پیام سپاهان

آخرين مطالب

یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

لزوم توجه به علم‌محوری در سبک زندگی دانشجویی علمی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان گفت: از انواع سبک های زندگی در ایران کمتر از یک سوم با تمرکز بر علم محوری رواج دارد و دراین میان سبک لذت محور در بالاترین رده در میان انتخاب سبک های دانشجویی در ایران است.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان ثریا معمار امروز (یکشنبه) در نشست سبک زندگی دانشجویی و نقش آن در غنای فرهنگی و اجتماعی و انتقال سرمایه فرهنگی در دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: سرمایه فرهنگی از جمله اصطلاحاتی است که توسط "پیر بوردیو" اعلام شده و بر اساس نظریه این جامعه شناس، سبک زندگی رابطه دیالیتیکی با سرمایه فرهنگی دارد. 
وی با تاکید براینکه جوانان و دانشجویان در جامعه بسیار منعطف هستند، گفت: جوانان به دلیل دارا بودن این نقش منعطف پذیر، در مقابل چالش های اجتماعی تغییرات بیشتری دارند و این باعث می‌شود به این گروه بیشتر توجه کنیم.
این استاد جامعه شناسی دانشگاه اصفهان با طرح این پرسش که آیا سبک زندگی دانشجویی توانسته در ایران نقش تاثیرگذاری داشته باشد یا خیر؟ تصریح کرد: براساس تحقیقات در ایران سرمایه زندگی با متغییرهای مختلف درنظر گرفته شده است و سبک زندگی دانشجویی با چالش های بسیاری مواجه است.
معمار با تاکید بر اینکه سبک زندگی به طور مستقیم سرمایه فرهنگی را بازنمایی نمی‌کند، گفت: سبک زندگی ترکیبی از سرمایه فرهنگی با سایر متغییرهاست. براساس نظر بردیو سبک زندگی متناسب با سرمایه فرهنگی فرد و گروه شکل می‌گیرد و اگر تناسب نباشد موجب اختلال می شود.
وی افزود: عوامل مختلفی از جمله مدرنیته، فردگرایی، سن، جنس، وضعیت تاهل، منابع موجود، سرمایه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مختلف در این میان تاثیرگذار است. سبک زندگی ارتباط محکمی با مفهوم هویت دارد و این عوامل می تواند عامل ایجاد اختلال در سرمایه فرهنگی و به تبع آن سبک زندگی دانشجویی باشد.
عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان، تاکید کرد: مشکلاتی از این دست برای دانشگاه معضل بزرگی است. برای مثال آرایش غلیظ یک دانشجوی دختر به این دلیل است که دانشگاه نتوانسته در این زمینه اثرگذار باشد و این یعنی جنسیت بر سبک زندگی دانشجویی غلبه کرده است و یا دانشجویی که از مناطق روستایی وارد محیط دانشگاه شود نیز تحت تاثیر متغییرهای اثرگذار قرار می گیرد.
وی همچنین افزود: یکی از این عوامل اثرگذار بر سبک زندگی، سامان روانی است که تاثیر بالایی در سبک زندگی دانشجویی دارد. اگر دانشجویی کمال گرا باشد سبک زندگی دانشجویی بر آن اثر ندارد و نمی تواند با سبک زندگی ساده دانشجویی سازگار باشد. 
معمار تصریح کرد: 6 نوع فرهنگ دانشگاهی مطرح است که شامل فرهنگ کالچی، توسعه ای، مذاکره ای، مجازی، حقیقی و مدیریتی است که متاسفانه در ایران هیچکدام از این نقش‌ها در نظر گرفته نشده است.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه هر یک از این فرهنگ ها تاثیر عمیقی بر سبک زندگی دانشجویی دارد، خاطرنشان کرد: فشارهای ساختاری بر فرهنگ دانشگاهی تاثیرگذار است. دانشگاه ها از چند جهت تحت تاثیر هستند که یکی از این عوامل سیاسی است که در قالب نقش دولت نمود پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: فرهنگ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گاهی در تعارض با فرهنگ دانشجویی قرار دارد. فرهنگ اجتماعی نادرست مانند مصرف گرایی، خاص گرایی، نگاه ابزاری به تحصیل، نگاه صرف به تحصیل به عنوان منبع کسب منزلت و نگاه مادی از جمله فشارهایی است که بر فرهنگ دانشجویی اعمال می‌شود. 
معمار همچنین گفت: فرهنگ اقتصادی نیز دانشگاه را تحت فشار قرار می‌دهد، چرا که منطق بازار منطق سود است. برای مثال رشته های علوم انسانی که درکوتاه مدت پولساز نیستند با اقبال کمتری از سوی مردم روبرو می‌شود.
وی تاکید کرد: فضای سیاسی در هر جامعه ای سهم چشمگیری در سبک زندگی افراد و گروه ها دارد و علاوه بر فضای سیاسی در جامعه، فضای سیاسی ایجاد شده در هر دانشگاه می تواند در نوع سبک زندگی دانشجویان منشا اثر باشد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در مطالعه سبک های دانشجویی به سبک پیشامدرن، شبه مدرن، ورزش محور، جهان محلی، لذت محور و علم محور تقسیم می شود که از انواع سبک ها در ایران کمتر از یک سوم علم محور رواج دارد و دراین میان لذت محور در بالاترین رده است.
معمار با اشاره به نظریه بوردیو درخصوص سرمایه فرهنگی و سبک زندگی خاطرنشان کرد: این دو در تقابل با یکدیگر دارند و سرمایه فرهنگی نه به تنهایی، بلکه در برهم کنش با سایر انواع سبک ها مورد توجه قرار می‌گیرد. سبک های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نمادین مجموعه سرمایه هایی است که بوردیو در نظر می‌گیرد.
وی با تاکید بر اینکه این سرمایه ها قابلیت تبدیل به یکدیگر را دارند، گفت: بر اساس فضای اجتماعی با سبک های مختلف مواجه می شویم. سرمایه فرهنگی سه بعد دارد که در ایران هر سه بعد دارای آسیب هستند و در نتیجه سبک زندگی مورد انتظار و یا سرمایه فرهنگی شکل نگرفته است.
معمار اظهار کرد: گاهی سرمایه ها ضعیف می شود که این ضعف به دلایل توده ای شدن آموزش، کالایی شدن مدرک، فقدان زمینه های کاری متناظر با مدرک وجود معیارهای غیرعلمی و فارغ از مدرک در گزینش استادان باعث می شود جوانان علاقه ای به سبک زندگی علمی نداشته باشند. در دانشگاه به دلیل اینکه میدان های مختلفی تاثیر دارند سبک زندگی دانشجویی علم محورانه ایجاد نمی شود و سرمایه فرهنگی به دلیل کژکاردهای گفته شده قادر به بازتولید نیست.
کد خبرنگار:13037
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/90889/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

آبگرفتگی در شهرستانهای شمالی اصفهان/بارش ها تا چهارشنبه ادامه دارد

رنجش اهالی شهرک زاینده رود اصفهان از جاری شدن فاضلاب در سطح معابر + فیلم

مقابله با زمین خواری 20 هکتاری در منطقه کوهپایه کرمان

تقدیر از مقام شامخ معلم و استاد به مناسبت دهه سرآمدی آموزش

شورای اسلامی نسیم‌شهر منحل شد

کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند

ابتلای بیش از 16 درصد جمعیت اردستان به دیابت

محورهای شرق وشمال اصفهان دچارآبگرفتگی شد/امدادرسانی همه دستگاه‌ها

تولید چهار فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد

محور خور و بیابانک به سمت اردستان و نائین مسدود شد

آخرین وضعیت بارش‌ها در استان اصفهان / کدام محورهای استان مسدود است؟

مظلومیت غزه با روایت نشان داده می‌شود

همایش پویش حامیان آب در گلپایگان

حمیدرضا محمدی فشارکی سرپرست فرماندری کاشان شد

شرکت کودکان و نوجوانان 28 کشور در جشنواره نقاشی پوپک

امیر تتلو در دومین دادگاه ؛ ریش و مو اصلاح شده، تتو‌ها بیرون زد (عکس)

جاده شهرک صنعتی سلیمان صباحی بیدگلی ایمن نیست

بارش‌های رگباری و آب‌گرفتگی در شمال و شرق استان اصفهان + عکس

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت

اخذ مجوز ماده 23 برای اجرای باند دوم دهق به گلپایگان

رفع تصرف 20 هکتار از اراضی کوهپایه کرمان

بارش شدید باران در این شهر سیل راه انداخت

دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود

اعتلای ورزش کارگری با استفاده از ظرفیت‌های موجود

بارش‌های رگباری و وزش باد در اصفهان شدت می‌گیرد/ دمای هوا تا 5 درجه خنک‌تر می‌شود

سمینار «ابن سینا» در هفته فرهنگی اصفهان

انتخاب رئیس جدید هیئت کارگری استان اصفهان

تغییرات فرمانداران و مدیران کل در استان اصفهان

ره‌آورد فناورانه حمل‌ونقل شهری همزمان با رویداد حمل‌ونقل دانش‌بنیان در اصفهان

گلاب برای عتبات | ماجرای گلاب گیری در یزد بعد از 250 سال

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

ویژگی بسیار کاربردی واتساپ؛ اشتراک فایل بدون نیاز به اینترنت

اپل با هدف توسعه هوش مصنوعی در آیفون، استارتاپ فرانسوی Datakaleb را تصاحب کرد

پرورش‌دهنده حلزون در شهرضا به مراجع قضایی معرفی شد

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

کشف صد هزار حلزون در شهرضا

جاری شدن روان‌آب در اردستان

بارش شدید باران و سیل در زواره

اوج فعالیت سامانه‌بارش‌زا در اصفهان طی امشب/دما 5 درجه‌ کاهش دارد

طلاب نسبت به تبیین تاریخ دفاع مقدس اهتمام داشته باشند

برگزاری دوره آموزشی آشنایی بیماری‌های کرم ابریشم ویژه نوغانداران بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه

امیر تتلو در دومین دادگاه ؛ ریش و مو اصلاح شده (عکس)

نیاز انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

هواوی رقابت‌ با اندروید و iOS را به بازارهای جهانی می‌کشاند

گوشی Nothing Phone (3) احتمالا اواخر 2024 معرفی خواهد شد

رئیس هیئت ورزش کارگری استان اصفهان انتخاب شد

بارش شدید باران در نطنز سیل به راه انداخت

تمامی تأسیسات آب شهر اصفهان به تله‌متری مجهز شده است