پیام سپاهان

آخرين مطالب

توده بدخیم ترافیک شهرها نیازمند جراحی گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- بر اساس تازه ترین نظرسنجی های رسمی، آلودگی هوا و ترافیک مهم ترین معضلات از دید 90 درصد شهروندان کلانشهرهای کشور است.
معضل ترافیک در کشور ما سابقه ای بیش از 2 دهه ندارد اما در همین مدت، چالش ها و نگرانی های زیادی برای مردم و مسئولان در بر داشته تا جایی که حتی با صرف هزینه های میلیاری نسخه درمان کننده ای برای آن پیچیده نشده است.
این معضل با ارائه برخی راهکارها از جمله ایجاد پیاده روها، معکوس کردن جهت تردد در برخی معابر، احداث پل های هوایی و زیر زمینی، افزایش نسبی ناوگان حمل و نقل عمومی، هوشمندسازی تقاطع ها، ایجاد خطوط ویژه اتوبوس و تاکسی تا اندازه ای کنترل شده ولی به نظر می رسد این برنامه ها چاره کار نبوده و باید تدابیر دیگری برای آن در نظر گرفته شود.
ارائه طرح هایی مانند ایجاد خطوط سریع السیر(BRT)، بازآفرینی شهری، توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) و قطار شهری (تراموا) در برخی کلانشهرها از راهکارهای مدیریت این معضل بوده است.
در کلانشهرها خیابان ها دچار تنگی نفس شده‌اند، ترافیک علاوه بر اینکه موجب سختی تردد در خیابان های شهر شده یکی از مهم ترین دلایل کاهش آستانه تحمل در بین مردم به خصوص رانندگان است، این شرایط گاهی باعث بروز خشونت هایی با صدمات جبران ناپذیر می شود، تصادفی کوچک نزاع هایی گسترده را به دنبال می آورد.
به عقیده کارشناسان یکی از عواملی که منجر به ناهنجاری های رفتاری می گردد، معضل ترافیک است، اینکه فرد برای مدت طولانی در ترافیک گیر افتاده باشد و با این گیر افتادن بسیاری از برنامه ریزی هایش بر هم می خورد، خود می تواند تاثیر بسیاری در بروز خشونت ها داشته باشد.
یکی دیگر از عوامل مهم در پایین آوردن آستانه تحمل کمبود توقفگاه های عمومی متناسب برای پارک خودروها است که این مهم نیز گاهی به درگیری یا مواردی حتی منجر به قتل شده است، شهروندان به دلیل سنگینی سایه ترافیک قبل از اینکه از خانه هایشان بیرون بیایند برنامه هایشان را باید با ترافیک هماهنگ کنند، باید در ساعت های اولیه بامداد از منزل خارج شوند و در اداره های خود می خوابند، این افراد دغدغه رفت و برگشت دارند که همین می تواند تاثیرات بسیار بدی از نظر روانی و روحی داشته باشد و موجب افزایش استرس و تنش شود، اثراتی که ترافیک بر روح و روان افراد می گذارد، اثراتی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت.
از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند که افزایش تولید خودرو در سال های اخیر و ورود بی رویه آنها به خیابان ها، کلانشهرها را با معضل ترافیک و کمبود پارکینگ مواجه کرده است.
ضعف فرهنگ شهرنشینی و به تبع آن نبود فرهنگ رانندگی در کلانشهرها، در کنار نبود خدمات و تاسیسات مرتبط، مشکلات را مضاعف کرده است.
در کلانشهرها مهمترین عامل ایجاد آلودگی صوتی، سیستم حمل ونقل شهری به شمار می رود که استفاده از وسایل نقلیه مانند سواری، اتوبوس، کامیون، موتورسیکلت را دربرمی گیرد و با افزایش تعداد خودروها بر این معضل نیز افزوده شد.
بنابر اعتقاد کارشناسان بیماری های روحی و روانی، شنوایی، قلبی، گوارش، کم حوصلگی، بدخوابی و بی خوابی، پرخاشگری، اضطراب، استرس، افزایش نزاع و بالا رفتن فشار خون از پیامدهای مستقیم آلودگی صوتی است.
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد 360 میلیون تن در سراسر جهان در حال از دست دادن شنوایی خود هستند که 32 میلیون تن از آن ها را کودکان دربر می گیرند.
مطالعات نشان می دهد که بیشتر ساکنان شهرها از افت شنوایی رنج می برند و حس شنوایی آنان 10 تا 20 سال بیشتر سن آن ها است
اطلاعات متوسط ایستگاه های ثابت سنجش صوت در تهران، نشان می دهند که بیشتر نقاط شهر از این نظر، بیش از حد مجاز هستند.
برپایه آخرین آمارها 50 درصد از آلودگی های صوتی کلانشهر اصفهان ناشی از سر و صداهای ناهنجار موتورسیکلت ها، 30 درصد مربوط به خودروهای شخصی، 20 درصد مربوط به کارگاه ها و نزدیک 2 درصد مربوط به صداهای خودروهای سنگین و اتوبوس های شهری است.
علیرضا صلواتی معاون حمل و شهر اصفهان از نظرآلودگی صوتی جایگاه دوم کشور را داراست، در شهر اصفهان افزون بر 2 میلیون و 300 هزار نفر زندگی می کنند.
بنا به اعلام اداره کل پزشکی قانونی اصفهان، در 10 ماهه امسال 949 نفر در حوادث ترافیکی استان جان باختند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (873 نفر) معادل 8،7 درصد افزایش را نشان می‌ دهد.
بیشترین تلفات حوادث ترافیکی با 583 نفر در جاده ‌های برون‌ شهری، 319 نفر در مسیرهای درون ‌شهری، هشت نفر جاده‌ های روستایی و 39 نفر در سایر مسیرها گزارش شد.
همچنین در این مدت 23 هزار و 676 بر اثر سانحه های رانندگی مصدوم شدند و این آمار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 8،5 درصد افزایش یافته است.
میانگین 900 هزار خودرو روزانه در سطح شهر اصفهان تردد می کنند که از این میزان 200 هزار فاقد معاینه فنی خودرو هستند، هم چنین هشت مرکز معاینه فنی سبک و یک مرکز معاینه فنی سنگین در اصفهان وجود دارد.
ناوگان اتوبوسرانی اصفهان هم اکنون با یک هزار و 300 دستگاه اتوبوس، روزانه حدود 650 هزار نفر را در خطوطی به طول 2 هزارکیلومتر جا به جا می کند.
اصفهان و شهرهای اطراف آن به سبب تردد انبوه انواع خودرو، استقرار صنایع خرد و کلان و نیز همجواری با مناطق کویری، در زمره آلوده ترین مناطق کشور به شمار می روند.

** خودرو، سلاح متحرک
یک کارشناس امور اجتماعی در این باره به ایرنا گفت: زمانی که رانندگی می کنیم در همه این رفتارهای برونی و درونی آنچه که بستر مهم این رویداد است شکل احساسات است.
احمد علی جبارزاده افزود: راننده عصبانی به طور یقین رانندگی طبیعی و قانونمندی نخواهد داشت.
وی تصریح کرد : بیشتر هموطنان ما در شبانه روز مدیریت احساسات را ندارند، یاد نگرفته ایم تا هیجانات خود را کنترل کنیم و حتی بشناسیم و این امر باعث می شود تا ماشین را به یک سلاح متحرک تبدیل کنیم.
این کارشناس پیشنهاد کرد که رانندگان باید دوره های کنترل هیجانات را دیده و مجوز لازم را اخذ کنند.
به گفته وی اینکه افراد در ترافیک باید چه رفتاری داشته باشند تا شاهد حوادث کمتری باشیم نیازی است که باید کارشناسان برای آن چاره اندیشی کنند.

** خودرو شخصی تنها در مواقع اضطراری
استاد حمل و نقل و ترافیک در این خصوص معتقد است زیربنای یک الگوی حمل و نقل سالم و موفق را باید ناوگان عمومی و پوسته ظاهری آن را حمل و نقل فعال مانند دوچرخه سواری و پیاده روی تشکیل دهد و از خودرو شخصی نیز تنها در مواقع ضروری استفاده شود.
فرید الدین پیرویان   افزود: سیستم حمل و نقل در بسیاری از نقاط کشور ما بیمار است و نیاز به ریاضت کشیدن و سختی هایی دارد؛ احداث مسیرهای دوچرخه سواری در شهرها گام بسیار خوبی است که درباره فلسفه و ایجاد آن هیچ کارشناسی ایرادی فنی وارد نخواهد دانست.
وی ادامه داد: نحوه اجرا و احداث مسیرهای دوچرخه سواری مساله‌ای است که نیاز به بررسی‌های کارشناسانه‌ای دارد که به عنوان مثال، عرض مسیرها به چه میزان باید باشد و آیا این مسیرها به صورت رفت و برگشت احداث شود و یا اینکه چه علائمی در طول این مسیرها قرار گیرد.
پیرویان با تاکید بر اینکه هر مجتمع تجاری باید موظف شود که برای مشتریان خود توقفگاه تهیه کند، اظهارداشت: اگر این کار امکان پذیر نیست، شهرداری باید با تشویق سرمایه گذار در محل‌های مورد نیاز توقفگاه طبقاتی احداث کند.
وی اضافه کرد: در ساخت توقفگاه این نکته ضروری باید مورد توجه قرار گیرد که فاصله آن تا محل خرید باید بیشتر از فاصله ایستگاه اتوبوس و مترو تا مرکز خرید باشد که مردم به استفاده از ناوگان عمومی برای تردد در سطح شهر تشویق شوند.
به گفته وی تجربه نشان داده که هر اندازه معبر و توقفگاه ساخته و خیابان در شهرها تعریض شود عملا دعوت از خودروهای شخصی برای آمدن به خیابان‌ها انجام شده است و به طور قطع مشکل ترافیک نیز وخیم تر خواهد شد.

** نگرش اشتباه عامل چالش در کلانشهرها
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این خصوص  گفت: یکی از علت هایی که کلان شهرهای کشور دچار چالش شده اند نگرش های اشتباه است که در مدیران، متخصصان، صنوف و عامه مردم وجود دارد و سیستم آموزشی از سنین پایه تا سطوح بالاتر ما به وظیفه آموزشی خود درست عمل نکرده است.
علیرضا صلواتی با اشاره به اینکه مدیریت شهری از تجارب دیگران استفاده نمی کند،افزود: نه تنها از تجربیات دنیا بلکه از تجربیات سایر شهرها هم استفاده نمی شود و شهرها یک سری راه ها را به اشتباه رفته اند و باز ما همان راه ها را می رویم.
وی با بیان این که سرانه مالکیت خودرو در کلانشهرها افزایش یافت، ادامه داد:
با سیاستگذاری های اشتباه چند دهه قبل که مردم را به سمت خودروسوی تشویق کردیم بزرگترین چالش زیست محیطی را در کشور برای خود ایجاد کردیم، در سال 78 طول سفر شهروندان اصفهانی 9 کیلومتر در روز بود که این میزان به 21 کیلومتر در سال 90 رسید که متاسفانه این سفرها به صورت تصاعدی با خودرو صورت می گیرد.
وی در توضیح اینکه برنامه ریزی متخصصان برنامه ریزی شهری ممکن است دچار اشتباهاتی باشد، گفت: طرح های جامع و تفصیلی شهر اصفهان که متخصصان برنامه ریزی شهری نوشته اند خیلی دچار ایراد است و متاسفانه اکنون شاهدیم که کاربری های مسکونی تبدیل به توفقگاه خودرو می شوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان بر باز طراحی خیابان های شهر اصفهان تاکید کرد و گفت: باید به سمت ایجاد پیاده راه ها در سطح شهر رفته و یک خط برای دوچرخه ها در همه خیابان های اصفهان طراحی شود.
وی تاکید کرد: برای تغییر نگرش، زمینه سازی ذهنی و مطالبه گری شهروندان به کمک رسانه ها نیازمندیم.
صلواتی با بیان اینکه ما به سرویس پاک حمل و نقل عمومی احتیاج داریم، افزود: ارتباط محلات به صورت پیاده راه و احیای محلات و خرده فروشی ها برای شهر تاریخی و فرهنگی و گردشگری اصفهان بسیار الزامی است.

** سایه سیاست زدگی بر مدیریت شهری
دانشیار برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان با اشاره به بی توجهی مدیریت شهری به دانش محوری و دانایی محوری گفت: به معنای واقعی عقلانیت باید بر مدیریت شهری حاکم شود، پشت برنامه ریزی شهری باید درک فلسفه شهری وجود داشته باشد که گمشده اصلی امروز شهر است.
علی زنگی آبادی با تاکید بر اینکه سیاست زدگی و حزب بازی مدیریت شهری را دچار معضل می کند و به ویرانی می کشاند، خاطرنشان کرد: نباید منکر شد که گاهی مدیران شهری وقتی در معرض عمل قرار می گیرند به دلیل همکاری نکردن نهادهای مرتبط دیگر نمی توانند درست عمل کنند
زنگی آبادی استفاده نکردن از متخصصان، نبود فرهنگ شهروندی و ترافیک و مطالبه گر نبودن شهروندان و رسانه ها در امر مدیریت شهری و فعالیت نکردن صداو سیما و رسانه ملی در زمینه فرهنگ سازی را از دیگر چالش های پیش روی کلانشهرهای کشور و اصفهان برشمرد.
وی به نبود مسیرهای استاندارد و خیابان های با شیب غیراستاندارد در شهر اصفهان اشاره کرد و گفت : یکی از راه های کاهش ترافیک شهری کاهش مسافت میان محل کار تا منزل است.

** ضرورت ورود سازمان های مردم نهاد به مسائل شهری
عضو هیات علمی روانشناسی دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان در این باره معتقد است سازمان های مردم نهاد گستردگی کاری بیشتر و توان و قابلیت های زیادی برای رفع چالش های اجتماعی دارند.
سید حمید آتش پور در گفت و گو با ایرنا، تغییر بر رفتار مردم را نیازمند انجام فعالیت های مدون دانست و تصریح کرد: فعالیت های آموزشی باید بیش از بیش در مدارس مورد توجه قرار گیرد و نباید سلیقه ای و بدون سرفصل باشد.
هیات علمی دانشگاه‌ آزاد واحد خوراسگان شناخت عوامل تخلف در هر منطقه، بررسی رفتارهای مردم و انجام فعالیت های مطالعاتی را برای تدوین یک برنامه جامع در هر منطقه از کشور را مهم اعلام کرد و افزود: بازآموزی هنجاری بر اساس هنجارهای هر شهرستان لازم است تا بر اساس برنامه آموزشی تدوین شود.

** آموزش برای نهادینه شدن فرهنگ ترافیک
استاد رشته روانشناسی با بیان اینکه بازی های کودکانه در یادگیری و ماندگاری فعالیت آموزشی موثر است، در این خصوص گفت: باید بازی های کودکانه طراحی و عرضه شود و نظارت و ارزیابی به صورت دایم برای نهادینه شدن فرهنگ ترافیک صورت بگیرد.
رایحه صنعتگر آموزش غیرمستقیم به کودکان و نوجوانان در بخش ترافیک را مهم بیان و اضافه کرد : استفاده از المان ها، کتاب داستان و محتواهای هنری برای آموزش غیرمستقیم دارای اهمیت و اثربخشی بیشتری نسبت به سخنرانی و آموزش تئوری دارد.
وی ادامه داد: فعالیت های فرهنگی و آموزشی باید حس های پنجگانه افراد را برای افزایش عملکرد درگیر کند و در تصمیم سازی های فرهنگی با به این مولفه توجه جدی بشود و فعالیت های سلیقه ای و قدیمی کمتر مورد استقبال عمومی قرار می گیرد.

** کاهش ترافیک با توسعه قطار شهری
شهردار اصفهان به تازگی در آیین آغاز عملیات احداث تونل خط 2 قطار شهری اصفهان در محل ایستگاه مترو شهرک امام حسین (ع) با بیان اینکه قطار شهری اصفهان تا 400 هزار نفر را جا به جا خواهد کرد، اظهار کرد: در زمان حاضر روزانه 80 هزار مسافر از طریق خط یک قطار شهری اصفهان جابه جا می شوند که با افزایش واگن های آن به یکصد هزار مسافر خواهد رسید.
قدرت الله نوروزی با بیان اینکه خط 2 قطار شهری در کاهش ترافیک آلودگی هوای این کلانشهر نقش بسزایی دارد و اجرای آن جهت داشتن آسمانی پاک و آبی برای آیندگان ضروری است، اضافه کرد: در خط یک قطار شهری برای هر کیلومتر حدود 200 میلیارد ریال هزینه شد اما امروز با توجه به شرایط اقتصادی برای هر کیلومتر حدود 50 میلیون دلار یعنی چهار هزار میلیارد ریال باید هزینه کنیم .
وی با بیان اینکه با حمایت های مالی صورت گرفته امسال پنج هزار میلیارد ریال برای طرح قطار شهری اصفهان تخصیص یافت و اوراق مشارکت خریداری شد، تصریح کرد: عملیات عمرانی تونل خط 2 قطار شهری باید چند هفته زودتر آغاز می شد اما بخاطر مشکلات گمرکی این تاخیر بوجود آمد و با پیگیری های مستمر موفق به ترخیص تجهیزات و دستگاه های این طرح شدیم.
نوروزی اضافه کرد : در تلاش هستیم تا تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز برای ضلع غربی خط 2 قطار شهری اصفهان هر چه زودتر از گمرک ترخیص شود.
به گفته مسوولان طول خط 2 قطار شهری اصفهان 24 کیلومتر و 750 متر است و از شهرک امام حسین(ع) در خیابان زینبیه آغاز می شود و از میدان قدس، میدان امام(ره)، خیابان های فلسطین و آمادگاه و میدان امام حسین(ع) می گذرد و سپس به سمت غرب، خیابان طالقانی و در نهایت به خیابان کهندژ و خمینی شهر ختم می شود.
خط 2 قطار شهری اصفهان به عنوان خط غربی - شرقی دارای 23 ایستگاه است.
شهردار اصفهان تصریح کرد: در طول یک ماه آینده بیش از یکصد برنامه در حوزه حمل و نقل عمومی با هدف ارتقای سطح فنی، ترافیکی، حمل و نقل و آموزش، سطح خدمات و جلب رضایت شهروندان اجرا خواهد شد.
نوروزی اظهارداشت: با ادامه این فعالیت ها شاهد ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی خواهیم بود البته این امر مشارکت بیشتر شهروندان را می طلبد، زیرا استفاده بیشتر از اتوبوس، تاکسی و مترو و بکار نبردن وسایل نقلیه شخصی تاثیر مستقیم در کاهش آلاینده ها خواهد داشت.

**ضرورت اجرای تراموا در اصفهان
به گفته شهردار اصفهان تراموا یکی از کارآمدترین وسایل حمل و نقل همگانی و یکی از شاخص ترین طرح های عمرانی است که از حدود 10سال پیش در اصفهان مطرح شد که بدلیل مواجه شدن با تحریم ها تاکنون اجرایی نشده است.
وی افزود: در سال های پیش قرار بود که اولین خط تراموا به طول 10 کیلومتر در 2 فاز از میدان استقلال تا میدان جمهوری اجرا شود و بر این اساس آن تفاهم نامه هایی نیز با شرکت های چینی و فرانسوی در این زمینه منعقد شود اما، این موضوع محقق نشد.
نوروزی با تاکید بر افزودن وسایل حمل و نقل عمومی جدید به این کلانشهر، اظهارداشت: قصد داریم امسال تراموا را وارد اصفهان کنیم.
وی تاکید کرد: استفاده بهینه و بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی میزان امنیت سفر را ارتقا می دهد و سهم زیادی نیز در کاهش آلودگی هوا و ترافیک دارد.

** تدبیر برای گره های ترافیکی جنوب غرب اصفهان
مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان از آغاز عملیات اجرایی خیابان حد فاصل بلوارشهدای صفه و بلوار جانبازان اصفهان خبر داد و گفت: با برنامه ریزی های انجام شده تا 6 ماه دیگر گره های ترافیکی جنوب غرب شهر اصفهان باز می شود.
احمد رضایی درباره آغاز عملیات اجرایی خیابان حدفاصل بلوار شهدای صفه و بلوار جانبازان افزود: این طرح با هزینه ای بالغ بر 100 میلیارد ریال احداث می شود.
وی با اشاره به آغاز عملیات عمرانی محور کمکی خیابان ارتش، اظهارداشت: این خیابان به موازات خیابان ارتش حدفاصل بلوار شهدای صفه و بلوار جانبازان احداث خواهد شد که طول این محور سه کیلومتر و عرض آن 60 تا 75 متر است.
به گفته مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان، زمین های لازم برای ساخت این محور در مالکیت ارتش بوده که توافقات لازم در این خصوص صورت گرفته است.
رضایی با بیان اینکه خیابان ارتش تنها محور شریانی با ظرفیت بالا در جنوب غرب اصفهان است، خاطرنشان کرد: البته شریان‌های دیگری همانند خیابان محتشم کاشانی نیز در این ناحیه شهر وجود دارد اما ظرفیت محور ارتش از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی گفت: با توجه به سرریز ترافیک محورهای شمالی – جنوبی به خیابان ارتش اهمیت ساخت این محور را دوچندان کرده است، از این رو محور کمکی در نظر گرفته شده ادامه بلوار جانبازان است.
مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان افزود: با انجام اقدامات تکمیلی ترافیک به انتهای اتوبان ذوب آهن منتقل و به موازات خیابان ارتش تا انتهای بلوار شهدای صفه نیز ادامه پیدا می‌کند.
وی اظهار داشت: کاهش بار ترافیکی، طراحی مناسب یک خیابان، توسعه حمل و نقل عمومی و پیش بینی توسعه شهر اصفهان در آینده از جمله اهداف ساخت محور کمکی خیابان ارتش است.

** سایه سرد ترافیک بر محدوده های تاریخی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان  توسعه و گسترش پیاده راه ها در بافت محدوده های تاریخی و گردشگری این کلانشهر بویژه خیابان های همجوار با میدان نقش جهان را ضروری دانست.
علیرضا صلواتی افزود: محدوده های تاریخی و گردشگری از اهمیت بالایی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری برخوردار است در عین حال عبور و مرور زیاد خودروها در این مناطق، ترافیک و آلودگی هوا را در پی داشته است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه ترافیک شدید در مناطق تاریخی و مرکزی شهر اصفهان به عنوان یک چالش مطرح می شود، اظهارداشت: افزایش طرح پیاده راه ها نظیر آن چه در خیابان چهارباغ انجام گرفت به عبور و مرور روان منجر می شود.
به گفته وی افزایش وسایل حمل و نقل پاک، مانند خودروهای برقی و دوچرخه در این محدوده ها می‌ تواند ضمن حمل و نقل راحت مسافران و گردشگران میزان آلودگی هوا و یا آلودگی صوتی در این مراکز مهم و حیاتی از کلانشهر اصفهان را کاهش دهد.
صلواتی با تاکید بر اینکه برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا ایجاد زیرساخت‌ های مناسب اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: ایجاد امکانات دائمی برای شهروندان برای استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی به عنوان یک ضرورت مطرح می‌شود زیرا میزان استفاده شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی به امکانات مناسب و خدمات مطلوب بستگی دارد.
وی فرهنگ سازی برای کاهش استفاده از وسایل شخصی را با اهمیت دانست و تصریح کرد: هر اندازه بتوانیم از اندیشه نویسندگان، شاعران و اصحاب قلم و رسانه برای توسعه حمل و نقل عمومی استفاده کنیم نتایج بهتر و اثربخش تری حاصل خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری به مطالعه این مجموعه با مشارکت دانشگاه صنعتی اصفهان برای کاهش آلودگی هوا در این کلانشهر اشاره کرد و گفت: محدودسازی عبور و مرور با استفاده از طرح‌ هایی مانند محدودیت ترافیکی زوج و فرد از درب منازل به روان سازی حمل و نقل کمک می‌کند و از جمله طرح‌ هایی است که در ماه های آینده اجرا خواهد شد.
وی بر اجرای مستمر و صحیح طرح ‌های مختلف در حوزه ‌های اجتماعی فرهنگی آموزشی برای افزایش فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تاکید و اضافه کرد: در این زمینه بالغ بر یکصد برنامه در این کلانشهر در حال اجراست.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان ترافیک را چالش مهم شهرها برشمرد و گفت: فرهنگ سازی جز جدایی ناپذیر ترافیک این کلان شهر است که باید نسبت به این امر مهم توجه اساسی کرد.
وی از بازسازی 30 دستگاه اتوبوس به صورت کامل و ورود آن به ناوگان حمل و نقل بیان داشت: نرم افزار موقعیت یابی تردد اتوبوس ها را رصد می کنند.
صلواتی با بیان اینکه طرح سه شنبه های بدون خودرو از اراک آغاز و توسط اصفهان ملی شد، تصریح کرد: طرح سه شنبه های بدون خودرو در خیابان ابوذر رهنان و پیاده راه سازی این خیابان به زودی آغاز و شاهد رویدادهای فرهنگی و تفریحی خواهیم بود.

** ضرورت آموزش به گروه های هدف
فرمانده انتظامی استان اصفهان اظهار کرد: گنجاندن آموزش های مربوط به قواعد و قوانین راهنمایی و رانندگی در نظام آموزشی از دوره ابتدایی تا دانشگاه ها ضروری است.
سردار مهدی معصوم بیگی افزود: امروز در بیشتر کشورها برای ارتقای فرهنگ ترافیک که همان رانندگی صحیح است، از سنین کودکی با ایجاد شهرک های ترافیکی در پارک ها و محل های مختلف به امر آموزش این مهم پرداخته شده است.
وی اظهارداشت: می توان اطمینان داشت که اگر در حوزه آموزش به ویژه آموزش فرهنگ ترافیک، گروه های هدف به شکل مستمر آموزش ببینند نتیجه اثربخش و طولانی مدتی خواهد داشت.
فرمانده انتظامی استان اصفهان ادامه داد : در این راستا باید همه گروه ‌ها را در بحث آموزش فعال کرد که این امر شامل افرادی می شود که در کارخانه ‌ها و مشاغل آزاد در حال فعالیت هستند و با این اقدام باور سازی نیاز به آموزش در اقشار جامعه نهادینه می شود.
وی خاطرنشان کرد: تهیه کلیپ‌ های هشدار دهنده خود می تواند تلنگری برای مخاطبان باشد که باید در تولید و انتشار این گونه کلیپ ها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اهتمام بیشتری کرد.

** حرکت به سوی شهر هوشمند، چاره ترافیک
یک کارشناس فناوری اطلاعات  معتقد است با برقراری شهرهوشمند هم می توان از محیط زیست و منابع طبیعی محافظت کرد و هم با کاهش بار ترافیک و افزایش دسترسی های برخط مردم به سمت حل معضلات کنونی حرکت کرد.
حامد قاسمی نراقی افزود: شهرهوشمند امکانی در اختیار قرار می دهد که افراد می توانند از برنامه ریزی دقیق در مسافرت های درون شهری و با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برخودار شوند.
وی اعلام دقیق ساعت حرکت ناوگان حمل و نقل جاده ای درون شهری، زمان ورود هر خودرو به ایستگاه، فاصله های ورود هر قطار مترو و غیره را از مزیت های شهرهوشمند برشمرد.
به باور کارشناسان به نظر می رسد برای دستیابی به اهداف ایران 1404 و همچنین تحقق منشور حقوق شهروندی باید هر چه زودتر به سوی راه اندازی شهرهای هوشمند رفت؛ در غیر این صورت دیر یا زود فشار رشد جهانی فناوری و بایسته های زندگی در دنیای دیجیتال و ارتباطات ما را به سویی می برد که برای آن آمادگی چندانی نداریم.
به گفته کارشناسان شهرهوشمند امکانی در اختیار شهروندان قرار می دهد تا دیگر به مراجعه حضوری به سازمان های مختلف برای دریافت یک مجوز، رسید یا غیره نیازی نباشد و این امور از طریق الکترونیکی و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/92898/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد