پیام سپاهان

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

قیمت گوشت در اردستان رکورد زد/نقش دلالان در گرانی دام سیاسی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اردستان- قیمت گوشت در اردستان به عنوان یکی از قطب‌های تولید دام کشور روند صعودی گرفته و نقش دلالان دام در این میان به خوبی محسوس است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شهرستان اردستان یکی از مهم‌ترین تأمین کنندگان دام در کشور است به نوعی که شهر مهاباد با دارا بودن 70 درصد از دام‌های سبک این شهرستان از قطب‌های دامداری کشور محسوب می‌شود.
به طور کلی حدود 140 هزار رأس دام سبک و حدود 9 هزار رأس دام سنگین در این شهرستان وجود دارد و به نظر می‌رسد مشکلی از نظر تأمین گوشت در این شهرستان و صادرات آن به دیگر شهرهای استان وجود ندارد اما در این میان با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، حضور دلالان در این عرصه نیز مشکل ساز شده است به نوعی که با وجود نظارت‌ها و اهرم‌های مختلف مسئولان برای کاهش قیمت یا مهار آن ثبات قیمت گوشت را شهرستان اردستان به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید و پرورش دام کشور شاهد نیستیم.
موضوع گرانی گوشت به عنوان یکی از اقلام مهم و مایحتاج مردم در شهرستان اردستان نیز به عنوان یکی از مبادی تولید گوشت استان اصفهان و کشور به یک معضل تبدیل شده است به نوعی که گوشت به شکل چند نرخی در اکثر قصابی‌ها فروخته می‌شود.
در این ارتباط رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت اردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قیمت گوشت از دو تا سه ماه گذشته در شهرستان اردستان افزایش یافته است که در این خصوص شرکت پشتیبانی امور دام با همکاری جهاد کشاورزی به طور هفتگی اقدام به جذب گوشت منجمد کرده و حتی یک دوره توزیع گوشت گرم هم صورت گرفته است.
محمد رضا باقری با بیان اینکه قیمت گوشت در اردستان حالت صعودی گرفته است، افزود: برای تعدیل و کاهش قیمت بیش از 15 تن گوشت منجمد به شهرستان اردستان وارد و بین مردم توزیع شده است که توانست تا حدودی در کاهش قیمت اثرگذار باشد.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت اردستان بیان داشت: با این وجود باز هم متأسفانه شاهد افزایش قیمت گوشت در شهرستان اردستان بودیم، البته رایزنی‌های مختلفی هم در این ارتباط صورت گرفته است به نوعی که گوشت گرم گوساله از استان یزد با قیمتی بسیار پایین‌تر از نرخ فعلی به اردستان وارد و توسط قصابان توزیع شد اما متأسفانه بار دیگر گوشت گوساله افزایش قیمت داشته است.
باقری با بیان اینکه توزیع و عرضه گوشت دوباره به اداره صنعت، معدن و تجارت محول شده است، افزود: از نیمه دوم اسفند شاهد توزیع گوشت گرم هستیم و برای ایام نوروز و تنظیم کالای بازار برنامه‌های خاصی را در نظر گرفته و به شکل روزانه و با اکیپ‌های مشترک از واحدهای قصابی و پروتئینی بازرسی به عمل آمد.
تشکیل 4 پرونده تخلف قصابان در اردستان
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت اردستان ابراز داشت: پیش از ایام عید 50 بازدید و سرکشی از قصابی‌های سطح شهرستان اردستان انجام شد که چهار پرونده تخلف تشکیل شده و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
وی گفت: زمانی که دلالان گوسفند زنده را بخرند و بدون مجوز آنها را خارج می‌کنند این امر منجر به گران شدن گوشت در شهرستان می‌شود.
نقش دلالان در گران شدن گوشت در اردستان
یکی از قصابان شهرستان در خصوص علت و گران شدن گوشت در شهرستان اردستان در این ارتباط به خبرنگار مهر ، گفت: دام‌های شهرستان به صورت غیر قانونی از شهرستان خارج می‌شود و دست دلالان در افزایش قیمت هویدا است که تا پنج دست می‌چرخد تا به دست مصرف کننده می‌رسد که با توجه به قیمت ایاب و ذهاب و آذوقه موجب شده که گوشت گوسفند بره در شهرستان ما نایاب شود.
اردستان قطب دامپروری است اما نسبت به سال‌های گذشته پرورش دام در این شهرستان کاهش یافته و از شهرهای همجوار روزانه به صورت غیر قانونی دام‌ها از شهرستان خارج می‌شود که می‌تواند یکی از دلایل افزایش این قیمت‌ها باشد
خروج غیر قانونی دام‌ها از شهرستان اردستان
علی کارپناه با بیان اینکه هم اکنون حتی گوشت شتر هم با قیمت کمتر از 100 هزار تومان در اردستان پیدا نمی‌شود، ابراز داشت: با وجود اینکه اردستان قطب دامپروری است اما نسبت به سال‌های گذشته پرورش دام در این شهرستان کاهش یافته و از شهرهای همجوار کاشان، نطنز و حتی اصفهان روزانه به صورت غیر قانونی دام‌ها از شهرستان خارج می‌شود که می‌تواند یکی از دلایل افزایش این قیمت‌ها باشد.
وی ابراز داشت: قیمت‌ها به شکلی افزایش داشته که روزانه قصابان تنها تا حدود پنج کیلو گوشت فروش دارند، ما با توجه به رایزنی‌های انجام شده مدتی گوشت گوساله را به قیمت 640 هزار ریال به فروش می‌رساندیم که بازهم مردم به دلایل نداشتن وضعیت اقتصادی مناسب استقبالی برای خرید نمی‌کردند، واقعاً مردم در این شرایط قدرت خرید ندارند.
مسئول صنف اتحادیه قصابان مرغ و ماهی و میوه فروشان اردستان در این خصوص افزود: با مساعدت فرمانداری شهرستان اردستان و بقیه ادارات مربوطه سهمیه سه برابری گوشت برای اردستان دریافت شد به این امید که قیمت‌ها به تعادل برسد و سیر صعودی نیز نداشته باشد اما دست‌هایی در کار بود که شاهد سیر صعودی قیمت گوشت شدیم.
مرتضی فدایی در این زمینه افزود: متأسفانه در این وضعیت اقتصادی 30 درصد قیمت‌های گرانی گوشت مربوط به جنگ روانی و کار دلالان است اما تعداد 600 تا 700 کانتینر گوشت در گمرک و توزیع نکردن آن توجیهی ندارد، جای این سوال است که چه چیز جلوی تنظیم بازاری را گرفته است که امروز در مرکز استان قیمت گوشت بالای 100 هزار تومان است و موجب شده تا بر قطب تولید گوشت استان نیز این امر اثرگذار شود.
وی با بیان اینکه قیمت گوشت در اردستان نباید با قیمت مرکز استان یکسان باشد، بیان داشت: با وجود اینکه شهرستان اردستان مرکز تولید دام است اما بعضی کشتارگاه‌ها گوشت را با قیمت بسیار بالاتر از قیمت واقعی توزیع می‌کنند که این در حالی است که یک گوسفند فقط بیش از 200 هزار تومان سود حاصل از فروش پوست و کله و دل و جگر دارد که برای یک فروشنده کافی است اما فروشندگان به این بسنده نکرده و روی اصل گوشت اضافه‌تر قیمت می‌گذارند.
یگر از دلایل گرانی گوشت کم شدن متقاضی است، نسبت به سال گذشته قدرت خرید مردم 60 درصد کم شده است و این عرضه و تقاضا بر بازار نیز اثرگذار بوده است
فدایی یکی دیگر از دلایل گرانی گوشت را کم شدن متقاضی دانست و گفت: نسبت به سال گذشته قدرت خرید مردم 60 درصد کم شده است و این عرضه و تقاضا بر بازار نیز اثرگذار بوده است و تقصیر این مسائل تا حدود زیادی به دولت نیز بر می‌گردد و تنها اشخاص در این امر مقصر نیستند؛ همانطور که دو شرکت ایران خودرو و سایپا قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند اما کنترل این موضوع از دست مردم خارج است.
مسئول صنف اتحادیه قصابان مرغ و ماهی و میوه فروشان اردستان همچنان با اشاره به سخنان رئیس جمهور در ماه گذشته که اعلام داشت 18 میلیارد دلار برای کالای اساسی اختصاص یافته است، گفت: مگر گوشت جزو کالاهای اساسی نیست، چرا مسئولان این مسائل را به درستی پیگیری نمی‌کنند.
وی ابراز داشت: در شهرستان اردستان بیش از دو هزار بره گوشتی آماده به فروش وجود دارد اما با توجه به جنگ روانی که برای گوشت راه انداخته‌اند و با تشویش افراد مجبور می‌شوند امروز و فردا کنند تا قیمت‌ها بالاتر برود.
خارج شدن دام‌های مولد از کشور موجب افزایش قیمت گوشت شده است
یکی از شهروندان اردستانی گفت: شنیده شده است که برخی گوسفندان مولد را خریداری و به خارج از کشور ارسال می‌کنند که همین موضوع موجب شده است تا گوشت در کل کشور گران شود هر چند معتقد هستیم گوشت در قصابی‌ها وجود دارد اما مردم قدرت خرید ندارند.
این شهروند اردستان افزود: لازم است با نظارتی که مسئولان انجام می‌دهند گوسفندان مولد وارد کشور شده و در اختیار مردم و دامداران قرار گیرند تا شاهد افزایش دام در سطح کشور باشیم و به این طریق قیمت گوشت دوباره به تعادل برسد.
عدم مدیریت مسئولان شهرستان نسبت به توزیع گوشت در اردستان
زهرا کبریایی یکی از شهروندان در زمینه گرانی گوشت اعلام داشت: بخشی از مشکلات کنونی در گرانی اقلام اساسی مربوط به عدم مدیریت مسئولان شهرستان اردستان است، ما تجربه 40 ساله انقلاب را داشته و بحران‌های مختلفی همچون جنگ و تحریم را پشت سر گذاشته‌ایم بر این اساس کافی است مسئولان در زمینه تولید و توزیع گوشت مدیریت به خرج دهند تا از وضعیت کنونی خارج بشویم.
وی افزود: کافی است تا چند فروشگاه بزرگ که مسئول فروش و توزیع گوشت در شهرستان هستند با یک سامانه مکانیزه و از طریق اداره ثبت و کد ملی افراد فعال شود و افراد با استفاده از این سامانه خرید کنند تا توزیع گوشت به شکل عادلانه بین مردم صورت پذیرد اما متأسفانه با شرایط فعلی توزیع، گوشت به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد.
نیما قاسم زاده یکی دیگر از شهروندان اردستانی نیز در خصوص گرانی گوشت اظهار داشت: ایران کشوری است که چهار فصل را به شکل همزمان داشته و از منابع سرشاری برخوردار است اما مشکلات فعلی کشور بخشی به تحریم‌ها بر می‌گردد و بخشی هم از عدم نظارت بر توزیع ناشی می‌شود.
وی گفت: خیانت‌ها و سو تدبیرهایی در کشور وجود دارد اما مسئولان باید با نظارت دقیق از تولیدکنندگان حمایت کنند تا مشکلات رفع شود.
این شهروند اردستانی تاکید کرد: مهم‌ترین راه در راه رفع مشکلات فعلی اقتصادی کشور اتکای مسئولان و مردم به روحیه انقلابی و بسیجی‌وار ، تکیه نداشتن به کمک‌هایی از خارج از کشور و داشتن برنامه‌ریزی دقیق است.
شهرستان اردستان با یک کشتارگاه دام سبک و سنگین و تعداد 20 قصابی به مردم در زمینه گوشت قرمز خدمات می‌دهند که با توجه به عدم تقاضا و گرانی گوشت در حال حاضر روزانه بیش از پنج رأس دام کشتار نمی‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/95215/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده‌شدن صدای انفجار در این شهر اصفهان

بازدید طبیعت دوستان از حاشیه رودخانه زاینده رود در سودجان + تصاویر

هندبال اصفهان با پیروزی به تعطیلات رفت

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب 1000 ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان