پیام سپاهان

آخرين مطالب

بهار، فرصتی برای کاشان گردی فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - کاشان - منطقه کاشان با بیش از هفت هزار سال پیشینه شهر نشینی در بین کویر مرکزی ایران و دامنه رشته کوه کرکس واقع شده و با برخورداری از گوناگونی اقلیمی و صدها اثر تاریخی و طبیعی بی مانند، به ویژه در فصل بهار یکی از مقصدهای اصلی گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، برای سفر به کاشان زیبا بهار فصل بسیار مناسبی می نماید زیرا از یک سو در جوار منطقه ای کویری بوده و سفر به مرنجاب یا سیازگه ابوزیدآباد و پیاده روی، شترسواری یا آفرود در میان تپه های ماسه ای این فصل دلپذیرتر است و می توان لذت اقامت در کویر و شب های پرستاره آن را هم تجربه کرد.
کویر مرنجاب در شمالی ترین نقطه استان اصفهان نمایش آمیزه ای از طبیعت، تمدن و تاریخ می باشد که سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود می خواند اما با توجه به استقبال زیاد جمعیت برای بهره مندی بیشتر، سیازگه در ابوزیدآباد آران و بیدگل از دیگر نقاط کویری این خطه است که به علاقه مندان سفرهای هیجانی و کوتاه پیشنهاد می شود.
دریاچه نمک، رمل های ماسه ای، کلوت ها و گلدان های نمکی در روز و رصد آسمان و ستاره های شب، تجربه دیداری بی مانند دیگری از اقامت در کویر به علاقه مندان دست می دهد.
کویر اما تنها عارضه طبیعی دیدنی کاشان نیست و این منطقه در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان و 220 کیلومتری جنوب تهران که در سال های گذشته مورد توجه بسیاری از گردشگران خارجی قرار گرفته، از جنوب به کوه های سر به فلک کشیده کرکس می رسد.
جز آبشار نیاسر که در این سال ها با استقبال گردشگران رو به رو شده، غار تالار رئیس نیز با تونل‌های سنگی پیچ در پیچ و تو در تو از دیگر دیدنی‌های شگفت‌انگیز منطقه است که نزدیکی نیاسر کاشان واقع شده و پیشینه آن تا 2 هزار سال تخمین زده می شود.
** اثرهای تاریخی
فین با مساحت 23 هزار و 700 مترمربع، یکی از 9 باغ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو (سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد) است که یک کوشک و حمامی خوش ساخت در میان درختان سروی کهن را شامل می شود.
این اثر تاریخی که سال 1314 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، مجاور چشمه سلیمانیه قرار گرفته و شترگلوهای صفوی، شترگلوی قاجاری، حمام های کوچک و سلطنتی، بنای خلوت کریم خانی، اتاق شاه نشین و موزه از جمله دیدنی های باغ فین کاشان است.
اما دیدن مکانی که شاهد یکی از کهن ترین تمدن های بشری بوده، تجربه ای هیجان انگیز است که تنها در سیلک کاشان می توان به آن رسید.
سفالینه ها، گور خمره ها و خود تپه‌ها که بیشتر از گل رس و سفال در ساخت آنها استفاده شده، به باور برخی باستان‌شناسان زندگی شهری نخستین انسان ها را شاهد بوده است.
مسجد و مدرسه آقا بزرگ نیز یکی از زیباترین و باشکوه ترین مسجدهای ساخته شده دوره قاجار می باشد که گنبد آن معماری زیبا و چشم نوازی داشته و از نظر ساخت در دوره خود بی مانند بود.
خانه تاریخی بروجردی ها که سال 1354 به فهرست اثرهای تاریخی کشور اضافه شده، با حوضی بزرگ و حیاطی وسیع دیگر اثر دیدنی کاشان می باشد که در دل این شهر واقع بوده و نقاشی های کار شده در بنا با رنگ روغن و آبرنگ زیر نظر کمال الملک ترسیم شده است.
آشپزخانه در قسمت شمال شرقی بنا قرار گرفته، در قسمت شرقی بنا اتاق ها و ایوان های سرپوشیده ای به چشم می خورد که در جلوی آنها پله هایی برای رفتن به سرداب ها در نظر گرفته شده و هوای آنها به وسیله بادگیرهایی بلند تهویه می شده تا در هوای گرم تابستان نیز قابل استفاده باشد.
خانه تاریخی طباطبائی ها که به عروس خانه های ایرانی شهره شده، یکی از شاهکارهای هنر معماری دوره قاجار به شمار می رود و برخوردار از تزئینات باشکوه و متناسب با فرهنگ و اقلیم منطقه است.
قسمت اندرونی این اثر شامل شاه نشین، اتاق پنج دری ساده در مرکز و 2 حیاط در اطراف آن و سرداب هایی که بادگیرها هوا را در آن جریان می دهند.
خانه تاریخی عباسیان با زیربنای هفت هزار مترمربع که از سوی تاجری کاشانی در سال 1245 هجری قمری ساخته شده شامل پنج حیاط بیرونی، اندرونی، باغ، خدمه و حوضخانه است که بخش بیرونی شامل اتاق آینه و تالار سر به عنوان مهمانپذیر و محل پذیرایی از مهمانان تجاری بوده است.
خانه عامری ها با بیش از 80 اتاق و هفت حیاط یکی از بزرگترین خانه های تاریخی کاشان به شمار می رود و پیشینه آن به دوره زندیه بازمی گردد که البته در دوره قاجار نیز بخش هایی به بنای اصلی افزوده شد.
این اثر که دارای بلندترین بادگیر بین بادگیرهای خانه های تاریخی کاشان می باشد، جزو برترین اقامتگاه های سنتی در کشور و حتی خاورمیانه قرار دارد.
بیشتر خانه های تاریخی کاشان با توجه به شرایط اقلیمی منطقه دارای قسمت‌ های تابستان نشین و زمستان نشین بوده و در هر فصل سال بخش‌ های خاصی از آنها مورد استفاده قرار می گرفته است.
همچنین این بناها از روح معماری درون ‌گرا بهره جسته و بر خلاف بناهای امروزی که در ظاهر تزیینات بسیاری دارند، در معماری سنتی ظاهر بنا بسیار ساده بوده و اما درون آن بسیار مورد توجه قرار می گرفت.
*** بقعه های متبرکه
آستان امامزاده علی ابن محمد باقر (ع) 45 کیلومتری جنوب غربی کاشان که آرامگاه سهراب سپهری شاعر نوگرای معاصر نیز می باشد، یکی از مهمترین مکان های مذهبی شمال استان اصفهان به شمار می آید.
برادر حضرت امام صادق (ع) در سال 113 هجری قمری با دعوت مردم فین برای ترویج دین اسلام از سوی پدر بزرگوارشان به ایران ماموریت یافت که پس از سه سال تلاش سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در خطه اردهال کاشان شهید شد.
شهادت فرزند حضرت امام محمد باقر (ع) در روز 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری همزمان با ماه مهر حدود 55 سال پس از واقعه کربلا رخ داده و از این رو آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان سالانه در دومین جمعه مهر ماه در مشهد اردهال محل شهادت این امامزاده بزرگوار برگزار می شود.
امامزاده سلطان میراحمد (ع) که نسبش به حضرت امام موسی کاظم (ع) می رسد، آرامگاهش در دل شهر کاشان واقع شده و دارای صحن، ایوان، بارگاه، رواق‌های بزرگ و گنبد مخروطی شکل است.
کاشی کاری‌های جلوی ایوان بزرگ و 2 مناره آن در دوره قاجار بازسازی شده و امروزه تنها روی ازاره‌های درون رواق‌ها تعدادی از کاشی‌های دوران صفوی به چشم می خورد.
بقعه شاهزاده ابراهیم منتسب به یکی از فرزندان حضرت امام موسی کاظم (ع) در فاصله چند صد متری غرب جاده کاشان- فین قرار دارد که بنای اولیه آن در نیمه دوم سده 14 هجری قمری به دست 'خاله بیگم' که خود نیز در این بقعه مدفون می باشد، ساخته شده و نقاشی های نفیس بقعه اثر 'میرزا عبدالرحیم ضرابی کاشانی' است.
بنای اولیه این عمارت دارای گنبد کاشی کاری فیروزه ای رنگ، گلدسته های زیبا، صحن مفرح و ایوان آیینه کاری بوده و نقاشی هایی بی نهایت جالب و جذاب دارد؛ در اطراف رواق و سقف ایوان، نقش هایی حاوی مجلس های مذهبی بر روی گچ کشیده شده و درون بقعه و ایوان نیز آیینه کاری مفصلی به چشم می خورد اما تزیین دیوارهای اطراف آن با خشت های کاشی می باشد.
بقعه پنجه شاه که به دوره صفوی و سلجوقی بازمی گردد، در خیابان بابا افضل کاشان واقع شده و درون ضریح 2 مدفن با نام های هارون بن موسی بن جعفر (ع) و فرزندش امامزاده محمد (ع) به چشم می خورد.
پیکره یک دست از سنگ مرمر به طول یک متر که از سویˈمیرزا ابوالحسن غفاری کاشانیˈ مشهور به ˈصنیع الملکˈ ساخته شده، در داخل محفظه ای در این بقعه نگهداری می شود که از گذشته های دور مورد توجه مردم قرار داشته و دارای بارگاه، رواق کاشی کاری، سقف های آینه کاری، گنبد مخروطی شکل و مناره آجری زیبایی است.
بقعه حبیب بن موسی (ع) که به دوره سلجوقی بازمی گردد، از دیگر مزارهای شریف کاشان می باشد که در محله پشت مشهد بوده و دارای صحن و سرای عالی و خدمه و نذورات و زیارتگاه شیفتگان اهل بیت (ع) است.
بقعه دارای گنبد، کاشی کاری معرق و 2 گلدسته زیبا دارد که ساختمان، کاشی کاری و کتیبه ساقه آن در چند سال گذشته بهسازی شده؛ نسب این امامزاده به یکی از فرزندان حضرت امام محمد باقر (ع) یا حضرت امام موسی بن جعفر (ع) می رسد.
حجره های کوچک بقعه با سفال جلادار منقش به تاریخ های 668 و 670 هجری قمری تزیین شده و روی مرقد و داخل ضریح برنجی، با کاشی های کوکبی 6 ضلعی و مثلثی شکل، منقش به نقوش طلایی در زمینه ای سفید که از نفیس ترین کاشی های دوران مغول می باشد، پوشش یافته است.
** خوراک، سوغات و صنایع دستی
گوشت لوبیا، شفته، قیمه ریزه، کوفته چغندر، گوشت عدس بادمجان، گوشت لوبیای سرکه شیره و گوشت کلم و کدو، عدس پلو و کشمش و اشکنه از جمله خوراک های ویژه ساکنان خطه کاشان است.
همچنین کلوچه و پشمک، باقلوا، حلوا ارده، ارده شیره، نقل بیدمشکی، حاجی بادامی و جوزقند، گل محمدی و سایر عرق های گیاهی مانند شنبلیله، نعناع و دارچین از جمله تولیدهای کارگاه های سنتی و صنعتی این منطقه است که می تواند تجربه ای نو در زمینه سوغاتی برای علاقه مندان باشد.
کاشی کاری، سفالگری، اصول چهارگانه معماری و گنبدسازی (گوشه سازی، رسم بندی، مقرنس و گره سازی)، گچ بری، آجرکاری، گره چینی، قالی بافی، شعربافی، زری بافی، مخمل بافی، زیلو بافی، گیوه بافی، رفوگری، رنگرزی، نمد مالی، مسگری، بافت فرش، مشبک کاری و منبت کاری از جمله صنایع دست مردمان هنرمند کاشان به شمار می آید.
7472/8123

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/93057/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد