گفتگوی مهر
روایتی خواندنی از آتش به اختیار مداح کاشانی/تولید محتوای رسانهای
سیاسی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - کاشان - ابوذر رسولیان یکی از مداحان کاشانی است که در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و آتش به اختیار به تربیت نیرو و تولید محتوای آموزشی می پردازد.
خبرگزاری مهر - گروه استانها: رهبر معظم انقلاب اسلامی سال گذشته در جمع دانشجویان اظهار داشتند که «چه کسی باید در دانشگاه کار بکند؟ شما. شما تشکلها هستید که در دانشگاه باید کار بکنید. البته خطاب بنده در غیر از این جلسه به همه است؛ من به همه آن هستههای فکری و عملیِ جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتباً می گویم که هرکدام کار کنید مستقل و بهقول میدان جنگ، آتش به اختیار».
پس از این سخنان رهبر انقلاب واژه «آتش به اختیار» کلیدواژهای بود که فعالان فرهنگی و انقلابیون را برانگیخته و آنان را به تکاپو واداشت تا در ابتدای مسیر به واکاوی و تفسیر این کلیدواژه بپردازند و در گام بعدی تلاش خود را در راستای تحقق این مهم معطوف کنند.
در این میان افرادی بودند که خود را افسر میدان جنگ فرهنگی امروز دانستند و بی نام و نشان بر حسب وظیفه و دینی که بر گردن خود میدانستند به هدایت فرهنگی جوانان روی آوردند و فارغ از مقام، منصب و جایگاه اجتماعی خود گامی هر چند کوچک در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب برداشتند.
ابوذر رسولیان، مداح و ذاکر کاشانی با اخلاص اهل بیت عصمت و طهارت (ع) فردی است که بی نام و نشان، لبیک گویان به تحقق منویات رهبر معظم انقلاب میکوشد و آتش به اختیار عمل میکند.
رسولیان فضای مجازی را تهدیدی جدی برای جوانان امروز جامعه خود قلمداد میکند و بر همین اساس به صورت خودجوش به تهیه انواع مختلفی از رسانهها از جمله انیمیشن، مستند، پادکست و غیره اهتمام ورزیده و در این راستا نیز شاگردانی را تربیت کرده که به تولید محتوا بپردازند.
خبرنگار مهر با این مداح کاشانی چند دقیقهای را به گپ و گفت دوستانه پرداخت که به شرح ذیل میخوانیم.
لطفاً خودتان را معرفی کنید.
ابوذر رسولیان، متولد سال 1365، زاده کاشان و دانش آموخته آی. تی دانشگاه علم و صنعت تهران هستم و در زمینه تولید محتوا به صورت رسمی سه سال و پنج ماه فعالیت دارم، هدف اصلی من از تولید محتوای رسانهای آسیبهای فضای مجازی و تحقق منویات مقام معظم رهبری است.
چه عاملی باعث شد تا شما به سمت تولید محتوا قدم بردارید؟
تحقیقات ما نشان میداد که اکثریت مردم نمیدانند کدام یک از اطلاعاتی که از طریق فضای مجازی دریافت میکنند برایشان لازم و مفید و کدام یک مضر و بدون سود است و بر همین اساس هر مخاطب آنچه به نظر او جالب به نظر بیاید مشاهده میکند.
فیلترینگ به نظر من حلال مشکل فضای مجازی نیست بلکه باید مجموعههای متعددی تشکیل شود و این مجموعهها در مقابل هجمههای عظیمی که از بیرون کشور و از طریق معاندان جمهوری اسلامی منتشر میشود، مقابله کنند و این مهم با تولید محتواهای مفید امکان پذیر است.
تولید محتوا توسط گروه شما چگونه انجام میشود؟
ما تولید محتوا را به چندین دسته مختلف تقسیم بندی کردیم که نخستین گروه آن محتوای تصویری است که به دو بخش پویا و ایستا تقسیم بندی میشود و دومین گروه محتوای صوتی، محتوای متنی و الکترونیک و سومین و چهارمین گروه تولید محتوا محسوب میشوند.
تحقیقات ما نشان میداد آنچه که جامعه امروزی در حوزه تولید محتوا به آن نیاز دارد، موضوع خانه و خانواده است و بر همین اساس مقرر شد تا تیم ما که سابقهای نیز در تولید ویدئو و همکاری با گروهها داشته است به تولید محتوا بپردازد.
تولید محتوا در موضوع خانه و خانواده با هدف معرفی الگو تولید میشد و معتقد بودیم که دفاع مقدس میتواند الگوی خوبی به مردم جامعه ارائه دهد و بر همین اساس همزمان با تولید محتوا در حوزه خانواده در حوزه دفاع مقدس نیز به تولید محتوا پرداختیم.
طرحی پیرامون شهدای کاشان به وجود آمد تا بر اساس آن بتوانیم به تولید محتوا بپردازیم اما معتقد هستیم باید در هر شهر و دیاری مجموعههایی وجود داشته باشد تا در حوزه شهدای همان منطقه به تولید محتوا پرداخته شود.
هزینههای تولید محتوا چگونه تامین میشود؟
مواد خام، مکانیزم تولید، نیروی انسانی و منابع مالی چهار عاملی است که میتواند در کنار یکدیگر موجب تولید یک محصول شود و نبود یکی از عوامل میتواند روند تولید آن محصول را متوقف کند در حالی که در تولید محتوا تنها تفاوتی که وجود دارد در مواد خام یاد شده در بالا است که این مهم در تولید محتوا همان فکر و ایده محتوا است.
چهار سال پیش برای تولید محتوای 20 تا 30 دقیقهای نیاز به حدود 15 الی 20 میلیون تومان اعتبار بود و بر همین اساس به فکر تاسیس آکادمی افتادیم تا از ایده تا تولید را در این آکادمی آموزش دهیم و مزیت این نیروها آن است اولاً نوعی سرمایه محسوب میشوند و ثانیاً دغدغه این موضوع در وجودشان نهادینه شده است.
بابت آموزش این نیروها از آنان هزینه دریافت کرده و برای تولید محتوا نیز به آنان حق الزحمه پرداخت میکردیم اما با پرداخت هزینه آموزشها احتمال جدایی این نیروی آموزش دیده از مجموعه به دلایل مختلف وجود داشت و بر همین اساس تمام تلاش خود را برای حفظ این نیروها به کار گرفتیم برنامه ریزی های صورت گرفته ما را بر آن داشت تا اقتصاد فرهنگ را تعریف کنیم و به آن میزان که یک بنگاه تجاری بیرون از مجموعه برای تولید محتوا هزینه میکند، اعتبارات لازم را تامین کنیم و نتیجه آن شد تا محتوایی قابل ارائه با یک بیستم هزینه بیرون مجموعه تولید کنیم.
امکان دارد به مثالی در این ارتباط بپردازید؟
این اعتبار به طور مثال در حوزه شهدا به گونهای رقم خورد که با مراجعه به خانواده شهدا آنان را ترغیب به مشارکت در ساخت تولید محتوا در باب شهدا میکردیم و بر همین اساس با خانوادههای شهدای متقاضی قرارداد منعقد میکردیم.
عدم استفاده از نیروی انسانی حرفهای باعث شد تا هزینههای ما تا حد زیادی کاهش پیدا کند و از جهت دیگر نیز موجب شد تا شغل خانگی خوبی برای کارآموزان به وجود آمده و بعد از جدایی از مجموعه بتواند به صورت مستقل کار کند.
آیا تولید محتوا برای شما درآمدزا است؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمایشات خود به درآمدزا بودن امور فرهنگی تاکید ویژه ای دارند چرا که طبق سخنان ایشان اگر امور فرهنگی درآمدزا نباشد تعطیل میشود و بر همین اساس طرحهای مختلفی به ادارات کاشان ارائه دادیم که موفق شدیم با اداره اوقاف و امور خیریه کاشان قراردادی به جهت تولید محتوا منعقد کنیم.
هدف اصلی این مجموعه تولید محتوا است و نه تنها این هدف را فراموش نمیکنیم بلکه این مهم را سرلوحه کار خود قرار میدهیم و بر همین اساس از طرق مختلف این مجموعه را اداره میکنیم چرا که معتقد هستیم خداوند روزی رسان است و تمام تلاش خود را در این زمینه بکار میگیریم.
خداوند متعال عنایت ویژه ای به مجموعه داشته و تاکنون 100 مورد تولید محتوا داشتیم که در چهار حوزه شهدا، تبلیغات، اداره اوقاف و امور خیریه و کاشان بوده است و بر همین اساس به دنبال راههای درآمدی جدید نیز هستیم چرا که با شرایط فعلی تمامی درآمدها صرف هزینههای داخلی مجموعه میشود.
آیا از نهاد و یا ارگانی حمایت شدید؟
به نهادها و سازمانهای مختلفی رجوع کردیم اما با وجود بودجه از حمایت دریغ کردند و تا به امروز تنها اداره همراه با در زمینه تولید محتوا اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان است در حالی که سهامی در یک مجموعه داشتم و به خاطر تولید محتوا سهام را فروختم و در راه تولید محتوا هزینه کردم.
این کار یک نگاه جدیدی است که مدتی است ایجاد شده و میتوان مصداقی از آتش به اختیاری عنوان کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال گذشته به آن تاکید میکردند چرا که در فضای مجازی نیاز به حضور موثر دار
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/92085/