پیام سپاهان

آخرين مطالب

هر واحد بوم گردی، یک بنگاه اقتصادی و فرهنگی اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- بوم گردی یکی از شاخه های خاطره انگیز صنعت گردشگری است که سهم و تاثیر بسزایی در انتقال فرهنگ، سنن، میراث ناملموس ، اشتغالزایی و رونق اقتصادی روستاها دارد.
به گزارش ایرنا، تکرار بی امان روزهای شلوغ لبریز از دود و دم، آن هنگام که تخیل آدمی را به تمنای گوشه ای دنج و خلوت به پرواز در می آورد، نمود روشنی از نیاز انسان ها به اقامت موقت در خانه های بومی است تا گذران چند روز خاطره انگیز در آن زداینده خستگی و خمودگی از شانه شهرنشینان کلافه باشد.
اقامتگاه بومی و محلی به خانه های قدیمی بازسازی شده اطلاق می شود که در آن سعی بر این است تا مهمانان با شیوه سنتی زندگی در آن محل خاص آشنا شوند و در محیطی طبیعی سفر خود را به انجام برسانند. اقامتگاه بوم‌ گردی به معنای محل اقامت مسافر منطبق بر فرهنگ و جغرافیای آن منطقه است و ساخت آنها به دلیل اینکه قاعده خاصی ندارد حتی اگر در یک منطقه جغرافیایی باشند باز هم تشابه کمی با همدیگر دارند و بومیان هر منطقه جغرافیایی بر اساس شرایط ساخت و ساز و مهم تر از آن فرهنگ منطقه خود دست به ساخت اقامتگاه های بوم گردی می زنند.
بوم‌گردی همچنین به ‌معنای حفظ و نشر اصالت و فرهنگ هر منطقه است ؛ خدمات قابل ارائه در این واحدها رنگ و بوی سنتی و نوستالوژیک دارد، صندوقچه های قدیمی به جای قفسه های کتاب و لباس، جاجیم و گلیم به جای فرش و موکت، غذاهای محلی ، شب نشینی دور آتش به جای تماشای تلویزیون، دوشیدن شیر گاو، پختن نان و غیره از جاذبه های این محل هاست در بوم گردها خبری از بشقاب های رنگین، انواع کباب ها و غذاهای بین المللی نیست و غذاهای سنتی و قدیمی از طرف چند تن از بومیان که بیشتر از بانوان آن منطقه هستند برای مسافرها سرو می‌ شود.
مهمترین تمایز مراکز اقامتی بوم گردی داشتن سبک سنتی است که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب و مالکان این مراکز اصرار به داشتن این سبک زندگی دارند.
اقامتگاه های بوم گردی به دلیل اینکه براساس معماری سنتی منطقه ساخته می شوند کمترین تاثیر مخرب زیست محیطی را دارند و به نوعی بخشی از بافت طبیعی منطقه به حساب می‌آیند.
در بوم گردی گردشگران خواستار نزدیک شدن به شرایط زیست طبیعی و بومی، استفاده ازغذاهای سنتی و تجربه زندگی به سبک قدیم هستند. اقامتگاه های بوم گردی مهمترین و بهترین ظرفیت برای توسعه اقتصادی و پیشرفت محسوب می شوند.
ایران از نظر داشته های طبیعی و فرهنگی جزو 10 کشور برتر جهان است و وجود یک میلیون سایت تاریخی، 34 هزار اثر تاریخی با ثبت ملی و 23 اثر با ثبت جهانی به یکی از کانون های اصلی گردشگری تبدیل شده است، در زمان حاضر به گفته مسوولان هزار و 467 اقامتگاه بوم‌گردی در کشور پروانه فعالیت دارند که بر اساس هدف‌گذاری‌های انجام گرفته قرار است تا آخر دوره فعالیت دولت دوازدهم، این تعداد به 2 هزار اقامتگاه افزایش یابد.
تعداد گردشگران ورودی به ایران درسال 96 در مجموع نزدیک به 5 میلیون و 100 هزار تن بود که به گفته مسوولان این رقم تا آذرماه امسال به بیش از 6 میلیون تن افزایش یافته است، از این رو بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که به دلیل اقبال ملی و جهانی به تفریح و گردش، به ازای هر 500 میلیون ریال امکان ایجاد یک شغل در بخش گردشگری وجود دارد که شتاب ایجاد اشتغال در این زمینه، گردشگری را به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه در کشور تبدیل کرده است.
در زمان حاضر از هر 11 شغل، یک شغل مربوط به بخش گردشگری است. این مهم تا حدی در اقتصاد اثرگذار شده که از آن بعد از صنایع نفت و خودروسازی به عنوان اقتصاد سوم جهان یاد می شود.
تاریخچه صنعت گردشگری در ایران بسیار جوان است .براساس آمار، کشور ایران با داشتن بیش از 33 هزار اثر ثبت شده ملی و 22 اثر ثبت جهانی و یک میلیون سایت تاریخی، تمدنی، گردشگری و اکوتوریسمی جزو 15 کشور برتر دنیا از لحاظ جاذبه ‌های فرهنگی، طبیعی، مذهبی و زیارتی است، اما در رتبه‌ بندی ‌های جهانی در میان 139 کشور رتبه 114 را به خود اختصاص داد و به لحاظ درآمد گردشگری در رتبه 70 جهان قرار دارد که نشان‌دهنده سهم ناچیز کشور در این صنعت جهانی است.
آمارها حاکی از آن است درآمد سال گذشته کشور از بخش گردشگری 7.5 میلیون دلار بوده است. همین مساله موجب شده است بسیاری از کارشناسان مقوله گردشگری را " محرک اقتصاد" توصیف کنند که در شرایط سخت چاره ای آسان برای درآمد زایی و اشتغال در دوران تحریم است.
بنا به اظهار کارشناسان ، صنعت گردشگری به عنوان یکی از پردرآمد ترین صنایع جهان به دلیل گردش مالی چشمگیر درآن توجه بسیاری از سرمایه گذاران کلان و خرد را به ویژه در دهه اخیر به سوی خود جذب کرده است، در این میان بازگشت به فرهنگها، آداب و سنتهای قدیمی و بازدید از نقاط محلی و بومی به عنوان جاذبه ای قوی مورد استقبال و مطالبه گردشگران قرار گرفته است.
بوم گردی به عنوان شاخه ای از گردشگری به عقیده متخصصان این بخش، حتی در دورترین روستاهای کشور موجب تحول شده به گونه ای که برخی روستاها با تکیه بر این ظرفیت توانسته اند بیکاری را ریشه کن کنند و به دهکده ای فراتر از مرزهای کشور تبدیل شوند.
اصفهان این کهن دیار لبریز از فرهنگ و تمدن به اذعان کارشناسان از ظرفیت بالقوه ای در این بخش برخوردار است. وجود طیف متنوع و منحصر به فرد از روستاها با تنوع قومی، فرهنگی، اقلیمی و آیینی افق وسیعی را در بخش بوم گردی این استان پدیدار کرده است. استان اصفهان دارای 107 شهر و یکهزار و 934 روستاست ؛ که با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
استان اصفهان با برخورداری از جاذبه های طبیعی و گردشگری بویژه در مناطق شرق و غرب از جمله استانهای پیشرو در رویکرد به بومگردی محسوب می شود بگونه ای که تعداد اقامتگاه های بومگری این استان از سال 92 از50 باب به 263 اقامتگاه در سال 97 رسیده است.
علاوه بر گردشگران داخلی، گردشگران خارجی بویژه اروپایی ها علاقه زیادی به دیدن مناطق کویری شرق اصفهان دارند. از سوی دیگر اقبال گسترده ای بین مردم استان برای سفر به شهرها و روستاهای درون استانی وجود دارد.
** بوم گردی، آغازی برای مهاجرت معکوس
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به تازگی در نشست خبری در این خصوص اظهارداشت: 10 درصد از اعتباراتی که از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان و عشایر در نظر گرفته شده مربوط به کارهای بوم گردی و اقامتگاه های روستایی است.
محمد امید افزود: نزدیک به هزار و 308 باب از این اقامتگاه ها در بیش از هزار و 200 روستای کشور فعال شده که هدف خوبی برای گردشگری است.
وی یادآور شد: مبلغ ریالی 1.5 میلیارد دلار صندوق توسعه ملی معادل 18 هزار میلیارد تومان است که تاکنون 6 هزار میلیارد تومان آن برای اشتغال روستایی هزینه شده است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: از این 18 هزار میلیارد تومان معادل 10 درصد آن هزار و 800 میلیارد تومان است که مختص به کارهای بوم گردی و اقامتگاه های روستایی است.
به گفته وی بخشی از اعتباراتی که از صندوق توسعه ملی ویژه این کار دیده شده است ظرفیت خیلی خوبی را برای توسعه بوم گردی ایجاد می کند همچنین ورود پررنگ بخش خصوصی، اتحادیه و انجمن بوم گردی کشور را به دنبال خواهد داشت.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: با پرداخت تسهیلات این بخش می توان انتظار داشت که روند مهاجرت از روستا به شهر متوقف شود که این پدیده را به طور یقین در آمارهای سرشماری های آتی خواهیم داشت گرچه ادعای سنگینی است اما با آمارهایی که بدست ما رسیده و با بازدید از روستاها و کارهایی که دولت برای روستاها انجام می دهد این اتفاق خواهد افتاد.
به گفته وی نقش اقامتگاه‌های بوم گردی تکمیل کننده توسعه روستایی است.
امید با بیان اینکه صدور مجوز بوم گردی در آینده نزدیک به جوامع حرفه‌ای مرتبط خواهد بود، افزود: در زمان حاضر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی مشغول تعامل با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، امیدواریم موضوع آموزش که از اهمیت بسزایی در این حوزه برخوردار است، به‌صورت جدی دنبال شود، در همین رابطه سندی توسط جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی تدوین شده است.
به گفته وی تا اکنون 450 هزار متقاضی تسهیلات بوم گردی در سامانه کارا درخواست خود را ثبت کرده اند. از تعداد 83 هزار طرح نزدیک به 75 هزار طرح با رقمی معادل 6,259 میلیارد تومان مربوط به بخش بوم گردی بوده است.
**آینده روشن صنعت گردشگری
معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بهمن امسال در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح نمونه گردشگری مهستان نقش جهان اصفهان به ایرنا گفت: بدون شک با حمایت از صنعت گردشگری ضمن اشتغالزایی در شهرها و بویژه روستاها، درآمد زیادی برای کشور بدست خواهد آمد.
به گفته او تا پایان آذرماه سال جاری بیش از 6 میلیون نفر گردشگر خارجی به ایران آمدند و با افزایش این میزان تا پایان سال رکورد جدیدی در کشور ثبت خواهد شد و از آنجایی که کشور ما به مباحث اقتصادی جدید همچون گردشگری نیاز دارد مسوولان ملی و محلی عزم خود را برای توسعه گردشگری جزم کرده اند.
وی ادامه داد: بر همین مبنا و با توجه به شور و نشاطی که در حوزه گردشگری کشور رخ داده است تا پایان امسال رکورد جدیدی از نظر ورود گردشگر خارجی ثبت خواهد شد.
رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اشاره به افزایش سرمایه گذاری ها در حوزه گردشگری تصریح کرد: 120 هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری گردشگری نشان می دهد که آینده روشنی برای این صنعت وجود خواهد داشت.
وی با بیان اینکه افزایش کمی و کیفی در زیرساخت های گردشگری تراز آن را در سالهای آینده بیشتر می کند، افزود:
طی یکسال و نیم گذشته ایران در حوزه طبیعت گردی به رشد قابل ملاحظه ای دست پیدا کرد.
** باروری اقتصاد اصفهان با توسعه گردشگری
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به تازگی در حاشیه دیدار با استاندار اصفهان به ایرنا گفت: توسعه گردشگری روستایی با هدف اشتغالزایی از اولویت های این نهاد است و به متقاضیان ایجاد واحدهای بوم گردی در این مناطق تسهیلات لازم پرداخت می شود.
محمدرضا شاملو افزود : بنیاد مسکن برای مشارکت در جهت اجرای طرح های مشارکتی آمادگی کامل دارد.
وی با بیان اینکه از اواخر دولت هشتم، 450 روستا به عنوان هدف گردشگری در کشور مد نظر قرار گرفتند، اظهار کرد: تعدادی از آنها مانند ابیانه دارای بافت ارزشمند و تاریخی هستند که در مرحله نخست برای آنها ردیف بودجه تخصیص یافت و این کار به خوبی در حال پیشرفت است.
شاملو اصفهان را یکی از قطب های گردشگری کشور اعلام و اضافه کرد : با توجه به خشکسالی های اخیر، توسعه گردشگری روستایی کمک بسیاری به اقتصاد استان می کند.
وی با بیان اینکه 18 روستا در استان در مرحله نخست برای هدف گردشگری تعیین شدند، خاطرنشان کرد: آنها باید در کارگروه ملی مطرح شوند تا بودجه ای برایشان تخصیص یابد.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکید کرد: آنچه پس از اجرای طرح های گردشگری در روستاها مهم است، بهره برداری درست و کامل از ظرفیت های ایجاد شده می باشد و لازم است سازمان میراث فرهنگی و فعالان گردشگری در این زمینه کمک بیشتری کنند.
شاملو با اشاره به اجرای طرح آمایشی با همکاری یکی از دانشگاه های تهران با هدف توسعه روستاها و محور اصلی اشتغال، ادامه داد : تاکنون با 19 استانداری کشور برای اجرای این طرح تفاهم نامه همکاری منعقد شد و امید است اصفهان در اجرای آن مشارکت داشته باشد.
**نبود برنامه نظام مند در بوم گردی
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اصفهان در این رابطه به ایرنا گفت: ناهماهنگی در بین نهادهای متولی گردشگری وجود دارد.
محمد زاهدی با بیان اینکه باید قدم جدی و با برنامه ای هدفمند برای تقویت حوزه گردشگری پیش برویم، تصریح کرد: بی برنامه بودن در این حوزه آسیب جدی است که باعث شده پیشرفت ایران در این عرصه چشمگیر و در حد جایگاه واقعی آن نباشد.
وی با انتقاد از نبود سامانه رصد و تحلیل صحیح از وضعیت گردشگری در کشور و استان اصفهان خاطر نشان کرد: به دلیل نبود سامانه متمرکز وضعیت واقعی و اثربخشی آن برای کشور روشن نیست و باید برای برنامه ریزی هدفمند چنین سامانه ای تعریف و تحلیل صحیحی داشته باشیم.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور نبود تقسیم کار مشخص در حوزه گردشگری را از مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: باید مسئولیت دستگاه ها در شهرستان، استانی و در سطح ملی مشخص شود و نهادهای اداری مغایرت و ناهماهنگی بین بخشی نداشته باشند.
وی به وضعیت اقامتگاه ها اشاره کرد و گفت: در احداث، توسعه و خدمات رسانی در اقامتگاه ها دچار مشکل هستیم و وضعیت کلید به دستان در استان اصفهان و کل کشور مشخص نیست و برخی از قوانین زمینه ساز مشکلات اجتماعی شده است.
وی با بیان اینکه در توسعه بوم گردی دچار موج شده ایم و یک برنامه نظام مند در این بخش نداریم، خاطر نشان کرد: استان اصفهان مثل سراسر کشور در حال احداث و توسعه صنعت بوم گردی است که افزایش این دسته از اقامتگاه ها به ورشکستگی بعضی از سرمایه گذاران در آینده منجر خواهد شد و بخش خصوصی که در یک موجی به این عرصه آمده دچار مشکل اقتصادی می شود.
وی دخالت در حوزه سرمایه گذاری را از چالش های دیگر عرصه اعلام کرد و گفت: مسئولان در رده های مختلف از دخالت در فعالیت افراد فعال در این حوزه جلوگیری کنند و اجازه بدهند که سرمایه گذاران بر اساس ایده و نظرشان فعالیت اقتصادی را پیش ببرند و به این افراد بها بدهند.
این استاد دانشگاه کمبود نیروی انسانی توانمند در حوزه گردشگری را از دیگر چالش ها بیان کرد و افزود: در بخش گردشگری دچار مدرک گرایی شده ایم و باید مهارت آموزی و تربیت نیروهای توانمند برای خدمات رسانی در این عرصه انجام شود.
وی خشکی زاینده رود را معضلی برای گردشگری اصفهان اعلام کرد و اظهارداشت: اصفهان بدون زاینده رود در صنعت گردشگری معنایی ندارد و توریست و مسافر داخلی اصفهان را با زاینده رود آن می خواهد که افزایش حجم مسافر در زمان جاری بدون این رودخانه این موضوع را مشخص و تایید می کند.
زاهدی اضافه کرد: اگر مسئولان اصفهان گردشگری را محور توسعه قرار داده اند باید برای جاری بودن همیشگی زاینده رود برنامه ریزی و اقدام جدی انجام دهند.
** حرکت از شعار به عمل لازمه توسعه گردشگری
معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این خصوص به ایرنا گفت: برای توسعه صنعت گردشگری نیازمند اصلاح ارتباط بین المللی و تجدید نظر در قوانین کشور هستیم.
محسن یارمحمدیان افزود: موانع در قوانین بین المللی و کاهش روابط خارجی فرصت های توسعه گردشگری را از کشور می گیرد و باید زمینه ها برای این عرصه بیش از بیش تقویت و توسعه پیدا کند.
وی با بیان اینکه برخی از قوانین و مقررات داخلی باید تسهیل شود، تصریح کرد: برخی رفتارها و قوانین سخت گردشگری از توسعه این صنعت و پیشرفت آن جلوگیری کرده و سرمایه گذاران در این صحنه حضو پیدا نمی کنند.
وی گفت: برای فعالیت در استان اصفهان باید رفتارهای سلیقه ای کنار گذاشته شود و شرایط برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری تسهیل و شعار توسعه گردشگری در استان با تسهیل شرایط از شعار به عمل برسد.
وی آلودگی هوا، دیوانسالاری اداری، ضعف در تعاملات بین بخشی و سخت گیری ها را از موانع پیش روی این صنعت بیان و ابراز امیدواری کرد با تسهیل شرایط و تغییر در رفتار و نگرش نسبت به این حوزه را منجر به رشد و توسعه این عرصه می شود.
وی کمبود نیروی انسانی و اعتبار مالی را از مشکلات بخش گردشگری اعلام کرد و گفت: صنعت گردشگری از نبود حساب اقماری و برنامه جامع گردشگری رنج می برد و باید چنین اقداماتی انجام و تعطیلات در کشور ساماندهی شود تا این عرصه پیشرفت کند.
یارمحمدیان اضافه کرد: نبود حساب اقماری مانع از بررسی واقعی ظرفیت گردشگری در کشور شده و قادر به بررسی کیفیت واقعی کار در این عرصه و مشاهده ابعاد رشد آن نیستیم.
وی فعال سازی تشکل های مردم نهاد در حوزه گردشگری را ضروری اعلام کرد و گفت: حضور تشکل های مردم نهاد منجر به مطالبه گری و خروج از گرفتاری های این حوزه به لحاظ نگاه خاص این نهادها خواهد شد.
** توسعه متوازن گردشگری نیازمند سرمایه گذاری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: توسعه متوازن گردشگری در این استان نیازمند سرمایه گذاری است که تحقق این مهم از جمله اهداف اساسی این نهاد است.
به گفته وی اکنون 350 طرح گردشگری به ارزش10 هزار میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی در همه نقاط این استان در حال انجام است.
فریدون الهیاری افزود: برای تحقق این راهبرد ظرفیت اقامت بخش گردشگری استان از 20 هزار تخت در سال 1396 اکنون به حدود 28 هزار تخت افزایش یافته است.
وی گردشگری را یکی از مهمترین شاخصه‌ های توسعه استان برشمرد و بیان داشت: توسعه گردشگری در این استان که به عنوان قطب مهم گردشگری کشور مطرح است ، بیش از پیش دارای اهمیت و اولویت است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان یادآور شد : در همین راستا 112 طرح گردشگری تا پایان سال جاری در این استان به بهره برداری می رسد.
بهره برداری از اقامتگاه های سنتی، اقامتگاه های بوم گردی و مجتمع های گردشگری در شهرستان های اصفهان، کاشان، سمیرم، شهرضا، فریدونشهر، نجف آباد، نائین و شاهین شهر از جمله این طرح ها بوده است.
الهیاری مقدار اعتبار سرمایه گذاری شده برای اجرای این تعداد طرحها را بیش از 300 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : با بهره برداری از طرح ها 778 تخت به ظرفیت اقامتگاه های گردشگری استان اضافه و برای 246 نفر اشتغالزایی شده است.
** صدور بوم گردی به پهنه اصفهان
برآیندها مبین این است، اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گامهایی اساسی برای توسعه بومگردی در استان برداشته به طوری که اکنون در این بخش رتبه اول را در بین استانهای کشور دارد.
الهیاری در ادامه افزود: اقامتگاه های بومگردی در راستای توسعه پایدار گردشگری در شهرستان های استان و حتی در روستاها برای بهره مندی فرهنگی و اقتصادی مردم محلی و گردشگران از خرده فرهنگ ها ایجاد شده است.
وی، با اشاره به سیاست های اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در راستای توسعه متوازن گردشگری در این منطقه گفت: بر این اساس هم اینک شاهد رشد فزآینده اقامتگاه ها و استقبال مردم محلی از ایجاد این اقامتگاه ها در نقاط مختلف استان هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، رویکرد این اداره کل را در سال های اخیر تلاش در راستای نهادینه کردن صنعت گردشگری با تقویت بومگردی در استان ذکر کرد و گفت: در این راستا تا سه سال گذشته تنها سه شهرستان دارای اقامتگاه بومگردی بودند، اما در این مدت، همه 24 شهرستان استان از این ظرفیت بهره مند شدند.
وی یادآور شد: بطوری که هم اکنون در دور افتاده ترین نقاط استان نیز فعالان گردشگری به ویژه جوانان خوش فکر و فعال در قالب این اقامتگاه ها در حال خدمات رسانی به گردشگران هستند.
اله یاری افزود: اقامتگاه های بومگردی با سرمایه ای نه چندان زیاد تاسیس می شود و در عین حال نقش مهمی در توسعه اقتصاد محلی ایفا می کنند.
**حلقه گردشگری اصفهان تکمیل نیست
رئیس اداره سازمان فرهنگی و اجتماعی گردشگری شهرداری اصفهان به ایرنا گفت: حلقه گردشگری اصفهان با بی توجهی هایی که به ظرفیت های اطراف شهر و شهرستان های مجاور شده است، تکمیل نیست.
علیرضا مساح افزود: گردشگری پیرامون اصفهان و همچنین جنبه های مختلف آن مثل گردشگری طبیعی، میراثی و معنوی مغفول مانده و تنها به مرکزیت اصفهان و بازید از چند اثر تاریخی مطرح پرداخته شده و گردشگران به طور معمول این بناهای مطرح را بازدید می کنند.
وی ادامه داد: توجه به دیگر ظرفیت های موجود در این حوزه موجب تقویت حضور گردشگران و اقبال بیشتر آن ها برای ماندن در اصفهان می شود که باید برنامه ریز جدی در این خصوص برای تقویت ظرفیت های موجود انجام گیرد.
وی با انتقاد از نبود یک موزه در شان اصفهان یادآورشد: راه اندازی موزه اصفهان به معرفی این منطقه پر استعداد و جذب توریست کمک می کند و موزه های فعلی معنای واقعی این موضوع را به همراه ندارد و باغ موزه اصفهان تنها یک باغ است و جوابگوی نیاز موزه نیست.
** ضرورت برنامه ریزی برای توزیع مسافر در سراسر استان
رئیس اداره سازمان فرهنگی و اجتماعی گردشگری شهرداری اصفهان معتقد است به جای افزایش گردشگر باید به دنبال کیفیت در ارائه خدمات باشیم و میزبانی خوبی از مسافران انجام شود که توزیع مسافر در سراسر استان و مناطق اطراف اصفهان به این موضوع کمک می کند.
علیرضا مساح در گفت و گو با ایرنا، افزود: تبلیغات گسترده برای سفرهای نوروزی، افزایش سفرها را رقم زده که این روند روبه رشد متناسب با توانایی و ظرفیت کشور نیست و سفر برای مردم سخت طاقت فرسا شده که با مدیریت تعطیلات ها و پیش بینی امکانات در مقاطع مختلف سال امکان سفر آسان و با رضایت بیشتر را فراهم می کند.
رئیس اداره سازمان فرهنگی و اجتماعی گردشگری شهرداری اصفهان با بیان اینکه رویدادهای فرهنگی به تقویت گردشگری کمک می کند، یادآورشد: برنامه ریزی برای اجرای رویداد های فرهنگی برای اعتلای این صنعت لازم است چرا که به واسطه رویدادهای زمینه جذب توریست و مسافر فراهم می شود.
وی ادامه داد: رویداد و رخدادهای فرهنگی خاطرات خوشی را برای مسافران می سازد و زمینه ساز حضور آن ها در اتفاقات بعدی را فراهم می کند.
*بهره مندی از ظرفیت دانشجویان و فارغ التحصیلان
رئیس اداره سازمان فرهنگی و اجتماعی گردشگری شهرداری اصفها در ادامه گردشگری را نیازمند فرهنگ سازی دانست و گفت: با فرهنگ سازی و آموزش مفاهیم مهم گردشگری ناهنجاری های این عرصه مثل تخریب آثار میراث فرهنگی کاهش می یابد و رفتارها با همدیگر و گردشگران خارجی بهبود می یابد.
وی با بیان اینکه مهارت های مورد نیاز گردشگری باید به دانشجویان این رشته آموزش داده شود، اظهار داشت: دانشجویان رشته جهانگردی و گردشگری کمتری مفاهیم اجرایی و حوزه فرهنگی را می آموزند که فراگیری چنین دانش هایی به رونق گردشگری و فرهنگ سازی در این عرصه کمک می کند.
مساح نگارش یادگاری بر روی آثار تاریخی و میراث فرهنگی را معضل این بخش بیان کرد و اضافه کرد: باید این وضع با انجام فعالیت فرهنگی و تلاش دانشجویان رشته میراث فرهنگی اصلاح و ارتقای فرهنگی داشته باشیم.
مساح در ادامه با اشاره به امنیت داخلی و ضرورت حفظ و تقویت آن برای گردشگران خارجی یادآورشد: ساختار پلیس گردشگری باید در نیروی انتظامی پیش بینی و پلیس تخصصی برای این موضوع وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه تبلیغات رسانه ای دشمنان احساس امنیت در ایران را هدف قرار داده است، یادآور شد: برای نمایش امنیت و احساس امنیت به مردم و گردشگران القا شود.
به گفته وی مشکل خشکی زاینده رود نه تنها در روحیه مردم اصفهان گذاشته بلکه اقبال را برای جذب گردشگر و مسافر داخلی و خارجی نیز کاهش داده و چند روزی که آب در اصفهان باز بود میزان گردشگران و مسافران در این شهر افزایش یافت.
رئیس اداره سازمان فرهنگی و اجتماعی گردشگری شهرداری اصفهان ادامه داد: برای تقویت این صنعت باید مشکل خشکلی زاینده رود رفع و این رودخانه همیشه فعال باشد.
**هر خانه روستایی یک بنگاه اقتصادی
یک کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری در این خصوص به ایرنا گفت: اساس بوم گردی این است که سنت، آداب و رسوم یک منطقه معرفی و فرهنگ و آداب، سنت ها، غذاهای بومی و محلی و صنایع دستی گذشتگان یک منطقه دوباره احیا شود.
به گفته وی با رونق صنعت بوم گردی زمینه سرمایه گذاری و اشتغال هرچه بیشتر افراد در منطقه فراهم می شود.
فتانه نکومند با بیان اینکه بسیاری از محصولات بومی روستاها از قابلیت برند سازی و معرفی به گردشگران برخوردار است، افزود: بوم گردی به عنوان یک صنعت پویا بستر مناسبی فراهم می کند تا در آن هر روستا به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شود.
وی اضافه کرد: این فرایند مادامی که در گردشگران تمایل به حضور در فضاهای سنتی و بکر وجود دارد علاوه بر تقویت صنعت گردشگری فرصت ارزشمندی برای صدور فرهنگ، صنایع دستی، آداب و رسوم و حتی آغاز توریسم غذایی است.
این کارشناس گردشگری تصریح کرد: اقامتگاه های بوم گردی برای فرار از زندگی شهری، صنعتی، روزمره گی، استراحت و زندگی در دامان طبیعت شکل گرفت از این رو طرح های هادی روستایی به توسعه روستاها کمک نمی کند بلکه روح روستا را از بین می برد و این باعث می شود که صدور مجوزهای بوم گردی به دلیل از بیان رفتن بافت روستایی سخت شود.
نکومند خاطر نشان کرد: ویژگی های هر خانه بوم گردی متناسب با محیطی که در آن واقع شده است باید حفظ و تقویت شود تا صنعت بوم گردی در عین اینکه گسترده، بکر و متنوع است دارای انحصار و برند نیز باشد.
6026/9861

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/92905/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

صدای انفجار در اصفهان / مورد هدف قرار گرفتن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان

تا این لحظه هیچ گزارشی از حمله خارجی به ایران وجود ندارد

اصابت موشک به اصفهان صحت دارد؟ /علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

اصفهان در امنیت کامل است؛ انهدام سه ریز پرنده توسط پدافند غیرعامل

وضعیت عادی در سایت هسته ای اصفهان

جلسه هم اندیشی بازگردانی اتباع در شهرستان بهارستان

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان/ تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است

تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

واکنش فوری به ادعای رسانه‌های اسرائیلی درباره حمله به ایران

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شنیده شدن صدای انفجار در اطراف شهر قهجاورستان اصفهان

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

شنیده‌شدن صدای انفجار در قهجاورستان اصفهان

ادعای حمله اسرائیل به برخی نقاط در ایران + جزئیات

خبر فوری: اخبار شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان / حمله اسرائیل صحت دارد؟

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

صدای انفجار در اصفهان ناشی از انهدام ریزپرنده‌ها بود

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری| انفجار در مناطق مرکزی ایران | ادعای حمله سرائیل به ایران، عراق و سوریه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

آخرین وضعیت اصفهان بعد از شنیده شدن انفجارهای شبانه را ببینید

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

امینت کامل در شهر و استان اصفهان برقرار است

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

وضعیت آرام در حوالی پایگاه هشتم شکاری اصفهان

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

اعلام آخرین وضعیت تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان

جزییات فعال شدن پدافند هوایی در اصفهان | زیرپرنده‌ها کی وارد آسمان اصفهان شدند؟

خبرنگار حاضر در اصفهان: شهر در امنیت و آرامش کامل است

شنیده شدن چند صدای انفجار توسط شهروندان در اصفهان

شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان/نشانی از انفجار و تخریب نیست

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

زیرنویس شبکه خبر: صدای انفجار شدید در اصفهان شنیده شد

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در استان اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

صدای انفجار در اصفهان / نشانی از انفجار و تخریب نیست