علم محور رواج دارد و دراین میان لذت محور در بالاترین رده است.
معمار با اشاره به نظریه بوردیو درخصوص سرمایه فرهنگی و سبک زندگی خاطرنشان کرد: این دو در تقابل با یکدیگر دارند و سرمایه فرهنگی نه به تنهایی، بلکه در برهم کنش با سایر انواع سبک ها مورد توجه قرار می‌گیرد. سبک های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نمادین مجموعه سرمایه هایی است که بوردیو در نظر می‌گیرد.
وی با تاکید بر اینکه این سرمایه ها قابلیت تبدیل به یکدیگر را دارند، گفت: بر اساس فضای اجتماعی با سبک های مختلف مواجه می شویم. سرمایه فرهنگی سه بعد دارد که در ایران هر سه بعد دارای آسیب هستند و در نتیجه سبک زندگی مورد انتظار و یا سرمایه فرهنگی شکل نگرفته است.
معمار اظهار کرد: گاهی سرمایه ها ضعیف می شود که این ضعف به دلایل توده ای شدن آموزش، کالایی شدن مدرک، فقدان زمینه های کاری متناظر با مدرک وجود معیارهای غیرعلمی و فارغ از مدرک در گزینش استادان باعث می شود جوانان علاقه ای به سبک زندگی علمی نداشته باشند. در دانشگاه به دلیل اینکه میدان های مختلفی تاثیر دارند سبک زندگی دانشجویی علم محورانه ایجاد نمی شود و سرمایه فرهنگی به دلیل کژکاردهای گفته شده قادر به بازتولید نیست.
کد خبرنگار:13037
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

توسعه دستگاه سونوگرافی دام در یک شرکت دانش‌بنیان اصفهانی

مهارت، کلید پیشبرد جوامع به سمت آینده‌ای روشن

برگزاری نخستین دوره آموزش تربیت مربی در اصفهان

تشخیص زودهنگام بیماری «فنیل کتونوریا» با کمک حسگرزیستی

برگزاری «کنفرانس ملی اویونیک ایران» در اصفهان

تاثیر سطح تحصیلات بر رابطه زوجین

دانشگاه اصفهان میزبان هفدهمین کنفرانس بین‌المللی تخصصی زبان انگلیسی

بررسی سطح بزاقی هورمون تستوسترون در اختلال دو قطبی نوع یک

هر آنچه که باید درباره کارت سوخت بدانید

بررسی کروماتین اسپرم در مردان نابارور مبتلا به گلوبوزواسپرمی

نقش مداخلات ورزشی و رژیم غذایی کم‌چربی بر بافت بیضه و عملکرد اسپرم موش‌ها

تعیین خشکسالی و سیل با بررسی میزان رطوبت خاک

تحمل‌ فشار و دمای بالا در سطح‌سنج‌های شیشه‌ای

حدود 20 هزار نفر از دانش آموختگان شامل دانشجویان پیوسته و مهارت آموز این دانشگاه امسال جذب آموزش پرورش می شوند.

تحلیل آثار پژوهشی مرتبط با حجاب و عفاف با رویکرد فقهی

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین صندوق حمایت از پژوهشگران و دانشگاه اصفهان

لزوم آشنایی پژوهشگران کشور با صندوق حمایت از پژوهشگران

برگزاری «رویداد شتاب‌دهنده پرسیس ژن اصفهان»

نقش مصوبات فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در بهبود عفاف و حجاب

تلاش کشورهای عضو بنیاد علمی اکو برای رفع مشکل آب

سرمایه‌گذاری بر روی کودکان، برنامه آینده بنیاد علمی اِکو

شاخص پژوه حق صدور مدرک تحصیلی ندارد

چهارمین اجلاس بنیاد علمی اِکو در اصفهان آغاز به کار کرد

مایل به همکاری با خانه ریاضیات اصفهان هستیم

دانش، علم و فناوری تحریم کردنی نیست

پاکستان آماده همکاری با ایران در زمینه علوم ریاضی و هنر است

نقش مهم بنیاد علمی اِکو در روابط علمی

رئیس جدید بنیاد علمی اِکو انتخاب شد

تدوین روابط علمی و آموزشی در اکو به توسعه اقتصادی منجر می شود

تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر توزیع درآمد

چهارمین اجلاس بنیاد علمی اکو در اصفهان آغاز شد

اغلب بیماران سرطانی به استرس دچار می‌شوند/ لزوم توجه به بعد روانی بیماران

برگزاری دوره‌های تربیت مربی ماساژ، مراقبت زیبایی و کشاورزی در اصفهان

راه‌اندازی کارخانه نوآوری فضایی در اصفهان

جهاد دانشگاهی اصفهان مجری برگزاری آزمون استخدام آتش‌نشانی

برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی سایکوانکولوژی در اصفهان

تاثیر مالیات‌بندی بر رشد اقتصاد

اولین دانش شهر دانشگاه آزاد تأسیس می‌شود

کنترل نژاد دام‌ها به کمک نرم افزار

رابطه تولید ناخالص داخلی و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی

نگاه استادان دانشگاه از مقاله محوری به مشکل محوری تغییر کند

برگزاری مسابقه محاسبات ذهنی با چرتکه در اصفهان

بررسی و تحلیل پدیده گرد و غبار در استان اصفهان

چرا در بیشترین فاصله زمین با خورشید، تابستان را تجربه می‌کنیم؟

شرکت داروسازی فارابی موفق به دریافت تندیس طلایی صنعت شد

مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی اصفهان میزبان 4 هزار داوطلب کنکور

رقابت 5743 داوطلبِ کنکور سراسری 98 در دانشگاه کاشان

جشنواره ملی فناوری های خورشیدی در اصفهان برگزار می شود

بیست و نهمین جشنواره فرهنگی دانشگاه فرهنگیان برگزیدگان خود را شناخت

نقش مشورتی به شرکت‌های دانش بنیان دهید