پایگاه خبری تحلیلی پیام سپاهان

آخرين مطالب

اصلاح الگوی مصرف در کشور، راه رسیدن به آینده بهتر علمي

اصلاح الگوی مصرف در کشور، راه رسیدن به آینده بهتر

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- علی ذاکری در همایش گرامی داشت روز جهانی آینده با عنوان "تاملی کوتاه بر آینده دانشگاه" در دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: در 9 مسأله‌ای که در مواجه با آینده باید پاسخگو باشیم، مساله نخست انفعال است. در برابر مسائلی که پیش بینی شده اند مسائلی که ما دانش کافی در مورد آن‌ها داریم، اما قادر به حل آن مسائل نیستیم، مانند فوران آتشفشانی که در کلمبیا اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: اطلاعات و پژوهش ها و کنفرانس های بسیار زیادی در مورد مسائل داریم که منجر به اقدامی که بتوانیم به صورت بنیادین مسئله را حل کند، نمی‌شود.

این استاد آینده پژوهی دانشگاه اصفهان پدیده دوم را آینده در برابر آینده ها دانست و گفت: معمولا نوع نگاهمان به مسائل با این پیش فرض است که قرار است ما برای یک مسیر بی مشکل و مشخص  وارد شویم. دانشگاه و تعلیم تربیت، باید بتواند ما را برای فضایی که هر مسئله ای در آن وجود داشته باشد، آماده کند. 

ذاکری با بیان اینکه آینده ما از تصمیم هایی که در گذشته گرفته ایم پشیمان است، خاطرنشان کرد: این باعث می‌شود بین آینده و گذشته چالش ایجاد شود.  معمولا روی آینده قفل هستیم و نمی‌توانیم آینده های بعدی را تصور کنیم. 

وی با اشاره به مساله بعدی که گسست فناورانه است، گفت: نرخ تغییر تولیدات علمی در کشور ما زیاد مناسب نیست. ایران سومین تولید کننده مهندس ها و افراد برای صنعت است، باید بدانیم مهم ترین میدانی که باید در آن پیشرفت کنیم تقویت استارت آپ ها است.

این آینده پژوه، تغییرات نسلی و نیازهای  نسل بعدی را چالش دیگر پیش رو دانست و افزود: باید شناسایی شود که نسل آینده علایق و نیازهایش چیست؟ برای نوشتن چشم انداز باید بتوانیم نیازهای آینده حتی برای افرادی که متولد نشده اند را شناسایی و پیش بینی کنیم تا مسیر راه مشخص شود. 

وی اظهار کرد: مسئله بعدی تقلید کاریکاتوروار است. اینکه صرفا با دنبال کردن صفت های تفضیلی نمی‌توان مدل توسعه ای را که در ذهنمان است اجرایی کنیم، بخشی از مدرنیته تقلید است، اما بخش دیگر آن قابل تقلید نیست؛ بلکه باید در یک پروسه اکتشافی دنبال آن باشیم که ببینم چه فضایی و مسأله‌ای برای جامعه ما مناسب تر است.

این استاد آینده پژوهی در دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اگر تصویر آینده خودمان را نسازیم و تقلید کنیم، محکوم به نابودی هستیم، اظهار کرد: در این حالت کشورهایی که قبل از ما این مسیر را طی کرده اند به ما می‌گویند مسیر همین است و شما باید پشت سر ما بیایید.

ذاکری تصریح کرد: مورد بعد این است که جامعه ما کلنگی است و هر ده یا بیست سال یک بار جامعه مان را خراب می‌کنیم به این امید که جامعه بهتری ایجاد کنیم. در جامعه ما انباشت صورت نمی گیرد و و اگر می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم باید به سمت انباشت برویم.

این استاد آینده پژوهی دانشگاه اصفهان گفت: حاضریم هرکاری انجام دهیم که فرزندانمان آینده بهتری داشته باشند، اما آیا واقعا اینگونه هستیم؟ سرانه مصرف آب، بنزین، اکسیژن و ... در کشور ما بسیار بیشتر از کشورهای دیگر است و داریم آب و محیط زیست و بسیاری از منابع طبیعی فرزندانمان را مصرف می کنیم. اگر الگوهای مصرف و نگاهمان را به آینده عوض نکنیم، با دستان نامرئیمان گلوی فرزندانمان را فشار می‌دهیم. 

وی تاکید کرد: بحث دیگر امید است و مهم ترین کاری که باید انجام دهیم این است که امید را به جامعه تزریق کنیم.

ذاکری در ارتباط با راهکار حل این مسائل اظهار کرد: در مرحله نخست باید یک فضای میان رشته ای ایجاد کنیم که از تقابل تفکر طراحی، تفکر آینده نگر و سیستم های پیچیده ایجاد شود تا بتوانیم مسایل را حل کنیم. خروجی این راهکار کتاب و مقالات است، اما این خروجی باید عمل داشته باشد تا مسائل را حل کند و صرفا سخرانی و ارائه مقالات راهگشا نیست.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

جایزه سال 2019 موسسه بین‌المللی Architizer به بانوی کاشانی اعطا شد

56 دانش‌آموخته بین‌الملل دانشگاه اصفهان فارغ‌التحصیل شدند

توسعه دستگاه سونوگرافی دام در یک شرکت دانش‌بنیان اصفهانی

مهارت، کلید پیشبرد جوامع به سمت آینده‌ای روشن

برگزاری نخستین دوره آموزش تربیت مربی در اصفهان

تشخیص زودهنگام بیماری «فنیل کتونوریا» با کمک حسگرزیستی

برگزاری «کنفرانس ملی اویونیک ایران» در اصفهان

تاثیر سطح تحصیلات بر رابطه زوجین

دانشگاه اصفهان میزبان هفدهمین کنفرانس بین‌المللی تخصصی زبان انگلیسی

بررسی سطح بزاقی هورمون تستوسترون در اختلال دو قطبی نوع یک

هر آنچه که باید درباره کارت سوخت بدانید

بررسی کروماتین اسپرم در مردان نابارور مبتلا به گلوبوزواسپرمی

نقش مداخلات ورزشی و رژیم غذایی کم‌چربی بر بافت بیضه و عملکرد اسپرم موش‌ها

تعیین خشکسالی و سیل با بررسی میزان رطوبت خاک

تحمل‌ فشار و دمای بالا در سطح‌سنج‌های شیشه‌ای

حدود 20 هزار نفر از دانش آموختگان شامل دانشجویان پیوسته و مهارت آموز این دانشگاه امسال جذب آموزش پرورش می شوند.

تحلیل آثار پژوهشی مرتبط با حجاب و عفاف با رویکرد فقهی

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین صندوق حمایت از پژوهشگران و دانشگاه اصفهان

لزوم آشنایی پژوهشگران کشور با صندوق حمایت از پژوهشگران

برگزاری «رویداد شتاب‌دهنده پرسیس ژن اصفهان»

نقش مصوبات فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در بهبود عفاف و حجاب

تلاش کشورهای عضو بنیاد علمی اکو برای رفع مشکل آب

سرمایه‌گذاری بر روی کودکان، برنامه آینده بنیاد علمی اِکو

شاخص پژوه حق صدور مدرک تحصیلی ندارد

چهارمین اجلاس بنیاد علمی اِکو در اصفهان آغاز به کار کرد

مایل به همکاری با خانه ریاضیات اصفهان هستیم

دانش، علم و فناوری تحریم کردنی نیست

پاکستان آماده همکاری با ایران در زمینه علوم ریاضی و هنر است

نقش مهم بنیاد علمی اِکو در روابط علمی

رئیس جدید بنیاد علمی اِکو انتخاب شد

تدوین روابط علمی و آموزشی در اکو به توسعه اقتصادی منجر می شود

تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر توزیع درآمد

چهارمین اجلاس بنیاد علمی اکو در اصفهان آغاز شد

اغلب بیماران سرطانی به استرس دچار می‌شوند/ لزوم توجه به بعد روانی بیماران

برگزاری دوره‌های تربیت مربی ماساژ، مراقبت زیبایی و کشاورزی در اصفهان

راه‌اندازی کارخانه نوآوری فضایی در اصفهان

جهاد دانشگاهی اصفهان مجری برگزاری آزمون استخدام آتش‌نشانی

برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی سایکوانکولوژی در اصفهان

تاثیر مالیات‌بندی بر رشد اقتصاد

اولین دانش شهر دانشگاه آزاد تأسیس می‌شود

کنترل نژاد دام‌ها به کمک نرم افزار

رابطه تولید ناخالص داخلی و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی

نگاه استادان دانشگاه از مقاله محوری به مشکل محوری تغییر کند

برگزاری مسابقه محاسبات ذهنی با چرتکه در اصفهان

بررسی و تحلیل پدیده گرد و غبار در استان اصفهان

چرا در بیشترین فاصله زمین با خورشید، تابستان را تجربه می‌کنیم؟

شرکت داروسازی فارابی موفق به دریافت تندیس طلایی صنعت شد

مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی اصفهان میزبان 4 هزار داوطلب کنکور

رقابت 5743 داوطلبِ کنکور سراسری 98 در دانشگاه کاشان

جشنواره ملی فناوری های خورشیدی در اصفهان برگزار می شود