پیام سپاهان

آخرين مطالب

آمریکا و طالبان سر میز مذاکره مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- در این مطلب آمده است: دور پنجم مذاکرات آمریکا و طالبان پس از یک وقفه دو روزه، دوباره از سر گرفته شده است. بر اساس اعلام منابع نزدیک به دو طرف، پیشرفت های قابل ملاحظه ای در مذاکرات به دست آمده است. تعطیلی دو روزه مذاکرات هم بر اساس آنچه که به رسانه ها گفته شده به منظور بررسی جزئیات فنی بسیار دقیق مفاد مذاکرات صورت پذیرفته است. باید گفت این مذاکرات در حالی برگزار می شود که ملا عبدالغنی برادر، از بنیانگذاران گروه طالبان در این نشست که از دوشنبه هفته گذشته شروع شده بود، حضور یافته است ملا عبدالغنی برادر، پنجاه ساله، یکی از چهار نفری است که در سال 1994 میلادی گروه طالبان به رهبری ملا عمر را بنیان گذاشتند.
وی یکی از فرماندهان مشهور طالبان است که سابقه کار در دولت طالبان را دارد و سال ها در پاکستان زندانی بوده است. همچنین نام عبدالغنی برادر در فهرست سیاه آمریکا و سازمان ملل قرار دارد، اما اکنون این محدودیت برای تسهیل گفت ‌و‌ گوها موقتا برداشته شده است. باید توجه داشت که ورود وی به دور مذاکرات آمریکا و طالبان می تواند تاثیر عمده درون سازمانی در ساختار طالبان جهت تصمیم گیری های بزرگ، در سیاست های مورد نظر این گروه را به وجود آورد. پیوستن ملا عبدالغنی برادر به تیم مذاکره کننده این گروه در قطر به این معناست که بخشی از مهمترین حلقه تصمیم ‌گیری آنها وارد گفت‌ و گو با آمریکا شده است. اما هدف طالبان و امریکا در این دور از مذاکرات چیست؟ طالبان امیدوار هستند این دور از مذاکرات با آمریکا، به خروج تمام نیروهای خارجی از افغانستان بینجامد و به افغان‌ ها اجازه دهد که خود مذاکرات صلح آمیزی را برای پایان خصومت ‌ها انجام دهند. در حال حاضر حدود چهارده هزار نظامی آمریکایی به عنوان بخشی از نیروهای ناتو به فرماندهی آمریکا برای آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای دولتی در افغانستان مستقر هستند که طالبان خواستار خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هستند.
نگرانی مردم و حامیان دولت افغانستان در این است که آمریکا ممکن است در این مذاکرات خروج ناگهانی نظامیان خود را بپذیرد و در نتیجه اصلاحات اجتماعی از جمله آموزش و اشتغال زنان که گروه طالبان آن را ممنوع کرده بود به خطر بیفتد. اما نماینده ویژه آمریکا اعلام کرده است در این دور از مذاکرات چهار موضوع کلیدی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، همکاری طالبان در مبارزه با القاعده و داعش ، آتش ‌بس و آغاز مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان به بحث گذاشته می‌شود. آمریکا یکی از اهداف خود در مذاکره با طالبان را مبارزه این گروه، با القاعده و داعش در افغانستان می داند. در واقع هدف مشترک طالبان و آمریکا مبارزه با گروه های تکفیری داعش و القاعده است گرچه خود گروه طالبان نیز از جمله گروه های تکفیری محسوب می شوند اما آمریکا با این سیاست جهت جلب نظر طالبان در راه مبارزه با این دو گروه به مذاکره می پردازد. تاکنون روند مذاکرات به گونه ای بوده است که آمریکا پذیرفته نیروهای خود را در قالب یک برنامه زمان بندی شده، از افغانستان خارج کند و طالبان هم در مقابل، متعهد شده اند که اولاً ارتباط خود با گروه های تروریستی همچون القاعده را کاملاً قطع کند و ثانیاً، تضمین کند که از قلمرو خاک افغانستان، هیچ کشوری تهدید نخواهد شد.
هرچند که این دو مطلب مهم، تنها محورهای مذاکرات دو طرف نیستند، اما به قدری حائز اهمیت هستند که هر دو طرف، برای بررسی دقیق تر راهکارهای اجرایی شدن آن، نیازمند زمان و بررسی توسط کارشناسان خارج از جلسات مذاکره باشند. البته نکته ای که باید توجه کرد این است که ما با یک گروه واحد به نام طالبان مواجه نیستیم، طالبان اکنون گروههای چند پارچه و مختلفی هستند که بخشی در حال مذاکره با دولت هستند و عده ای نیز همان رویه جنگ مسلحانه با دولت افغانستان را ادامه می دهند. هرچند این مذاکرات برگ برنده و یک پیروزی بزرگ برای طالبان محسوب می شود. زیرا این گروه در پاسخ به افکار عمومی منفی در افغانستان نسبت به خود مشروعیت کسب می کنند و به دنبال القاء این تفکر هستند که دولت افغانستان دست نشانده آمریکا می باشد و توسط این کشور اشغال شده است. در واقع گروه طالبان معتقدند که طرف مقابل آنان دولت آمریکاست نه دولت افغانستان و به نوعی جنگ خود را مقدس جلوه می دهند و بر این باورند که برای آزادی ملت افغانستان از دست بیگانگان در حال مبارزه هستند و کشته شدگان آنان شهید محسوب می شوند.
از طرف دیگر با توجه به اینکه اکثریت نیروهای طالبان در پاکستان درس خوانده و در آنجا آموزش نظامی می بینند مسلما دولت پاکستان نقش کلیدی در روند صلح افغانستان دارد و می تواند با کنترل بیشتر بر اوضاع منطقه ای که گرایش به گروه طالبان دارند از نقش طالبان در تحولات داخلی افغانستان بکاهد. به همین دلیل دولت افغانستان خواهان همکاری بیشتر کشورهای همسایه از جمله پاکستان و ایران هستند. همچنین این موضوع مورد بحث است که این مذاکرات بدون حضور دولت افغانستان تا چه اندازه می تواند به تسریع روند صلح در این کشور بحران زده کمک کند. بدیهی است که نتیجه مذاکرات بدون حضور دولت افغانستان چندان تاثیر مثبتی در روند تسریع صلح ندارد و چه بسا که اختلافات درونی کابل با طالبان را تشدید کند. این گروه در خواست دولت افغانستان را برای مذاکره را نپذیرفتند و قانون اساسی و دولت افغانستان را به رسمیت نمی شناسند. در نهایت بسیاری از تحلیل گران بر این باور هستند که دور پنجم نشست آمریکا و طالبان در تسریع روند صلح افغانستان به رغم اهداف تعریف شده و برخی خوشبینی ها، به دلیل منجسم نبودن این گروه و حضور نداشتن نماینده دولت کابل بدون رسیدن به دستاورد قابل ملاحظه ای پایان خواهد یافت.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/92024/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

به دنبال جنگ با ایران نیستیم؛ ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

جریان زندگی در زاینده رود اصفهان | تصاویر

واکنش عجیب آمریکا به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

امیرعبداللهیان: در صورتی‌ که رژیم اسرائیل مجدداً اقدامی علیه منافع ایران انجام بدهد، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود؛ این پیام به روشنی به آمریکا و سایر طرف ها منتقل شده/ ریزپرنده‌های ساقط‌ شده {در اصفهان} هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته

لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

واکنش خنده‌دار کاربر اصفهانی به ماجرای دیشب اصفهان

حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود + فیلم

(ویدئو) وزیر رژیم صهیونیست: ماجرای اصفهان؛ ضعیف نه! بی‌خاصیت!

واکنش خنده‌دار مردم اصفهان به حمله ریزپرنده‌ها؛ گالامب و گلومب بود!

اتحادیه اروپا : گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم / نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

من پیر فنا بدم جوانم کردی

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

مسخره‌ترین حمله ادعایی صهیونیست‌ها در یک کلمه

اتحادیه اروپا: حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

شغل عجیب بیش از 100 میلیون نفر در چین!

(ویدئو) واکنش لاوروف به حادثه اصفهان و عملیات وعده صادق

رهبر مخالفان نتانیاهو: «بن گویر» آبروی اسرائیل را برده است

واکنش ظریف به «آتش بازی رژیم» صهیونیستی در اصفهان

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان

تو مثل منی برف...