پیام سپاهان

آخرين مطالب

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان:

گوشت وارداتی مشکل بهداشتی و شرعی ندارد اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: گوشت‌های وارداتی پس از عبور از یک چرخه بسیار سنگین نظارت بهداشتی و ذبح شرعی وارد کشور می‌شود و اطمینان می‌دهم که این گوشت‌ها هیچ مشکلی در این زمینه ندارد.
شهرام موحدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان در خصوص اخباری در رابطه با گوشت‌های وارداتی ناسالم که در فضای مجازی منتشر و موجب نگرانی مردم شده است، اظهار کرد: بدون اغراق باید بگویم که جمهوری اسلامی ایران یکی از سخت‌گیرترین کشورها برای واردات گوشت است.
وی افزود: روند واردات گوشت در سایر کشورها و حتی آمریکا و کشورهای اروپایی چنین است که یک کمپانی با رعایت شرایط بهداشتی به ارسال گوشت به این کشورها می‌پردازد، اما تنها کشوری که نظارت خود بر واردات گوشت را از کشور مبدأ آغاز می‌کند؛ ایران است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تأکید بر اینکه روند واردات گوشت دام سنگین و سبک به ایران، مراحل بسیار پیچیده‌ای را طی می‌کند، افزود: نخست آنکه قبل از ورود گوشت، مطالعاتی در زمینه بیماری‌های مشترک دامی کشور مبدأ به صورت کتابخانه‌ای انجام می‌شود.
وی ادامه داد: سپس یک تیم از سوی ایران در کشور مبدأ حاضر شده و از لحاظ میدانی به بررسی کشتارگاه‌های آن کشور می‌پردازد، همچنین در مرحله سوم، کشتار مورد نظارت سه گروه قرار می‌گیرد. نخست ذابحان و قصابانی که از ایران در آنجا حضور دارند. دوم گروهی از روحانیون که ناظر ذبح شرعی هستند و سوم گروهی از سوی دامپزشکی که نظارت بسیار سخت‌گیرانه‌ای در حوزه سلامت دام‌ دارند.
موحدی تأکید کرد: گوشتی که وارد ایران می‌شود با عبور از یک چرخه بسیار سنگین نظارت بهداشتی و ذبح شرعی وارد می‌شود و اطمینان می‌دهم که این گوشت‌ها در هنگام ورود به کشور دچار هیچ مشکلی در این زمینه ندارد.
وی خاطرنشان کرد: البته باید بدانیم که ممکن است گوشت در مراحل پس از ورود به کشور در اثر عواملی مانند نگهداری در خارج از یخچال خراب شود و بعد عکسی از آن گرفته شده و منتشر شود، اما این گوشت در مسیر نگهداری مشکل پیدا کرده نه قبل از آن.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: وقتی گوشت وارد کشور می‌شود، در استان‌ها در قصابی‌ها و .... دست‌به‌دست می‌چرخد و اگر در طول مسیر به خوبی از آن نگهداری نشود، محصول دچار فساد می‌شود.
موحدی همچنین درباره انتشار فیلمی از یک قطعه‌ گوشت وارداتی فاسد در فضای مجازی و نگرانی مردم در این باره، اظهار کرد: لاشه‌ای که در این فیلم نشان داده شده، لاشه گوشت تازه است و چنانچه پیداست لاشه گوشت گاو یا گوساله است، درحالی‌که ما فقط در حوزه دام سبک، گوشت تازه داریم و اصلاً گوشت گاو و گوساله تازه را وارد نمی‌کنیم.
وی تأکید کرد: این گوشت ایرانی است و در کشور ذبح شده، بنابراین گوشت وارداتی نیست. معتقدم انتشار برخی فیلم‌ها از سر شیطنت است. 
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان همچنین درباره کشتار گوشت الاغ و فروش آن به جای گوشت قرمز گوسفند یا گوساله، اظهار کرد: استان اصفهان بیشترین کشتارگاه دام و طیور را دارد که شامل 33 کشتارگاه دام و حدود 17 کشتارگاه طیور است.
وی ادامه داد: دامپزشکی نظارت بسیار سخت‌گیرانه‌ای بر کشتارگاه‌ها دارد، اما اگر تخلفی در گوشه‌ای از استان اتفاق افتاد، مطمئناً تحت نظارت دامپزشکی و هیچ ارگانی نبوده است.
موحدی تأکید کرد: در صورت اطلاع از چنین تخلفاتی معمولاً یک تیم متشکل از نیروی انتظامی، دادستانی، دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان وارد عمل می‌شود و متخلف را دستگیر می‌کنند.
وی در پاسخ به این سوال که تاکنون در استان اصفهان چند گزارش از کشتار و فروش گوشت الاغ دریافت شده است، گفت: تنها یک گزارش در این زمینه در استان وجود داشت که البته در آن اجحافی هم به صنف قصاب شد و خوشبختانه وارد شبکه توزیع نشده بود.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: اگر قصاب به معنای عام به کار رود، هر فردی دام را ذبح کند، قصاب نام دارد، اما اگر به معنای شغل قصابی باشد، به کسی اطلاق می‌شود که مغازه قصابی دارد و شغل او محسوب می‌شود، بنابراین شخص متخلف اصلاً قصاب نبود.
وی با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ گزارشی از کشتار و فروش گوشت الاغ در قصابی‌های اصفهان گزارش نشده است، اظهار کرد: اگر مردم گزارشی از این تخلفات داشته باشند، حتماً با شماره تلفن 1512 تماس گرفته و مورد تخلف را در اختیار ادارات دامپزشکی استان قرار دهند. 
موحدی درباره میزان شناسایی شده گوشت الاغ در استان، گفت: میزان کمی از گوشت الاغ در باغی در یکی از شهرستان‌های استان کشتار شده بود که قبل از توزیع با آن برخورد کردیم.
وی انتشار اخبار نادرست درباره عدم سلامت گوشت‌ را موجب نگرانی و تشویش اذهان عمومی دانست و تأکید کرد: امروز مردم نیاز به آرامش دارند و هدف از انتشار برخی اخبار اطلاع‌رسانی نیست، بلکه تشویش اذهان مردم است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: اگر می‌دانیم تخلفی در حال وقوع است باید به شبکه دامپزشکی، فرمانداری یا کلانتری اطلاع بدهیم و از انتشار این اخبار خودداری کنیم.
وی درباره برچسب حک شده بر روی گوشت‌ها و اهمیت دقت مردم به اطلاعات درج شده بر روی آن نیز، گفت: مردم حتماً باید از مراکز و قصابی‌های مورد تائید و شناخته شده گوشت را خریداری کند.
موحدی در ادامه با بیان اینکه دامپزشکی اصفهان در حوزه نظارت بر بهداشت در کشور پیشرو است، گفت: این استان برای نخستین بار در کشور مرغ را به صورت بسته‌بندی و بهداشتی به بازار عرضه کرد.
وی خاطرنشان کرد: تمام دام‌های ذبح شده تحت نظارت این نهاد نیز از مُهر سلامت دامپزشکی برخوردار هستند که اطلاعاتی درباره کشتارگاه، صاحب دام و حتی تاریخ ذبح دام بر روی آن درج شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: اداره دامپزشکی استان اصفهان این طرح سنگین و دشوار را اجرا کرد و امیدواریم مردم نسبت به این اطلاعات توجه بیشتری داشته باشند.
وی همچنین با تأکید بر اینکه سازمان دامپزشکی هیچ نقشی در تعیین قیمت گوشت ندارد، گفت: چارچوب وظایفی که قانون‌گذار برای سازمان دامپزشکی کشور و یا ادارات کل دامپزشکی استان‌ها تعیین کرده، بسیار مشخص و واضح است.
موحدی ادامه داد: کنترل، نظارت و پیشگیری از بیماری‌های دام و طیور و کنترل و نظارت بر فرآورده‌های خام دام از وظایف این نهاد است. بنابراین سازمان دامپزشکی متولی مسائل حوزه قیمت‌گذاری گوشت نیست و در این فضا قانون‌گذار وظیفه‌ای برای آن مشخص نکرده است، هرچند گاهی در ستاد تنظیم بازار از ما دعوت می‌شود و نظراتمان را اعلام می‌کنیم.
وی همچنین از کاهش کشتار دام سبک در کشتارگاه‌های استان اصفهان خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر میزان کشتار در کشتارگاه‌های استان در حوزه دام سبک شامل گوسفند و بز، کاهش یافته است، اما در حوزه دام سنگین شامل گاو و گوساله، آمار کشتار کاهش قابل‌توجهی نداشته است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تأکید بر اینکه تمام 33 کشتارگاه‌ صنعتی و سنتی استان بهداشتی است و تحت نظارت کامل حوزه دامپزشکی قرار دارد، اظهار کرد: طبق آماری فی‌البداهه باید بگوییم در 11 ماه گذشته، حدود 200 تن فرآورده گوشت آلوده و فاسد در استان امحاء و احشاء فاسد آن در کشتارگاه‌ها ضبط شده است.
وی اضافه کرد: این عدد قابل‌توجه است و نشان می‌دهد اگر نظارت‌های دامپزشکی نباشد، چه مخاطراتی جامعه انسانی را تهدید می‌کند و با گسترش بیماری‌ها هزینه زیادی را به کشور تحمیل می‌شود.
موحدی همچنین افزود: در حوزه طیور نیز در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد و در 10 ماه گذشته میزان کشتار طیور، 47 میلیون و 800 هزار قطعه بوده است، همچنین در حوزه دام سنگین یک درصد بیشتر شده و چنانچه کشتار شترمرغ نیز بیش از یک درصد افزایش داشته است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/91703/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد