پیام سپاهان

آخرين مطالب

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان:

چالش گردوغبار اصفهان مدیریت نشود، همانند خوزستان می‌شویم اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر مجموع طرح‌های آبخیزداری استان از حوضه زاینده‌رود خارج شده است، گفت: اگر چالش گرد و غبار در استان اصفهان مدیریت نشود با شرایطی همچون خوزستان مواجه خواهیم شد.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، محمدحسین شاملی ظهر امروز (دوشنبه) به مناسبت بزرگداشت هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران، در خصوص انتقادات و اعتراضات کشاورزان از طرح های آبخیزداری در حوضه زاینده رود به خصوص در استان چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: وسعت حوضه زاینده رود 435 هزار هکتار است که 290 هزار هکتار آن در استان اصفهان و 145 هکتار آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد، با این وجود در محدوده استان اصفهان هیچ طرح بزرگ آبخیزداری اجرا نشده و طرح‌های موجود تنها برای کنترل رسوبات و سیلاب است و تاکنون توسعه باغی در استان اصفهان نداشته ایم.
وی با تاکید بر اینکه هیچ بند ذخیره ‌ای بزرگ در حوضه زاینده‌رود در محدوده استان اصفهان وجود ندارد، تصریح کرد: طرح آبخیزداری در ابعاد بزرگ در حوضه زاینده‌رود در محدوده استان اصفهان تعریف نشده است.
نباید با طرح های آبخیزداری، حوضه زاینده رود را محدود کرد
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه نباید با طرح های آبخیزداری، حوضه زاینده رود را محدود کرد، تصریح کرد: در حال حاضر مجموع طرح‌های استان اصفهان از حوضه زاینده‌رود خارج شده است، چرا که هدف از طرح‌های آبخیزداری ذخیره و استحصال آب نیست، اگر این گونه باشد با حکم قضایی با آن برخورد می شود، البته هیچ گونه بند ذخیره ای در استان اصفهان وجود ندارد. 
وی در خصوص ادعای کشاورزان اصفهانی مبنی بر وجود 600 بند در استان چهارمحال و بختیاری در حوضه زاینده رود، اظهار کرد: بنابر اعلام مدیران چهارمحال و بختیاری تنها 10 طرح آبخیزداری در این استان است، البته ما این آمار را نه رد و نه قبول می کنیم و قرار است بعد از عید در بازدید کشاورزان اصفهان از چهارمحال و بختیاری این موضوع بررسی شود.
شاملی با تاکید بر اینکه یکی از کانون های بحران، منطقه شرق اصفهان است که انسان‌ها خود بیشترین تهدید را انجام دادند، اظهار کرد: این تهدید به واسطه معادن گچ بود که از 9 معدن موجود، هفت معدن تعطیل و 2 معدن دیگر نیز در سال 98 تعطیل خواهد شد، همچنین در خصوص معادن خاک نیز آن تعدادی که آلودگی نداشتند برداشت آنها به صورت محدود شد.
وی تاکید کرد: اگر چالش گرد و غبار در استان اصفهان مدیریت نشود با شرایطی همچون خوزستان مواجه خواهیم شد، البته در 40 سال گذشته با جنگل‌کاری این مشکل را تا حدودی حل کرده‌ایم.
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه زاینده رود تنها برای زیبایی نیست بلکه حیات اصفهان وابسته به آن است، تصریح کرد: اگر کشاورزی شرق اصفهان تعطیل شود و یا آب دیگر به تالاب گاوخونی نرسد، دوباره کانون های جدید بحران و گرد و غبار در اصفهان شکل می گیرد. 
وی با بیان اینکه یک میلیون و 900 هزار واحد دامی سالانه از مراتع استان اصفهان استفاده می‌کنند، افزود: یک میلیون واحد دامی درون استان اصفهان و 900 هزار واحد دامی بین اصفهان و استان‌های قشلاقی در حرکت هستند و برای کنترل دام ها، پرونده چرای دام وجود دارد، بنابراین با پلاک دار شدن دام‌ ها رهیابی آنها به راحتی انجام می شود.
اعتبارات بیابان زدایی به اصفهان اختصاص یابد
شاملی با بیان اینکه 30 درصد از عرصه‌های استان اصفهان، بیابان است، گفت: در سال جاری اعتبارات عمده بیابان زدایی به خوزستان داده شد، اما امیدواریم در سال آینده و در بودجه 98 اعتبار لازم نیز به استان اصفهان تخصیص یابد.
وی با اشاره به بارش های سال آبی جاری، اظهار کرد: این اتفاق موجب خوب شدن پوشش گیاهی به خصوص در مناطق قشلاقی شده که در صورت تداوم بارش های استان طی سال آینده در بخش مراتع دیگر مشکلی نخواهیم داشت. 
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه برای نخستین بار در بودجه سال 97 از محل صندوق توسعه ملی 200 میلیون دلار در اختیار منابع طبیعی قرار گرفت، گفت: این اعتبار تحولی در بخش منابع طبیعی کشور بود، در حالی که طی سال های گذشته منابع طبیعی از محل اوراق مشارکت طرح های خود را پیش می برد که با تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی جهش کاری در حوزه منابع طبیعی ایجاد شد و در سال جاری 321 پروژه در استان با اعتبار 50 میلیارد تومان در استان اجرا شده است و امیدواریم این اعتبارات در سال 98 نیز استمرار یابد.
وی در خصوص اراضی منابع طبیعی و اختلاف مالکیتی در پلاک های مختلف و چالش های آن، اظهار کرد: مطابق برنامه ششم توسعه قرار شد برنامه کاداستر عرصه های منابع طبیعی انجام شود و به همین منظور یک میلیون و 300 هزار هکتار کاداستر منابع طبیعی و اسناد آن تهیه شده است.
شاملی با تاکید بر اینکه یکی از شاخص های این اداره در بحث حفاظت از عرضه های طبیعی است، گفت: در سال 95 در سطح 2133 هکتار اراضی منابع طبیعی 289 مورد آتش سوزی در استان رخ داد که با اقدامات صورت گرفته این آمار در سال جاری در سطح 172 هکتار اراضی منابع طبیعی به 36 مورد آتش سوزی کاهش یافته است.
کاهش 10 درصدی قطع درخت در مناطق بیابانی
وی همچنین در خصوص قطع درختان در مناطق کویری که از سوی برخی افراد سودجو انجام می شود، گفت: با اقدامات پیشگیری در این خصوص می توان از 300 هکتار بیابان زایی در استان جلوگیری کنیم که قطع درخت در مناطق بیابانی 10 درصد نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان همچنین درباره قطع درختان در مناطق زاگرسی برای تامین سوخت، تاکید کرد: در سال جاری با تامین سوخت و همچنین تنور گازی، کپسول گاز و ... نیاز مردم این مناطق به سوخت مرتفع شده و مردم آن اقدام به قطع درختان نمی کنند. 
وی همچنین با اشاره به ورود زودهنگام دام از استان های همجوار در مناطق عشایری استان، اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته قرار است تا قبل از خرداد 98، دام وارد عرصه های استان اصفهان نشود و با توجه به بارش های خوب تولید علوفه در مراتع استان افزایش یابد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/92115/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

270 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان

توقیف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین

فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

رقابت بیش از 64 هزار و 719 داوطلب استان اصفهان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

17 گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان

بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره